Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   de subscription fee economie begint uit de hand te lopen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265587)

morte-vivante 12 juli 2022 10:21

de subscription fee economie begint uit de hand te lopen?
 
Het begint te exploderen. Meer en meer wordt er door bedrijven overgeschakeld op een abonnementenservice voor bepaalde features die vroeger eenmalig te betalen waren. Dat is al een eeuwigheid voor software genre Microsoft office, adobe, photoshop en antivirussoftware, maar deze praktijken beginnen andere sectoren ook te besmetten.

BMW denkt er ook over na, en test verschillende strategien uit in verschillende markten. Dit komt er nu in Korea:

Citaat:

BMW has toyed with charging monthly subscriptions for certain digital "Connected Drive" options for a few years, testing the waters in different markets with different features. Korea is the latest market for subscription-based options, and customers can now pay monthly for physical options such as heated seats and a heated steering wheel.

As cynical as that might sound, Korean owners aren't forced to pay monthly for heated seats, or any of BMW's other available options, but monthly payments can be made to try those out. Heated seats, for instance, cost ?24,000 (roughly $18) per month. But you can also pay for a year subscription ($176), a three-year subscription ($283), or you can buy the heated seats permanently ($406).

Some other options available with monthly or yearly subscriptions are a high beam assistant, BMW's Driving Assistance Plus software, a heated steering wheel, and an artificial noise generator to give electric cars like the i4 M50 a sci-fi noise while driving. Those will be available for different fees, and some can be added to a customer's car immediately via computer or smartphone.
https://www.thedrive.com/news/bmw-is...ed-seats-again

Is dit een terechte en normale evolutie? Moeten wij daar blij mee zijn als consument, of worden we gewoon radicaal genaaid door dergelijke praktijken? Zijn we echt aan het evolueren naar een maatschappij waar eigendom niet meer bestaat, en het leven en uitgavenpatroon gewoon bestaat uit maandelijke fees voor producten die we nu slechts eenmalig moeten betalen?

Rudy 12 juli 2022 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9993492)
(...)
Is dit een terechte en normale evolutie? Moeten wij daar blij mee zijn als consument, of worden we gewoon radicaal genaaid door dergelijke praktijken? Zijn we echt aan het evolueren naar een maatschappij waar eigendom niet meer bestaat, en het leven en uitgavenpatroon gewoon bestaat uit maandelijke fees voor producten die we nu slechts eenmalig moeten betalen?

Botweg gezegd, er zullen daar veel consumenten tevreden mee zijn. Beter dan bij de bank te moeten bedelen voor een lening.

patrickve 12 juli 2022 12:24

Uiteindelijk is "eigendom hebben" ook maar tijdelijk, al ware het maar omdat de producten verslijten of obsolete worden. Het enige verschil met "eigendom" dat je kan maken, is er beter zorg voor dragen en hopen dat het langer meegaat.

Men moet dus het bilan maken tussen hoeveel de "aanschaf" kost (met afschrijving), dan wel het "leasen" kost.

Tenslotte kan leasen ook veel flexibeler zijn, als je het kan opgeven.

We hebben echter gezien met corona fratsen dat men moet oppassen, want soms kunnen de verwachte stabiele regels "opeens" veranderen, en dan kan je moeilijker "ongehoorzaam" zijn als het spul is dat onder andermans' controle staat.

Het is echter ook veel flexibeler, en je kan veel gemakkelijker je biezen pakken in zo een lease wereld. Als je alles leased, dan kan je op een week tijd of zo dat allemaal stop zetten en ribbedebie zijn. Als je veel "eigendom" hebt, en eventueel leningen lopen hebt voor hun aanschaf, zit je stukken vaster.

maddox 12 juli 2022 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9993572)
Uiteindelijk is "eigendom hebben" ook maar tijdelijk, al ware het maar omdat de producten verslijten of obsolete worden. Het enige verschil met "eigendom" dat je kan maken, is er beter zorg voor dragen en hopen dat het langer meegaat.

Men moet dus het bilan maken tussen hoeveel de "aanschaf" kost (met afschrijving), dan wel het "leasen" kost.

Tenslotte kan leasen ook veel flexibeler zijn, als je het kan opgeven.

We hebben echter gezien met corona fratsen dat men moet oppassen, want soms kunnen de verwachte stabiele regels "opeens" veranderen, en dan kan je moeilijker "ongehoorzaam" zijn als het spul is dat onder andermans' controle staat.

Het is echter ook veel flexibeler, en je kan veel gemakkelijker je biezen pakken in zo een lease wereld. Als je alles leased, dan kan je op een week tijd of zo dat allemaal stop zetten en ribbedebie zijn. Als je veel "eigendom" hebt, en eventueel leningen lopen hebt voor hun aanschaf, zit je stukken vaster.


Met het in vet gezette zinnetje kan je beter de kleine lettertjes lezen.
Voorbeeld. Bij de leasemaatschappij Arval is er een verbrekingsvergoeding als er inbreuken op't contract zijn, de termijn korten is zo eentje.
En indien hier niet goed over gecommuniceerd wordt, kan die ferm in de papieren lopen, met de restwaarde van het voertuig als "finale afrekening".

patrickve 12 juli 2022 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9993595)
Met het in vet gezette zinnetje kan je beter de kleine lettertjes lezen.
Voorbeeld. Bij de leasemaatschappij Arval is er een verbrekingsvergoeding als er inbreuken op't contract zijn, de termijn korten is zo eentje.
En indien hier niet goed over gecommuniceerd wordt, kan die ferm in de papieren lopen, met de restwaarde van het voertuig als "finale afrekening".

Da's waar, en natuurlijk heeft zo een leasen enkel maar een voordeel als het flexibel is. Dat zou normaal ook zo moeten zijn om de concurrentie te maximaliseren. Een langdurig gebonden leasen is boerenbedrog, want een gedwongen aankoop met krediet eigenlijk.

Het enige probleem dat ik met zulke dingen zie, is de macht die dat geeft over de willekeur van de overheid waardoor het veel moeilijker wordt om burgerlijk ongehoorzaam te zijn - tenminste als het moeilijk is om de geleasde dingen eigenlijk "te stelen". Via een paar lease bedrijven heeft de overheid dan een gigantische controle over je geleasde hebben en houden.

Pol Dolf 4 mei 2023 16:28

en binnekort ook FB

maddox 4 mei 2023 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 10157936)
en binnekort ook FB

Ik heb daar geen last van.

Mambo 4 mei 2023 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9993595)
Met het in vet gezette zinnetje kan je beter de kleine lettertjes lezen.
Voorbeeld. Bij de leasemaatschappij Arval is er een verbrekingsvergoeding als er inbreuken op't contract zijn, de termijn korten is zo eentje.
En indien hier niet goed over gecommuniceerd wordt, kan die ferm in de papieren lopen, met de restwaarde van het voertuig als "finale afrekening".

De restwaarde van een voertuig was vroeger zo een beetje een spaarpotje van de eigenaar.

Met EV en snel aftakelen van de batterijen is het nu vooral een zo hoog mogelijke restwaarde te hebben en een lage maandelijkse huur/leasing.

Dus auto's worden een huurauto.

maddox 4 mei 2023 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10157981)
De restwaarde van een voertuig was vroeger zo een beetje een spaarpotje van de eigenaar.

Met EV en snel aftakelen van de batterijen is het nu vooral een zo hoog mogelijke restwaarde te hebben en een lage maandelijkse huur/leasing.

Dus auto's worden een huurauto.

Cambio en soortgelijken. Dat is wat het kiesvee en politici wel lijken te willen ja.


Maar ik reken daar niet op. Ik zorg ervoor dat mijn middelen van nu: "kennis, vaardigheden en ruw materiaal", kunnen renderen in nabije en verre toekomst.

Mambo 4 mei 2023 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10157984)
Cambio en soortgelijken. Dat is wat het kiesvee en politici wel lijken te willen ja.


Maar ik reken daar niet op. Ik zorg ervoor dat mijn middelen van nu: "kennis, vaardigheden en ruw materiaal", kunnen renderen in nabije en verre toekomst.

Nee niet cambio en co.

Gewoon om de 3 of 5 jaar uw auto inwisselen op een vast maandelijks bedrag.

Zo nog voor de garantie vervalt.

morte-vivante 9 mei 2023 21:12

Mercedes:

Mercedes wants EV buyers to get used to paywalled features

Citaat:

It turns out that Mercedes buyers aren't rushing to pay extra for a small improvement to a car that cost upwards of $100,000. Still, the company isn't giving up and has instead chosen to adjust the pricing structure for the so-called "Acceleration Increase" feature.
For owners of the AWD EQE 350 sedan and its SUV sibling who want more power and speed, pricing now starts at $60 per month for 60 horsepower, or $600 if you pay annually. People who won the pricier AWD EQS 450 car or SUV will have to pay $90 per month or $900 per year to get an additional 80 horsepower. Mercedes is even offering the ability to pay a one-time fee of $1,950 for EQE owners and $2,950 for EQS owners to permanently unlock the feature.
https://www.techspot.com/news/98608-...-features.html


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be