Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   EV geblokkeerd aan lader (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265929)

fred vanhove 7 augustus 2022 13:54

EV geblokkeerd aan lader
 
Wat een ellende. En dan weer eens moeten beseffen dat we in een spookwereld leven.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220807_93573407

Oma 7 augustus 2022 14:10

Citaat:

De hybride wagen van Véronique heeft twee dagen vast gehangen aan een openbare laadpaal aan de Mechelsesteenweg. Even vreesde de Antwerpse er zelf voor dat ze niet op reis zou kunnen vertrekken.

Op de website van uitbater Blue Corner stond een hulppagina met advies wanneer de kabel vast komt te zitten in het laadstation, maar die bracht geen oplossing.
In principe kon Véronique ervoor kiezen om haar wagen los te koppelen en de kabel achter te laten. “Maar die kost 300 euro. Bovendien hebben we hem nodig op reis.”
En daar sta je dan met je E-brol.
Maar hybride? Dan konden ze toch ook nog op benzine verder? :twisted:

reservespeler 7 augustus 2022 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10009940)
En daar sta je dan met je E-brol.
Maar hybride? Dan konden ze toch ook nog op benzine verder? :twisted:

En de kabel laten hangen?

maddox 7 augustus 2022 14:18

Het is simpel, ze hebben de stekker proberen uit te trekken als er nog vermogen liep.
Maar als er vermogen loopt, laat het slotje niet los. Maar da's een simpel Chinees dingetje, en als dat geforceerd is, duw de stekker terug in met veel kracht, en wip het slotje los met een fijne platte schroevendraaier.

Nu, die laadpaal openen, als je de sleutel hebt, geen probleem. Indien niet, zal het destructief zijn.
Een haakse slijper. Een breekijzer of hamer en beitel kan ook.

Daarna werkt het terug als voorheen, als de mensen niet compleet holbewoner gegaan zijn op die stekker.

maddox 7 augustus 2022 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10009944)
En de kabel laten hangen?

Yep, briefje eraan met naam en adres. Aangeven bij de verzekering en politie.

Nieuwe kabel kopen, en de rekening naar Blue Corner sturen.

maddox 7 augustus 2022 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10009940)
En daar sta je dan met je E-brol.
Maar hybride? Dan konden ze toch ook nog op benzine verder? :twisted:

Alsof het kopen van een €300 kabel zo'n probleem is om het milieu te redden?

De schoofzak 7 augustus 2022 15:05

Sommige dingen ivm elektrische voertuigen staan nog in hun kinderschoenen.
Daar moet je niet zozeer op focussen.

Wat me eigenlijk nog meest van al stoort, is dat de overheid elektrisch rijden zeer promoot, maar tegelijk veel te weinig er effectief voor zorgt dat er overal voldoende en klantvriendelijke laadpalen staan.

maddox 7 augustus 2022 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10009981)
Sommige dingen ivm elektrische voertuigen staan nog in hun kinderschoenen.

Toeters en bellen, die doen moeilijk, maar elektrische vorklifts en dergelijke rijden al decennia rond. Dus neen, laden en dergelijke staat niet in de kinderschoenen, het kiesvee ermee om laten gaan, dat gaat altijd kinderschoenen blijven.
Citaat:

Daar moet je niet zozeer op focussen.
Correct. En de simpelste methode is Darwinistisch.
Begrijpt een Homo Simplicus dat niet, dan is het vrouwe Fortuna of Rue Friterie die beslist.

Citaat:

Wat me eigenlijk nog meest van al stoort, is dat de overheid elektrisch rijden zeer promoot, maar tegelijk veel te weinig er effectief voor zorgt dat er overal voldoende en klantvriendelijke laadpalen staan.
De overheid moet er gewoon van weg blijven.

kelt 7 augustus 2022 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10009948)
Alsof het kopen van een €300 kabel zo'n probleem is om het milieu te redden?

²

8-)

kelt 7 augustus 2022 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10009981)
Sommige dingen ivm elektrische voertuigen staan nog in hun kinderschoenen.
Daar moet je niet zozeer op focussen.

Wat me eigenlijk nog meest van al stoort, is dat de overheid elektrisch rijden zeer promoot, maar tegelijk veel te weinig er effectief voor zorgt dat er overal voldoende en klantvriendelijke laadpalen staan.

Ik moet me aansluiten bij een medeforummer.

"De Overheid" doet met haar bemoeizucht al schade genoeg,afblijven en wegblijven van een verschijnsel(het uitdeemsteren van de ICE) dat zich toch wel zal voltrekken lijkt me aangewezen.


Om terug bij het draadje te blijven....ochgottekes er is een technisch probleem opgedoken.....
tsja...

jaarlijks rijden er nogal wat mensen weg van benzine-tankstations die vergeten zijn dat de vulpistool nog in de vuldop van hun voituur zit.....pandemonium gegarandeerd bij iets oudere wagens die daarvoor niet waarschuwen...

Ik bedoel maar.....

maddox 7 augustus 2022 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10010002)
²

8-)

Da's 3 keer tanken met mijn nu 5 jaar oude Euro6 benzine monovolume.

En oneindig veel kilometers met mijn E-trike die ik gratis op't werk kan laden.

De Rode Willem 7 augustus 2022 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10009945)
Het is simpel, ze hebben de stekker proberen uit te trekken als er nog vermogen liep.
Maar als er vermogen loopt, laat het slotje niet los. Maar da's een simpel Chinees dingetje, en als dat geforceerd is, duw de stekker terug in met veel kracht, en wip het slotje los met een fijne platte schroevendraaier.

Nu, die laadpaal openen, als je de sleutel hebt, geen probleem. Indien niet, zal het destructief zijn.
Een haakse slijper. Een breekijzer of hamer en beitel kan ook.

Daarna werkt het terug als voorheen, als de mensen niet compleet holbewoner gegaan zijn op die stekker.

Snap deze draad niet
Onze Rav4 ontoppelt van een laadpaal via de afstandsbediening
Als dat nie zou lukken (welke Lada heeft dat nu voor ?) dan is er altijd de app (MyT) waarmee men het laadstation van de auto, geheel onafhankelijk kan los maken.

Micele 7 augustus 2022 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10009935)
Wat een ellende. En dan weer eens moeten beseffen dat we in een spookwereld leven.

Wat een ellende, lol. Deze keer 375 Euro geblokkeerd. Hoeveel Crelan klanten van de 888.000 betroffen waren zegt men niet, wslk honderden die eenderwaar die dagen getankt hadden.

Citaat:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170324_02799190

Automobilisten die tanken met Crelan-kaart zien plots tot 375 euro geblokkeerd

Automobilisten die de voorbije week brandstof tankten met hun Crelan-kaart, zagen plots een substantieel bedrag – tot 375 euro – op hun rekening geblokkeerd. Geld waar ze niet meer aankonden. Dat tank?*stations een forfaitair bedrag reserveren, is normaal. Maar dat het saldo na het tanken niet direct wordt vrijgegeven, is verre van normaal.
krs
Zaterdag 25 maart 2017 om 03:00

Flink wat klanten van Crelan, de Belgische bank ontstaan uit de fusie van Centea en Landbouwkrediet, keken deze week vreemd op toen ze de historiek van hun zicht?*rekening controleerden. Er stond een bedrag van 375 euro geblokkeerd sinds hun ?*recentste tankbeurt.

“Tankstations kunnen nooit vooraf weten hoeveel u gaat tanken”, zegt Johan Mattart, algemeen directeur van de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars. “'Daarom wordt tijdens het tanken een forfaitair bedrag, maximaal 375 euro, gereserveerd. Dat is gebruikelijk én wettelijk. Zo is de uitbater zeker dat hij aan zijn centen geraakt. Enkele jaren geleden hebben we daarvoor zelfs een vignet gemaakt dat op de benzinepompen zou moeten hangen. Na de tankbeurt wordt het aankoopbedrag vereffend, waarna de bank het saldo meteen weer vrijgeeft. Tenminste, als er niets fout loopt bij de bank.”

Krap bij kas

En dat is precies wat er bij Crelan is gebeurd, moet woordvoerder Leo De Roeck toegeven. “We hebben het voorbije weekend een aantal aanpassingen doorgevoerd aan ons IT-platform. Daarbij is iets fout gelopen, waardoor het bedrag dat voor een kaartbetaling wordt gereserveerd, tijdelijk niet opnieuw gedeblokkeerd werd en zichtbaar bleef in de rekeningenhistoriek.”

Gevolg: de klanten konden niet meer aan dat geld. Lastig voor wie toevallig krap bij kas zit. Hoeveel van de 888.000 Crelan-klanten getroffen zijn, kan Leo De Roeck niet zeggen.
Technisch defect aan 1 (een) laadzuil van Bluecorner en die pannedienst was fysiek niet komen opdagen.
Men kon toch de kabel laten zitten op risico-kosten van bluecorner? En dan ook nog met een plug-in hybride, die kan ook verder rijden met lege batterij.

Dat is alvast geen goede reclame voor Bluecorner.

maddox 7 augustus 2022 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 10010021)
Snap deze draad niet
Onze Rav4 ontoppelt van een laadpaal via de afstandsbediening
Als dat nie zou lukken (welke Lada heeft dat nu voor ?) dan is er altijd de app (MyT) waarmee men het laadstation van de auto, geheel onafhankelijk kan los maken.

Dat u het niet snapt is mij niet vreemd.

Als bijkomende taak heb ik een "laadpaalpark" van 40 dubbele blue corner laadpalen op de bedrijfsparking om te beheren.

Meestal is het een zekering terug aanzetten of een stuurkaart resetten.
Maar wanneer 1 van de bureau-figuren wat troglodiet gaat op het verwijderen van de laadkabel.... (productiepersoneel krijg gelukkig geen firmawagen, en al zeker geen stekkerhybride.)

Oftewel, ik bel al lang niet meer. Blue Corner heeft blijkbaar maar 2 techniekers voor "echte" pannes.

reservespeler 7 augustus 2022 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10009981)
Sommige dingen ivm elektrische voertuigen staan nog in hun kinderschoenen.
Daar moet je niet zozeer op focussen.

Wat me eigenlijk nog meest van al stoort, is dat de overheid elektrisch rijden zeer promoot, maar tegelijk veel te weinig er effectief voor zorgt dat er overal voldoende en klantvriendelijke laadpalen staan.

De overheid promoot niet, de overheid dwingt, een wereld van verschil hoor.

reservespeler 7 augustus 2022 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10009998)
Toeters en bellen, die doen moeilijk, maar elektrische vorklifts en dergelijke rijden al decennia rond. Dus neen, laden en dergelijke staat niet in de kinderschoenen, het kiesvee ermee om laten gaan, dat gaat altijd kinderschoenen blijven.

Correct. En de simpelste methode is Darwinistisch.
Begrijpt een Homo Simplicus dat niet, dan is het vrouwe Fortuna of Rue Friterie die beslist.


De overheid moet er gewoon van weg blijven.


De batterij technologie is meestal nog met loodbatterijen.
Bij grote bedrijven worden batterijen gewisseld, op kleinere bedrijven wordt die 's nachts aan de lader gehangen.

maddox 7 augustus 2022 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10010095)
De batterij technologie is meestal nog met loodbatterijen.
Bij grote bedrijven worden batterijen gewisseld, op kleinere bedrijven wordt die 's nachts aan de lader gehangen.

Bij al die systemen worden stekkers ingestoken. Lood of LiPo.

Losse accu of in het voertuig, nog steeds "bedien een stekker".

Mambo 7 augustus 2022 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10010061)
Dat u het niet snapt is mij niet vreemd.

Als bijkomende taak heb ik een "laadpaalpark" van 40 dubbele blue corner laadpalen op de bedrijfsparking om te beheren.

Meestal is het een zekering terug aanzetten of een stuurkaart resetten.
Maar wanneer 1 van de bureau-figuren wat troglodiet gaat op het verwijderen van de laadkabel.... (productiepersoneel krijg gelukkig geen firmawagen, en al zeker geen stekkerhybride.)

Oftewel, ik bel al lang niet meer. Blue Corner heeft blijkbaar maar 2 techniekers voor "echte" pannes.

Zwaar verlieslatend bedrijf.

Feitelijk al een paar jaar dood.
Hun bankrekening is zoals de batterijen gedegradeerd tot onder de limiet.

De Rode Willem 7 augustus 2022 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10010061)
Dat u het niet snapt is mij niet vreemd.

Als bijkomende taak heb ik een "laadpaalpark" van 40 dubbele blue corner laadpalen op de bedrijfsparking om te beheren.

Meestal is het een zekering terug aanzetten of een stuurkaart resetten.
Maar wanneer 1 van de bureau-figuren wat troglodiet gaat op het verwijderen van de laadkabel.... (productiepersoneel krijg gelukkig geen firmawagen, en al zeker geen stekkerhybride.)

Oftewel, ik bel al lang niet meer. Blue Corner heeft blijkbaar maar 2 techniekers voor "echte" pannes.

Elke electrische wagen heeft een "nood" ontgrendeling op de laadaansluiting.
Bij Toyota is die o.a. via een app te bedienen. (ook via een "nood" knop in de wagen maar die moet men weten zitten)

Trouwens wat heeft dat met laadpalen te maken ? Als men de wagen ontgrendelt gaat de vergrendeling van het oplaadpunt ook uit. Of men nu aan het laden is of niet. Of de zekering is gesprongen of gewoon de laadcyclus is doorgegaan.
Het ontgrendelen van de laadstekker ligt aan de wagen. Niet aan de laadinstallatie.

Ik snap dus echt niet waarom mensen 2 dagen aan een laadpaal kunnen vast hangen.
Ik snap dat mensen die luchtgitaar spelen over electrische wagen dat niet snappen.

maddox 7 augustus 2022 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10010119)
Zwaar verlieslatend bedrijf.
Feitelijk al een paar jaar dood.
Hun bankrekening is zoals de batterijen gedegradeerd tot onder de limiet.

Zal ik morgen eens nakijken.
Maar hetgeen dit krantenbericht eigenlijk brengt is dat technici noodzakelijk blijven.

Ik ga niet snel zonder werk zitten. :-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be