Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Latijn! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265295)

Voltian 19 juni 2022 09:53

Latijn!

Er is weer wat fuzz over het nut van Latijn op school. Ben eens benieuwd naar het sentiment op dit forum.

Korte poll

reservespeler 19 juni 2022 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 9980053)
Er is weer wat fuzz over het nut van Latijn op school. Ben eens benieuwd naar het sentiment op dit forum.

Korte poll

Lange poll?

Voltian 19 juni 2022 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9980058)
Lange poll?

kort! :p

Der Wanderer 19 juni 2022 09:57

Het is 'nuttig' om 'nut' aan te kant te leren schuiven. Men voege er Grieks, Hebreeuws en Arabisch aan toe.

Voltian 19 juni 2022 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9980064)
Het is 'nuttig' om 'nut' aan te kant te leren schuiven. Men voege er Grieks, Hebreeuws en Arabisch aan toe.

Ja ik ben misschien wat te snel gegaan over de formulering. "nut" is niet echt juist misschien. "zinvol" was misschien beter

quercus 19 juni 2022 10:46

Voor wie zinnens is linguistiek te studeren (vooral dan met het oog op de uit het Latijn afgeleide Romaanse talen) is het ongetwijfeld zinvol. Misschien ook wel voor wie zijn zinnen gezet heeft op geschiedenis, vooral wanneer je beseft dat in het verleden Latijn lange tijd een prestigieus communicatiemiddel was.
Voor de meeste andere disciplines is het veeleer bijzaak. Voor jonge snaken met de ambitie om de medische toer op te gaan is enige kennis van klassiek Grieks wel nog meer belangrijk.

ViveLaBelgique 19 juni 2022 13:14

Wat anders is dan wat mij tijdens mijn studie beweerde zijn Latijn en Oud Grieks geen dode tallen maar anno de dag vandaag springlevend. Nog nooit werden deze talen om onze aardbol zo intensief gebezigd. Zowat elke dag wordt het vocabularium uitgebreid.

kelt 19 juni 2022 13:31

Hoewel ik Retro-Romanen mogelijk wel sumpathieke mensen zou gaan vinden lijkt mij een gesubsidieerde komplete leergang voor hun taal ietwat overdreven...

Dan zou,pakweg een volledige richting genaamd "Italiaans" of "Roemeens" misschien maatschappelijk nuttiger zijn?????
Dat kan ook zo moeilijk(omkleed met wiskunde en zo) gemaakt worden als nodig geacht...

Rudy 19 juni 2022 19:00

Ik heb één jaar Latijnse gevolgd en ben dan overgestapt naar de moderne.
9 uren Latijn per week en 2 uur realia Romeinse cultuur op zaterdagvoormiddag vond ik van het goeie te veel. Ik zag er het nut niet van in.

dalibor 19 juni 2022 19:10

Ik was er goed in maar het verhaal dat Latijn helpt om logisch te redeneren of om taalgevoel te kweken is maar zwak.

Je kan beide met tientallen andere vakken die meer onmiddellijk nut hebben.

Waar de discussie bovendien over gaat als er vorig jaar welgeteld 8 studenten lerarenopleiding voor Latijn kozen, ontgaat me ook. Het vak is zachtjes aan het uitdoven, laat ons er afscheid van nemen en onze jongeren die tijd anders besteden.

Vlad 19 juni 2022 19:29

Ik kom toch vaak Latijnse of van het Latijn afgeleide woorden tegen die ik amper begrijp of moeilijk kan onthouden omdat ik nooit Latijn studeerde. Het lijkt me ook dat een meer synthetische taal kennen het taalgevoel aanwakkert. Dat hoeft natuurlijk niet persé Latijn te zijn. In de medische sector is Latijn nog steeds een must. Op jonge leeftijd de Griekse en Romeinse filosofen lezen lijkt me van onschatbare waarde om tot een veelzijdig mens uit te groeien en een zo goed mogelijk leven te leiden, beter dan een religieuze of amper een opvoeding.

Als het aan mij lag bestonden er 'tussen' de Latijnse en technische richtingen geen moderne richtingen. De moderne (geen idee hoe dat vandaag heet) leidt alleen tot bullshitjobs.

kiko 19 juni 2022 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9980329)
In de medische sector is Latijn nog steeds een must.

Om te weten dat bv. femur Latijn is voor dijbeen hoef je echt geen Latijn gestudeerd te hebben. Dat is gewoon een kwestie van onthouden.

kiko 19 juni 2022 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9980177)
Wat anders is dan wat mij tijdens mijn studie beweerde zijn Latijn en Oud Grieks geen dode tallen maar anno de dag vandaag springlevend. Nog nooit werden deze talen om onze aardbol zo intensief gebezigd.

Geïsoleerde woorden ja, en hier en daar eens een uitdrukking, maar Latijn en Oudgrieks zijn voor de rest steendood in het dagelijks taalgebruik. En zeker bij de jeugd.

De schoofzak 19 juni 2022 20:23

Een van mijn kinderen kwam na vier jaar LatWis thuis met de vraag (eis) om te stoppen mat dat Latijn. Want die anderen in de sterk wiskundige richting hadden o.a. een uur fysica en chemie meer, en dat was veel interessanter.

Twee jaar later was er twijfel over wat verder te doen: bio-ir of een andere richting waar ... Latijn toch een voordeeltje had.
Wat maakt het gvd uit ?
Het werd de andere dan bio-ir. Afgestudeerd met g.o.
Wat maakt het uit? Kwaliteit drijft altijd boven.
Maar kwaliteitsonderwijs kan pushen, uitdagen ... en dat zeker niet alleen voor de top-studenten, zeker en vast nog meest van al voor de richtingen in het bijzonder onderwijs.

HOUZEE ! 19 juni 2022 20:24

Ik heb 6 jaar Latijn gedaan, maar of dat nuttig was? Ik denk het niet, maar onderwijs over 't algemeen vind ik ook niet nuttig, eerder een veredelde kinderopvang. Men zou het onderwijs misschien beter beperken tot enkele basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen) en voor de rest de kinderen hun gang laten gaan.

kiko 19 juni 2022 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9980344)
Twee jaar later was er twijfel over wat verder te doen: bio-ir of een andere richting waar ... Latijn toch een voordeeltje had.
Wat maakt het gvd uit ?
Het werd de andere dan bio-ir. Afgestudeerd met g.o.
Wat maakt het uit? Kwaliteit drijft altijd boven.

Inderdaad, Latijn studeren biedt niet de grote meerwaarde waar velen van uit gaan.

Zelfs om Italiaans te studeren biedt kennis van Latijn weinig voordeel.

dalibor 19 juni 2022 20:41

En als je die filosofen wil bestuderen doe je het best in een Nederlandse vertaling, of een andere. In het secundair onderwijs kom je bijlange niet aan een beheersingsniveau dat hoog genoeg is om in die taal filosofen te bestuderen.

quercus 19 juni 2022 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 9980321)
Ik was er goed in maar het verhaal dat Latijn helpt om logisch te redeneren of om taalgevoel te kweken is maar zwak.

Je kan beide met tientallen andere vakken die meer onmiddellijk nut hebben.

Waar de discussie bovendien over gaat als er vorig jaar welgeteld 8 studenten lerarenopleiding voor Latijn kozen, ontgaat me ook. Het vak is zachtjes aan het uitdoven, laat ons er afscheid van nemen en onze jongeren die tijd anders besteden.

Akkoord daarmee. Het is wel zo dat grammatica helpt voor het redeneren bij zinsontleding. Maar dat is bij elke taal het geval en niet louter voor het Latijn. Ik weet niet hoe het nu zit, maar een paar decennia geleden vonden de pedagogen dat grammatica maar beter kon weggelaten worden want het was niet "ludiek" genoeg... :roll:

Den Ardennees 19 juni 2022 20:59

Zes jaar Latijn gedaan op een college in een Oost-Vlaams stadje. Ik zou het niet meer doen. Vrouwen kun je er niet mee versieren, en verder zie ik ook weinig nut om die taal te kennen.

ViveLaBelgique 19 juni 2022 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 9980343)
Geïsoleerde woorden ja, en hier en daar eens een uitdrukking, maar Latijn en Oudgrieks zijn voor de rest steendood in het dagelijks taalgebruik. En zeker bij de jeugd.

Relatief gezien wordt er nu minder Latijn en Oud-Grieks gebezigd. In absolute getallen meer dan ooit tevoren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be