![]() |
de subscription fee economie begint uit de hand te lopen?
Het begint te exploderen. Meer en meer wordt er door bedrijven overgeschakeld op een abonnementenservice voor bepaalde features die vroeger eenmalig te betalen waren. Dat is al een eeuwigheid voor software genre Microsoft office, adobe, photoshop en antivirussoftware, maar deze praktijken beginnen andere sectoren ook te besmetten.
BMW denkt er ook over na, en test verschillende strategien uit in verschillende markten. Dit komt er nu in Korea: Citaat:
Is dit een terechte en normale evolutie? Moeten wij daar blij mee zijn als consument, of worden we gewoon radicaal genaaid door dergelijke praktijken? Zijn we echt aan het evolueren naar een maatschappij waar eigendom niet meer bestaat, en het leven en uitgavenpatroon gewoon bestaat uit maandelijke fees voor producten die we nu slechts eenmalig moeten betalen? |
Citaat:
|
Uiteindelijk is "eigendom hebben" ook maar tijdelijk, al ware het maar omdat de producten verslijten of obsolete worden. Het enige verschil met "eigendom" dat je kan maken, is er beter zorg voor dragen en hopen dat het langer meegaat.
Men moet dus het bilan maken tussen hoeveel de "aanschaf" kost (met afschrijving), dan wel het "leasen" kost. Tenslotte kan leasen ook veel flexibeler zijn, als je het kan opgeven. We hebben echter gezien met corona fratsen dat men moet oppassen, want soms kunnen de verwachte stabiele regels "opeens" veranderen, en dan kan je moeilijker "ongehoorzaam" zijn als het spul is dat onder andermans' controle staat. Het is echter ook veel flexibeler, en je kan veel gemakkelijker je biezen pakken in zo een lease wereld. Als je alles leased, dan kan je op een week tijd of zo dat allemaal stop zetten en ribbedebie zijn. Als je veel "eigendom" hebt, en eventueel leningen lopen hebt voor hun aanschaf, zit je stukken vaster. |
Citaat:
Met het in vet gezette zinnetje kan je beter de kleine lettertjes lezen. Voorbeeld. Bij de leasemaatschappij Arval is er een verbrekingsvergoeding als er inbreuken op't contract zijn, de termijn korten is zo eentje. En indien hier niet goed over gecommuniceerd wordt, kan die ferm in de papieren lopen, met de restwaarde van het voertuig als "finale afrekening". |
Citaat:
Het enige probleem dat ik met zulke dingen zie, is de macht die dat geeft over de willekeur van de overheid waardoor het veel moeilijker wordt om burgerlijk ongehoorzaam te zijn - tenminste als het moeilijk is om de geleasde dingen eigenlijk "te stelen". Via een paar lease bedrijven heeft de overheid dan een gigantische controle over je geleasde hebben en houden. |
en binnekort ook FB
|
Citaat:
|
Citaat:
Met EV en snel aftakelen van de batterijen is het nu vooral een zo hoog mogelijke restwaarde te hebben en een lage maandelijkse huur/leasing. Dus auto's worden een huurauto. |
Citaat:
Maar ik reken daar niet op. Ik zorg ervoor dat mijn middelen van nu: "kennis, vaardigheden en ruw materiaal", kunnen renderen in nabije en verre toekomst. |
Citaat:
Gewoon om de 3 of 5 jaar uw auto inwisselen op een vast maandelijks bedrag. Zo nog voor de garantie vervalt. |
Mercedes:
Mercedes wants EV buyers to get used to paywalled features Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be