Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Vervangen motorblok (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266037)

Leica 16 augustus 2022 21:06

Vervangen motorblok
 
In mei 2017 kocht ik een Citroën Berlingo (met de Pure tech motor 1.2).
Vorig jaar kreeg ik een motorstoring. Met de garage contact opgenomen en ze meldden me dat de distributieriem moest vervangen worden. Ze gingen dit doen onder garantie. Mijn wagen had toen 69000 km op de teller. Bij navraag geeft de garagist toe dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Sinds kort heb ik een sterk verhoogd olieverbruik. De garagist zegt dat dit het gevolg is van het probleem met de distributieriem.
De wagen is binnen gegaan voor diagnose en de conclusie luidt dat de volledige motor moet vervangen worden. Citroën zal dit doen onder garantie met uitzondering van de werkuren en vloeistoffen die moeten gebruikt worden. Raming van de kosten voor de werkuren: €1000
Dit zou ten mijne laste vallen. Eerlijk gezegd vind ik het niet kunnen dat dit op mij verhaald zal worden. Ik kan er toch ook niet aan doen dat er blijkbaar een slechte motor geproduceerd werd? Of ben ik te veeleisend?

Dadeemelee 16 augustus 2022 21:10

1000€ is niet veel voor die vervanging, een motor kost stukken meer. Niet de moeite om er ambras over te maken. Het is buiten garantie en ze doen een geste.

Edit: tenzij je de auto wil vervangen en een overnameprijs wil onderhandelen.

Leica 16 augustus 2022 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10015716)
1000€ is niet veel voor die vervanging, een motor kost stukken meer. Niet de moeite om er ambras over te maken. Het is buiten garantie en ze doen een geste.

Edit: tenzij je de auto wil vervangen en een overnameprijs wil onderhandelen.

Ik ben daar volledig mee akkoord maar moet ik opdraaien voor de kosten van een probleem waarvan ze eigenlijk bij meet af aan op de hoogte waren?
Probleem staat bekend bij de Safety Gate alert systeem van de EU. Daar lees ik 'recall of de product from end users'
https://ec.europa.eu/safety-gate-ale...etail/10002416

Dat is nooit gebeurd.

fred vanhove 16 augustus 2022 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leica (Bericht 10015715)
In mei 2017 kocht ik een Citroën Berlingo (met de Pure tech motor 1.2).
Vorig jaar kreeg ik een motorstoring. Met de garage contact opgenomen en ze meldden me dat de distributieriem moest vervangen worden. Ze gingen dit doen onder garantie. Mijn wagen had toen 69000 km op de teller. Bij navraag geeft de garagist toe dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Sinds kort heb ik een sterk verhoogd olieverbruik. De garagist zegt dat dit het gevolg is van het probleem met de distributieriem.
De wagen is binnen gegaan voor diagnose en de conclusie luidt dat de volledige motor moet vervangen worden. Citroën zal dit doen onder garantie met uitzondering van de werkuren en vloeistoffen die moeten gebruikt worden. Raming van de kosten voor de werkuren: €1000
Dit zou ten mijne laste vallen. Eerlijk gezegd vind ik het niet kunnen dat dit op mij verhaald zal worden. Ik kan er toch ook niet aan doen dat er blijkbaar een slechte motor geproduceerd werd? Of ben ik te veeleisend?

Neen jij kan daar niet aan doen. Maar als er met die motor niks gebeurd binnen de garantie periode heb je ook geen verhaal.
Het merk kan wel tussenkomen zoals in jouw geval wanneer het gaat om een erkend gebrek. Meestal gaat het dan over gedeelde kosten

Er zijn al zoveel goede als slechte motoren geproduceerd net als er goede en slechte ijskasten en wasmachines zijn geproduceerd.

Ik zou niet twijfelen. Voor 1000 euro heb je een nieuwe auto. Tenslotte had je motor al 70000 km. En zoals hier al geschreven een blok kost misschien wel 4000 euro
Destijds ging de motor van een dure TVR sportwagen niet zelden na 30000 km naar de vaantjes.

Dadeemelee 16 augustus 2022 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leica (Bericht 10015722)
Ik ben daar volledig mee akkoord maar moet ik opdraaien voor de kosten van een probleem waarvan ze eigenlijk bij meet af aan op de hoogte waren?
Probleem staat bekend bij de Safety Gate alert systeem van de EU. Daar lees ik 'recall of de product from end users'

Dat is nooit gebeurd.

Tenzij je lid bent van Test-Aankoop of een andere verbruikersorganisatie die het voor jou wil aanpakken is het volgens mij als particulier niet de moeite waard om te gaan procederen.
Zie het zo: voor 1000€ heb je een nieuwe motor. Tenzij, zoals gezegd je die auto kwijt wil.

Pol Dolf 16 augustus 2022 21:26

geen 3e keer een franse wagen kopen

Leica 16 augustus 2022 21:26

Ik ga die auto sowieso verkopen. Ik heb er geen vertrouwen meer in.
Ik wil hem echter met dergelijke gebreken ook niet zomaar over laten aan een particulier. Dit lijkt me niet fair t.o.v. de kandidaat koper.

Dadeemelee 16 augustus 2022 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 10015728)
geen 3e keer een franse wagen kopen

Bweeuh ik heb ook met BMW motoren miserie gehad. :|

Dat ik geen Franse wagens koop is niet specifiek omwille van de motoren.

fred vanhove 16 augustus 2022 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 10015728)
geen 3e keer een franse wagen kopen

Franse motoren zijn nooit echt slechte motoren geweest. Aan een Franse auto scheel(de) altijd iets maar rijden deden (doen) ze altijd.

Ik vond Ford en Opel slechtere motoren hebben.

De beste zijn de Jappen zonder enige twijfel.

Dadeemelee 16 augustus 2022 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leica (Bericht 10015729)
Ik ga die auto sowieso verkopen. Ik heb er geen vertrouwen meer in.
Ik wil hem echter met dergelijke gebreken ook niet zomaar over laten aan een particulier. Dit lijkt me niet fair t.o.v. de kandidaat koper.

Betaal dan die 1000€, je kan dan je auto verkopen met 0 km op de motor.

fred vanhove 16 augustus 2022 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leica (Bericht 10015729)
Ik ga die auto sowieso verkopen. Ik heb er geen vertrouwen meer in.
Ik wil hem echter met dergelijke gebreken ook niet zomaar over laten aan een particulier. Dit lijkt me niet fair t.o.v. de kandidaat koper.


Zou ik niet doen. Het zijn goede motoren maar je bent op een slechte reeks gevallen.
Skoda en VW hadden niet lang geleden een gelijkaardig gebrek. Daar ging het om distributiekettingen die uitrokken.
Je moet wat geluk hebben....ook met een eventuele andere nieuwe die je zou kopen.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...rt%20vervangen.

Mambo 16 augustus 2022 21:50

Persoonlijk vind ik het niet kunnen dat als het onder garantie valt je de werkuren zelf moet betalen.

Als het anderzijds een geste is buiten de garantie dan is het een soort gentlemen agree.

Die pure tech 1. 2 lijken dit probleem wel te hebben.

https://techservicecenter.nl/puretec...en-ds-en-opel/

Herr Flick 16 augustus 2022 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leica (Bericht 10015715)
In mei 2017 kocht ik een Citroën Berlingo (met de Pure tech motor 1.2).
Vorig jaar kreeg ik een motorstoring. Met de garage contact opgenomen en ze meldden me dat de distributieriem moest vervangen worden. Ze gingen dit doen onder garantie. Mijn wagen had toen 69000 km op de teller. Bij navraag geeft de garagist toe dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Sinds kort heb ik een sterk verhoogd olieverbruik. De garagist zegt dat dit het gevolg is van het probleem met de distributieriem.
De wagen is binnen gegaan voor diagnose en de conclusie luidt dat de volledige motor moet vervangen worden. Citroën zal dit doen onder garantie met uitzondering van de werkuren en vloeistoffen die moeten gebruikt worden. Raming van de kosten voor de werkuren: €1000
Dit zou ten mijne laste vallen. Eerlijk gezegd vind ik het niet kunnen dat dit op mij verhaald zal worden. Ik kan er toch ook niet aan doen dat er blijkbaar een slechte motor geproduceerd werd? Of ben ik te veeleisend?

Ge kunt hen altijd zeggen dat als ze die motor braaf op hun kosten vervangen ge gaat afzien van die pagina grote advertentie voor de kwaliteit van hun producten en de tevredenheid van het merk. Allee ja, daar zegt ge toch niks verkeerd mee he ?

Ik moet zeggen dat jaren geleden mijnen dealer heel rap akkoord was met mijn aanbod, ... Ge lost dat op tegen morgen of ik kom hier alle dagen in uwe showroom van mijn kloten makken als m vol volk staat.. Ik kan mijn stem nogal verheffen, dat kan wel geholpen hebben.

Herr Flick 16 augustus 2022 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 10015728)
geen 3e keer een franse wagen kopen

zelf geen eerste keer.

ah man die firma bakken, ... renaults, moteur goed, he, maar na een paar duizend km dan de een lamp dan de andere lamp dan ne sensor, dan weer iets anders....

en dan bij volkswagens moest ge altijd ne liter olie bij hebben,

Ik vraag mij af wat hun kwaliteitsfilosofie is bij Europese automerken ?

Mambo 16 augustus 2022 22:11

Ik heb het altijd gezegd.
3 cylinders opgefokte kleine motors gaan niet lang mee.

Skobelev 17 augustus 2022 06:10

Olieverbruik door de distributieriem? DAT moet je me toch eens uitleggen alsjewil.

reservespeler 17 augustus 2022 06:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leica (Bericht 10015722)
Ik ben daar volledig mee akkoord maar moet ik opdraaien voor de kosten van een probleem waarvan ze eigenlijk bij meet af aan op de hoogte waren?
Probleem staat bekend bij de Safety Gate alert systeem van de EU. Daar lees ik 'recall of de product from end users'
https://ec.europa.eu/safety-gate-ale...etail/10002416

Dat is nooit gebeurd.

Heb je geluk dat je geen Mercedes hebt.
Alhoewel ze het probleem kenden, draaide mijn schoonbroer toch op voor al de koste.

Het ging niet over de motor, maar een probleem met de vering.
2500 euro kostte het hem.

reservespeler 17 augustus 2022 06:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10015727)
Tenzij je lid bent van Test-Aankoop of een andere verbruikersorganisatie die het voor jou wil aanpakken is het volgens mij als particulier niet de moeite waard om te gaan procederen.
Zie het zo: voor 1000€ heb je een nieuwe motor. Tenzij, zoals gezegd je die auto kwijt wil.

Zelfs met testaankoop maak je geen kans.

maddox 17 augustus 2022 06:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10015835)
Olieverbruik door de distributieriem? DAT moet je me toch eens uitleggen alsjewil.

Te hoge spanning, zodanig er lagers en dichtingen aangaan is zowat de enige verklaring die ik kan vinden.

reservespeler 17 augustus 2022 06:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10015744)
Franse motoren zijn nooit echt slechte motoren geweest. Aan een Franse auto scheel(de) altijd iets maar rijden deden (doen) ze altijd.

Ik vond Ford en Opel slechtere motoren hebben.

De beste zijn de Jappen zonder enige twijfel.


Voor Ford ligt het er aan over welk type wagen je het hebt.

In mijne Ranger ligt een Volvo motorblok.
De eerste Ranger die ik had, had een Mazda motor.
De Ford Galaxi had een VW motor.
Mijn Ford Granada 21D had een Peugot motor.

De opbouw van de motoren werd wel steeds aangepast.

Ik weet dat ik met de Ford Galaxi van het werk motorpech kreeg in Duitsland.
Heel kort in de buurt lag een Seatgarage, wel de onderdelen van Seat en Ford waren niet dezelfde.

(Seat, VW en Ford waren bijna dezelfde wagens en werden in dezelfde fabriek gebouwd).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be