![]() |
Lerarentekort? Ja, m'n kloten.
Scholen zetten leerkrachten op straat net voor ze zicht hebben op benoeming
Beringen/Lummen - Onderwijsvakbonden worden deze maand overspoeld door klachten van leerkrachten die een negatieve evaluatie krijgen, net wanneer ze in aanmerking komen voor een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD). Dat is een tussenstap naar een vaste benoeming. “Niet te begrijpen in het kader van het lerarentekort.” HBVL https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220615_95456401 Na een interim van zeven weken in scholengemeenschap Pit., met vestigingen in Beringen en Lummen, had Melissa eindelijk de nodige 290 dagen opgebouwd. “Maar toen ik vroeg om de papieren voor mijn TADD te bezorgen, kwamen ze plots met een negatieve beoordeling”, zegt Melissa. “Op mijn verslag stond dat er de eerste twee dagen iets fout liep met de agenda, maar ik wist toen nog niet hoe ik kon inloggen op Smartschool. Niemand had me dat uitgelegd en ik moest zelf om uitleg vragen. Ze vonden ook dat ik het niveau van de kinderen niet kon inschatten, maar dat concludeerden ze alleen op basis van iets wat ik aan een collega gevraagd had. ‘In het algemeen ontbreken de puntjes op de i’, zo concludeerden ze. En voor die puntjes op de i kreeg ik een negatieve beoordeling. Ze hadden me ook nog een beoordeling met werkpunten kunnen geven, waardoor mijn TADD met 200 dagen uitgesteld zou worden en ik extra begeleiding kon krijgen. Maar ze kozen ervoor om de samenwerking volledig stop te zetten.” |
Wat een gedoe voor een hoop kennis in de jeugd hun kop te steken dat ze grotendeels uiteindelijk toch vergeten.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ongelofelijk dat mensen het nuttig vinden om eindeloos kennis op te nemen dat onmogelijk allemaal te onthouden is. |
Juffra wou extra begeleiding om juf te worden. Zo werkt dat niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
Schaf dan ineens de evaluaties af. |
Je moet idealist of zot zijn om in het onderwijs te gaan.
|
Citaat:
Beter dan een job die je vanuit uw ligzetel kunt doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dit is inderdaad een wijdverbreid verschijnsel. In Nederland komt dit ook van het middelbaar onderwijs tot zelfs op de universiteiten voor, en er verdwijnen ook inderdaad echt mensen uit het vak op deze manier, omdat het management liever bezig is met hun flexibele schil te onderhouden dan met zorgen dat er volgend jaar nog steeds scheikunde/Frans/wat dan ook wordt gegeven. Het is een van de zaken waar we echt vanaf moeten om het tekort op te lossen.
|
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220615_95456401 Citaat:
|
Er zullen vanzelfsprekend slechte schooldirecteurs zijn, en ook slechte onderwijzenden.
Ook goede vakboungders die ook hun best doen om nieuwelingen op te vangen, en "echte" vakboungders die de boel liever laten verzieken, omdat ze geniepig een andere agenda volgen. Maar kom niet af dat het zo'n slechte job is, al bijeen genomen. |
Citaat:
Wie niet voldoet aan de criteria is ongewenst. Tekorten aan personeel of niet. |
Citaat:
Een directeur kan het zich gemakkelijker maken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zie maar twee redenen: Of de leerkracht is ongeschikt voor de job; Of de directie is niet competent. Directeurs zijn uiteindelijk geen professionele managers. De kliekjes van leerkrachten die uiteindelijk meer te zeggen dan de directeur zijn schering en inslag. Alles hangt af van de school en hun leiding. Iemand buiten zwieren die niet in het schoolteam past is echt niet zo moeilijk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:45. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be