Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Moet crèche in Overijse sluiten omdat er te veel Frans wordt gesproken? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265327)

De schoofzak 21 juni 2022 12:39

Moet crèche in Overijse sluiten omdat er te veel Frans wordt gesproken?

Neen! Ze moet dicht omdat de directie en verantwoordelijken niet willen begrijpen dat alle richtlijnen fatsoenlijk nageleefd moeten worden.

Titel: Moet crèche in Overijse sluiten omdat er te veel Frans wordt gesproken?

https://www.knack.be/nieuws/belgie/m...=invalid_grant

Citaat:

...
‘Het Agentschap Opgroeien beveelt niet zomaar een sluiting. Blijkbaar zat de crèche al jaren in een begeleidingstraject. Er werden trouwens verschillende waarschuwingen gestuurd. Kijk, als je in Vlaanderen actief bent en Vlaamse subsidies ontvangt, dan is het niet meer dan normaal dat je de Vlaamse vergunningsvoorwaarden respecteert. Taal is daar een onderdeel van. Het was nooit zover gekomen als ze ten minste één Nederlandstalige als aanspreektpunt in dienst genomen hadden. Maar het ging niet alleen om de taal, er speelden nog andere problemen.’

Dat bevestigt Nele Wouters, woordvoerder van het Agentschap Opgroeien. ‘Gebrek aan Nederlandse taalkennis is niet eens het belangrijkste motief’, zegt ze. ‘We maakten ons vooral zorgen over de veiligheid. Als Agentschap investeren we veel in voorlichting. Wat als er brand bij de buren uitbreekt? Hoe rapporteer je wanneer een kindje per ongeluk op straat belandt, en welke stappen zet je om herhaling te voorkomen? Daar publiceren we scenario’s over, maar in dit geval stelden we vast dat die niet werden opgepikt. Omdat ze de instructietaal niet begrepen? Misschien, maar er was ook geen transparantie over wie verantwoordelijk was. We hebben hen via een handhavingstraject de kans geboden dat recht te zetten, maar ondanks veel goede wil is dat niet gelukt.’ Wouters bevestigt dat nog meer Vlaamse crèches van NeoKids aan een handhavingstraject werden onderworpen. Volgens onze bronnen is dat al zeker het geval voor Bambi, de tweede, grotere vestiging in Overijse. Bij NeoKids vernemen we dat het nagenoeg onmogelijk is om in de Brusselse rand Nederlandstalig personeel te vinden.

patrickve 21 juni 2022 12:53

Waarom vragen die dan geen subsidies aan langs Franstalige kant ?

Onzijdig 21 juni 2022 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9981193)
Waarom vragen die dan geen subsidies aan langs Franstalige kant ?

Zal niet gaan zeker, Overijse ligt in Vlaams-Brabant.

Rudy 21 juni 2022 19:01

Als je niet tevreden bent zoek dan een andere crèche of je houdt je kinderen thuis en zorgt er zelf voor.

patrickve 22 juni 2022 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 9981291)
Zal niet gaan zeker, Overijse ligt in Vlaams-Brabant.

Maar er mogen toch ook franstalige scholen door de franstalige gemeenschap in Vlaanderen georganiseerd worden ?

Ik kan best begrijpen dat de Vlaamse gemeenschap niet wil betalen voor creches die niet aan de Vlaamse normen voldoen. Maar ik kan niet begrijpen dat een creche die zelf aan haar fondsen geraakt, problemen zou krijgen met de Vlaamse overheid die daar verder niks mee te maken heeft (op veiligheidsnormen en dergelijke na natuurlijk, maar dat is iets anders).

Rudy 22 juni 2022 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9981717)
Maar er mogen toch ook franstalige scholen door de franstalige gemeenschap in Vlaanderen georganiseerd worden ?

Ik kan best begrijpen dat de Vlaamse gemeenschap niet wil betalen voor creches die niet aan de Vlaamse normen voldoen. Maar ik kan niet begrijpen dat een creche die zelf aan haar fondsen geraakt, problemen zou krijgen met de Vlaamse overheid die daar verder niks mee te maken heeft (op veiligheidsnormen en dergelijke na natuurlijk, maar dat is iets anders).

We hebben ook Joodse scholen in Vlaanderen.
Niemand die daar een probleem van maakt.

Zucht 22 juni 2022 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9981717)

Ik denk niet dat crèches onder onderwijs vallen.
Pampers verversen is geen gemeenschapsmaterie.

Rudy 22 juni 2022 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9981731)

Zeg dat eens tegen de kleuterjuffen van het eerste kleuter. Gratis kinderopvang, meer is dat niet.

patrickve 22 juni 2022 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9981731)

Hazo ? Het is toch een persoonsgebonden materie, die trouwens best sterk persoonsgebonden is of er ontstaan lekken ?

Herr Flick 22 juni 2022 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9981738)
Zeg dat eens tegen de kleuterjuffen van het eerste kleuter. Gratis kinderopvang, meer is dat niet.

Kan daar geen staatssecretaris voor gevraagd worden, het lijkt me wel iets voor Bert den Bleiter, Staatssecretaris van het lekloos vervangen van volgescheten pampers.

Zucht 22 juni 2022 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9981791)
Hazo ? Het is toch een persoonsgebonden materie, die trouwens best sterk persoonsgebonden is of er ontstaan lekken ?

Het mestdecreet is toch Vlaams regionaal ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be