Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Motard rijdt fietser aan in Genk: twee doden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266255)

reservespeler 4 september 2022 17:54

Motard rijdt fietser aan in Genk: twee doden

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220904_95594357

Motard rijdt fietser aan in Genk: twee doden
Genk - Bij een zwaar ongeval op het kruispunt van de Swinnenwijerweg en Zuiderring in Genk vielen zondagnamiddag twee doden. Een motard reed in op een fietser.
Chris Nelis en Phillip Pergens
Vandaag om 17:32

Het ongeval gebeurde rond 16.45 uur aan de oversteekplaats voor fietsers. De motorrijder en zijn passagierster reden er een fietser aan. Zowel de bestuurder van de motor als de fietser zijn ter plaatse overleden. De passagierster op de motor raakte ernstig gewond.

De precieze omstandigheden zijn nog niet bekend, maar de hulpdiensten rukten massaal uit. Meerdere ambulances en mug-teams werden opgeroepen. De omgeving werd afgesloten voor alle verkeer. De lokale politie Carma is ter plaatse voor de eerste vaststellingen en het parket van Limburg werd ingelicht.

Later meer.

Het zoveelste ongeval aan een fietsoversteekplaats.
Ik heb het gevoel dat zo'n oversteekplaats een veilg gevoel geeft aan de fietsers.

Ik ken uiteraard de juiste omstandigheden nog niet.
Reed de motard te snel? Het zou kunnen.
Stak de fietser gewoon over, denkend dat ie voorrang had? Het zou kunnen.
Was de fietser al aan het oversteken? Het zou kunnen.
...

maddox 4 september 2022 18:01

De enige die er weinig aan kon doen, is de passagier.

Kortom, het is een ongeval, veroorzaakt door mogelijk:
  • onaandachtzaamheid
  • verkeerde inschatting

Maar dat onze (r)overheid boter op het hoofd heeft, weet iedereen die 3 samenwerkende hersencellen heeft.

reservespeler 4 september 2022 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10027688)
De enige die er weinig aan kon doen, is de passagier.

Kortom, het is een ongeval, veroorzaakt door mogelijk:
  • onaandachtzaamheid
  • verkeerde inschatting

Maar dat onze (r)overheid boter op het hoofd heeft, weet iedereen die 3 samenwerkende hersencellen heeft.

Toch reed, volgens de krant, de motorrijder en z'n passagierster de fietser aan.

Citaat:

Het ongeval gebeurde rond 16.45 uur aan de oversteekplaats voor fietsers. De motorrijder en zijn passagierster reden er een fietser aan. Zowel de bestuurder van de motor als de fietser zijn ter plaatse overleden. De passagierster op de motor raakte ernstig gewond.

Micele 4 september 2022 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10027692)
Toch reed, volgens de krant, de motorrijder en z'n passagierster de fietser aan.

Zo zijn de kranten, als een fietser onder een trein of tram rijdt, dan reed de trein/tram ook de fietser aan.
Citaat:

https://www.gva.be/cnt/dmf20210408_93529459

Tram rijdt fietser aan
Als de fietser zich op zo'n oversteekplaats waagt zonder inachtneming van een naderend voertuig is hij al in overtreding:

Citaat:

43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
Evenzo als een voetganger in overtreding is die zomaar de rijbaan wil oversteken zonder inachtneming van nadererende voertuigen:

Citaat:

42.4.4. Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.

maddox 4 september 2022 18:14

Citaat:

En hoe kan de passagier invloed gehad hebben?
Heeft ze de remmen niet ingeknepen, was de opwinding door de snelheid van de motor de reden waarom ze de bestuurder bleef opjutten?

Mijn stelling was dat zowel fietser als motorrijder de situatie verkeerd ingeschat hebben.
En dat het kwam omdat de motorbestuurder de snelheidslimiet overschreed, een vlieg in het oog had, of omdat de fietser zonder nadenken de weg opschoot, dat is nu vijgen na Pasen, zowel fietser als motorbestuurder gaan het niet meer kunnen vertellen.

reservespeler 4 september 2022 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10027695)
Heeft ze de remmen niet ingeknepen, was de opwinding door de snelheid van de motor de reden waarom ze de bestuurder bleef opjutten?

Mijn stelling was dat zowel fietser als motorrijder de situatie verkeerd ingeschat hebben.
En dat het kwam omdat de motorbestuurder de snelheidslimiet overschreed, een vlieg in het oog had, of omdat de fietser zonder nadenken de weg opschoot, dat is nu vijgen na Pasen, zowel fietser als motorbestuurder gaan het niet meer kunnen vertellen.

Het zijn inderdaad vijgen na Pasen.
Feit is dat er veel ongevallen gebeuren aan fiets-oversteekplaatsen.

maddox 4 september 2022 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10027699)

Als ge ziet hoe die ingericht zijn, is dat niet onbegrijpelijk.

In veel gevallen lijkt het alsof een paar zattekloten ergens willekeurig wat borden hebben neergezet, wat verf in't rond geslingerd, en daarna kotsend in de gracht gevallen zijn.

Ik heb het al meer geschreven, als fietser of motorfietser moet je extreem defensief rijden, nonchalance, onoplettendheid of blatante domheid kan prima beloond worden met een Darwin Award nominatie.

Johan Daelemans 4 september 2022 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10027685)
Ik ken uiteraard de juiste omstandigheden nog niet.
Reed de motard te snel? Het zou kunnen.
Stak de fietser gewoon over, denkend dat ie voorrang had? Het zou kunnen.
Was de fietser al aan het oversteken? Het zou kunnen.
...

Bij de oversteekplaats moet de fietser voorrang verlenen en het is enkel op die oversteekplaats waar de fietser zich kon bevinden. Er is daar verder aan de rechterzijde geen fietspad.

De fiets ligt 60 meter na de oversteekplaats ... de motorfiets op zo'n 100 meter na de oversteekplaats. Het lijkt me duidelijk.

De schoofzak 4 september 2022 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10027706)
Als ge ziet hoe die ingericht zijn, is dat niet onbegrijpelijk.

In veel gevallen lijkt het alsof een paar zattekloten ergens willekeurig wat borden hebben neergezet, wat verf in't rond geslingerd, en daarna kotsend in de gracht gevallen zijn.

Ik heb het al meer geschreven, als fietser of motorfietser moet je extreem defensief rijden, nonchalance, onoplettendheid of blatante domheid kan prima beloond worden met een Darwin Award nominatie.

Ik fiets en rijd motor.
Ik zie een belangrijk percentage motorrijders die onnozelaars zijn, en een nog veel belangrijker percentage fietsers, vooral elektrisch en pedelics, die heel grote onnozelaars zijn.

Dadeemelee 4 september 2022 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10027695)

Ik ga akkoord met wat je zegt dat je altijd moet opletten en niet onnozel doen met ‘je voorrang pakken’.
Maar volgens al wat ik er van kan zien is die fietser toch in fout. Er waren geen haaientanden of voorrangsborden, of vergis ik mij?

Svennies 4 september 2022 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10027699)

In het filmpje bij het artikel in het laatste nieuws zie je duidelijk een gevaarsbord staan in de vorm van een omgekeerde driehoek rechts van de fietsoversteekplaats ...

Het is dus duidelijk dat de fietser de voorrangsregel heeft genegeerd...

https://www.hln.be/genk/twee-doden-n...daan~a2288271/

Micele 4 september 2022 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 10027768)
In het filmpje bij het artikel in het laatste nieuws zie je duidelijk een gevaarsbord staan in de vorm van een omgekeerde driehoek rechts van de fietsoversteekplaats ...

Het is dus duidelijk dat de fietser de voorrangsregel heeft genegeerd...

https://www.hln.be/genk/twee-doden-n...daan~a2288271/

Klopt, een omgekeerde driehoek zoals een B1 (verplicht voorrang verlenen) wordt wel ingedeeld bij de voorrangsborden.

Ook de witte driehoeken zijn duidelijk te zien.
Citaat:

76.2. Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.

https://www.wegcode.be/nl/regelgevin...6pu#by5llb4bcv
Maar ook moesten die verkeerstekens er niet staan voor de oversteekplaats moest de fietser voorrang verlenen op basis van
Citaat:

43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.

Johan Daelemans 4 september 2022 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10027763)
Er waren geen haaientanden of voorrangsborden, of vergis ik mij?

Google maps is uw bron van informatie.

Dit lijken me haaientanden.

Dadeemelee 4 september 2022 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10027788)
Google maps is uw bron van informatie.

Dit lijken me haaientanden.

Voor de fietser.

Micele 4 september 2022 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10027790)
Voor de fietser.

én een kleine B1

En posten 11 en 12.

Svennies 4 september 2022 22:31

Citaat:

Natuurlijk ,dat bekt immers beter als krantenkop hé ....

Men zou eerder moeten schrijven dat een onvoorzichtige fietser een motorrijder én zijn passagier heeft laten verongelukken...

Maar dat gaat tegen het beleid in hé ....

Oma 5 september 2022 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 10027809)
Natuurlijk ,dat bekt immers beter als krantenkop hé ....

Men zou eerder moeten schrijven dat een onvoorzichtige fietser een motorrijder én zijn passagier heeft laten verongelukken...

Maar dat gaat tegen het beleid in hé ....

Precies, maar ook motoren moeten, net als de auto, baan ruimen zodat ze iedereen op de fiets kunnen dwingen.
Maar dan moeten alleen auto's en motards de doodrijders worden, ook al begaan de fietsers/voetgangers de fout.
En met dat opjutten tegen elkaar, verdeel-en-heers weeral, helpen de leugenmedia ook weer aan mee door de publieke opinie op het verkeerde been te zetten en tegen motards op te zetten. (Dat lukt vooral bij jaloerse azijnpissers die geen motor kunnen/hebben)
Met stelligheid beweren "een motard reed in op een fietser" terwijl ze verder in het artikel bekennen dat "De precieze omstandigheden zijn nog niet bekend,.." dat is speculeren, dat is liegen.
Ze weten de ware toedracht nog niet maar ze weten wel dat de motard de schuldige was en inreed op de fietser. :roll:

Me dunkt dat je als fietser toch een motard al van ver hoort aankomen en je weet dat die snel kunnen zijn dus dan ben je extra voorzichtig, vooral als je wil oversteken? Je riskeert als fietser toch je eigen hachje, nietwaar?

En ook al heb je voorrang: het kerkhof ligt vol met mensen die voorrang hadden, ze hadden gelijk maar daar hebben ze dan niks meer aan. :roll:

Johan Daelemans 5 september 2022 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10027849)
En ook al heb je voorrang: het kerkhof ligt vol met mensen die voorrang hadden, ze hadden gelijk maar daar hebben ze dan niks meer aan. :roll:

Dat is een waarheid die men in de rijschool wat meer mogen onderstrepen.
Dat sluit dan weer aan bij het beleid en de steeds hogere verkeersslachtoffers ...
Maakt niet uit hoe kwetsbaar je bent ... we geven je voorrang ...

Skobelev 5 september 2022 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10027939)
Dat is een waarheid die men in de rijschool wat meer mogen onderstrepen.
Dat sluit dan weer aan bij het beleid en de steeds hogere verkeersslachtoffers ...
Maakt niet uit hoe kwetsbaar je bent ... we geven je voorrang ...

Diegene die mij heeft leren autorijden, mijn pa, zei "je kan beter eens teveel stoppen dan overal uw voorrang te nemen". En gelijk had hij.

Johan Daelemans 5 september 2022 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10027945)
Diegene die mij heeft leren autorijden, mijn pa, zei "je kan beter eens teveel stoppen dan overal uw voorrang te nemen". En gelijk had hij.

Hoe groter het voertuig, hoe meer 'voorrang' (!) hij heeft.
Op papier kan je dat trachten om te keren. .... op papier ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be