Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Transport schuldig aan vervuiling (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265337)

N-Vb 22 juni 2022 20:16

Transport schuldig aan vervuiling
 
In een nieuwe studie stellen Australische wetenschappers dat de klimaatimpact van het transport van voedingsproducten een stuk hoger is dan men oorspronkelijk dacht. Voedselkilometers - de weg die ons eten aflegt van productie tot consumptie - zouden goed zijn voor 19 procent van de totale CO2-uitstoot van de voedingsketen. Dat is 3,5 tot 7,5 keer hoger dan wat met tot nu toe dacht.
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06...yName=DM255275

Het wordt tijd dat vervuilend transport belast wordt per afgelegde kilometers:
= vlugger overschakelen naar e-voertuigen
= bevoordeeld regionale producenten
= korte keten

maddox 22 juni 2022 20:42

Goed zot, gewoon zorgen dat er minder verbruikers zijn, veel beter op alle vlak.

Micele 22 juni 2022 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9981956)
Goed zot, gewoon zorgen dat er minder verbruikers zijn, veel beter op alle vlak.

Dat is wel niet het punt van de draad.

(de draadtitel kan wel beter)

maddox 22 juni 2022 22:14

Maar de draadtitel en de conclusies van de draadstarter zijn nogal snel.

E voertuigen hebben nog steeds energie nodig om massa X van A naar B te krijgen. Energie in bruikbare vorm heeft een kostprijs.

Regionale producten om een kortere keten te krijgen, dat in een tijd waarin eten niet meer lokaal gekweekt mag worden wegens teveel stikstofuitstoot.... Geniaal.

Als we Belgisch denken, dan moeten we veel energie spenderen om genoeg stikstof in de grond te krijgen om de plantjes te laten groeien die we nodig hebben om te eten. Ook Europees is dat een hekel punt.

Zonder enorme energie-inspanning kunnen we gewoon niet met 750 000 000 Europeanen in Europa leven. Niet genoeg eten en elke rivier zo dood al een pier door alle ongezuiverde zeik en schijt....

Micele 22 juni 2022 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9982003)
Maar de draadtitel en de conclusies van de draadstarter zijn nogal snel.

E voertuigen hebben nog steeds energie nodig om massa X van A naar B te krijgen. Energie in bruikbare vorm heeft een kostprijs.

Regionale producten om een kortere keten te krijgen, dat in een tijd waarin eten niet meer lokaal gekweekt mag worden wegens teveel stikstofuitstoot.... Geniaal.

Als we Belgisch denken, dan moeten we veel energie spenderen om genoeg stikstof in de grond te krijgen om de plantjes te laten groeien die we nodig hebben om te eten. Ook Europees is dat een hekel punt.

Zonder enorme energie-inspanning kunnen we gewoon niet met 750 000 000 Europeanen in Europa leven. Niet genoeg eten en elke rivier zo dood al een pier door alle ongezuiverde zeik en schijt....

Ik zou de links eens lezen. Over E-voertuigen gaat het sowieso niet.

Citaat:

Regionale producten om een kortere keten te krijgen, dat in een tijd waarin eten niet meer lokaal gekweekt mag worden wegens teveel stikstofuitstoot.... Geniaal.
Waar heb je dat nu uit? 8O
Teveel stikstofuitstoot heb je wanneer bvb Nederland de derde grootste landbouwexporteur is van de wereld. Of België de tiende van de wereld. Cijfers staan toch in betreffende draad.

Deo 22 juni 2022 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9982003)
...
Regionale producten om een kortere keten te krijgen, dat in een tijd waarin eten niet meer lokaal gekweekt mag worden wegens teveel stikstofuitstoot.... Geniaal.

Juist wel, als we eten invoeren, voeren wij stikstof in.
Dat is net probleem bij boeren, ze voeren stikstof in via veevoer uit buiten land en als dan de dieren de stikstof terug uitschijten ligt het aan de dieren, hola verkeerd.
Ligt aan planten die stikstof opnemen en via veevoer uit buitenland hier beland en eindigd in de mest.
Dan moeten ze via stikstof handel evenveel stikstof in mest terug nemen!!!
Stikstof evenwicht moet herstel worden.
WORD WAKKER POLITIEKERS!!!

maddox 22 juni 2022 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9982018)
Ik zou de links eens lezen. Over E-voertuigen gaat het sowieso niet.

De topicstarter maakt dat er van.


Citaat:

Waar heb je dat nu uit? 8O
Teveel stikstofuitstoot heb je wanneer bvb Nederland de derde grootste landbouwexporteur is van de wereld. Of België de tiende van wereld. Cijfers staan toch in betreffende draad.
Waarom wil Nederland een hoop boeren brodeloos maken? waarom wil Demir de paters van Affligem hun koeien afpakken?
Omdat er export mee gemoeid is?

Deo 22 juni 2022 22:43

En zeker transport word gezalfd en gezegend, dat zwaar taxeren zal inflatie nog voeden.
We zitten in een padstelling.
Maar technisch gezien is er geen vuiltje aan de lucht en mag dieselen nog 100 jaar duren.
Er zal aan globaal luchtzuiverheid niets veranderen.
Massaal bomen planten over heel de wereld zal een negatief effect hebben op langere termijn.
Al die gestockeerd CO2 zal ooit vrijkomen.
Via bosbranden of versleten bomen die composteren.
Er is van alles een Ying Yang. Mensen snappen dit niet, laat staan de "" experten ""

Micele 22 juni 2022 22:45

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9982026)
De topicstarter maakt dat er van.

Waarom wil Nederland een hoop boeren brodeloos maken? waarom wil Demir de paters van Affligem hun koeien afpakken?
Omdat er export mee gemoeid is?

Waarom sluiten de koolmijnen, waarom sluiten er autofabrieken?
Heeft België die hoop arbeiders brodeloos gemaakt? Omdat er export mee gemoeid is? :roll:

Dus jij vind het normaal dat Nederland als klein landje de grootste vleesexporteur is van de EU?

Bijna 3 maal zoveel runderen en kalven dan Duitsland? Waar lopen die beestjes?

Nederland 424 inwoners/km², Duitsland 233 inwoners/km².

Mapje via: https://pbs.twimg.com/media/EG_lwKpX...png&name=small


Deo 22 juni 2022 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9982032)
Waarom sluiten de koolmijnen, waarom sluiten er autofabrieken?
Heeft België die hoop arbeiders brodeloos gemaakt? Omdat er export mee gemoeid is? :roll:

Dus jij vind het normaal dat Nederland als klein landje de grootste vleesexporteur is van de EU?

Bijna 3 maal zoveel runderen en kalven dan Duitsland? Waar lopen die beestjes?

Nederland 424 inwoners/km², Duitsland 233 inwoners/km².

U snap er de ballen af.
Koolmijnen sluiten had met uurloon te maken en goedkope kolen uit buitenland.
Autoconstuctuers gingen ook dicht door duurder uurloon.
Die vergelijking houd dan op draait om geld.

En de beestjes hebben er totaal niets met stikstof te maken of het er 19 zijn of 1000, de stikstof word ingevoed uit buitenland via VEEVOER.
Die stikstof uitwisseling tussen landen moet geregeld worden door Europa

maddox 22 juni 2022 22:58

Nu wordt het duidelijk.

België en Nederland exporteren teveel vlees, Duitsland wil dat overnemen. Dank u wel, EU.

Micele 22 juni 2022 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9982038)
Nu wordt het duidelijk.

België en Nederland exporteren teveel vlees, Duitsland wil dat overnemen. Dank u wel, EU.

Nee, elk EU-land kan dat voor zich meer overnemen. Er zijn er 27. Er zijn uitzonderingen.

Dus elk EU land zorgt een beetje veel meer voor zijn eigen vlees als in het verleden = enorm veel onnodige transportkilometers gespaard = bedoeling topic.

Ik denk dat Duitsland relatief genoeg voor zijn eigen vlees zorgt. Wslk ook nog een bescheiden vlees-exportland.

Hier de cijfers: https://bvlk.de/news/wie-viel-fleisc...utschland.html
Het evenwicht kan beter, ze kweken echt teveel varkens.
;-) en wat te weinig runderen en kippen. Dat ziet men ook op de EU-grafiek.

Volgens de blokjes kunnen de jaren 2004 (varkens), 2014 (kipppen) en 1994 (runderen) de jaren zijn van het minste voedseltransport.

Mambo 22 juni 2022 23:08

Nederlandse garnalen uit de Noordzee en de Waddenzee gaan dus in vrachtwagens naar Marokko, om daar gepeld te worden voor iets meer dan één euro per uur. Dezelfde garnaal in Nederland laten pellen zou ongeveer tien keer zo duur zijn in arbeidskosten en dat zou de garnalenprijs meer dan verdubbelen.

Vandaar transport.

En als je de lonen gelijk zou trekken om transport te minderen zal het gedaan zijn met tomat crevettes.
Te duur.

Persoonlijk kies ik voor wat luchtvervuiling en met een regenbui is dat ook weer weg.

Micele 22 juni 2022 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9982045)
Nederlandse garnalen uit de Noordzee en de Waddenzee gaan dus in vrachtwagens naar Marokko, om daar gepeld te worden voor iets meer dan één euro per uur. Dezelfde garnaal in Nederland laten pellen zou ongeveer tien keer zo duur zijn in arbeidskosten en dat zou de garnalenprijs meer dan verdubbelen.

Vandaar transport.

En als je de lonen gelijk zou trekken om transport te minderen zal het gedaan zijn met tomat crevettes.
Te duur.

Persoonlijk kies ik voor wat luchtvervuiling en met een regenbui is dat ook weer weg.

Het regent niet in de longen, en een buitje doet juist niets, en als het eens gebeurd is het te laat.

bovendien:
Citaat:

Hollandse garnalen niet meer in Marokko gepeld

21 JANVIER 2016

Volgens de NOS is Albert Heijn onlangs overgegaan op machinaal gepelde garnalen en gingen een aantal horeca-leveranciers de supermarktketen voor.

De initiatiefnemers van het machinaal pellen verwachten dat het nog zo'n vijf jaar zal duren voor helemaal een einde komt aan het met de hand pellen van garnalen in Marokko.

https://www.gondola.be/fr/node/1056#...20in%20Marokko.
Eerste pelmachines in gebruik in 2014:
https://www.kvkinnovatietop100.nl/si...landse-garnaal

In 2017 al concurreerbaar, bron:
Citaat:

https://www.gpckant.nl/garnalenpelmachines/
Op dit moment kan ons machinepark circa 50 ton garnalen per week pellen. In 2017 zal dit stijgen naar 150 ton per week. Dit is 33% van de markt voor de Hollandse garnaal. Door deze volumestijging kunnen we garnalen voor een concurrerende prijs pellen.
Citaat:

Vandaar transport.
Slaapwel Mambo. :-)

Deo 22 juni 2022 23:24

1:
Ik heb 1 kip kweek dit groot met planten van hier die stikstof hebben opgenomen.
Uitwerpselen van kip geven de hoeveelheid van stikstof terug af in mest en ik verkoop de kip als vlees.
De opname van stikstof via ademhalibg van de kip is evenveel van opname als emissie.
2:
Ik kweek evenveel planten dat 1 kip zou eten tot het word geslacht.
De opname van stikstof zal vrijkomen als die planten beginnen te composteren.
In beide gevallen zal er wiskundig even veel stikstof aanwezig blijven.
Of die kip er was of niet.
Stikstof probleem zit in de planten of die worden opgegeten door een dier of natuurlijk gecomposteerd.
HET STIKSTOF GEHALTE BLIJFT HET ZELDE.
Misschien moeten wiskundigen de "experten" bijstaan.
Er komt een probleem door veevoeder in te voeren uit buiten land=invoering stikstof!!

Mambo 22 juni 2022 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9982046)
Het regent niet in de longen, en een buitje doet juist niets, en als het eens gebeurd is het te laat.

bovendien:

Eerste pelmachines in gebruik in 2014:
https://www.kvkinnovatietop100.nl/si...landse-garnaal

In 2017 al concurreerbaar, bron:


Slaapwel Mambo. :-)

Slaapwel Micele.

Hou je slaapkamer raam dicht of alle vervuiling van de laatste 100 jaar komt in je kamer en pakt je mee naar de eeuwige stofhemel.

Deo 22 juni 2022 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9982045)
Nederlandse garnalen uit de Noordzee en de Waddenzee gaan dus in vrachtwagens naar Marokko, om daar gepeld te worden voor iets meer dan één euro per uur. Dezelfde garnaal in Nederland laten pellen zou ongeveer tien keer zo duur zijn in arbeidskosten en dat zou de garnalenprijs meer dan verdubbelen.

Vandaar transport.

En als je de lonen gelijk zou trekken om transport te minderen zal het gedaan zijn met tomat crevettes.
Te duur.

Persoonlijk kies ik voor wat luchtvervuiling en met een regenbui is dat ook weer weg.

Die worden overgevlogen, moeten op 2 dagen terug zijn.

Mambo 22 juni 2022 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 9982050)
1:
Ik heb 1 kip kweek dit groot met planten van hier die stikstof hebben opgenomen.
Uitwerpselen van kip geven de hoeveelheid van stikstof terug af in mest en ik verkoop de kip als vlees.
De opname van stikstof via ademhalibg van de kip is evenveel van opname als emissie.
2:
Ik kweek evenveel planten dat 1 kip zou eten tot het word geslacht.
De opname van stikstof zal vrijkomen als die planten beginnen te composteren.
In beide gevallen zal er wiskundig even veel stikstof aanwezig blijven.
Of die kip er was of niet.
Stikstof probleem zit in de planten of die worden opgegeten door een dier of natuurlijk gecomposteerd.
HET STIKSTOF GEHALTE BLIJFT HET ZELDE.
Misschien moeten wiskundigen de "experten" bijstaan.

Jaja..trek maar geen zakje chips open want chips worden in stikstof bewaard.

Langs alle kanten liggen mensen dood rond zakjes chips.

Mambo 22 juni 2022 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 9982055)
Die worden overgevlogen, moeten op 2 dagen terug zijn.

Ze moeten ook op het vliegtuig geraken eh?

Micele 22 juni 2022 23:37

Veel leesplezier.

Citaat:

https://unece.org/fileadmin/DAM/env/...a_20190827.pdf

Assessment Report on Ammonia – 2019

First draft August 2019
NH3 enz... optimalisatie projectie 2020 - 2030 van de EU-landen. Tabelletjes hoeveel.

Vooral NL en Vlaanderen moeten dimmen, maar andere landen ook...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be