![]() |
Boetes voor bestuurders die ongeval filmen
De wegpolitie heeft gisteren een 50-tal bestuurders betrapt die vanuit hun auto het dodelijke ongeval op de E40 in Groot-Bijgaarden filmden. De politie zal hen identificeren en ze zullen later een pv krijgen. De bestuurders riskeren een boete van 174 euro of zelfs een dagvaarding voor de politierechtbank.
(...) De procureur wil een sterk signaal geven en spreekt over onrespectvol gedrag ten opzichte van de slachtoffers. Bron: VRT NWS Op z'n minst onrespectvol. Die chauffeurs hadden ze aan de kant moeten zetten. |
Citaat:
Nummerplaat noteren volstaat toch. Als we u moeten geloven moeten er bij zo'n ongeval nog 20 agenten extra komen opdagen. En wat met beelden via de dashcam? |
Citaat:
|
Citaat:
Nadeel is dat de bestuurder niet altijd de eigenaar van de auto is. In dergelijke flagrante situaties ben ik voorstander om de auto te laten stoppen, zoals dat bij gebruik van de GSM aan het stuur gebeurt. |
Oké.
In een kijkFILE staat men stil. Dus gebruik van hun smartphone door dan te filmen is helemaal geen inbreuk op gebruik achter het stuur, je rijdt immers niet. (Je kunt dan nog gaan mierenneuken dat de motor nog draait maar je rijdt nog steeds niet wat het filmen gevaarlijk zou kunnen maken) En dus kun je ook geen andere weggebruikers in gevaar brengen want je staat STIL. Privacy is ook een dooddoener want op de openbare weg heb je geen privacy. In het begin van de camera's op smartphones moest je toestemming vragen om iemand te mogen trekken of te filmen in verband met privacy want dat mocht je niet zomaar - anp/camera's mogen dat dan weer wel. Maar dat werd ook al gauw van tafel geveegd (als smoes om iedereen te kunnen blijven filmen met de anp/camera's) doordat je je op openbaar terrein bevindt en dan zou men geen (recht op) privacy hebben. Dus burgers mogen niet filmen maar het filmen door dashcams wordt dan weer wel toegestaan en zelfs als bewijs gebruikt in de rechtszaal. Ietwat advocaat maakt brandhout van al die zogenaamde inbreuken, ze hebben geen poot om op te staan om te verbaliseren. Uiteraard trekt de procureur ook de emotionele kaart van onrespectvol gedrag tov de slachtoffers als smoes om bijval te krijgen. De burgers mogen zonder toestemming overal gefilmd worden maar de burger zelf mag nergens filmen. Hypocrieten. Anderzijds begrijp ik deze ramptoeristen niet, ik heb niet de minste behoefte om de miserie van andere mensen te filmen maar het gaat erom dat wie dat wil de vrijheid moet hebben om te filmen wat ie wil, ook al zijn dat ongevallen. Weer sancties en afdreigen van de burgers voor gehoorzaamheid/gedragscontrole, beknotting van de vrijheid om te filmen wat burgers willen terwijl de staat zelf de inbreuken pleegt waarvan ze de burgers valselijk betichten. |
Citaat:
Ik vraag me meer af of de bewijzen wel duidelijk genoeg zijn. Ik hoop stilletjes dat die ene flik die zich daarmee bezig moet houden, de file filmt zodat men achteraf bij betwisting even kan gaan kijken. |
Citaat:
Passagiers mogen ook alles bedienen wat ze willen. Zo'n ongeval filmen werd in de pers betiteld als voyeurisme. Dat klopt wel, maar vind ik toch raar: de journalist mag dat wel doen, en het zelfs in de gazet publiceren. Voor mij is de enige norm: de veiligheid komt in het gedrang als de chauffeur zich niet met zijn stuur enz. bezig houdt. |
Citaat:
Dat bestuurders of passagiers ongevallen filmen is het schandaligst, wat ook de bedoeling is. Het zegt veel over de persoon, en het getuigt van respectloosheid. Voor de journalist is het z'n job. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De passagier kan gefilmd hebben of de motor stond af in de file - aan de politie om dan het tegendeel te bewijzen om te kunnen beboeten. |
Citaat:
Er zijn auto's waarvan de motor automatisch stilvalt bij stilstand. Als je aan een rood licht je gsm gebruikt dan ben je volgens mij in overtreding. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het zal ervan afhangen of de flik heeft gemogen de avond tevoren, zeker? |
Citaat:
Alleen de definitie van een stilstaand voertuig volgends de Wegcode is strikt: alleen wanneer er personen in- of uitstappen, of bij lossen en laden, is er sprake van een stilstaand voertuig. In de file staan, of voor een rood licht staan, is derhalve niet 'stilstaan' volgens de wegcode en is het dus verboden bijvoorbeeld een smartphone in de hand te gebruiken. |
Citaat:
In de kijkfile parkeer je niet en ben je niet aan het laden of lossen. |
Citaat:
Als de smurf gemogen heeft is hij misschien juist goedgemutst en ijverig op z'n werk. |
Citaat:
Dat is pas nieuws dat we niet wisten. :roll: En voor een rood licht staan we volgens de wegcode ook niet stil maar we moeten wel wettelijk verplicht stoppen en stilstaan? Goed om te weten voor roodrijders die voetgangers/weggebruikers wegmaaien en doodrijden terwijl ze stilstaan. Me dunkt dat een voertuig stilstaat als het niet in beweging is. :roll: |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be