![]() |
Duitse koehandel? Kerncentrales blijven open in ruil voor snelheidslimiet.
Voor de Duitse christendemocraten is een snelheidslimiet niet langer taboe.
Hij wil een snelheidslimiet ruilen voor uitstel van de kernuitstap. Die werd in 2011 door toenmalig bondskanselier Angela Merkel besloten, maar die komt nu op een ongelukkig moment. De Duitsers - die trouwens over één van de vuilste energiemixen beschikken van alle West-Europese landen - vrezen een energiecrisis nu de Russen de gaskraan naar Duitsland (hopelijk tijdelijk) dichtgedraaid hebben. Duitsland heeft daarom de 12 procent van de energievoorziening die de kerncentrales leveren, broodnodig. Wat vinden jullie van die koehandel? https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...4cd544a8a8a69e |
Citaat:
Dit inruilen voor een snelheidslimiet, daar krijg je mijn handen niet voor op elkaar. Leek Nederland of België, wat dit betreft maar meer op onze Oosterburen... |
Citaat:
Dan is de beperking van de snelheid (tot 90 km per uur) het beste dat een goed beleid kan doen om de CO2 massaal te reduceren. Dus geen koehandel...maar een consequentie van een anti-CO2 beleid dat verder gaat dan een politiek spelletje van een Vlaams ministerke dat vooral anderen stokken in de wielen wil steken. |
Citaat:
Ik zou dikwijls blij zijn mocht ik op de Belgische autosnelwegen 90 km/u kunnen rijden. Willen ze echt iets doen aan die uitstoot, dat ze dan ervoor zorgen dat de wagens niet meer stil staan. |
Citaat:
Wie CO2 als argument echt wil gebruiken moet vooreerst voor het beperken van de maximumsnelheid tot 90 km per uur zijn. Dit kan voor België alleen al miljoenen tonnen CO2 uitsparen. Laat dus gans Europa meedoen met deze maatregel en we zitten allicht aan een miljard of meer ton. Ten tweede moet die maatregelen steunen voor het ontraden van het gebruik van de wagen. Alle echte maatregelen die de auto uit de stadskern houden zijn toe te juichen. Niet de onnozele geldklopperijen waar men 350 euro of meer betaald om de vervuiling toe te laten natuurlijk. En ten derde moet die sympathiseren voor alle maatregelen die alternatieven voor de auto aantrekkelijker maken. Want wie CO2 als echt argument wil gebruiken, en niet beperkt blijft tot sympathie voor een rotslecht ministerke dat politieke spelletjes speelt, die heeft zich geïnformeerd en weet dat in de EU het verkeer de grootste CO2 braker is. Ver meer dan energieopwekking en industrie (zelfs tesamen). bron : ![]() Dus wie CO2 echt ter harte gaat...die gaat beginnen vegen voor eigen deur en zijn bijdrage via verkeer proberen minimaliseren. |
Citaat:
|
Citaat:
En liefst nogal rap. Maar zonder sociale wantoestanden onderweg. Elke stap in de goede richting, is er een meegenomen. Het is sedert de Russische aanval een boeltje geworden. Als er dan alleen via koehandel positieve stappen te zetten zijn, het zij zo. (en in het licht van mijn redenering is het woord koehandel hier niet op zijn plaats.) |
Citaat:
https://klimaat.be/in-belgie/klimaat...oot-per-sector Hoewel de vervoersector belangrijk is, wordt daar het voornaamste gedragen door VRACHTWAGENS. Citaat:
Dat is trouwens iets dat ingezet is. Het beperken van de snelheid tot 90 km/u zou voor een piepklein besparinkje in de CO2 zorgen, dat minuskuul is in vergelijking met de CO2 uitstoot die door elektriciteitsproductie wordt veroorzaakt door de kernuitstap. |
Citaat:
Wie CO2 als argument wil gebruiken, gaat nooit een kerncentrale dicht doen om dat door een gascentrale te vervangen. EENS men die laatste politiek heeft ingezet (19 jaar geleden dus), moet men nadien niet meer komen neuzelen over CO2, dat is dan iets dat men aanvaard heeft als zijnde de prijs die betaald moet worden om de kernuitstap-dada te realiseren. Wie de reddingssloepen overboord gooit, moet nadien niet komen neuten over veiligheid voor opvarenden als het schip zinkt he. |
Citaat:
Wie CO2 als een probleem ziet en dat wil aanpakken, die begint met de component met de grootste bijdrage aan te pakken. En dat is niet de electriciteitsopwekking. Dat is het verkeer. Dus een wetenschappelijke benadering van het probleem met de CO2 emissies begint gewoon bij het verkeer. Het probleem met de rechtse ideeën hieromtrent is dat de rechtse jongens geen enkele persoonlijke verantwoordelijkheid willen nemen in het CO2 verhaal. Ze willen met hun auto overdreven snelheid blijven plegen....het is de overheid die maar hun CO2 moet zien te minderen. En daar kan natuurlijk ook wel iets gebeuren...kerncentrales zouden een CO2 arme electriciteitsproductie kunnen vormen, dat staat buiten discussie. Maar gezien het relatieve gewicht van het verkeer in de CO2 emissies, valt daar de grootste winst te maken. En ja dat zal van het individue enige inspanning vergen...een beetje loos en vals kloppen naar Groen of Groenen zal de eigen CO2 impact niet verminderen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be