Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Die Journalisten toch! Lezen die ooit na wat ze schreven? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265908)

reservespeler 5 augustus 2022 17:02

Die Journalisten toch! Lezen die ooit na wat ze schreven?

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet over het ongeval, maar wel over hetgeen de journalist van dienst schreef.

Voetganger gegrepen door trein aan overweg in Henegouwse Solre-sur-Sambre

In Solre-sur-Sambre, een deelgemeente van Erquelinnes in de provincie Henegouwen, is donderdag een voetganger gegrepen door een trein. Het slachtoffer is ter plaatse overleden, meldt spoornetbeheerder Infrabel.

Het ongeval gebeurde kort na 15 uur aan de spoorovergang. De jongeman werd er aangereden door een trein die tussen Namen en Mauberge reed. "De voetganger stak de overweg over, waarvan op dat moment de slagbomen naar beneden waren", aldus woordvoerder Frederic Sacré.

Volgens de burgemeester van Erquelinnes, David Lavaux, was het slachtoffer een 19-jarige doofstomme jongeman uit Marchienne-au-Pont, die op bezoek was bij een 16-jarige vriend uit Solre-sur-Sambre. Na op het station kaartjes te hebben gekocht, wilden de twee jongelui terug naar de andere kant van het spoor. Het slachtoffer wilde via de sporen oversteken net toen de slagbomen van de overweg dicht gingen. "Omdat hij doofstom is, heeft hij het belsignaal niet gehoord en heeft hij zijn vriend, die ook doofstom is, niet horen schreeuwen", zegt David Lavaux. "Het ongeluk was onvermijdelijk. Hij werd meer dan tien meter ver gekatapulteerd en overleefde het niet."

Na het ongeval was het treinverkeer in beide richtingen onderbroken tussen Erquelinnes en Lobbes. Sinds 17.40 uur rijden er wel opnieuw treinen.

Sorry, maar ik hoorde ook nog nooit een doofstomme schreeuwen, en ik hoor nochtans heel goed.

Dadeemelee 5 augustus 2022 17:14

Doofstomme mensen kunnen meestal niet praten omdat ze geen gehoor hebben en dus moeilijk een taal of klanken kunnen aanleren. Ze hebben meestal wel stembanden dus ze kunnen ‘schreeuwen’ als het dat is wat je bedoelt?

DIBO 5 augustus 2022 17:15

Er zijn er bij die geluiden kunnen produceren, maar geen gecontroleerde klanken, laat staan spraak.

Dadeemelee 5 augustus 2022 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10008941)
Er zijn er bij die geluiden kunnen produceren, maar geen gecontroleerde klanken, laat staan spraak.

Er zijn er die kunnen ‘spreken’. Niet perfect uiteraard.

NieuwNoors 5 augustus 2022 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10008927)
Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet over het ongeval, maar wel over hetgeen de journalist van dienst schreef.

In Solre-sur-Sambre, een deelgemeente van Erquelinnes in de provincie Henegouwen, is donderdag een voetganger gegrepen door een trein. Het slachtoffer is ter plaatse overleden, meldt spoornetbeheerder Infrabel.

Het ongeval gebeurde kort na 15 uur aan de spoorovergang. De jongeman werd er aangereden door een trein die tussen Namen en Mauberge reed. "De voetganger stak de overweg over, waarvan op dat moment de slagbomen naar beneden waren", aldus woordvoerder Frederic Sacré.

Volgens de burgemeester van Erquelinnes, David Lavaux, was het slachtoffer een 19-jarige doofstomme jongeman uit Marchienne-au-Pont, die op bezoek was bij een 16-jarige vriend uit Solre-sur-Sambre. Na op het station kaartjes te hebben gekocht, wilden de twee jongelui terug naar de andere kant van het spoor. Het slachtoffer wilde via de sporen oversteken net toen de slagbomen van de overweg dicht gingen. "Omdat hij doofstom is, heeft hij het belsignaal niet gehoord en heeft hij zijn vriend, die ook doofstom is, niet horen schreeuwen", zegt David Lavaux. "Het ongeluk was onvermijdelijk. Hij werd meer dan tien meter ver gekatapulteerd en overleefde het niet."

Na het ongeval was het treinverkeer in beide richtingen onderbroken tussen Erquelinnes en Lobbes. Sinds 17.40 uur rijden er wel opnieuw treinen.

Sorry, maar ik hoorde ook nog nooit een doofstomme schreeuwen, en ik hoor nochtans heel goed.

Een persoon die doof is kan perfect geluiden maken. Mensen die na een ongeluk doof geworden zijn kunnen perfect spreken.
Mensen die doof geboren zijn kunnen mss niet echt spreken maar wel geluid maken/ schreeuwen.
Doofstom is een ouderwetse term die vroeger gebruikt werd. Het is allang achterhaald dat doof geboren mensen geen geluid kunnen maken.
Doofstom bestaat gewoon niet!

NieuwNoors 5 augustus 2022 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10008938)
Doofstomme mensen kunnen meestal niet praten omdat ze geen gehoor hebben en dus moeilijk een taal of klanken kunnen aanleren. Ze hebben meestal wel stembanden dus ze kunnen ‘schreeuwen’ als het dat is wat je bedoelt?

Ze hebben gewoon stembanden zoals iedereen. Natuurlijk kunnen ze schreeuwen.

NieuwNoors 5 augustus 2022 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10008941)

Dat kunnen ze allemaal hoor :-)

NieuwNoors 5 augustus 2022 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10008927)

Hoe erg en vreselijk het ook is; ik lees niks verkeerd over wat die journalist geschreven heeft.

De Rode Willem 5 augustus 2022 17:39

Kortom :
Draad ontsproten uit onwetendheid
Met een hoogst veronderstelbare onbewustheid, allicht. Misschien

Het hoofd rustend op het borstbeen, zuchtend eerder van mistroostigheid dan van inspanning of afgeklemde luchtbuis, stellen wij de herhaling van nodeloze, want uit het ontbreken van kennis ontsproten, onbeleefdheid ten aanzien van anderen vast.

Xenophon 5 augustus 2022 20:13

Jammerlijk ongeluk.

Mambo 5 augustus 2022 20:32

Doof of slechthorend is niet hetzelfde als doof - stom (stem) is.

Den Ardennees 5 augustus 2022 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 10008967)
Kortom :
Draad ontsproten uit onwetendheid
Met een hoogst veronderstelbare onbewustheid, allicht. Misschien

Het hoofd rustend op het borstbeen, zuchtend eerder van mistroostigheid dan van inspanning of afgeklemde luchtbuis, stellen wij de herhaling van nodeloze, want uit het ontbreken van kennis ontsproten, onbeleefdheid ten aanzien van anderen vast.

Stop toch eens met je medeforummer zo aan te vallen

SDX 5 augustus 2022 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 10008959)
Hoe erg en vreselijk het ook is; ik lees niks verkeerd over wat die journalist geschreven heeft.

Hij had 't woord "doofstom" beter niet gebruikt.

Dat impliceert dat je ook stom bent, in de zin van; niet kunnen spreken of geen geluiden kunt produceren.

Ik veronderstel dat ze niet blind waren, zodat ze de slagbomen zagen die naar beneden waren, meestal betekent dat dat er 'n trein aankomt.

Jammerlijk ongeval, maar toch te vermijden

maddox 5 augustus 2022 22:05

Darwin at work. Is er nageslacht? Zo niet, Darwin Award nominee.

Dadeemelee 5 augustus 2022 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 10009090)
Hij had 't woord "doofstom" beter niet gebruikt.

Dat impliceert dat je ook stom bent, in de zin van; niet kunnen spreken of geen geluiden kunt produceren.

Ik veronderstel dat ze niet blind waren, zodat ze de slagbomen zagen die naar beneden waren, meestal betekent dat dat er 'n trein aankomt.

Jammerlijk ongeval, maar toch te vermijden

Ga je woke SDX? ;-)

Doofstom is inderdaad in se denigrerend, maar iedereen weet wat het betekent.

Wat stel je voor?
Doof-en-niet-taalsprekend?

SDX 5 augustus 2022 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10009098)
Ga je woke SDX? ;-)

Doofstom is inderdaad in se denigrerend, maar iedereen weet wat het betekent.

Wat stel je voor?
Doof-en-niet-taalsprekend?

Doofstom wordt niet eens meer gebruikt, behalve dan door gepensioneerde halvegaren.

Maar...

Ik stelde voor, sinds de jongeman niet kon horen, dat hij z'n ogen gebruikte, dan had hij gezien dat de slagbomen dicht waren.

Dadeemelee 5 augustus 2022 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 10009099)
Doofstom wordt niet eens meer gebruikt, behalve dan door gepensioneerde halvegaren.

Maar...

Ik stelde voor, sinds de jongeman niet kon horen, dat hij z'n ogen gebruikte, dan had hij gezien dat de slagbomen dicht waren.

Selektief anti-wokisme is een plaag, nietwaar? ;-)

SDX 5 augustus 2022 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10009100)
Selektief anti-wokisme is een plaag, nietwaar? ;-)

Waar jij last van hebt?

Dadeemelee 5 augustus 2022 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 10009101)
Waar jij last van hebt?

Ik heb daar geen last van. Ik discussieer daar graag over. Jij niet?

koe de poing 5 augustus 2022 23:13

In Humo vertelde Sofie Van de Velde dat ze lachende heyna's had gehoord in de USA.

ik vermoed dat ze huilende coyotes bedoelde.

lachen - huilen
hyena - coyote
potato - potatoe
N-VA - VB

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be