![]() |
Reeds 6% van de dieselwagens afgekeurd wegens roet
Of "de geplaagde dieselrijder" vanaf euro 5 of vanaf ~ 2011
Na 2 maanden roetdeeltjeskeuring, max 1 miljoen per cm³ toegelaten, vallen er reeds ~8700 dieselwagens door de mand, of rode kaart. Melden de kranten. Dat zouden 6,1% van alle gekeurde dieselwagens geweest zijn. Ook de roetfilter laten reinigen voor ca. € 310 helpt zelden, hoogstens afstel. Maar ook die 1 miljoen roetdeeltjes is een compromis, men krijgt boven 250.000 deeltjes al een waarschuwing dat men 2 jaar tijd heeft zijn roetfilter te vervangen. Kosten vanaf € 1400 ofzo, spaar maar al. Bij de diesels van voor 1.1.2013 of euronorm 5a werden zelfs 12,7% ervan afgekeurd. Men zou 3 maanden tijd krijgen een nieuwe roetfilter te laten plaatsen, best onmiddellijk afspraak maken volgens de garagisten. Voor alle cijfers citeer ik best een klaagkrant: Citaat:
Een ouder artikel na 1 maand keuring, met wat andere context: Citaat:
In USA bijvoorbeeld moet een wagen nu voor 150.000 miles of 241.000 km aan zijn uitstootnormen voldoen, gegarandeerd door de constructeur, dat is onlangs verhoogd met 30.000 miles. Citaat:
|
Citaat:
![]() In heel Europa was het marktaandeel van verkochte nieuwe dieselauto's in 2014 meer dan 50%, terwijl dieselauto's nauwelijks een rol spelen in de VS, Japan en China. Dieselbrandstof geniet in deze landen geen fiscale privileges, en milieu- en gezondheidsbeleidsoverwegingen hebben een hogere prioriteit in de personenautosector. Alleen India heeft een even hoog aandeel dieselauto's als Europa. ![]() https://www.salto.bz/de/article/2207...l-pkws-zukunft |
Citaat:
En hoe zit het ondertussen in Afrika ? Is daar al controle op hun roetfilters ? We weten dus waarheen met al die oude afgekeurde diesels:-D |
Men heeft "de Belg" in het verleden genoeg verwittigd dat een dieselwagen enkel voor vlotte kms geschikt is, en genoeg kilometers per jaar.
Experten spraken toen altijd dat je met een diesel altijd een risicokost moet incalculeren, en die wordt hoger als je minder (vlotte) kms rijdt. De kranten hebben dat tot in den treure herhaalt. 2006: Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Toon uw bewering van 90% eens aan, als je kunt? (en ook hun emissienormen) Ik neem even Indonesië omdat ze daar wslk de meeste autos hebben (15,8 miljoen of ~1,5 miljoen meer dan Benelux): https://www.statista.com/outlook/mmo...specifications 3e grafiek: FUEL OR DRIVE-TYPE SHARE 5,5 % dieselaandeel in 2013 gedaald naar 1,88% dieselaandeel in 2022, of 90,34% benzinewagens :-D Citaat:
In Europa zouden mogelijk ~22 maal meer wagens rijden dan in Afrika. Citaat:
|
:lol::lol::lol::lol::lol:
|
Citaat:
Ik vrees dat die gegevens alleen de Toyota Hilux tellen die via NGO's aangekocht zijn en in ingeschreven in een Afrikaans land. |
Nog een tweede Mercedes Vito 110D aangekocht. 'Van of the year 1995'.
De laatste Vito met een betrouwbare en krachtige direct ingespoten mechanische dieselmotor. Rijdt desnoods zonder 1 watt elektrische energie en als het echt nodig is zelfs op frituurolie. En als we het dan hebben over vervoer dat moet dienst doen in 3de wereldlanden... met de recente wagens, jeeps en bestelwagens kunnen ze daar echt niks aanvangen. Als ik mijn (digitaal vrije) Vito's en Renault 5's , bouwjaren '80 / '90 binnen 20 jaar niet meer nodig heb gaat mijn zoon daar nog veel geld voor krijgen. :-D |
Citaat:
|
Het ziet er inderdaad naar uit dat (onder Duitse druk?) de autofabrikanten wel "ontdaan" zijn van enkele miljarden van hun winsten ten behoeve van de hongerige staatskoffers maar ondertussen de dieselconsument weer te drogen hangt door wat,essentieel,SLECHTERE dieselmotoren zijn.:evil:
Moderne ICE autos' hebben dus steeds MEER "slijtstukken" in plaats van de gelukkige situatie tot enkele jaren geleden van MINDER ervan... Hun vervangers,de e-wagens rijden ,ongewild maar zo tekent het zich steeds duidelijker af,tegen een muur van electriciteitstarieven aan....EN de gelukkige lage taksatie-omstandigheden zijn onhoudbaar....(zoals iedere andere soort subsidie en lage taksafhankelijkheid) Net als immobilien is de ganse sector bedolven onder reglementen,taksen en hindernissen opgeworpen door wat essentieel ontechnische,onpraktische ,om niet te zeggen IDIOTE mensen zijn (politici,ambtenaren en allerlei commercieel en juridisch schorremorrie). Of nog.....we zouden het nog zo niet zeggen als we op de weg kijken,want zoveel mensen hebben NOOD aan een auto in de huidige inrichting van onze maatschappij,maar het tijdperk van de auto is aan het eindigen.....trop zal plotseling te veel zijn....Maar dan gaan er NOG wat "tijdperken" eindigen,want de "auto" is geen alleenstaand gegeven dat er puur toevallig gekomen is.... Zoals iemand ooit zei over een faillisement,het gaat langzaam,totdat het er plots is.... |
Citaat:
nieuwe? :? ik bedoelde eigenlijk het rijdend personenwagenpark, dus ook alle "oude" auto's die rijden. Op basis van deze zin zal ik het eens nachecken: Citaat:
Gans Europa? Mensen rijden steeds langer met hun wagens, de occasiemarkt is ook veel groter geworden dan de nieuwe markt. In Afrika zal dat ook wel zo zijn. volgens: https://www.acea.auto/publication/re...e-europe-2022/ 405,3 miljoen in 2020 (enkel de EU 282 miljoen) In 2017, 2018 en 2019 was dat respectievelijk 384, 392 en 398,5 miljoen dus gemiddeld komt er mogelijk +7 miljoen per jaar bij. Nemen we grof geschat 420 miljoen in 2022. 420/61 = ~7 maal meer. of 61/420 = 14,5 %. |
Citaat:
Op voorwaarde dat ze mechanisch in orde worden gehouden zijn onze Vito's van 25 jaar oud dus minder nadelig voor de volksgezondheid dan wat men nu op de markt gooit. Op de koop toe kunnen alle mechanische diesels zich onttrekken aan de officiële merkvertegenwoordigers en kunnen nog door vakmensen met basis materiaal overal ter wereld worden hersteld. De hype rond de E-stekkerwagens kan nog wel even aanhouden maar die 'smartphones op wielen' gaan door hun niet haalbare verwachtingen een niet zo lang leven beschoren zijn. |
In een "groot deel van Afrika" worden enkel nog wagens ingeschreven die minstens aan de Euronorm 4 voldoen.
West-Afrika of ~400 miljoen inwoners. Citaat:
|
Citaat:
|
Vergeet de loodzware E-wagens, de toekomst gaat er zo uitzien.
Waterstof als energieopslag voor 'random' groene energiebronnen (wind & zon). ![]() Ook het bekijken waard: https://www.youtube.com/watch?v=YYvjuGF0S7Q |
Citaat:
|
Citaat:
En ook logisch, daar zit ook helemaal geen roetfiltersysteem in, euronorm 4 en minder had ook helemaal geen grensnormen qua aantal roetdeeltjes, euro 4 had enkel 25 mg/km grens aan massa. Euro 5a was dit 5 mg/km wat je zonder roetfilter niet kunt halen, vanaf euro 5b was 4,5 mg/km en kwam er nog een extra grens van aantal roetdeeltjes bij. Enz... vindt je hier in de tabel onder diesel: https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#PKW Nederland heeft de roettest uitgesteld tot 1.1.2023, omdat er te weinig toestellen waren: Citaat:
Citaat:
|
De meeste euro 4 vanaf 2007 hebben wel een roetfilter.
En je kan hem reinigen met een dpf reiniger te gebruiken of nog beter reinigen door hem er eens af te halen en eerst de dpf reiniger er in te gieten, wat wachten en dan de tuinslang er eens goed laten doorspoelen. . Of je laat hem reinigen nog beter. Kost minder dan een nieuwe. Al dat roetgezeik tegenwoordig! |
Citaat:
De correcte procedure zou zijn: Euronorm 4 (of lager) voor alle wagens zolang Euronorm 4 wagens toegelaten zijn. Iedereen gelijk voor de wet. |
Citaat:
En toen in bepaalde jaren beide euro 4 en euro 5 gelijktijdig beschikbaar waren, moet men minder BIV en wegentaks betalen voor de euro 5. Citaat:
Citaat:
Je vergeet dus de mindere BIV en wegentaks (groene verkeersbelasting) voor de euronorm 5 die minder vuil is dan euro 4. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be