![]() |
Heeft de electrische auto uberhaupt nog een toekomst
Ondanks de enorm overtrokken berichtgeving is op dit moment een electrische auto alleen "rendabel" als men deze via zonne-energie kan opladen. En dan nog duurt het, zelfs met deze hoge electriciteitsprijzen min 5 jaar wil men de enorme meerprijs van dergelijke batterijen op wielen ooit terug verdienen. Belastingsaftrek van zulke investering maakt voor zelfstandigen en bedrijven deze dingen aantrekkelijk. Maar als dat wegvalt...euh ? Dan helemaal niet meer.
Maar er zijn meer fundamentele vragen bij de toekomst van de batterij op wielen. Het is al niet de meest financieel aantrekkelijke vorm van verpersoonlijkte mobiliteit, en nu met die giga-electriek prijzen is het al helemaal van de pot gerukt. https://www.hln.be/mobiliteit/stijge...erts~a8c3e98d/ Citaat:
|
Duurder? Hangt er vooral vanaf in welk segment men een wagen koopt.
bvb een Audi Q4 e-tron is zelfs in aankoop zeker niet duurder dan de Audi Q5, die goed vergelijkbaar zijn. Citaat:
Citaat:
De iets grotere (buitenafmetingen) Q5 komt er maar ietsiepietsie beter uit dan de electrische Q4 op alle eigenschappen, slechts 12 punten meer op 4000. Komen de punten qua kosten en milieu erbij dan wint de Q4 met 20 punten voorsprong op 5000, want daar haalt de Q4 32 punten meer. De vertaalde conclusie zet ik er ook bij, die is duidelijk genoeg. Citaat:
|
Hoe zou de berekening er uitzien als men alle elementen van de kostprijs zou ontdoen van belastingen?
En dan de tweede berekening: hoe gaat het plaatje er uitzien als men eerlijke en correcte belastingen zou heffen op de vervuiling? Inbegrepen de belastingen op vervuiling van beide systemen van energiewinning, dus voor olie ook het oppompen, verliezen bij fabrikatie, vervuiling door transport .... en voor elektriciteit de vervuiling van de productie van elektriciteit, zowel van kernenergie, fossiele verbranding als zon-en-wind. |
Citaat:
En dan het zeer beperkte rijberijk En het duurder electriciteit tanken ? |
Citaat:
Beweerde ik dat? Ik zeg ook niet dat iedereen zich een electrische Dacia Spring van 20.000 € kan kopen. Citaat:
Citaat:
Anders toon het toch eens zelf aan. De andere kosten en nadelen som je niet op van een ICE? Die Duitse test is toch al heel duidelijk, prijzen laadelectriciteit in verhouding met diesel tanken zal niet veel afwijken van de Belgische. • Als je enkel de (ultra)snellaadprijs bedoelt, dat is bijna verwaarloosbaar tot de totale prijs van alle laadmogelijkheden. • In Nederland heeft zelfs 31% nog nooit een snellaadpaal opgezocht, en van het gemiddelde laadt maar 8% van hun totale kilometers aan een snellaadpaal (mensen die thuis niet kunnen laden zijn daar inbegrepen) Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
** Toen kregen de electrische autos nog tot 4000 € premie, helaas per 1.1.2020 afgeschaft, dus scheelt significant tov vandaag, die 72% zal wellicht >80% worden. ** En de accijnzen op diesel waren toen nog lager dan op benzine, die zijn ondertussen gelijkgetrokken. Je moogt gerust raden welke brandstofvorm/fiscaliteit er vandaag een heel pak kan bijbetalen. |
De auto industrie met duitsland op kop is geheel zwaar de dupe van hernieuwbare energie uit wind, zon en bio.
Hun kerncentrales zijn bijna allen dicht en het gas komt niet en de wind en zon en bio trekken het niet. Bijgevolg zal naar alle verwachtingen de industrie in duitsland zo goed als verdwijnen, de prijs voor electriteit sky high gaan en de volledige EV lijn zal instorten en europa mee de dieperik in trekken. De groenen hun schuld. |
Citaat:
EV's hun bussinessplan ging uit van goedkope electriciteit. En dat blijkt bij mij ook in de praktijk. Als ik de wagen moet opladen van het net...komt het goedkoper uit met benzine te rijden. Veel goedkoper... Als ik kan laden met onze zonnepanelen, zoals vandaag, is het wel voordelig electrisch te rijden. Dus als men met een EV wat verder moet rijden, en moet opladen aan zo'n portemonaie leegzuiger, dan wordt men twee of drie keer gepakt. Een veel te dure auto, veel te dure voortbewegingsenergie...en men raakt er niet eens 300 km ver mee. Dat noemen ze nu het toppunt van een slechte investering. En daar bouwen wij onze toekomst op ? Ik vrees dat dit de voorbije maanden flink wat deuken heeft opgelopen dat toekomstbeeld. |
En de suggestie accijnzen op benzine en diesel vlug nog eens te verhogen zal binnen 2 a 3 jaar ook op alle EV het geval zijn die gelijkgesteld zullen worden met een vergelijkbare plofkar.
En betalen zullen ze met hun vele pk's. |
Citaat:
In uw (Duitse) draadstarter is daar allemaal niets van te vinden. Even citeren die laad-prijzen die ze daar noemen, en vergelijken met diesel en benzineprijzen van Duitsland. Citaat:
Gemiddeld prijsverloop de laatste 7 dagen in D: Citaat:
En dan zo een tam-tam maken omdat de electriciteit momenteel wat stijgt (zolang het gekoppeld is aan de gasprijs). Ocharme toch. Feit is dat een electrische wagen vanaf betaalbare middenklasse al goedkoper is dan een vergelijkbare ICE. Gaat men in wat duurdere premium-segmenten kan een ICE (/hybride) zelfs duurder in aankoop kosten dan een EV van hetzelfde merk, QED. |
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220912_93419390 |
Duitsland heeft zijn veiligheid uitbesteed aan de Verenigde Staten, zijn exportgeleide groei aan China en zijn energiebehoeften aan Rusland.
Ook de import onderdelen is afhankelijk van china die liever lockdowns speelt dan wat anders. Zelfs tesla dreigt door Duitsland waar hij ook een fabriek heeft gezet failliet te omwille dat er nauwelijks 10% van het totaal kan geleverd worden. Het geld dat hij in China verdient moet in China blijven, dus de schulden bouwen zich verder op buiten China. Er zal iets heel erg dringend moeten gebeuren of we gaan in de dieperik. |
EV's hebben een prachttoekomst als het persoonlijk transport van politici en hogere ambtenaren.
Het kiesvee zal alleen bewonderend mogen kijken hoe die "heren en dames van de betere klasse" over de filevrije wegen rijden op elektriciteit die voor de rest gerantsoeneerd zal zijn. |
Ook wat clickbaiten uit het verre buitenland en binnenland:
"EV-kiesvee" familie (5) huurt zich instap-Tesla model 3 voor te reizen en legt ~4.300 km af voor een totale laadprijs van $ 95. Dit ook om familie en vrienden te bezoeken in diverse US-staten. https://cleantechnica.com/2022/07/23...-sweet-indeed/ Of clickbaiten in de eigen provincie: het moet niet altijd 8000 km zijn dat een Limburger aflegt voor een autovakantie naar Spanje: https://forum.politics.be/showthread.php?t=265770 En vooral voor € 9 zelfs 4000 km in Spanje afgelegd heeft: Citaat:
Citaat:
|
Aldi laat klanten van haar Duitse winkels voortaan betalen voor het opladen van hun elektrische auto op de parkeerplaats. Andere Duitse winkelketens, met name Lidl en Kaufland, zullen binnenkort ook een eind maken aan het gratis laden, meldt de Duitse EV-site EFahrer.22 jun. 2022
En dat is binnenkort overal. Gedaan met gratis opladen. |
Het Nederlands laadonderzoek 2022 is net uit.
Interessant zijn de resultaten omdat de mensen nu meer betalen voor hun electriciteit. Het laadonderzoek was tot einde mei, dus reeds met fors gestegen prijzen, toch bij 21% van de EV-rijders waarvan al een klein deel (24%) al wat meer op de prijzen letten en hun laadgedrag bijsturen. Het hangt er vooral vanaf hoe de prijzen verder veranderen. 66% of 2 op 3 verandert hun laadgedrag of laadmix helemaal niet, maar dat zegt niet veel voorlopig. Hoe langer de energiecrisis duurt hoe meer druk er komt op openbaar of semi-openbaar laden (winkels, horeca,...). Soit de elec-prijzen kunnen in de nabije toekomst ook weer zakken als de gasprijzen verder dalen. Tenzij de EU nog wat kan doen aan het Merit Order, of beter https://de.wikipedia.org/wiki/Merit-Order Citaat:
Veel leesplezier: https://www.evrijders.nl/uploads/edi...rzoek-2022.pdf |
"Heeft de elektrische auto uberhaüpt nog een toekomst?"
Neen en nooit gehad ook want ze wisten al op voorhand dat EV in de praktijk onhaalbaar zou zijn maar milieu en proper rijden was dan ook niet het doel. Dictatoriale machtscontrole is het doel, net zoals bij de nep-coronamaatregelen. (cst, pandemiewet, vele coronamaatregelen raken aan onze fundamentele rechten, zoals het recht op vergadering, wonen, onderwijs, privéleven, of ondernemen!) Door EV konden enkelingen, vooral politiekers via contructies en belangenverstrengeling met bedrijven, zich fors verrijken door windmolenparken, zonnepanelen, laadpalen en de hele rimram. http://www.jmdedecker.com/2012/04/ee...han-vande.html http://www.jmdedecker.com/2021/07/va...geen.html#more Ze hebben immers altijd de stok achter de deur van schaarste, die er niet is....tenslotte is elektriciteit een basisbehoefte dat elk gezin nodig heeft. De plannen van Tesla voor ongelimiteerde, gratis en vrije energie liggen goed achter slot en grendel zolang er met energie forse winsten kunnen gemaakt worden door de elite die de wereld geen gratis energie gunt en energie door manipulatie als controle middel gebruikt. Net zoals de diesel als boosdoener van vervuiling een melkkoe werd, zo wordt de EV gebruikt als boosdoener van energie schaarste om uitgemolken te worden en controle maatregelen te verplichten. Spijtig dat er niet op korte tijd 80% EV-rijders waren zoals met de promotie voor diesels indertijd dan was de machtscontrole tot in huis door afschakeling en rantsoenering reeds een feit geweest door digitale spionnen om gehoorzaamheid te kunnen afdwingen bij de bevolking die ze door EV de schuld geven van de energie schaarste, net zoals ze de bevolking de schuld willen geven door vervuiling van de planetaire klimaatveranderingen. Als het kunstmatig, bedrieglijk en onnodig omhoog jagen van prijzen niet het gewenste effect heeft van angst voor schaarste bij de bevolking, dan zullen ze overgaan tot fake blackouts door gewoon de knop om te draaien om vervolgens toch de controle maatregelen - afschakelingen en rantsoenering - erdoor te jagen. De aloude strategie die als rode draad herkenbaar is: Zelf een probleem veroorzaken/wijsmaken, maar dat er niet is De bevolking als schuldige aanwijzen en met schuldgevoelens opzadelen om gehoorzaamheid te kunnen afdwingen met Nep-controle-maatregelen als oplossing waarvan dictatoriale controle het eigenlijke doel was om dat onbestaande probleem te veroorzaken. Telkens opnieuw is dictatoriale machtscontrole het doel, net zoals bij de coronahoax en elke andere nep-crisis. De discussie over het nut van EV is bijgevolg zinloos door symptoombestrijding, het doel is staatscontrole over het privéleven van de bevolking door te bepalen wat we wel of niet meer mogen en hoe we zouden moeten leven onder dictatuur. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be