Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Laadpaal in eigen buurt, aanvraag vanaf 1 september (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266195)

Micele 31 augustus 2022 09:55

Laadpaal in eigen buurt, aanvraag vanaf 1 september
 
De zero-emissie premie heeft de Vlaamse regering geschrapt per 1.1.2020, was toen tot 4000 €. (Particulieren, zelfstandigen, vzw's en aanbieders van autodelen)

Ze hebben toen meer laadpalen beloofd voor diegenen die geen plaatsmogelijkheid hebben.

Men kan die vanaf morgen online aanvragen onder voorwaarden, dat laadpunt zou niets kosten voor de aanvrager.

(uiteraard vallen de (toekomstige) eigenaars van BEV die al zelf voor hun laadpunt op de eigen oprit of "in huisgarage" g€zorgd hebben daar niet onder)

Citaat:

Wie thuis geen plaats heeft, kan vanaf 1 september laadpaal aanvragen in eigen buurt

Brussel - Vanaf 1 september kan u een laadpaal aanvragen in de buurt van uw woning. Binnen de zes maanden moet de paal er staan. Electrabel en TotalEnergies haalden de concessie van de Vlaamse regering binnen.

Timmie van Diepen Vandaag om 03:00

Het was al langer beloofd, maar vanaf donderdag 1 september zou het ook zover moeten zijn: wie een elektrische auto heeft, maar geen plaats om te laden, kan vanaf dan via een online loket van de Vlaamse overheid een laadpaal aanvragen in de buurt van zijn woning. Vooral in steden is dat belangrijk, omdat veel autobezitters er geen eigen oprit hebben en dus ook niet kunnen laden aan een privélaadpaal. Wie via het loket een laadpaal aanvraagt, krijgt gratis een oplaadpunt op maximum 250 meter van zijn voordeur. Binnen de zes maanden na de aanvraag zou de laadpaal er moeten staan.

Het zogenaamde ‘Paal volgt Wagen’-loket past in het grote laadpalencontract van de Vlaamse regering. Het is geen geheim dat Vlaanderen als vooruitstrevende regio achterophinkt op het vlak van laadpalen. Vandaag telt Vlaanderen ruim 11.000 laadpuntequivalenten of CPE’s (een standaard laadpunt van 11 kW staat gelijk aan 1 CPE, nvdr).

“Tegen 2025 moet de teller op 35.000 laadpuntequivalenten staan en moet er langs de snelwegen en grote verkeersassen elke 25 km (ultra)snellaadinfrastructuur zijn”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). “Dat moet het comfort van de bestuurders vergroten.”

Contract per provincie

Om de plaatsing van de gewone laders (tot 22 kW) te versnellen, besliste minister Peeters om per provincie een aparte concessiehouder aan te duiden. Op 15 juli, de laatste ministerraad voor het zomerreces, gunde de regering die contracten aan twee bedrijven. Electrabel, de Belgische energie-afdeling van de Franse multinational Engie, kreeg het contract voor Limburg, Antwerpen en Oost-Vlaanderen. TotalEnergies Marketing, een dochterbedrijf van de Franse energiereus Total, won de aanbesteding in West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant.

LEES OOK. Elektrische revolutie bij De Lijn nu echt van start: stelplaats Winterslag krijgt laadpalen
De effectieve start liep echter vertraging op omdat E+drive, een van de verliezende kandidaten, naar de Raad van State stapte. Die heeft nu het verzoek tot schorsing onontvankelijk verklaard, waardoor de twee bedrijven kunnen beginnen.

Twaalf jaar opbrengsten

”Het gros van de nieuwe laadpalen zal via de aanvragen van burgers en het ‘Paal volgt Wagen’-plan worden geplaatst”, zegt de minister. “Daarnaast is er het ‘Paal volgt Paal’-plan.” Blijkt uit de data van bestaande laadpalen dat ze vaak worden gebruikt, dan komen er nieuwe laadpalen bij op dezelfde plaats. Tot slot krijgen ook de gemeenten inspraak. Via een apart loket kunnen zij aangeven op welke strategische locaties er best laadpalen worden geplaatst. “Het gaat bijvoorbeeld om laadeilanden op parkeerpleinen bij appartementsgebouwen”, verduidelijkt de minister.

Het Vlaamse laadpalenplan moet de gemeenten ook ontlasten. Ze moeten zelf geen contracten meer sluiten, al blijft dat in de toekomst wel mogelijk. Electrabel en Total dragen alle lasten voor de plaatsing. Als er grotere infrastructuurwerken nodig zijn, zijn die voor de wegbeheerder. Het contract met de twee bedrijven loopt twee jaar, met een mogelijke verlenging van een jaar. De exploitatie en de opbrengsten zijn twaalf jaar lang voor Electrabel en Total. Vier steden doen niet mee aan het Vlaamse plan. Het gaat om Antwerpen, Gent, Oostende en Genk.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220830_96470450

Gun 31 augustus 2022 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10025267)
De zero-emissie premie heeft de Vlaamse regering geschrapt per 1.1.2020, was toen tot 4000 €. (Particulieren, zelfstandigen, vzw's en aanbieders van autodelen)

Ze hebben toen meer laadpalen beloofd voor diegenen die geen plaatsmogelijkheid hebben.

Men kan die vanaf morgen online aanvragen onder voorwaarden, dat laadpunt zou niets kosten voor de aanvrager.

(uiteraard vallen de (toekomstige) eigenaars van BEV die al zelf voor hun laadpunt op de eigen oprit of "in huisgarage" g€zorgd hebben daar niet onder)

De accu van elektrische auto's weegt ongeveer 500 kg. Voor het maken van een autobatterij moet 10 ton zout worden verwerkt voor lithium, 15 ton erts voor kobalt, 2 ton erts voor nikkel en 12 ton erts voor koper. Er wordt in totaal 200 ton grond uitgegraven voor een enkele batterij.
Think before you buy.

Micele 31 augustus 2022 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 10025269)
De accu van elektrische auto's weegt ongeveer 500 kg. Voor het maken van een autobatterij moet 10 ton zout worden verwerkt voor lithium, 15 ton erts voor kobalt, 2 ton erts voor nikkel en 12 ton erts voor koper. Er wordt in totaal 200 ton grond uitgegraven voor een enkele batterij.
Think before you buy.

klopt allemaal van geen kanten en niet relevant met het topic, de meeste verkochte batterijpacks (LFP) hebben helemaal geen cobalt.
Koop jij maar een plofwagen, daar wordt helemaal niets voor uitgegraven. :lol:

Micele 31 augustus 2022 10:00

de directe links:

https://www.vlaanderen.be/e-loket-st...okale-besturen


>> https://authenticatie.vlaanderen.be/stb/html/ssologin

Oma 31 augustus 2022 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10025267)
De zero-emissie premie heeft de Vlaamse regering geschrapt per 1.1.2020, was toen tot 4000 €. (Particulieren, zelfstandigen, vzw's en aanbieders van autodelen)

Ze hebben toen meer laadpalen beloofd voor diegenen die geen plaatsmogelijkheid hebben.

Men kan die vanaf morgen online aanvragen onder voorwaarden, dat laadpunt zou niets kosten voor de aanvrager.

(uiteraard vallen de (toekomstige) eigenaars van BEV die al zelf voor hun laadpunt op de eigen oprit of "in huisgarage" g€zorgd hebben daar niet onder)

Iedereen betaalt mee aan laadpalen, ook degenen die het niet gebruiken.8O
Het kost dus ook de aanvrager als belastingbetaler.
Hoe noem je een "openbare dienst", betaald door alle belastingbetalers, voor persoonlijk gebruik door maar een beperkte groep gebruikers? :roll:

Micele 31 augustus 2022 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10025332)
Iedereen betaalt mee aan laadpalen, ook degenen die het niet gebruiken.8O
Het kost dus ook de aanvrager als belastingbetaler.
Hoe noem je een "openbare dienst", betaald door alle belastingbetalers, voor persoonlijk gebruik door maar een beperkte groep gebruikers? :roll:

Zoals met alles he.

Zoals ik al schreef de mensen met een oprit en een EV betalen hun laadpaal wel zelf.

46,5 % van de huishoudens doen/kunnen dat:
Citaat:

https://www.architect.be/nl/infoport...laanderen/558/

De meeste woningen in het Vlaamse Gewest zijn huizen in open bebouwing (28,1 procent), gevolgd door appartementen (26,4 procent). De huizen in gesloten bebouwing (de zogenaamde rijhuizen) zijn goed voor 21,7 procent van de woningen, de huizen in halfopen bebouwing voor 18,4 procent.

chris k 31 augustus 2022 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 10025269)
De accu van elektrische auto's weegt ongeveer 500 kg. Voor het maken van een autobatterij moet 10 ton zout worden verwerkt voor lithium, 15 ton erts voor kobalt, 2 ton erts voor nikkel en 12 ton erts voor koper. Er wordt in totaal 200 ton grond uitgegraven voor een enkele batterij.
Think before you buy.

Cobalt zit er normaal gezien niet meer in ( zeggen ze ).
Het belangrijkste ben je vergeten WATER .....en dat water laten ze verdampen -> de nodige rommel gaat mee de lucht in ( daar is het oorverdovend stil rond ) ......het restwater is kapot ...China is daarin de grootste vervuiler ....."bezoekers " niet toegelaten.

Micele 31 augustus 2022 12:26

Electrabel en Total dragen alle lasten voor de plaatsing. Als er grotere infrastructuurwerken nodig zijn, zijn die voor de wegbeheerder. Het contract met de twee bedrijven loopt twee jaar, met een mogelijke verlenging van een jaar. De exploitatie en de opbrengsten zijn twaalf jaar lang voor Electrabel en Total. Vier steden doen niet mee aan het Vlaamse plan. Het gaat om Antwerpen, Gent, Oostende en Genk.

Oma 31 augustus 2022 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10025363)
Zoals met alles he.

Zoals ik al schreef de mensen met een oprit en een EV betalen hun laadpaal wel zelf.

46,5 % van de huishoudens doen/kunnen dat:

Vinden zij dan niet dat ze gediscrimineerd worden?
Zij moeten de laadpaal zelf betalen en deze aanvragers niet, daarvoor wordt belastinggeld gebruikt waaraan ook de belastingbetalers met een oprit en een eigen laadpaal aan meebetalen, die betalen dus eigenlijk dubbel? Zowel voor eigen laadpaal als voor de "openbare" laadpaal. :roll:

De schoofzak 31 augustus 2022 13:15

Als mijn buurman properder rond rijdt dan ikzelf, profiteer ik toch mee van de properdere lucht.

Herhaling: mijn politieke visie op milieu is dat we zo rap als economisch mogelijk, zo proper als mogelijk moeten zijn.
Wetenschap en autobouwers blijken ons te vertellen dat het de moment is om ons wagenpark te elektrificeren.
Dan moeten we dat maar doen hé. Dat mag wat kosten.

Hoe snel alles moet of mag gaan, of hoeveel het mag kosten, daar kunnen we nog over redetwisten.

De Rode Willem 31 augustus 2022 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10025332)
Iedereen betaalt mee aan laadpalen, ook degenen die het niet gebruiken.8O
Het kost dus ook de aanvrager als belastingbetaler.
Hoe noem je een "openbare dienst", betaald door alle belastingbetalers, voor persoonlijk gebruik door maar een beperkte groep gebruikers? :roll:

Ziekenhuizen
Scholen
Wegen
De Post
De NMBS
De Lijn
De dokter
....

De Rode Willem 31 augustus 2022 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10025388)
Vinden zij dan niet dat ze gediscrimineerd worden?
Zij moeten de laadpaal zelf betalen en deze aanvragers niet, daarvoor wordt belastinggeld gebruikt waaraan ook de belastingbetalers met een oprit en een eigen laadpaal aan meebetalen, die betalen dus eigenlijk dubbel? Zowel voor eigen laadpaal als voor de "openbare" laadpaal. :roll:

Helemaal niet !
Wij hebben een privé laadpunt, gevoed door onze zonnepanelen.
Op nog geen jaar terugverdiend
Altijd beschikbaar
Geen wachttijden

Ik betaal voor zoveel mee dat ik niet of nauwelijks gebruik
Ziekenhuizen, dokterskosten, werkloosheid, leefloners, scholen, gepensioeneerden, wegen, langdurig zieken,.....
Dat de lucht die ik inadem een heel klein beetje zuiverder wordt, is een van de dingen waar ik niet om geef om mee voor te betalen.

De schoofzak 31 augustus 2022 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 10025494)
Helemaal niet !
Wij hebben een privé laadpunt, gevoed door onze zonnepanelen.
Op nog geen jaar terugverdiend
Altijd beschikbaar
Geen wachttijden

Ik betaal voor zoveel mee dat ik niet of nauwelijks gebruik
Ziekenhuizen, dokterskosten, werkloosheid, leefloners, scholen, gepensioeneerden, wegen, langdurig zieken,.....
Dat de lucht die ik inadem een heel klein beetje zuiverder wordt, is een van de dingen waar ik niet om geef om mee voor te betalen.

Dat wordt gewaardeerd.
Toch door ambtenaren. Iets minder door werknemers en zelfstandigen.

Toch maken we ons zorgen. Blijft het betaalbaar? Vooral met de plannen van de PS (en veel minder zorgen met de plannen van de SPa-vooruit)

De Rode Willem 31 augustus 2022 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10025574)
Dat wordt gewaardeerd.
Toch door ambtenaren. Iets minder door werknemers en zelfstandigen.

Toch maken we ons zorgen. Blijft het betaalbaar? Vooral met de plannen van de PS (en veel minder zorgen met de plannen van de SPa-vooruit)

Maak u maar zorgen.
Ik denk zelfs terecht.
En neen, niet omdat de PS een beetje sociaal wil zijn. Misschien zelfs dat beetje meer dan de PTB.

Maar omdat na vele burgers nu ook massaal bedrijven beginnen hengelen naar steun. En zelfs dreigen met drama's over 100 000den werklozen als er geen compensatie voor de hoge energieprijzen komt.

Zelfs Jambon (wie was een tijd geleden nu weer de baas van de N-VA ?) heeft burgers en bedrijven beloofd een betrouwbare partner te zullen zijn waarop ze kunnen rekenen om hen te steunen in deze crisis zoals ze gesteund zijn in de coronacrisis.

Het geld "door deuren en ramen gooien" is nog niet gedaan.
Ik vrees dat het zelfs maar aan het beginnen is. En neen, veel PS eisen hoor ik niet in deze....
Ik heb vandaag zelfs al een pleidooi gehoord (maar vind de bron niet terug) gehoord voor het los laten van het cijferfetisjisme op budgetair vlak.

Gun 31 augustus 2022 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10025272)
klopt allemaal van geen kanten en niet relevant met het topic, de meeste verkochte batterijpacks (LFP) hebben helemaal geen cobalt.
Koop jij maar een plofwagen, daar wordt helemaal niets voor uitgegraven. :lol:

Het is al jaren duidelijk dat jij een EV-lover bent en liefde maakt blind Micele ...
Kijken we dan eens naar Lithium of klopt dit ook allemaal van geen kanten?

https://www.euronews.com/green/2022/...80Cag2y0onTIpA

De Rode Willem 31 augustus 2022 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 10025607)
Het is al jaren duidelijk dat jij een EV-lover bent en liefde maakt blind Micele ...
Kijken we dan eens naar Lithium of klopt dit ook allemaal van geen kanten?

https://www.euronews.com/green/2022/...80Cag2y0onTIpA

Mooie kleurtjes zou ik zo zeggen.
U hebt allicht liever de bruine vieze blubber

Gun 31 augustus 2022 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 10025610)
Mooie kleurtjes zou ik zo zeggen.
U hebt allicht liever de bruine vieze blubber

Daar gaat het niet om he Rode Willem ...

Het ganse zero-emissie verhaal, de premies die er aan vasthangen, wordt steeds en altijd verkocht als een 100% puur groene, milieuvriendelijke oplossing ... terwijl daar niks van aan is ...

Net zoals de politieke wereld die het in zowat de ganse wereld fiscaal interessant gemaakt voor hybride wagens, terwijl Total Life Time een hybride wagen in regulier gebruik steeds en altijd vervuilender is dan één met pure verbrandingsmotor.

Ik heb zelf op TMME (Toyota Motor Europe) gewerkt, waar op team building activiteiten na een aantal glaasjes wijn de R&D ingenieurs ook bevestigden dat de productie en after life van een Pruis veel zwaarder doorweegt in de ecologische voetafdruk dan bij pakweg een Audi A3 TDI en dat de eerste slechts in heel uitzonderlijke omstandigheden (bij lage en constante gemiddelde snelheid e.d.) milieuvriendelijker kon genoemd worden dan de andere.

Micele is in love and love makes blind ...

Micele 31 augustus 2022 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 10025607)
Het is al jaren duidelijk dat jij een EV-lover bent en liefde maakt blind Micele ...
Kijken we dan eens naar Lithium of klopt dit ook allemaal van geen kanten?

https://www.euronews.com/green/2022/...80Cag2y0onTIpA

Aha, jij bent olieblind? :lol:

Micele 31 augustus 2022 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 10025633)
Het ganse zero-emissie verhaal, de premies die er aan vasthangen, wordt steeds en altijd verkocht als een 100% puur groene, milieuvriendelijke oplossing ... terwijl daar niks van aan is ...

En waar wordt dat als 100% puur groene oplossing verkocht? Geef eens een serieuze bron.
Nu ben ik eens benieuwd naar uw mysterieuze bronnen.

Altijd zero-emissie-voertuig-uitlaat hé : https://nl.wikipedia.org/wiki/Zero-emissions_vehicle

Dan kunnen we hopelijk terug naar het topic gaan.

chris k 1 september 2022 06:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 10025633)
Daar gaat het niet om he Rode Willem ...

Het ganse zero-emissie verhaal, de premies die er aan vasthangen, wordt steeds en altijd verkocht als een 100% puur groene, milieuvriendelijke oplossing ... terwijl daar niks van aan is ...

Net zoals de politieke wereld die het in zowat de ganse wereld fiscaal interessant gemaakt voor hybride wagens, terwijl Total Life Time een hybride wagen in regulier gebruik steeds en altijd vervuilender is dan één met pure verbrandingsmotor.

Ik heb zelf op TMME (Toyota Motor Europe) gewerkt, waar op team building activiteiten na een aantal glaasjes wijn de R&D ingenieurs ook bevestigden dat de productie en after life van een Pruis veel zwaarder doorweegt in de ecologische voetafdruk dan bij pakweg een Audi A3 TDI en dat de eerste slechts in heel uitzonderlijke omstandigheden (bij lage en constante gemiddelde snelheid e.d.) milieuvriendelijker kon genoemd worden dan de andere.

Micele is in love and love makes blind ...

De ergste zijn diegene die zelf geen EV hebben en zelf met fossiele verbranders rijden en de mensen uitmaken voor vervuilers .....hier is het onze grote "M"


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be