![]() |
Vanaf 1 juli nieuwe ‘deeltjestellertest’ voor diesels op autokeuring
Vanaf 1 juli nieuwe ‘deeltjestellertest’ voor diesels op autokeuring
Vanaf 1 juli zal de autokeuring via een nieuwe deeltjestellertest controleren of de roetfilter van een dieselwagen wel correct werkt. Wie faalt, krijgt een rode kaart. Hiermee neemt België een voortrekkersrol binnen Europa in in de strijd tegen roetfilterfraude. https://gocar.be/nl/autonieuws/diese...op-autokeuring Blijkt dat de garagisten met de handen in het haar zitten. De meeste auto's, euronorm 5, komen met moeite door de keuring. Garagisten raden daarom aan om de wagen te laten keuren in Wallonië, daar zou de keuring niet zo streng zijn. Iemand? |
Tja filters blijven nooit lang goed.
Men dringt het u op en veroordeeld er u daarna ook weer op. Er bestaat wel een klein trucje omdat wat beter te maken voor de keuring maar het is ook maar zus en zo. |
Citaat:
Blijkbaar werkt dat met dit meetsysteem niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Bron? Sorry, ik kon het niet laten. Een dieseltest doet men meestal op diesels. :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: |
Citaat:
Benzines (directe injectie) hebben ook roetfilters (vanaf 2017 euro 6) en mogen ook het aantal roetdeeltjes niet overschrijden. Naja de dieselverslaafde generatie kan dat natuurlijk niet weten. :lol: Citaat:
Volgens enkele downloads: Citaat:
|
Citaat:
De keuringen gaan nen benzinner niet testen als dat niet moet. |
Citaat:
Maar volgens de euronormen hebben diesels en benzines dezelfde grenswaardes aan roetdeeltjes namelijk 600 miljard per kilometer. |
Citaat:
Schommelend toerental Onregelmatige vermogensopbouw Moeilijk optrekken Schokkende motor En de oorzaak is roet! Die zich grotendeels vastzet op de in en uitlaatkleppen Weinig toeren zorgen ervoor dat er niet voldoende druk uitgeoefend wordt op de inlaatkleppen. Dit is vooral schadelijk voor direct ingespoten benzinemotoren. Het resultaat? Er zal nog sneller motorvervuiling zijn met vermogensverlies als resultaat. En dat merk je ook aan de uitlaat. |
Citaat:
Mmmh, ons Skoda moteurtje (1,2 Tsi 105 PK) bolt prima al bijna 150.000 km. En topsnelheid - 190 kmh - onlangs nog getest (200 kmu teller). Gemiddeld verbruik is -dankzij de zomer- naar 5,7 liter/100 km gedaald (winter 6,2 liter), wel volgens boordcomputer. |
Citaat:
|
Citaat:
Effectief, km stand en tankbeurten. |
Citaat:
Jij wel? |
Citaat:
Rijstijl max 70kmh? Gelooft niemand. :-) Zelfs het zuinigste dieseltje 1,2 TDi 61 PK in een op zuinigheid geoptimaliseerde versie van VW en Audi haalde dat niet gemiddeld. Wel eco gereden aan normale snelheden. Test kan ik je geven. Of spritmonitor.de ** Uiteraard kan men zodanig rijden dat men dat haalt maar, ik kwam ook eens onder 4,5 liter. Maar ook boven 8 liter. :-D (wat dus geen roet kan aanzetten op de kleppen). De VW 1,2 Tsi die ik heb heeft ook maar 2 (grotere) kleppen per cilinder. Dat wervelt wat meer dan 4 kleine kleppen per cilinder. ** https://www.spritmonitor.de/de/ueber...00&powerunit=2 Anzahl Kraftstoff min Ø max 226 Diesel 2,59 3,70 5,22 https://www.spritmonitor.de/de/ueber...00&powerunit=2 Anzahl Kraftstoff min Ø max 150 Diesel 2,66 3,60 6,27 |
De lakmoesproef van ADAC: 3,5l/100 km gemiddeld, enkel op gewone vlotte wegen buiten bebouwde kom 2,7 l; 3,6 l in de stad; 4,6 l op de snelweg.
Kijk vooral naar het gewicht en de tankinhoud, op de wagen was geen servostuur en geen airco verkrijgbaar. De wagen had toen ook de record aerodynamische waarde van 0,25 of mss nog minder met de 145-bandjes. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Heb daar wel nog niks aan laten doen en heb nu goede 100.000. |
Citaat:
Wie weet is een software reset voldoende ik gis maar. |
Citaat:
Schoondochter rijdt er mee. Akkoord, het is een slak op de weg en ze zal nooit hard optrekken. Ze rijdt daarbij zeer defensief tot ergernis van degen die achter haar rijden. Zij zal bijna nooit de rem gebruiken. 1600 tb diesel, is nu ongeveer 16 jaar oud. De boordcomputer geeft nog minder verbruik aan. |
Citaat:
|
Citaat:
Vroeger had ik daar al wel eens een discussie zie weddenschap over met vrienden. Ik stelde dan voor om de tank te vullen tot aan de rand. Dan 500 km te rijden en dan weer gaan vullen tot aan de rand bij hetzelfde station aan dezelfde pomp. Ze zaten er omzeggens altijd ferm naast. PS :Staat er al een boordcomputer in een Fiesta van 2005/6 ? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be