Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Oekraïense oorlog (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=228)
-   -   Waarom geen elektrische tanks enz naar Oekraine? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266253)

Erw 4 september 2022 11:45

Waarom geen elektrische tanks enz naar Oekraine?
 
... want ik snap het niet.
We moeten stoppen met fossiele brandstoffen, is het mantra.
Maar al dat tuig dat de Westerse WapenSinterklazen sturen naar hun Oekrainse vriendregime, verbrandt tot CO2.
Zelfs het Belziekske regime:
"Eind februari leverde België al 5.000 machinegeweren, 200 antitankwapens en 3.800 ton brandstof aan Oekraïne."
Allez sèg, Ze zouden tenminste toch zelf het goede voorbeeld moeten geven?
Ze kunnen dat wel voor zichzelf, van hun sjieke zware elektrisch zoevende speedy luxe automobielen tot en met hun gratis slow minibusjes in stadscentra.
Maar nee, ze doen een Van Ranst, ze dicteren anderen om met een masker rond te lopen en te zitten, en zelf zitten ze zonder, dan nog met een camera derop.

Philemon 4 september 2022 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 10027565)
... want ik snap het niet.
We moeten stoppen met fossiele brandstoffen, is het mantra.
Maar al dat tuig dat de Westerse WapenSinterklazen sturen naar hun Oekrainse vriendregime, verbrandt tot CO2.
Zelfs het Belziekske regime:
"Eind februari leverde België al 5.000 machinegeweren, 200 antitankwapens en 3.800 ton brandstof aan Oekraïne."
Allez sèg, Ze zouden tenminste toch zelf het goede voorbeeld moeten geven?
Ze kunnen dat wel voor zichzelf, van hun sjieke zware elektrisch zoevende speedy luxe automobielen tot en met hun gratis slow minibusjes in stadscentra.
Maar nee, ze doen een Van Ranst, ze dicteren anderen om met een masker rond te lopen en te zitten, en zelf zitten ze zonder, dan nog met een camera derop.

Erw, ik weet dat je je zorgen maakt, maar je wil te snel vooruitlopen.

Tegen 2030 zijn alle tanks, vliegtuigen, schepen elektrisch en gaan de snelle interventie eenheden uitgerust worden met elektrische fietsen.

In Europa gaat men tegen 2030 tientallen extra nucleaire centrales bijbouwen.
Ik geloof erin zenne.

Bovenbuur 4 september 2022 12:54

De Amerikanen hebben ooit een hybride terreinwagen getest, de Shadow RST-V. In elektrische modus zou hij stil en dus stealthy zijn, en in proeven met terrein rijden reed hij haast letterlijk rondjes om de Hummer, omdat je met elektromotoren alle vier de wielen onafhankelijk kan aansturen en je enorm veel koppel hebt bij lage toeren.

Daarna is er niet veel meer van het project vernomen. De stealth aspecten waren mogelijk toch wat minder belangrijk, zeker in landen met grote open vlaktes zoals Afghanistan. Stil zijn is niet zo'n groot voordeel als ze je kunnen zijn. En ook qua terreincapaciteit opereert een leger vaak toch vooral waar veel mensen wonen. Je moet niet blijven steken in een modderig veld, maar een toptijd zetten op een speciaal parcours is niet per se nodig.

Toch was het een interessant project en zou het niet vreemd zijn als op termijn zelfs het leger, voor wie paraatheid toch belangrijker is dan vooroplopen bij de transitie naar elektrisch rijden, deels of geheel zou overschakelen. De techniek waar aan ontwikkeld wordt is tenslotte toch de techniek waar vooruitgang in geboekt wordt.

kelt 4 september 2022 16:34

Ze schieten de dag van vandaag met pantserdoorborende munitie naar uw tank...

Het is al pijnlijk genoeg met de aanwezige munitie in de tank,en de brandstof...
...laat staan met Lithium-batterijen van gelijk welk type......

Ook rolletjes verlengkabel schijnen in militaire omstandigheden,eigenlijk alle omstandigheden,niet zo praktisch te zijn...

Tenzij er een verbod op schieten op tanks ingesteld wordt zie ik het er niet zo snel van komen.:?

DIBO 4 september 2022 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10027664)
Ook rolletjes verlengkabel schijnen in militaire omstandigheden,eigenlijk alle omstandigheden,niet zo praktisch te zijn...

De Amerikanen werken aan een systeem om vanuit hun transportvliegtuigen de nodige bevoorrading te droppen met parachute. Een nieuw soort verstevigde laadpaal met scherpe punt onderaan, die zich ineens in de grond boort. Alleen de bijhorende blikken groene verf om het parkeervak te markeren, is nog een probleem, die barsten open op moment ze de grond raken...

brother paul 4 september 2022 20:56

als ze het zouden doen is vooral het LOGISTIEKE probleem te verbeteren

1 kolomme tanks zuipt dus gewoon tankwagens per 100km...
hier een hybride tank artikeltje
https://warriormaven.com/land/abrams-tanks

er bestaan dus verschillende projecten daaromtrent
prototype bouwen en voordeel berekenen.. zo doen ze dat in de VS

als je dus het leger hebt met de minste verbruik, kun je zo een strategisch voordeel halen en sneller terrein winnen dan de concurrentie... dat zou dus op die manier een voordeel kunnen zijn

tweede voordeel is in volle strijd de stealth mode, dat je geen warmte meer uitstoot of zo onzichtbaarder bent voor de vijand.



persoonlijk denk ik dat de evolutie vooral zal gaan, mogelijks via elektrificatie naar unmanned vehicles die een soort gerobotiseerd legergevecht gaan leveren waar iedereen op afstand met een bataljon hypermobile tanks met een type himar-geleide projectielen geschut (dus kanon die heel snel en precies kan schieten zeg maar binnen 10 seconden), omringd door zwerm drones die terrein verkennen en een netwerk van informatie geven van doelwitten die moeten geraakt worden
waar een gans groep militiaren dus op afstand de vijand zit te bestoken

De schoofzak 4 september 2022 21:06

De zuiplust (zuip-lust) van militaire entiteiten allerhande is oneindig.

Dit draadje is misschien wel grappig, maar dan toch maar voor heel even.

Edit: ik zou het plezanter vinden om wat te zeveren over robots van Boston Dynamics.

Erw 4 september 2022 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 10027757)
als ze het zouden doen is vooral het LOGISTIEKE probleem te verbeteren

1 kolomme tanks zuipt dus gewoon tankwagens per 100km...
hier een hybride tank artikeltje
https://warriormaven.com/land/abrams-tanks

er bestaan dus verschillende projecten daaromtrent
prototype bouwen en voordeel berekenen.. zo doen ze dat in de VS

als je dus het leger hebt met de minste verbruik, kun je zo een strategisch voordeel halen en sneller terrein winnen dan de concurrentie... dat zou dus op die manier een voordeel kunnen zijn

tweede voordeel is in volle strijd de stealth mode, dat je geen warmte meer uitstoot of zo onzichtbaarder bent voor de vijand.



persoonlijk denk ik dat de evolutie vooral zal gaan, mogelijks via elektrificatie naar unmanned vehicles die een soort gerobotiseerd legergevecht gaan leveren waar iedereen op afstand met een bataljon hypermobile tanks met een type himar-geleide projectielen geschut (dus kanon die heel snel en precies kan schieten zeg maar binnen 10 seconden), omringd door zwerm drones die terrein verkennen en een netwerk van informatie geven van doelwitten die moeten geraakt worden
waar een gans groep militiaren dus op afstand de vijand zit te bestoken

Wat is de energiedichtheid van brandstof tov elektrische accu?

Erw 4 september 2022 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philemon (Bericht 10027579)
Erw, ik weet dat je je zorgen maakt, maar je wil te snel vooruitlopen.

Tegen 2030 zijn alle tanks, vliegtuigen, schepen elektrisch en gaan de snelle interventie eenheden uitgerust worden met elektrische fietsen.

In Europa gaat men tegen 2030 tientallen extra nucleaire centrales bijbouwen.
Ik geloof erin zenne.

Ik stelde gewoon de vraag waarom geen elektrische tanks naar oekraine.
Er rijden elektrische voertuigen in civiele toepassingen.
Als het daar kan, wat hindert er?

quercus 4 september 2022 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 10027565)
... want ik snap het niet.
We moeten stoppen met fossiele brandstoffen, is het mantra.
Maar al dat tuig dat de Westerse WapenSinterklazen sturen naar hun Oekrainse vriendregime, verbrandt tot CO2.
Zelfs het Belziekske regime:
"Eind februari leverde België al 5.000 machinegeweren, 200 antitankwapens en 3.800 ton brandstof aan Oekraïne."
Allez sèg, Ze zouden tenminste toch zelf het goede voorbeeld moeten geven?
Ze kunnen dat wel voor zichzelf, van hun sjieke zware elektrisch zoevende speedy luxe automobielen tot en met hun gratis slow minibusjes in stadscentra.
Maar nee, ze doen een Van Ranst, ze dicteren anderen om met een masker rond te lopen en te zitten, en zelf zitten ze zonder, dan nog met een camera derop.

Tijdens WO2 liepen de Amerikaanse tanks op benzine.

Svennies 4 september 2022 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10027806)
Tijdens WO2 liepen de Amerikaanse tanks op benzine.

In de huidige Abramtanks mag je erin kappen wat je wil wat brandstof betreft ...

Die motoren blijven draaien , misschien niet zo efficiënt ,maar ze gaan wel vooruit ,benzine ,diesel ,zware fuel ,allemaal géén probleem...

Den Ardennees 5 september 2022 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10027664)
Ze schieten de dag van vandaag met pantserdoorborende munitie naar uw tank...

Het is al pijnlijk genoeg met de aanwezige munitie in de tank,en de brandstof...
...laat staan met Lithium-batterijen van gelijk welk type......

Ook rolletjes verlengkabel schijnen in militaire omstandigheden,eigenlijk alle omstandigheden,niet zo praktisch te zijn...

Tenzij er een verbod op schieten op tanks ingesteld wordt zie ik het er niet zo snel van komen.:?

Dat met die Lithium-batterijen begrijp ik niet goed?

Philemon 5 september 2022 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 10028309)
Dat met die Lithium-batterijen begrijp ik niet goed?

Vraag eens aan de brandweer hoe een elektrische auto (vb: Tesla) best te blussen valt.

Stel je dan voor dat een elektrische tank (als dat al zou kunnen) waarvan de bodemplaat volgestouwd ligt met 18650 lithium-ion batterijtjes eventjes doorheen een mijnenveld rijd.

Badaboem en mooi vuurwerk :cheer:

Onzijdig 6 september 2022 07:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philemon (Bericht 10028333)
Vraag eens aan de brandweer hoe een elektrische auto (vb: Tesla) best te blussen valt.

Stel je dan voor dat een elektrische tank (als dat al zou kunnen) waarvan de bodemplaat volgestouwd ligt met 18650 lithium-ion batterijtjes eventjes doorheen een mijnenveld rijd.

Badaboem en mooi vuurwerk :cheer:

En daarna een maanlandschap, diepe putten en kraters.

Rudy 6 september 2022 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 10027827)
In de huidige Abramtanks mag je erin kappen wat je wil wat brandstof betreft ...

Die motoren blijven draaien , misschien niet zo efficiënt ,maar ze gaan wel vooruit ,benzine ,diesel ,zware fuel ,allemaal géén probleem...

Zoals in een Magirus.

Rudy 6 september 2022 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 10027766)
Ik stelde gewoon de vraag waarom geen elektrische tanks naar oekraine.
Er rijden elektrische voertuigen in civiele toepassingen.
Als het daar kan, wat hindert er?

Technisch zou dit kunnen maar dan wel met een pak beperkingen. Actieradius, opladen van de batterijen.
Zo'n tank heeft sowieso nogal wat elektriciteit nodig. De koepel met het kanon draait elektrisch. Het NBC systeem heeft elektriciteit nodig, liefst te gebruiken met draaiende motor.
Je hebt een energiebron nodig die elektriciteit produceert.

fcal 6 september 2022 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10028496)
Technisch zou dit kunnen maar dan wel met een pak beperkingen. Actieradius, opladen van de batterijen.
Zo'n tank heeft sowieso nogal wat elektriciteit nodig. De koepel met het kanon draait elektrisch. Het NBC systeem heeft elektriciteit nodig, liefst te gebruiken met draaiende motor.
Je hebt een energiebron nodig die elektriciteit produceert.

Elke tank sleept een gepantserde reuze-accu op rupsbanden achter zich aan. De grootte bepaalt de actieradius. Het opladen van de afzonderlijke gepantserde reuze-accu's kan overal gebeuren en het vervangen van zo'n accu is eenvoudig door het automatische ontkoppeling mechanisme. Iedere tank beschikt over wel 5 gepanserde reuze-accu's zodat de aflossing regelmatig kan gebeuren.

In de tank bevindt zich een reserve-accu, die ook via de sleepaccu bevoorraad wordt als die leeg dreigt te geraken en autonoom dient voor de krijgsfuncties van de pantser. De motorisatie (voortbeweging) wordt gegarandeerd door de gepantserde sleeep-accu.

Zo'n systeem heeft vele voordelen. Het is stil quasi onhoorbaar, het produceert geen CO2 en laat geen warmtespoor na. Bovendien is er meer ruimte voor munitie in de tank. Het onderhoud is ook veel eenvoudiger.
In vredestijd kunnen de accu's opgeladen worden door windmolens en zonnepanelen. Hetgeen heel kostenbesparend is.

Belangstellenden kunnen bij mij terecht voor raad en aanwijzingen. Mijn commissieloon bedraagt 1% van de hieruit voortvloeiende transacties en afgeleiden plus gerelateerde onkosten. Als men niet op een wachtlijst wenst terecht komen, reageert men best zo snel mogelijk. :-D

brother paul 6 september 2022 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philemon (Bericht 10028333)
Vraag eens aan de brandweer hoe een elektrische auto (vb: Tesla) best te blussen valt.

Stel je dan voor dat een elektrische tank (als dat al zou kunnen) waarvan de bodemplaat volgestouwd ligt met 18650 lithium-ion batterijtjes eventjes doorheen een mijnenveld rijd.

Badaboem en mooi vuurwerk :cheer:

Nu een tank zit volgestouwd met explosieven, kanonkogels, benzine dus denk dat die batterij er nog wel bijkan

In feite is dat een stom ontwerp, het idee dat je een bunker kunt laten rijden op wielen en mensen volledig omhult met een 8cm stalen carosserie waardoor hij kwasi onkwetsbaar door een oorlogsgebied kan rijden en alles kapotschieten dat beweegt

Het verstandiger ontwerp gaat gewoon een tank-drone zijn die onbemand door het landschap tuft en in massa geproduceerd aan een minimale kostprijs met een veel lager verbruik en veel lagere voetafdruk naar de vijand oprukt

Philemon 6 september 2022 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 10028526)
Elke tank sleept een gepantserde reuze-accu op rupsbanden achter zich aan. De grootte bepaalt de actieradius. Het opladen van de afzonderlijke gepantserde reuze-accu's kan overal gebeuren en het vervangen van zo'n accu is eenvoudig door het automatische ontkoppeling mechanisme. Iedere tank beschikt over wel 5 gepanserde reuze-accu's zodat de aflossing regelmatig kan gebeuren.

In de tank bevindt zich een reserve-accu, die ook via de sleepaccu bevoorraad wordt als die leeg dreigt te geraken en autonoom dient voor de krijgsfuncties van de pantser. De motorisatie (voortbeweging) wordt gegarandeerd door de gepantserde sleeep-accu.

Zo'n systeem heeft vele voordelen. Het is stil quasi onhoorbaar, het produceert geen CO2 en laat geen warmtespoor na. Bovendien is er meer ruimte voor munitie in de tank. Het onderhoud is ook veel eenvoudiger.
In vredestijd kunnen de accu's opgeladen worden door windmolens en zonnepanelen. Hetgeen heel kostenbesparend is.

Belangstellenden kunnen bij mij terecht voor raad en aanwijzingen. Mijn commissieloon bedraagt 1% van de hieruit voortvloeiende transacties en afgeleiden plus gerelateerde onkosten. Als men niet op een wachtlijst wenst terecht komen, reageert men best zo snel mogelijk. :-D

Heb je al een standje geboekt op het uitvinderssalon? :lol: :lol: :lol:

Herr Flick 7 september 2022 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 10027766)
Ik stelde gewoon de vraag waarom geen elektrische tanks naar oekraine.
Er rijden elektrische voertuigen in civiele toepassingen.
Als het daar kan, wat hindert er?

Ik denk dat het nogal lastig is om een aannemer te vinden om laadpalen aan het front te zetten.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be