Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Vuiligheid uit lucht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266182)

gunter5148 29 augustus 2022 21:26

Vuiligheid uit lucht

Al een paar weken merk ik dat op mijn witte tuintafel, en op mijn paraplu om de zon wat buiten te houden, een grijsachtige, zanderig materieel ligt. Als we onder de paraplu zitten te eten, dan hoor je zelfs die “korrels” op de paraplu vallen.

Ik ben wat rond aan het zoeken geweest, en de structuur ervan lijkt wat op zilveroxide.

Ik woon nergens dichtbij zware industrie, en kan niet verzinnen waarvan het goedje komt.

Iemand een idee, of zelf ook al gemerkt?

Blue Sky 29 augustus 2022 21:34

Clandestien afval stokende Vlaamse klootzakken?

Dadeemelee 29 augustus 2022 21:36

Berkenstuifmeel.

Blue Sky 29 augustus 2022 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10024406)
Berkenstuifmeel.

Dat is geen vuiligheid hé. Wat wel is, is dat bomen veel zaden en bladeren afwerpen door de lange droogte. Maar het zou me verwonderen dat de topic starter het verschil niet ziet tussen zilveroxide en zaden afkomstig van bomen.

Dadeemelee 29 augustus 2022 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10024411)
Dat is geen vuiligheid hé. Wat wel is, is dat bomen veel zaden en bladeren afwerpen door de lange droogte. Maar het zou me verwonderen dat de topic starter het verschil niet ziet tussen zilveroxide en zaden afkomstig van bomen.

Ik merk hier ook al ongewone bladerval van bomen, maarja berkenstuifmeel is wel te laat op het seizoen.

Bovenbuur 29 augustus 2022 23:30

Zilveroxide specifiek is vrij makkelijk uit te sluiten, dat is sterk oxiderend en kan brand of ontploffingen veroorzaken waarbij metallisch zilver vrijkomt. Dus vouw het in een papiertje, steek het aan, en als je niet schrikt was het geen zilveroxide.

(Juist omdat het een edelmetaal is, vergelijkbaar met dat waterstof zo makkelijk verbrand juist omdat water zo stabiel is, of omgekeerd als dat fijner redeneert.)

Wat het wel is? Te weinig informatie.

Bovenbuur 30 augustus 2022 04:54

(Nou ja, zoiets dan toch, weet zonder een beetje serieus te googelen niet precies wanneer het wel en niet reageert.)

Vlad 30 augustus 2022 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10024416)
Ik merk hier ook al ongewone bladerval van bomen, maarja berkenstuifmeel is wel te laat op het seizoen.

En eikels heel vroeg op het seizoen. Het is oppassen geblazen als je ergens onder een eik gaat zitten lezen en god laat een scheet.

Mambo 30 augustus 2022 09:09

Ik heb dat een goed jaar geleden ook gemerkt.
Kleine blinkende metaalschilfers die verkleuren naargelang lichtinvalshoek.
En idd samen met heel wat zand.

Leg iets zwart blinkend op de tuintafel en je ziet het heel goed.

gunter5148 30 augustus 2022 09:24

2 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 10024475)
Zilveroxide specifiek is vrij makkelijk uit te sluiten, dat is sterk oxiderend en kan brand of ontploffingen veroorzaken waarbij metallisch zilver vrijkomt. Dus vouw het in een papiertje, steek het aan, en als je niet schrikt was het geen zilveroxide.

(Juist omdat het een edelmetaal is, vergelijkbaar met dat waterstof zo makkelijk verbrand juist omdat water zo stabiel is, of omgekeerd als dat fijner redeneert.)

Wat het wel is? Te weinig informatie.

Ik weet in het geheel niet wat het is. Maar uiteraard ken ik wel het verschil met stuifmeel, pollen etc.

hierbij 2 foto's.
De eerste, zoals ik het vond. Bestaat uit aaneengekoekte, bruin-grijs achtige "zand"korrels.
De tweede foto wreef ik het lichtjes uit.

Bijlage 116695
Bijlage 116696

Afgelopen weekend lag mijn tuintafel vol met die troep. En als ik onder de paraplu zit, dan horen wij die korrels er letterlijk opvallen.

Lof der Zotheid 30 augustus 2022 09:42

Er is geen vuiltje aan de lucht, trallalala!!!

gunter5148 30 augustus 2022 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid (Bericht 10024633)
Er is geen vuiltje aan de lucht, trallalala!!!

U bent meer dan welkom deel te nemen aan de discussie, maar als U enkel maar belachelijk wil doen, kies maar een andere draad dan.

patrickve 30 augustus 2022 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 (Bericht 10024615)
Ik weet in het geheel niet wat het is. Maar uiteraard ken ik wel het verschil met stuifmeel, pollen etc.

hierbij 2 foto's.
De eerste, zoals ik het vond. Bestaat uit aaneengekoekte, bruin-grijs achtige "zand"korrels.
De tweede foto wreef ik het lichtjes uit.

Bijlage 116695
Bijlage 116696

Afgelopen weekend lag mijn tuintafel vol met die troep. En als ik onder de paraplu zit, dan horen wij die korrels er letterlijk opvallen.

Raar spul. Doet denken aan de resten van een verbranding.

Skobelev 30 augustus 2022 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10024675)

Mij ook. Een verbrandingsoven in de buurt? Het zijn wel grote "brokken" 8O

Dadeemelee 30 augustus 2022 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10024675)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10024681)

Een houtkachel met een vuile schouw?

Zucht 30 augustus 2022 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10024695)
Een houtkachel met een vuile schouw?

Wie zou er een houtkachel gaan stoken bij deze temperaturen ?

gunter5148 30 augustus 2022 11:37

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10024681)

Niet dat ik weet.

Nu, het is van redelijk dichtbij gefotografeerd, in werkelijkheid was het brokje ong. 3mm diameter. Als je je vinger er op legt, voelt het droog aan, en valt het uiteen in wat mij zandkorrels lijken.

Na op weekend te zijn geweest lagen er vele, misschien wel 100 van die "brokjes" op een witte tuintafel. Moeder de vrouw heeft dat natuurlijk meteen afgewassen ;-)

dit is zilver-oxide. Het lijkt er wel wat om, maar volgens mij is het toch iets anders.

Bijlage 116697

Blue Sky 30 augustus 2022 11:40

Zal wel iets van de bomen zijn dat compleet is uitgedroogd en daardoor meteen verpulvert wanneer je erop drukt.

gunter5148 30 augustus 2022 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10024708)
Zal wel iets van de bomen zijn dat compleet is uitgedroogd en daardoor meteen verpulvert wanneer je erop drukt.

Het lijkt mij niets plantaardigs te zijn.

Blue Sky 30 augustus 2022 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 (Bericht 10024710)
Het lijkt mij niets plantaardigs te zijn.

Ruik er eens aan. Als het verbrandingsafval is dan zou je dat toch moeten ruiken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be