Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Primeur voor Europa: snellaadpalenpark op Corda Campus (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266345)

reservespeler 13 september 2022 06:22

Primeur voor Europa: snellaadpalenpark op Corda Campus
 
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220912_95120578

Hasselt - De Hasseltse technologiecampus Corda Campus heeft weer een primeur te pakken. Maandag is er een park van 24 snelladers van zeven verschillende aanbieders geopend.

Wereldspeler Tesla was er als de kippen bij om er meteen twaalf van zijn nieuwste type snelladers neer te zetten. Maar ook anders lokale en internationale spelers – zoals Isola Belgium, Orange Charging, Go-Blue, PowerGo, Patronale Solar en E+drive – leveren voor eigen rekening telkens twee laadpalen. In totaal dus 24 stuks, waar alle volledig elektrische wagens gebruik van kunnen maken. Het park is er niet alleen voor de duizenden werknemers op de campus, maar ook voor het grote publiek. In 20 minuten tijd kunnen auto’s er voor 90 procent opgeladen worden.


Ik heb regelmatig (voor de N-VA vergaderingen) staan kijken naar de werken.
Ik moet zeggen, indrukwekkend.

Als ik dit zo lees, dan zie je dat er toch wel het één en ander komt kijken bij zo'n snellaadparken.
In dit geval zelfs een eigen stroomcabine.
En de investering is ook niet niks hé.

Micele 13 september 2022 07:57

Leuk, "stadje Hasselt" richting Eindhoven (N74) heeft er ineens 24 snellaadpunten bij.

En de helft is van Tesla, plug and charge. Ze laten zich niet kennen.

De andere 6 aanbieders zullen ook wel die laadstandaard hebben, en hopelijk ook *dezelfde kWh-prijs van Tesla.

*ondertussen ook al opgelopen >50 cent/kWh naargelang land:
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2022...er-flink-hoger

Op de Tesla-laadkaart is de Corda Campus al vermeld, niet-Teslas kunnen daar ook laden (standaard CCS), is wel duurder voor hun.

Algemeen Tesla-Europa: https://www.tesla.com/nl_be/findus?v...search=Belgium

reservespeler 13 september 2022 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10032022)
Leuk, "stadje Hasselt" richting Eindhoven (N74) heeft er ineens 24 snellaadpunten bij.

En de helft is van Tesla, plug and charge. Ze laten zich niet kennen.

De andere 6 aanbieders zullen ook wel die laadstandaard hebben, en hopelijk ook *dezelfde kWh-prijs van Tesla.

*ondertussen ook al opgelopen >50 cent/kWh naargelang land:
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2022...er-flink-hoger

Op de Tesla-laadkaart is de Corda Campus al vermeld, niet-Teslas kunnen daar ook laden (standaard CCS), is wel duurder voor hun.

Algemeen Tesla-Europa: https://www.tesla.com/nl_be/findus?v...search=Belgium

Ik moet zeggen dat de werken indruk gemaakt hebben op mij.
Ik had er echt geen gedacht van hoe die voorzieningen er uit moesten zien.

Jammer genoeg werden de werken afgeschermd door Herashekken met spandoeken, waardoor ik geen mooie foto's kon maken van de grondwerken en de kabels.

Micele 13 september 2022 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10032116)
Ik moet zeggen dat de werken indruk gemaakt hebben op mij.
Ik had er echt geen gedacht van hoe die voorzieningen er uit moesten zien.

Jammer genoeg werden de werken afgeschermd door Herashekken met spandoeken, waardoor ik geen mooie foto's kon maken van de grondwerken en de kabels.

Geen youtube filmpjes zoals menig buitenland?

Tesla werkt met prefab en heeft maar 1 week nodig voor 12 Sucs an sich:
https://electrek.co/2022/03/01/tesla...icated-system/

Grondwerken zijn dan al achter de rug.

reservespeler 13 september 2022 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10032121)
Geen youtube filmpjes zoals menig buitenland?

Tesla werkt met prefab en heeft maar 1 week nodig voor 12 Sucs an sich:
https://electrek.co/2022/03/01/tesla...icated-system/

Grondwerken zijn dan al achter de rug.

Het waren de grondwerken, die toch meer dan een maand duurden, die mijn aandacht hadden.

Micele 13 september 2022 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10032182)
Het waren de grondwerken, die toch meer dan een maand duurden, die mijn aandacht hadden.

En wat is daar speciaal aan?

Oma 13 september 2022 12:05

De aasgieren ruiken groot geld voor het EV opladen door kiesvee. :roll:

Micele 13 september 2022 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10032190)
De aasgieren ruiken groot geld voor het EV opladen door kiesvee. :roll:

Slechts 8% van de EV-kilometers wordt zeer snel geladen.

Dus niet verwarren met het kiesvee plofwagenrijders.

Oma 13 september 2022 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10032202)
Slechts 8% van de EV-kilometers wordt zeer snel geladen.

Dus niet verwarren met het kiesvee plofwagenrijders.

Dan zal dat snelladen nog veeeeeel duurder gaan worden. :twisted:

reservespeler 13 september 2022 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10032186)
En wat is daar speciaal aan?

De nodige stroomvoorziening.
Ik vrees dat, als we zo enkele stations in een stad moeten plaatsen, we stroom te kort gaan hebben.

Micele 13 september 2022 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10032222)
Dan zal dat snelladen nog veeeeeel duurder gaan worden. :twisted:

Maakt dus geen bal uit. :lol:

Micele 13 september 2022 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10032231)
De nodige stroomvoorziening.
Ik vrees dat, als we zo enkele stations in een stad moeten plaatsen, we stroom te kort gaan hebben.

Blijkbaar niet. Er zijn daarvoor nog veel te weinig electrische wagens die snel laden.

Bovendien zijn (ultra)snellaadpunten in een stad het domste wat je kunt doen. EV's die langdurig parkeren in een stad of stadsrand moeten altijd traag laden (indien behoefte), want die mensen willen daar consumeren en hun tijd verbrengen in de stad (shoppen, terrasje, eten).

Het ziet er eerder naar uit dat warmtepompen wat meer electriciteit gaan afnemen dan electrische wagens, toch in de toekomst. Had jij geen warmtepomp?

Er zijn alvast dorpen en steden waar het stroomvoorziening te zwaar was met de teloorgegane zwaar stroom verbruikende industrie. Of hou jij daar helemaal geen rekening mee?

Corda Campus ligt toch op de voormalige Philipssite?

Het stroomnet moet vooral eerst slimmer worden.

Oma 13 september 2022 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10032238)
Maakt dus geen bal uit. :lol:

Vast niet als ze een 1944-ske gaan doen want dat zit al in de nazi/eu pijpleiding:
Citaat:

https://pnws.be/ursula-von-der-leyen...rdt-verplicht/

“Maak je geen illusies, de energieprijzen zullen hoog blijven.”
Nee, er komt (voorlopig) geen prijsplafond op alle vormen van gas zoals Tinne Van der Straeten (Groen) beweerde.
De Europese commissie wil wel een prijsplafond voor energiebedrijven die goedkoop elektriciteit opwekken uit zon, wind en kernenergie.
Van de fossiele industrie wordt een ‘tijdelijke en uitzonderlijke’ solidariteitsbijdrage gevraagd, gebaseerd op hun belastbare overwinsten die ze in het fiscale jaar 2022 zullen boeken.
Geen prijsplafond voor de gewone mens, wél selectief voordelen voor vermeend groene energiebedrijven (voor nog meer winsten) en straffen van de fossiele industrie door extra belastingen dat ze bedrieglijk verkopen als "tijdelijke solidariteitsbijdrage." (dat TIJDELIJKE kennen we onderhand al van de eenmalige crisistaks van de vette loodgieter dat 27 jaar duurde en van corona. :evil: )
Citaat:

Commissievoorzitter von der Leyen vreest dat met een prijsplafond op alle vormen van gas de bevoorradingszekerheid van gas in gevaar zal komen.
Oh ironie, was het niet diezelfde von der Leyen die zo nodig Rusland wilde afdreigen en net daardoor de bevoorradingszekerheid van gas hypothekeerde?

Hoe dan ook, de Duitse barones Ursula Gertrud von der Leyen wil de vermindering van het elektriciteitsverbruik de komende winter verplichten.
Alle Europese landen moeten maatregelen nemen om het totale elektriciteitsverbruik van alle consumenten met 10 procent te doen dalen. Daarvoor mogen ze een beroep doen op gerichte informatie- en communicatiecampagnes.
Eerst zelf schuldig zijn voor onbetaalbaar hoge gasprijzen door met sancties de bevoorrading van gas in gevaar te brengen om dat dan smerig en hypocriet om te draaien en als smoes te gebruiken om geen prijsplafond te willen invoeren om de waanzinnige gasprijzen te drukken. :evil:
Ook deze barones schijnt haar eigen bevoegdheden helemaal niet te kennen...zij/eu kan immers helemaal niks verplichten, enkel richtlijnen geven. :roll:

Citaat:

Bovendien zou het elektriciteitsverbruik tijdens piekuren drie tot vier dagen per week met 5 procent moeten dalen.
De lidstaten kunnen zelf bepalen wanneer dat precies gebeurt en rekening houden met bijvoorbeeld de momenten waarop een lage productie uit hernieuwbare energie wordt verwacht.
Het lijkt erop dat het volk de rotzooi mag opkuisen van wat de dames en heren van Europa hebben veroorzaakt.

Uiteraard is die redenering kort door de bocht.
Maar het is wel de perceptie die heerst bij de gewone man/vrouw die de energiefactuur niet meer kan betalen.

Doch, Europa wast de handen in onschuld en verklaart zonder verpinken het volgende (we citeren): “De energieprijzen zullen naar verwachting hoog blijven door de onzekerheid in de markt na een reeks onderbrekingen in de gasleveringen door de opzettelijke poging van Rusland om energie als politiek wapen te gebruiken.”
Het lijkt erop dat de geschiedenis zich herhaalt.

Het is niet de eerste keer dat we ons gasverbruik moeten beperken.
In 1944 werd het verkocht als ‘gaslooze uren’.
Dat klonk toen zo: “Om de gasvoorziening langer in stand te kunnen houden zal vanaf donderdag 5 october 1944 slechts EENMAAL PER DAG gas gegeven worden en wel: ‘S MIDDAGS VAN 11-13 UUR.”
Misschien een idee voor Ursula?
Gewoon de affiches van toen overnemen, datum veranderen en Kees is klaar.
En niet enkel gas maar tegelijk ook elektriciteit:
Citaat:

"Beperking elektriciteitslevering"
In verband met de steeds ernstiger geworden kolenpositie van de Elektriciteitsbedrijven is het noodzakelijk, dat de elektricititsafgifte nog verder wordt beperkt.
Als eerste stap zal:
Vanaf woensdag 4 october 1944 de algemeene stroomvoorziening worden onderbroken van zonsopgang tot zonsondergang.
Naarmate de omstandigheden dit eischen zullen deze uren worden uitgebreid.
Ongeacht deze maatregel blijft voor ieder de GROOTSTE zuinigheid met het gebruik van electriciteit een gebiedende eisch.

Een 1944-oorlogsverklaring van eu, nu in 2022 aan de europese bevolking voor energie-problemen die eu zelf veroorzaakte. :roll:

Dan is je probleem over snel laden en zelfs het hele EV verhaal meteen van de baan. :twisted:

Micele 14 september 2022 15:39

Off grid laadpaal
 
Interessant - maar niets bijzonders - is dit off-grid traag laadpunt (5 kW), monteerbaar op 4 uur door 2 personen.
Gevoed met "zonnedak".

Ook met grote batterij voor tussenopslag.
Ook 2 laadpunten mogelijk.

Kan men eventueel ook aansluiten aan het net (indien er een aansluiting ligt)

specs directe link, met video van montage (2 personen)
https://www.pairedpower.com/

https://www.pairedpower.com/_files/u...4abf02be8b.pdf

Commentaar via electrek.co:
Citaat:

https://electrek.co/2022/09/13/modul...ar-ev-charger/

Campbell, California-based solar-powered EV charger company Paired Power has just debuted a modular, off-grid electric vehicle charger that is powered by a solar canopy.

The company has called its new modular charger PairTree, and it’s a transportable solar canopy with built-in EV charging capabilities. It can be used off grid, but it can also be hooked into the grid if desired.

PairTree comes in 5 kW units using 10 bifacial solar panels each, and they can be customized with branding, lighting, and media options.

The AC charging station provides Level 2 charging, and 120V outlet panels can be added to support emergency or temporary power.

According to a 2022 McKinsey & Company Report, “On average, each person in the United States travels about 30 miles a day by private vehicle.” PairTree is designed to optimize EV charging loads to deliver up to 75 miles of daily range.

But PairTree supports the integration of up to 40 kWh of lithium iron phosphate batteries, which can can extend the EV’s delivered daily range to up to 230 miles.

Customers can pay using the Paired Powered app, which was developed with EvGateway, and the app also provides access to online support. Updates and diagnostics are conducted remotely on the EV chargers and solar.

PairTree can be installed in only four hours by two people. Check out the video below that shows it being erected:

Citaat:

Tom McCalmont, CEO and cofounder of Paired Power, said:

One of the biggest benefits of PairTree’s solar canopy design and model is that you can start charging on day one.
EV charging is no longer a fringe benefit for any location where a car might park; it’s quickly becoming a service that both average citizens and employees expect. There are various reasons why site owners don’t want to wait or might have restrictions on grid-connected EV charging or conventional solar canopies, and PairTree is the solution to bring any location quickly into the EV future.

PairTree is a flexible design that works in various settings, such as locations that have either maxed out their local grid capacity, or workplaces and retail locations that lease their property and don’t want to invest in permanent infrastructure. PairTree also can provide emergency backup power and temporary power for particular events.

It has a ballasted steel foundation, which avoids costly foundation work and permitting delays. It can be used in any climate and environmental setting. PairTree offers additional options of batteries and ground screws to secure the charger in high winds.

The photos in this article show a single unit, but PairTree can also be installed in multi-unit configurations, for multiple chargers in one location.

Paired Power is taking orders for PairTree now, and the company is expecting general delivery to take place in the second quarter of 2023.



chris k 14 september 2022 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10032238)
Maakt dus geen bal uit. :lol:

Voor u niet want je hebt geen EV .

Micele 14 september 2022 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 10032959)
Voor u niet want je hebt geen EV .

Ook voor diegene die een EV hebben. (en ik ken er genoeg)

chris k 17 september 2022 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10033029)
Ook voor diegene die een EV hebben. (en ik ken er genoeg)

Ben je de vertegenwoordiger van alle EV rijders ?

Ik ken ook EV rijders maar die kennen u niet en die zijn niet allemaal positief over hun EV .

"Schoenmaker blijf bij uw leest" :twisted:

Micele 17 september 2022 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10033029)
Ook voor diegene die een EV hebben. (en ik ken er genoeg)

En in Nederland hebben er bijna 3000 hun ervaring gedeeld, of ~25% meer dan vorig jaar.

Citaat:

https://elaad.nl/nationaal-laadonder...-zonnepanelen/
8 september 2022

Nationaal Laadonderzoek 2022: Veel animo voor thuisladen met zonnepanelen

Meningen en ervaringen van EV-rijders

Wat zijn de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van het laden van elektrische auto’s? Welk laadmethode wordt het meest gewaardeerd? Welke knelpunten ervaren rijders van elektrische auto’s? En: wat zijn de effecten van de hogere energieprijzen in het laadgedrag? Het jaarlijkse Nationaal Laadonderzoek, dit jaar derde editie, is het grootste landelijke onderzoek naar de meningen en ervaringen van EV-rijders.

Het Nationaal Laadonderzoek 2022 is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en wordt uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen. Het jaarlijkse onderzoek levert een schat aan informatie op. Dit jaar deden een recordaantal respondenten (bijna 3000) mee aan het onderzoek.

+ pdf-download op pc
pdf: https://www.evrijders.nl/uploads/edi...rzoek-2022.pdf

Eindelijk eens een degelijk artikel van autoblog:
Citaat:

https://www.autoblog.nl/nieuws/natio...anelen-3390407

De resultaten van het Nationaal Laadonderzoek 2022 zijn binnen: thuisladers hebben bovengemiddeld vaak zonnepanelen.

De energieprijzen rijzen de pan uit en elektriciteit is dus fors duurder geworden. Soms zelfs duurder dan het rijden in een benzineauto. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Want als je thuis zonnepanelen hebt en slim laadt, is dat natuurlijk veel voordeliger.

Dat weten de deelnemers aan het Nationaal Laadonderzoek ook. Van de thuisladende EV-rijders heeft namelijk 79 procent zonnepanelen op het dak liggen. Dat is fors meer dan het algemene landelijke gemiddelde, namelijk 19 procent van de Nederlandse huishoudens heeft zonnepanelen.

Dure energiecontracten

Het Nationaal Laadonderzoek 2022 is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en wordt uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen. Het is de derde editie en er deed een recordaantal van bijna 3.000 respondenten mee aan het onderzoek. Nu de energieprijzen zo stijgen hebben de onderzoekers dit meegenomen hier extra aandacht aan gegeven.

Nu geeft 21 procent van de thuisladers al aan een duur energiecontract te hebben. Daar weer een kwart van stapt van thuisladen over naar een publiek laadpunt omdat dat op dit moment goedkoper is dan laden aan huis. Volgens Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische rijders zal dit leiden tot meer druk op de publieke laadpalen.

Op dit moment zijn stroomtarieven van publieke laadpunten in veel gevallen lager dan laden thuis. Maar ook de tarieven van publieke laadpunten zullen naar verwachting binnen afzienbare tijd stijgen waardoor het kostenvoordeel ten opzichte van thuisladen wegvalt. Laadkosten en tankkosten groeien naar elkaar toe, dat is zorgelijk gezien de ambities voor elektrisch rijden en het belang hiervan voor de klimaatdoelstelling.”

Publieke laadpunten

Die publieke laadpunten plaatsen gaat inmiddels wel minder snel dan voorheen. Op dit moment duurt het in de helft van de gevallen van aanvragen tot plaatsing van een publieke laadpaal zo’n 7 tot 12 maanden voordat de eerste auto staat te laden.

Overigens is de meerderheid van de EV-rijders wel tevreden over de laadinfrastructuur. Alle beschikbare manieren van laden scoren een ruime voldoende. Thuisladen wordt met een 9,3 beoordeeld, openbaar laden krijgt met een 6,8 de laagste score.

Range anxiety

Veel mensen maken zich zorgen over de actieradius van een elektrische auto. Ze zijn bang dat ze met een lege batterij komen te staan. Uit het Nationaal Laadonderzoek blijkt dat 30 procent van de volledig elektrische rijders per dag nooit meer kilometers rijdt dan de actieradius van hun EV. Die laden dus nooit onderweg.

Net geen 70 procent geeft aan maximaal twee keer per maand onderweg bij te moeten laden. Snelladen is dan wel iets waar de gebruikers positief over zijn, dat scoort een 7,8 en 65 procent van de EV-rijders geeft aan wel eens gebruik te maken van een snellader. De range anxiety zijn we dus wel een beetje voorbij.

Buitenland

Voor het buitenland is ook steeds minder angst. Zo’n 63 procent gaat gewoon voor werk of vakantie met de elektrische auto naar het buitenland. De grootste groep die dat niet doet geeft aan sowieso niet met de auto naar het buitenland te gaan. Die stappen dus gewoon in een vervuilend vliegtuig of blijven in eigen land. Een kleine groep van 6 procent kiest voor een trip naar het buitenland in een benzineauto.

Als laatste concluderen de onderzoekers van het Nationaal Laadonderzoek nog dat we inmiddels het stadium van early adopters en innovators voorbij zijn. Elektrisch rijden wordt steeds gewoner en de groep van early majority groeit flink door.
Qua nieuwe inschrijvingen BEV haalt Nederland nu afgerond 20% marktaandeel (sinds 2019 reeds 19%), voor het ganse personenwagenpark (~9 miljoen) betekent dat voorlopig "maar ~3,3%" aandeel, komende van 0,25% per 31.12.2017.
Citaat:

https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers
31/12/2017..2018 ..2019 ..2020 ..2021 .. 31/7/2022
M1: Personenauto’s (batterij elektrisch, BEV)
Aantal 20.810 43.510 105.016 172.524 243.662 289.283
Percentage van M1-wagenpark
0,25% 0,51% 1,22% 1,98% 2,76% 3,27%
De evolutie volgens brandstof via cbs.nl: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisati.../personenautos

chris k 18 september 2022 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10033029)
Ook voor diegene die een EV hebben. (en ik ken er genoeg)

Gij kent ze .......MAAR kennen ze U ?????

De schoofzak 18 september 2022 21:01

Ik kijk tevreden naar al die speerpunt-berichtjes.
Maar de brede uitrol, daar wacht ik voorlopig op.

Herhaling: momenteel, mocht ik mijn oude diesel echt moeten vervangen, dan zou het nog een hybride-benzine worden.
Ik hoop het te kunnen trekken met die oude auto (en dat ziet er wel goed uit, die diesel is nog best ok op alle vlakken behalve belastingen), om van de eerste keer een full elektric te kunnen kopen. Wie weet wordt dat dan de laatste auto die ik in mijn leven koop ...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be