![]() |
Transport schuldig aan vervuiling
In een nieuwe studie stellen Australische wetenschappers dat de klimaatimpact van het transport van voedingsproducten een stuk hoger is dan men oorspronkelijk dacht. Voedselkilometers - de weg die ons eten aflegt van productie tot consumptie - zouden goed zijn voor 19 procent van de totale CO2-uitstoot van de voedingsketen. Dat is 3,5 tot 7,5 keer hoger dan wat met tot nu toe dacht.
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06...yName=DM255275 Het wordt tijd dat vervuilend transport belast wordt per afgelegde kilometers: = vlugger overschakelen naar e-voertuigen = bevoordeeld regionale producenten = korte keten |
Goed zot, gewoon zorgen dat er minder verbruikers zijn, veel beter op alle vlak.
|
Citaat:
(de draadtitel kan wel beter) |
Maar de draadtitel en de conclusies van de draadstarter zijn nogal snel.
E voertuigen hebben nog steeds energie nodig om massa X van A naar B te krijgen. Energie in bruikbare vorm heeft een kostprijs. Regionale producten om een kortere keten te krijgen, dat in een tijd waarin eten niet meer lokaal gekweekt mag worden wegens teveel stikstofuitstoot.... Geniaal. Als we Belgisch denken, dan moeten we veel energie spenderen om genoeg stikstof in de grond te krijgen om de plantjes te laten groeien die we nodig hebben om te eten. Ook Europees is dat een hekel punt. Zonder enorme energie-inspanning kunnen we gewoon niet met 750 000 000 Europeanen in Europa leven. Niet genoeg eten en elke rivier zo dood al een pier door alle ongezuiverde zeik en schijt.... |
Citaat:
Citaat:
Teveel stikstofuitstoot heb je wanneer bvb Nederland de derde grootste landbouwexporteur is van de wereld. Of België de tiende van de wereld. Cijfers staan toch in betreffende draad. |
Citaat:
Dat is net probleem bij boeren, ze voeren stikstof in via veevoer uit buiten land en als dan de dieren de stikstof terug uitschijten ligt het aan de dieren, hola verkeerd. Ligt aan planten die stikstof opnemen en via veevoer uit buitenland hier beland en eindigd in de mest. Dan moeten ze via stikstof handel evenveel stikstof in mest terug nemen!!! Stikstof evenwicht moet herstel worden. WORD WAKKER POLITIEKERS!!! |
Citaat:
Citaat:
Omdat er export mee gemoeid is? |
En zeker transport word gezalfd en gezegend, dat zwaar taxeren zal inflatie nog voeden.
We zitten in een padstelling. Maar technisch gezien is er geen vuiltje aan de lucht en mag dieselen nog 100 jaar duren. Er zal aan globaal luchtzuiverheid niets veranderen. Massaal bomen planten over heel de wereld zal een negatief effect hebben op langere termijn. Al die gestockeerd CO2 zal ooit vrijkomen. Via bosbranden of versleten bomen die composteren. Er is van alles een Ying Yang. Mensen snappen dit niet, laat staan de "" experten "" |
1 Bijlage(n)
Citaat:
Heeft België die hoop arbeiders brodeloos gemaakt? Omdat er export mee gemoeid is? :roll: Dus jij vind het normaal dat Nederland als klein landje de grootste vleesexporteur is van de EU? Bijna 3 maal zoveel runderen en kalven dan Duitsland? Waar lopen die beestjes? Nederland 424 inwoners/km², Duitsland 233 inwoners/km². Mapje via: https://pbs.twimg.com/media/EG_lwKpX...png&name=small |
Citaat:
Koolmijnen sluiten had met uurloon te maken en goedkope kolen uit buitenland. Autoconstuctuers gingen ook dicht door duurder uurloon. Die vergelijking houd dan op draait om geld. En de beestjes hebben er totaal niets met stikstof te maken of het er 19 zijn of 1000, de stikstof word ingevoed uit buitenland via VEEVOER. Die stikstof uitwisseling tussen landen moet geregeld worden door Europa |
Nu wordt het duidelijk.
België en Nederland exporteren teveel vlees, Duitsland wil dat overnemen. Dank u wel, EU. |
Citaat:
Dus elk EU land zorgt een beetje veel meer voor zijn eigen vlees als in het verleden = enorm veel onnodige transportkilometers gespaard = bedoeling topic. Ik denk dat Duitsland relatief genoeg voor zijn eigen vlees zorgt. Wslk ook nog een bescheiden vlees-exportland. Hier de cijfers: https://bvlk.de/news/wie-viel-fleisc...utschland.html Het evenwicht kan beter, ze kweken echt teveel varkens. ;-) en wat te weinig runderen en kippen. Dat ziet men ook op de EU-grafiek. Volgens de blokjes kunnen de jaren 2004 (varkens), 2014 (kipppen) en 1994 (runderen) de jaren zijn van het minste voedseltransport. |
Nederlandse garnalen uit de Noordzee en de Waddenzee gaan dus in vrachtwagens naar Marokko, om daar gepeld te worden voor iets meer dan één euro per uur. Dezelfde garnaal in Nederland laten pellen zou ongeveer tien keer zo duur zijn in arbeidskosten en dat zou de garnalenprijs meer dan verdubbelen.
Vandaar transport. En als je de lonen gelijk zou trekken om transport te minderen zal het gedaan zijn met tomat crevettes. Te duur. Persoonlijk kies ik voor wat luchtvervuiling en met een regenbui is dat ook weer weg. |
Citaat:
bovendien: Citaat:
https://www.kvkinnovatietop100.nl/si...landse-garnaal In 2017 al concurreerbaar, bron: Citaat:
Citaat:
|
1:
Ik heb 1 kip kweek dit groot met planten van hier die stikstof hebben opgenomen. Uitwerpselen van kip geven de hoeveelheid van stikstof terug af in mest en ik verkoop de kip als vlees. De opname van stikstof via ademhalibg van de kip is evenveel van opname als emissie. 2: Ik kweek evenveel planten dat 1 kip zou eten tot het word geslacht. De opname van stikstof zal vrijkomen als die planten beginnen te composteren. In beide gevallen zal er wiskundig even veel stikstof aanwezig blijven. Of die kip er was of niet. Stikstof probleem zit in de planten of die worden opgegeten door een dier of natuurlijk gecomposteerd. HET STIKSTOF GEHALTE BLIJFT HET ZELDE. Misschien moeten wiskundigen de "experten" bijstaan. Er komt een probleem door veevoeder in te voeren uit buiten land=invoering stikstof!! |
Citaat:
Hou je slaapkamer raam dicht of alle vervuiling van de laatste 100 jaar komt in je kamer en pakt je mee naar de eeuwige stofhemel. |
Citaat:
|
Citaat:
Langs alle kanten liggen mensen dood rond zakjes chips. |
Citaat:
|
Veel leesplezier.
Citaat:
Vooral NL en Vlaanderen moeten dimmen, maar andere landen ook... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be