![]() |
Gezinnen kreunen, de aandeelhouders juichen: "Oliesector verdient fortuinen."!
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220802_96163326
Oliesector verdient fortuinen: gezinnen kreunen, de aandeelhouders juichen Terwijl de gezinnen kreunen onder de hoge brandstofprijzen, knallen in de directielokalen van de grote oliemaatschappijen de champagnekurken. Terwijl de prijzen voor energie recordhoogte bereiken en de inflatie de koopkracht van de consumenten uitholt, noteren de grote oliebedrijven recordwinsten. En niemand die de oliesector een halt toeroept. Het Europa, zoals het nu is, bewijst weeral eens dat het geen bestaansreden meer heeft. Doordat de oliesector massa's winsten maakt, stijgt de inflatie dat het niet net meer is om te zien. |
Citaat:
Gezien de overheid aan de top van de ladder staat met taksen, BTW en accijnzen bovenop de energiecomponent, is het voornamelijk de overheid die champagne drinkt. Voor elke 10cent dat de energiesector aan extra inkomsten binnenrijft bij stijgende prijzen, incasseert de overheid een nog groter bedrag. Je weet toch dat je ook BTW betaalt op taksen en accijnzen he? Kan je me eens uitleggen wat de toegevoegde waarde is van taksen en accijnzen? Citaat:
De prijs in de hele keten stijgt als gevolg van de hogere prijzen in de nerveuze markt in onbalans. En nogmaals, de overheid rijft (als top op de ladder) nog hogere bedragen binnen dan de energiesector extra winst maakt. |
Citaat:
Een hogere prijs zal eerder minder accijnzen betekenen, vermits mensen zuiniger zullen zijn. Voor wat betreft btw, is een hogere prijs natuurlijk wel voordelig voor de staat. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Buiten het feit dat de overheden goed geld verdienen aan de energiesector, zijn het net de overheden (op wereldtoneel) die een belangrijke inbreng hebben in de huidige onbalans. |
Citaat:
De overheid gebruikt dat systeem om geruisloos de accijnzen te verhogen. Stel, de dieselprijs daalt 10 cent, de overheid laat de dieselprijs dan zakken met 5 cent en de andere 5 cent dient dan om de accijnzen te verhogen tot de hoogte die de overheid tot doel gesteld heeft. Het omgekeerde cliquetsysteem zou, bij een prijsstijging van 10 cent, de dieselprijs maar met 5 cent verhogen en de overige 5 cent aftrekken van de accijnzen. |
Citaat:
De gewone burger is de pineut, zeker degene die de wagen nodig heft voor z'n werk. |
Citaat:
Rechtstreeks zorgen duurdere olieprijzen voor een indexatie. Onrechtstreeks (door de duurdere producten) zorgen ze ook nog eens voor indexatie. De energiesector zorgde de laatste maanden voor zeker 6% van de inflatie. PS: Gas is ook energie natuurlijk. |
Citaat:
Mijn post was ook eerder bedoeld als nuancering. Niet om de (terechte) kritiek dat een groot deel van de prijs aan de pomp naar de overheid gaat, te weerleggen. ;-) Op het moment dat de benzine aan de tank ongeveer €2 was, kwam €1 van die €2 rechtstreeks aan de staat toe. Let wel, Europa verplicht ons minimumaccijnstarieven op te leggen voor (o.a.) benzine. Ik ken de tarieven niet vanbuiten, maar ik denk dat het ongeveer € 0,30 cent per liter is. De tarieven in BE zijn wel wat hoger dan die minimumtarieven, maar men kan dus de benzine dus zeker niet vrijstellen van accijnzen. |
Citaat:
Citaat:
Kunstmatig ingrijpen door de politiek op de vrije markt om de onbalans, waarbij ze zelf met hun geopolitieke beslissingen mee aan de basis liggen, in stand te houden? Als we dat voor olie- of energieproducten doen, waarvoor gaan we nog ingrijpen in de marktwerking? Tot we een gefixeerde tabel hebben? Inflatie is een gevolg. Als er teveel vraag is tav het aanbod (voor vele commodities het geval tijdens en na Corona), dan is prijsstabilisatie symptoombestrijding die de onbalans in stand blijft houden. Als de huizenmarkt te heet loopt, is het gooien met extra subsidies een oplossing of is dat olie op het vuur gooien? De enige manier om ze af te koelen is wanneer kopers afhaken door een stijgende rente. Als het een tijd 'te goed' gaat (bekijk de grafieken maar eens tussen 2008 en nu en 2019 en nu), dan gaat het kunstmatig vermijden van een recessie echt niet helpen. Integendeel. Eigenlijk hebben de FED en ECB ons in een lose-lose situatie geplaats. Ofwel aanvaarden we een recessie, ofwel blijven we de inflatie voeden. |
Citaat:
Als bij een verkoopprijs van € 2 voor benzine ongeveer €1 naar de overheid gaat (die €1 is wel voor de verlaging van accijnzen die recent werd doorgevoerd), kan je toch moeilijk stellen dat de overheid de markt vrij laat? |
Citaat:
|
Citaat:
Maar dat is hogerop de keten. 'Verder ingrijpen' lager in de keten. En BTW, winsten afromen doet op zich de prijzen niet zakken he. |
Citaat:
En nu met de genomen beslissingen inzake energie, hebben ze ook een impact in het aanbod. Beiden werken contraproductief voor een balans op lager prijsniveau. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ja, kaars en bril ... niet zienen wil. |
Wie wint er nu de olieprijzen (of gas) zo hoog staan?
Simpel antwoord: - de landen en bedrijven die zelf olie (of gas) oppompen (vb. shell in Nigeria) - bedrijven wiens eindproduct een prijs kent die gelinkt is aan de prijs van de olie (of gas), en wiens kosten toch gelijk blijven In een omgekeerde beweging, zouden die landen en die bedrijven achteruit gaan, of zelfs failliet. Je kan ingrijpen in dat mechanisme, op voorwaarde dat je hefbomen in handen hebt. Je kan ingrijpen, tot en met puur communisme. La belziek heeft nul de kloten hefbomen in handen. Niks, niks, niks. Frankrijk een beetje. Let op, Frankrijk is aan het plannen. We zullen zien in september. Diesel en benzine-toerisme gaan opleven. La belziek heeft wel zageventen: janken dat dit of dat bedrijf winst maakt, maar of de Arabische landen, of Rusland ... winst maakt, daar zwijgen ze over. |
Citaat:
Of heb je nog onnozele adviezen? |
Citaat:
|
Citaat:
De belzieke belastingen voor de lagere inkomsten zijn afgrijselijk hoog. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be