![]() |
Dag Doel III, Doel drie wordt afgekoppeld in september.
Kernreactor Doel 3 wordt in de nacht van 23 op 24 september van het net afgekoppeld. De wet op de kernuitstap schrijft een afkoppeling voor ten laatste op 1 oktober. "Volgens de huidige inzichten gebeurt die afkoppeling waarschijnlijk dus de nacht van 23 op 24 september", zegt Engie-woordvoerster Nele Scheerlinck, die daarmee berichtgeving van VRT NWS bevestigt.
Terwijl Zwitserland oude centrales (7 jaar ouder dan onze oudste) terug gaat opstarten, zijn wij bezig om ons eigen graf te graven. Goed bezig https://www.gva.be/cnt/dmf20220714_95192566 Engie reageert op oproep van Zuhal Demir: “Levensduur Doel 3 en Tihange 2 verlengen is niet mogelijk” De kerncentrale van Doel 3 over de winter tillen is om technische en veiligheidsredenen onmogelijk. Dat zegt uitbater Engie. De nucleaire veiligheidsautoriteit FANC spreekt zich niet uit over het dossier, omdat de regering noch Engie om een risicoanalyse hebben gevraagd. De kerncentrale van Doel 3 wordt afgekoppeld in de nacht van 23 op 24 september. Dat de reactor wordt stopgezet is al veel langer beslist, maar de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis die daar het gevolg van is, zet die beslissing wel in een ander licht. Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) riep de federale regering donderdagochtend op om Doel 3 en ook de reactor van Tihange 2, die in februari de deuren sluit, langer open te houden, om de energiebevoorrading te garanderen. Maar uitbater Engie is duidelijk: “Dat is om veiligheids- en technische redenen onmogelijk”, zegt woordvoerster Nele Scheerlinck. Dat geldt voor zowel Doel 3 als Tihange 2. Over de winter tillen Volgens federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) is aan alle energieproducenten in ons land gevraagd om “maximaal beschikbaar te zijn” deze winter, maar staat de nucleaire veiligheid wel altijd voorop. Dat antwoordde ze donderdag in de Kamer op vragen van Leen Dierick (CD&V) en Christian Leysen (Open VLD), die haar vroegen om er alles aan te doen om de energiebevoorrading deze winter op peil te houden. Er is begin juli bij Engie wel gepolst of beide reactoren eventueel nog over de winter kunnen worden getild, maar het bedrijf zei toen al dat dat technisch en op het vlak van veiligheid niet mogelijk is, wat de nucleaire experten op het kabinet-Van der Straeten beamen. Het FANC doet geen uitspraken over een mogelijke verlenging van Doel 3 of Tihange 2. De nucleaire waakhond heeft nog geen vraag gekregen van de regering of van Engie zelf om een risicoanalyse te maken, zegt woordvoerster Ines Venneman. Er lopen daarover ook geen gesprekken. |
Huize Chaos kan off grid.
ben alleen benieuwd dat ik kontakt met het net kan blijven houden. Want ik mag nog 20 computers en 35 routers in huis aan de gang houden met eigen stroom, als de internet infrastructuur zonder stroom gezet wordt in Blegië is het ook voor mij game over op dat vlak. Misschien starlink? |
Als deze winter het licht uitgaat ondanks de explosie van de energieprijzen, dan worden de groenen gedecimeerd. Tine doet dat goed!
|
U bedoelt dat letterlijk, of gewoon electoraal?
|
Er zijn er die het al eens durven te vergeten maar de laatste doet toch altijd het licht uit? :|
|
Citaat:
|
Letterlijk, dan zou ik 9 lantaarnpalen per 10 Groene politici en ambtenaren moeten voorzien.
Awel, recyclage is een goede zaak nietwaar. |
Petitie voor het afschaffen van de wet op de kernuitstap van 2003.
|
Citaat:
En Tine Van der Straeten zegt het heel correct: veiligheid staat voorop, een kerncentrale is geen fietsband die met rustinnekes gerepareerd kan worden. Voor dergelijke installaties gelden zeer terecht zeer strenge uitbatingsvergunningen en veiligheidsmaatregelen. |
Tijd om te nationaliseren
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En eigenlijk, ik heb momenteel 3 "open verdamping koeltoren installaties" in mijn beheer. Weet iemand hier wat er nodig is om deze installaties legionella-vrij te houden? En wat het resultaat is als die regels niet gevolgd worden? |
Citaat:
Tine Van der Staeten lijkt mij de eerste bevoegde minister die dat beseft. Bij de NVA en het VB gaan ze gewoon wat rustinnekes plakken. Een kerncentrale nog zes maanden langer openhouden…doen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Men is al 22 jaar aan't voorbereiden op de laatste shutdown. De brandstofstaven zijn gebruikt tot op het laatste van het regelbare. Als dat goed geplanned is, kan men de reactor niet laten draaien zonder buiten de standaard operatieve parameters te gaan na de datum van "laatste stillegging". Oftwel, het is alsof men een benzinewagen na een paar overgeslagen onderhoudsbeurten geen nieuwe timing belt heeft laten krijgen, en voor de laatste 300 km, "we hopen dat er nog genoeg in de tank zit". Om dan te horen "rij even van Brussel naar Barcelona, maar niet tanken, en dat achterstallig onderhoud, negeer dat gewoon..." |
Citaat:
|
Gezien de huidige geopolitieke situatie zou ik Doel, tijdelijk langer openlaten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Tenzij er met bakken geld geslingerd gaat worden, en de reactoren na een grondige onderhoudsbeurt en een jaar stilstand terug in gebruik genomen gaat dat daarbij blijven. |
Citaat:
De N-VA regering Michel had de beslissing moeten nemen de kerncentrales open te houden. Maar toen ging de N-VA alles op alles zetten voor de gascentrales. |
Geen paniek er is een plan, een back up van de back up.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be