![]() |
Daar komt de groene batterij: Europa zet in op duurzame productie
Vertrouwen in wetenschappelijke en technische vooruitgang.
Zeker. Zelfs al is het artikel van die oen van een Draulans titel: Daar komt de groene batterij: Europa zet in op duurzame productie link: https://www.knack.be/nieuws/milieu/d...=invalid_grant Citaat:
|
:thumbsup:
Een relatief technisch stukje toch goed leesbaar-begrijpbaar - ook voor een leek - schrijven kan die Draulans wel. Weinig journalisten-schrijvers zijn ook wetenschapper neem ik aan. |
Dus als ik het goed begrijp kan je wel 1000 tot 2000€ besparen op je electriciteit als je eerst 30000€ zonnepanelen legt, een slordige 10000€ voor een thuisbatterij en een kleine 100000 € voor een auto.
Interessant zeg.... |
Citaat:
:lol: |
Citaat:
Het is het 21ste eeuw equivalent van de wijk-stoommachine en de stads-steenkoolgas generatie en de persoonlijke vuurstookplaats aan het worden...Er zijn REDENEN dat men 100 jaar geleden al daarvan af wilde,en nu zou dat "modern en groen" zijn.. :wtf: En,technisch gezien,voor NIKS nodig als de juiste beslissingen genomen worden aangaande energieproduktie... De "ouderwetse" infrastruktuur ligt er nog hé.... |
Citaat:
Resultaten Nationaal Laadonderzoek 2021 ‘EV rijder laadt auto vooral thuis op en daar liggen nog veel onbenutte kansen.’ Op donderdag 15 juli 2021 presenteerden Vereniging Elektrische Rijders (VER), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en ElaadNL het Nationale Laadonderzoek 2021. Met dit jaarlijkse onderzoek worden de ervaringen en meningen van meer dan 1800 elektrische rijders over het (slim) laden gepeild. Daarmee is dit het grootste laadonderzoek onder elektrische automobilisten in Nederland. Download hier het gehele onderzoek of gewoon alleen de samenvatting! Het gehele webinar is hier op YouTube terug te kijken. Opvallende resultaten EV-rijders geven aan dat gemiddeld 59% van de kilometers wordt geladen op de privé laadpaal of het stopcontact thuis. Dit was in de eerste editie nog 47%. Logischerwijs draagt de COVID-19 pandemie hieraan bij. 79% van alle ondervraagde EV-rijders geeft aan thuis te kunnen laden en die groep laadt maar liefst driekwart van zijn kilometers thuis op. Driekwart van de EV-rijders heeft zonnepanelen (tegen 15% van de ‘gewone’ Nederlanders) en ze willen die ook gebruiken om slim te laden. En dat is ook belangrijk want 60% van de EV-rijders betaalt zelf voor de laadkosten. Thuisladen biedt kansen VER-voorzitter Koos Burgman: ‘De dominantie van de thuislader biedt kansen. Merendeels laden in avond en nacht en meer gebruik maken van de eigen zonnepanelen kan collectieve en individuele kosten verkleinen. Dat scheelt in de portemonnee van de EV-rijder en ontlast het stroomnet. EV-rijders geven in het onderzoek aan dat ze dit graag doen of willen, maar de mogelijkheden die er zijn onvoldoende kennen.’ Slim laden Uit het onderzoek blijkt dat EV-rijders slim laden met name zien als slim omgaan met de capaciteit op het stroomnetwerk, maar volgens Lotte Gardien, gedragsonderzoeker bij ElaadNL, mogen ook andere voordelen meer aandacht krijgen: ‘Het is goed te zien dat EV-rijders, ook de nieuwe respondenten, opnieuw positief zijn over slim laden en een hoge bereidheid hebben om slim te laden. Dat helpt niet alleen het energienet, maar slim laden betekent ook dat het aanbod van duurzame energie effectiever ingezet kan worden voor het laden van EV’s. Dit laatste is minder bekend. Daar kunnen wij meer EV-rijders over informeren.’ Regionale verschillen Ook is er dit jaar gekeken naar regionale verschillen op het gebied van laden. Thijs Duurkoop (RVO): ‘Over het algemeen is de EV-rijder (zeer) tevreden over de laadinfrastructuur, dat geldt voor alle regio’s. We zien wel verschillen in de laadmix per regio. Zo zien we dat er in de vier grote steden veel minder thuis geladen wordt en dat de EV-rijders uit de regio’s Noord en Zuid vaker aangeven dat er te weinig snelladers zijn’. Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) Het laadonderzoek ondersteunt de uitvoering van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). In de NAL werken overheden, marktpartijen en netbeheerders samen zodat alle elektrische rijders in Nederland makkelijk, slim en overal hun auto kunnen laden. VER, RVO en ElaadNL zijn samenwerkingspartners binnen de NAL. Over het onderzoek Vereniging Elektrische Rijders (VER), ElaadNL (kennis- en informatiecentrum op het gebied van smart charging) en de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseren samen met de Rijksuniversiteit Groningen jaarlijks het Nationale Laadonderzoek. Met dit onderzoek brengen ze jaarlijks in kaart hoe elektrische rijders (slim) laden, hoe zij dit ervaren en wat beter kan. link: https://www.evrijders.nl/nieuws/resu...onderzoek-2021 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Ondanks Corona en het aanhoudende chiptekort en de dure energieprijzen (daardoor 5 tot 10% duurdere BEV op korte tijd), bedraagt het aandeel nieuwe BEV-inschrijvingen in Nederland in 2020 (19%), 2021 (19,2%) -en lopend 2022 (18,2%) van het totaal nieuwe inschrijvingen, lijkt zich te stabiliseren, wie weet een lichte daling door.... . Toch in Nederland. Ook bij de ICE gaat het wat de verkeerde kant op in NL, men gaat blijkbaar liever goedkope oude occasies kopen om het te overbruggen...: Het Nederlands wagenpark is vies vanwege te weinig nieuwe verse auto’s. Grote schuldige: corona! Soit het aandeel BEV aan het NL-wagenpark (9 miljoen) bedraagt toch al 2,6% op korte tijd. Sinds 2019 levert de eerste echte massaproducent van BEV (enkel middenklasse) pas in Europa. Helaas kunnen de constructeurs de grote vraag naar nieuwe betaalbare BEV nog altijd niet volgen want de vraag is nog altijd hoger dan dat ze kunnen maken (flessehals chips en batterijpacks), er zijn wel nog uitzonderingen waar de wachttijd minder dan 6 maanden is, maar anderzijds zijn er de goedkopere E-modellen waar ze (in de regel) tot een tijdelijke bestelstop moesten overgaan. Zeker in de landen die EVs aanmoedig€n. De constructeurs reserveren dan hun chips en batterijpacks voor de modellen waar ze (veel) meer aan kunnen verdienen. Dom zijn ze niet. Hopelijk duurt dat niet te lang want anders moet die Belgische wet op E-bedrijfswagens herzien worden, toch in het segment onder € 50k. Ze moeten eigenlijk al vandaag of 2023 bestellen want wachttijden lopen op tot 2 jaar voor de gevraagde modellen. De wachtijden op BEV voor Duitsland, andere EU-landen zullen daar nauwelijks van verschillen: https://www.carwow.de/ratgeber/elekt...ktroautos#gref Dacia Spring Vorübergehender Bestellstopp Fiat 500 Elektro Vorübergehender Bestellstopp Honda e Vorübergehender Bestellstopp Hyundai Kona Elektro Vorübergehender Bestellstopp KIA e-Soul Vorübergehender Bestellstopp MINI Cooper SE 3-Türer Vorübergehender Bestellstopp Renault Kangoo Z.E. Vorübergehender Bestellstopp Renault Twingo Electric Vorübergehender Bestellstop Renault ZOE Vorübergehender Bestellstopp VW e-Crafter Kastenwagen Vorübergehender Bestellstopp Wachttijden vanaf ~1 jaar en langer... Audi Q4 e-tron 18-20 Monate Audi Q4 Sportback e-tron 15-18 Monate BMW i4 15-18 Monate BMW i4 M50 15-18 Monate Opel Combo-e Cargo 12-15 Monate Opel Combo-e Life 12-15 Monate Opel Corsa-e 12-15 Monate Opel Mokka-e 12-15 Monate Opel Zafira-e Life 12-15 Monate Porsche Taycan 10-13 Monate Porsche Taycan Cross Turismo 10-13 Monate Skoda Enyaq iV 15-18 Monate (nur Enyaq iV 80) Skoda Enyaq Coupé RS iV 10-14 Monate smart EQ fortwo 13-15 Monate smart EQ fortwo Cabrio 13-15 Monate Toyota Proace Electric 10-12 Monate Angebote ab 31.689 € Toyota Proace Verso Electric 10-12 Monate VW ID.3 12-14 Monate VW ID.4 12-14 Monate VW ID.4 GTX 12-14 Monate VW ID.5 12 Monate VW ID.5 GTX 12-14 Monate Volvo C40 Recharge 10-13 Monate Volvo XC40 Recharge 13-15 Monate |
Het is zodanig oninteressant om een EV te kopen dat ze het de mensen moeten verplichten er 1 te kopen.
|
Citaat:
https://emis.vito.be/en/artikel/laat...g-tankstation? |
Citaat:
je kan niet tellen ook niet. We gaan ons moeten resetten in onze visie op energie: het moet gedaan zijn met de vervuiling die we met het opwekken van energie tot op heden ons gepermitteerd hebben. |
Citaat:
En wat heb jij gedaan?. |
Citaat:
Ik noem geen naam en linken . Uiteindelijk is je voertuigen volledig oprijden het properste van allemaal .....iets nieuw maken heeft altijd een grote ecologische voetafdruk.:-) |
Citaat:
|
De batterij:
Op een zonnige dag wil ik vertrekken met de auto. Brute pech, de deur gaat open zonder sleutel en dat is het. De auto: Dacia Sandero Stepway, automaat, 5 maand oud, 2200km op de teller, heeft alle toeters en bellen die Dacia in aanbod heeft. Technicus laten komen, ziet meteen dat de batterij leeg is. Startkabel en hup motor draait. Technicus zegt, meneer schakel uw start-stop uit, uw batterij gaat eraan kapot. Naar Dacia gereden, batterij laten uitmeten. 2 keer zegt de meter batterij kapot. Doch als men de analyse wil afprinten zegt de meter batterij OK. Ik mag over 2 weken terugkomen voor een nieuwe meting. Wat te doen? |
Citaat:
Het laatste bijna jaar, plug in hybride. Nog geen technicus nodig gehad. Al bijna 15 jaar met auto's die een start/stop systeem hadden, gereden. Nog nooit problemen met de batterij gehad. Kwaliteit is natuurlijk iets anders dan "de goedkoopste". Maar dat weet iedereen natuurlijk. |
Citaat:
Zonnepanelen gelegd met thuisbatterij. Totaal 8500 euro. 4000 euro voor thuisbatterij - 4500 euro voor zonnepanelen + plaatsing. Als u weet dat de electiciteitsfactuur ongeveer 1500 - 2000 euro per jaar bedraagt, kunt u met een enig weinige moeite bereken na hoeveel jaar wij alles terugverdiend hebben met 75% eigen gebruik Wij rijden electrisch (eigenlijk plug inn met 90% electrisch rijden op dit moment). Op een klein jaar tijd zijn we 4 keer moeten gaan tanken. Inclusief een reis naar Bretagne. Anders moesten wij om de anderhalve week gaan tanken (auto 95% professioneel dagelijks gebruik). Ik kan rekenen...ook al hoefde een zo luxueuze wagen als we nu hebben niet echt. Maar een mens leeft maar één keer....en met zelf opgewekte zonne-energie kan ik net dat iets meer leven in die ene keer. Ieder zijn keuze natuurlijk... |
Citaat:
Indien de garagist niet bij de eerste "meting batterij kapot"' die €100 loodaccu niet wil vervangen, dat zelf even doen en een conclusie trekken. Mijn conclusie. De garage waar u naartoe gaat is niet bepaald klantvriendelijk, noch bekwaam. |
Citaat:
Niks? Zoek het op, zeg ik dan. https://www.daciaforum.co.uk/threads...roblems.39994/ |
Een start stop accu is niet hetzelfde als een gewone accu.
Duurder op zijn minst en er schijnen er veel problemen mee te zijn. Trouwens in het algemeen slecht voor de motoren. Het best schakel je dat gedoe uit. |
Citaat:
De hele bedoeling van dat "management" van sturen, is de GroenDoctrine. Om remenergie te recupereren, om stationair draaien te minimaliseren, enz. |
Citaat:
Het probleem dat hier speelt is allicht het verschil tussen charge en health. Bij het uitmeten kan hij voldoen als chargeren maar het kan dat zijn toestand achteruit is gegaan. Zo krijg je op een batterij die de helft vermogen kwijt is ook 100%. Om dat te weten moeten ze meten hoeveel kwh hij levert en dat vergelijken met wat het was nieuw fabrieksopgave. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be