Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Wijkschooltje moet sluiten < 20 kinderen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265445)

reservespeler 1 juli 2022 06:55

Wijkschooltje moet sluiten < 20 kinderen.

Een wijkschooltje in Pelt moet sluiten omdat de twintig kleuters niet gehaald werden.

Ik vind het onverantwoord en verspilling van belastingen dat er nog zo'n schooltjes zijn.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220630_96160489

De Rode Willem 1 juli 2022 07:01

Ik zie de link niet met de belgische binnelandse politiek.

Tenzij u een aanklacht wil opstarten over het verwijnen van de kleinschalige aanpak op mensenmaat in de snoeiharde asociale en onmenselijke rechtse Vlaamse maatschappij (rechts roept toch dat zij de politieke onderstroom van Vlaanderen zijn !).

In de tijd dat deze wijkschooltjes floreerden, ging het trouwens nog goed met het onderwijs.

patrickve 1 juli 2022 07:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9986834)

Tenzij u een aanklacht wil opstarten over het verwijnen van de kleinschalige aanpak op mensenmaat in de snoeiharde asociale en onmenselijke rechtse Vlaamse maatschappij (rechts roept toch dat zij de politieke onderstroom van Vlaanderen zijn !).

In de tijd dat deze wijkschooltjes floreerden, ging het trouwens nog goed met het onderwijs.

Ik begrijp het probleem niet. Wijkscholen is iets dat ouders kunnen inrichten. Ik zie niet in waarom de overheid daar zou moeten in tussenkomen. Niet meer dan dat de overheid wijkbakkerijen moet oprichten.

Onderwijs is een product dat dringend normaal via marktwerking zou moeten verkocht worden, gezien het gigantische falen overal waar overheden zich daarmee bezig houden. Het enige waar eventueel nog wat overheidscontrole zou kunnen op zijn, is op centra die kennis en vaardigheden CONTROLEREN. Ttz, examencentra. Maar zelfs die kunnen grotendeels ook prive he, alleen is het dan wel nodig dat mensen "vertrouwen" krijgen in zulke instellingen.

De Rode Willem 1 juli 2022 07:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9986835)
Ik begrijp het probleem niet.

Waarom kijk ik daar nu niet meer van op ?

Vlad 1 juli 2022 07:18

Citaat:

:rofl:

Er gaat meer geld dan ooit naar onderwijs. Er werkten nooit zoveel mensen in het onderwijs. Elke leerling wordt apart bij de hand genomen als dat nodig lijkt (de aanpak mag dan misschien grootschaliger zijn, het individu is nog nooit zo in de watten gelegd). De lat wordt op de grond gelegd zodat iedereen erover kan ... "snoeiharde asociale en onmenselijke rechtse Vlaamse maatschappij" ... laat me niet lachen. Rechts mag dan misschien veel stemmen halen in Vlaanderen maar doordat politici amper nog macht hebben op dat niveau leven we in een extreem links Vlaanderen.

De Rode Willem 1 juli 2022 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9986839)
:rofl:

Er gaat meer geld dan ooit naar onderwijs. Er werkten nooit zoveel mensen in het onderwijs. Elke leerling wordt apart bij de hand genomen als dat nodig lijkt (de aanpak mag dan misschien grootschaliger zijn, het individu is nog nooit zo in de watten gelegd). De lat wordt op de grond gelegd zodat iedereen erover kan ... "snoeiharde asociale en onmenselijke rechtse Vlaamse maatschappij" ... laat me niet lachen. Rechts mag dan misschien veel stemmen halen in Vlaanderen maar doordat politici amper nog macht hebben op dat niveau leven we in een extreem links Vlaanderen.

Dat klopt, en toch slagen onze bevoegde Vlaamse politici, die nu toch al onafgebroken 8 jaar rechts zijn, er niet in een degelijk onderwijs te organiseren.
Ondanks het vele geld die in de blijkbaar bodemloze put onderwijs wordt gestort, kunnen positieve initiatieven als wijkschooltjes niet blijven bestaan ?
Ik denk dat het een burgerplicht is om ons af te vragen hoe dergelijke aberatie eigenlijk kan.

En die extreem linkse maatschappij ? Dat lijkt mij een mijmering, een dagdroom van rechtse jongens die voor zichzelf toch maar een uitvlucht moeten verzinnen waarom OOK de rechtse politiek in Vlaanderen er gewoon een rotzooi van maakt.

Herr Flick 1 juli 2022 07:37

Ik denk dan aan het wijkschooltje hier bij ons waar toch nog altijd flink wat volk naartoe komt maar ook dat aan den andere kant van het dorp, en dat is toch al een flink eind, In landelijke gemeentes zit je soms toch met afstanden die vrij groot kunnen zijn.

Als je dan met uwe kleuter van den ene kant van t dorp naar hier zou moeten komen of in t centrum en dan terug om dan naar uw werk te vetrekken, ja dan is dat toch een eindje rijden met de fiets of auto.

reservespeler 1 juli 2022 07:42

Citaat:

Het interesseert me nu eens de klootjes van Schoof wat u wel of niet ziet.

reservespeler 1 juli 2022 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9986835)
Ik begrijp het probleem niet. Wijkscholen is iets dat ouders kunnen inrichten. Ik zie niet in waarom de overheid daar zou moeten in tussenkomen. Niet meer dan dat de overheid wijkbakkerijen moet oprichten.

Onderwijs is een product dat dringend normaal via marktwerking zou moeten verkocht worden, gezien het gigantische falen overal waar overheden zich daarmee bezig houden. Het enige waar eventueel nog wat overheidscontrole zou kunnen op zijn, is op centra die kennis en vaardigheden CONTROLEREN. Ttz, examencentra. Maar zelfs die kunnen grotendeels ook prive he, alleen is het dan wel nodig dat mensen "vertrouwen" krijgen in zulke instellingen.

Inderdaad.
Nu is dat binnenlandse politiek omdat de overheid ook een schooltje van 20 kleuters moet subsidiëren.
Een schaalvergroting dringt zich hier op, of zoals u reeds schreef, dat de ouders het dan zelf maar betalen.

Herr Flick 1 juli 2022 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9986844)
Dat klopt, en toch slagen onze bevoegde Vlaamse politici, die nu toch al onafgebroken 8 jaar rechts zijn, er niet in een degelijk onderwijs te organiseren.
Ondanks het vele geld die in de blijkbaar bodemloze put onderwijs wordt gestort, kunnen positieve initiatieven als wijkschooltjes niet blijven bestaan ?
Ik denk dat het een burgerplicht is om ons af te vragen hoe dergelijke aberatie eigenlijk kan.

En die extreem linkse maatschappij ? Dat lijkt mij een mijmering, een dagdroom van rechtse jongens die voor zichzelf toch maar een uitvlucht moeten verzinnen waarom OOK de rechtse politiek in Vlaanderen er gewoon een rotzooi van maakt.

Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat het onderwijs de laatst 20 - 25 jaar compleet en professioneel naar de kloten is geholpen door "management" en "pedagogen" ook de totale feminisatie van den business is geen goede zaak.

Vroeger werd zo een school gerund door mere suprieur of een broeder. In het geval van een staatsschool zal het ook wel een figuur met authoriteit geweest zijn.

Kortom iedereen wist wat hij/zij moest doen en dat was les geven en kinderen hadden te luisteren en als de ouders niet akkoord waren dan konden ze hunne kleinen ergens anders naartoe sturen.

Nu hebben ze onder het mom van job creatie etc... een paar levels middel management toegevoegd, en die moeten allemaal iets uitvinden om hen bezig te houden. Liefst niet om de boel te verbeteren, maar eerder om het te verknoeien om nadien hun noodzaak te kunnen aantonen.

reservespeler 1 juli 2022 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9986846)
Ik denk dan aan het wijkschooltje hier bij ons waar toch nog altijd flink wat volk naartoe komt maar ook dat aan den andere kant van het dorp, en dat is toch al een flink eind, In landelijke gemeentes zit je soms toch met afstanden die vrij groot kunnen zijn.

Als je dan met uwe kleuter van den ene kant van t dorp naar hier zou moeten komen of in t centrum en dan terug om dan naar uw werk te vetrekken, ja dan is dat toch een eindje rijden met de fiets of auto.

Nadien moeten de kinderen toch naar de andere scholen gaan.

Voor ons is / was het ook verschillende kilometers, toch slaagden onze ouders, nadien wij en nu onze kinderen er in om de kinderen naar de school te brengen.

Als ik zie dat de meeste kinderen met de auto naar school gebracht worden, zelfs als ze op minder dan 1 kilometer wonen, dan snap ik het doel van zo'n schooltje niet.

Herr Flick 1 juli 2022 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9986851)

Voor ons is / was het ook verschillende kilometers, toch slaagden onze ouders, nadien wij en nu onze kinderen er in om de kinderen naar de school te brengen.

Als ik zie dat de meeste kinderen met de auto naar school gebracht worden, zelfs als ze op minder dan 1 kilometer wonen, dan snap ik het doel van zo'n schooltje niet.

Wel dat is probleem nr 1 natuurlijk, kinderen moeten terug met de fiets of benenwagen naar school gaan.

dan is zo een wijkschooltje voor kleuters verantwoord, anders uiteraard niet.

Vanaf een jaar of 6 kunnen ze zelf met hun fiets rijden he, en dan is al dat gedoe van kuis en rij en al die zever niet nodig. Er is toch al een 30 per uur zone.

reservespeler 1 juli 2022 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9986850)
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat het onderwijs de laatst 20 - 25 jaar compleet en professioneel naar de kloten is geholpen door "management" en "pedagogen" ook de totale feminisatie van den business is geen goede zaak.

Vroeger werd zo een school gerund door mere suprieur of een broeder. In het geval van een staatsschool zal het ook wel een figuur met authoriteit geweest zijn.

Kortom iedereen wist wat hij/zij moest doen en dat was les geven en kinderen hadden te luisteren en als de ouders niet akkoord waren dan konden ze hunne kleinen ergens anders naartoe sturen.

Nu hebben ze onder het mom van job creatie etc... een paar levels middel management toegevoegd, en die moeten allemaal iets uitvinden om hen bezig te houden. Liefst niet om de boel te verbeteren, maar eerder om het te verknoeien om nadien hun noodzaak te kunnen aantonen.

Heel veel energie gaat er nu naar het paraplu werk.
Leerkrachten moeten dagelijks een verslag maken over hun leerlingen zodat de directie ne paraplu heeft als er ooit een klacht komt.

Tijdens mijnlager onderwijs gebeurde dat ook, maar dan heel openlijk.
De meester had een namenlijst op de achterzijde van het bord staan.
De week begon met een zeven, telkens je iets goeds deed kreeg je er een puntje bij tot max een rode 10 (was nog iets beter dan een blauwe 10). Telkens je iets verkeerd deed, kreeg je er een puntje af.

Wekelijks kregen we ons rapportje mee naar huis.

Het zal jullie niet verwonderen dat het rapportje van mij vol rode tienen stond.

Voor de meester was dat geen uurke werk / week.

reservespeler 1 juli 2022 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9986852)
Wel dat is probleem nr 1 natuurlijk, kinderen moeten terug met de fiets of benenwagen naar school gaan.

dan is zo een wijkschooltje voor kleuters verantwoord, anders uiteraard niet.

Vanaf een jaar of 6 kunnen ze zelf met hun fiets rijden he, en dan is al dat gedoe van kuis en rij en al die zever niet nodig. Er is toch al een 30 per uur zone.

Het zou de verkeersveiligheid in een schoolomgeving ten goede komen.

Mijn kleinkinderen worden iedere dag met de fiets naar school gebracht.
Soms springt opa of oma in om organisatorische redenen.
En het is ietske meer dan 1 kilometer die wij moeten afleggen tot aan de school.

patrickve 1 juli 2022 08:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9986838)
Waarom kijk ik daar nu niet meer van op ?

Omdat je begint te beseffen dat vele "problemen" voortkomen van een visie die niet goed past op de werkelijkheid, en dat eens men de mechanismen van de werkelijkheid beter inziet, het probleem geen probleem meer is.

patrickve 1 juli 2022 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9986851)

De nabijheid van een school voor kleine kinderen is wel interessanter dan de nabijheid van een school voor grotere kinderen, die ZELF de verplaatsing kunnen doen.

Maar ik moet zeggen dat bij heel kleine schooltjes, waar het dus inderdaad om bijvoorbeeld minder dan 20 leerlingen gaat, het toch quasi even gemakkelijk is om als ouders samen "thuisscholing" te voorzien in een soort van collectief, nee ?

Elke ouder gaat dan om beurten een dagje "toezien" en misschien zelfs "les geven" he. Als het om 15 kinderen gaat, wil dat zeggen 15 ouderkoppels, en dus moet elkeen dat 1 dag per maand doen, dat is niet echt een zware zaak, nee ?

En in rurale omgeving zal er wel ergens een lokaal gevonden worden zekers ?

patrickve 1 juli 2022 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9986850)

Dit. Hierdoor kost het onderwijs trouwens tonnen geld, en kan men de mensen die het echte werk doen, ttz, les geven, niet teveel betalen. En hierdoor krijg je lage-kwaliteitsvolk op die banen, want iemand die bekwaam is, gaat zich voor zo een loon niet laten uitschelden van 's morgens tot 's avonds.

De Rode Willem 1 juli 2022 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9986848)
Het interesseert me nu eens de klootjes van Schoof wat u wel of niet ziet.

Hiermee wordt weer maar eens pijnlijk duidelijk geïllustreerd waarom het asociale rechts en hun maatschappelijke ongeïnteresseerdheid een drama is voor Vlaanderen en niet alleen extreem rechts.

De Rode Willem 1 juli 2022 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9986856)
Omdat je begint te beseffen dat vele "problemen" voortkomen van een visie die niet goed past op de werkelijkheid, en dat eens men de mechanismen van de werkelijkheid beter inziet, het probleem geen probleem meer is.

Juist ja !
idd
U weet wat ik begin te beseffen.....man man man.

patrickve 1 juli 2022 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9986867)
Juist ja !
idd
U weet wat ik begin te beseffen.....man man man.

Vermits uw verwondering weg-ebt, wil dat zeggen dat besef in de plaats is gekomen he :-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be