![]() |
Energiecrisis: binnenkort hogere nettarieven (Fluvius)?
Ik vrees van wel. De verbruikers gaan massaal minder verbruiken. En een kwart minder verbruik is een kwart minder inkomsten voor de netwerkbeheerder.
Uw gedacht? |
Aha, daar zijn ze al. Demir wil het tegenhouden.
https://www.demorgen.be/politiek/nie...oogt~b6e5b3ee/ Citaat:
|
Het net moet serieus verzwaard worden om de fossiele brandstoffen te vervangen. Dat gaat poen kosten. Iemand zal dat moeten betalen. De steden en gemeenten hebben geen geld want die moeten Marokko ontwikkelen.
|
Is er gewoon gekomen om hun net niet te zwaar te belasten.
Eigenlijk gewoon gekomen omdat net te zwak is. Heeft niets te maken om mensen hun netsvergoedingen te verminderen. En toekomstig meer inkomsten voor DNB'S door meer apperaten op stroom, warmtepompen, laden van EV's |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In 2023 gaan de nettarieven van gas en elektriciteit voor het eerst in zes jaar opnieuw omhoog. Voor elektriciteit bedraagt de stijging 2 procent ten opzichte van dit jaar, voor aardgas stijgen de tarieven met 11 procent. Op jaarbasis zou een huishouden met een gemiddeld elektriciteits- en aardgasverbruik 37 euro meer aan nettarieven moeten betalen. De voornaamste oorzaak voor die stijging is de inflatie. VRT NWS |
Citaat:
Maar te weinig winst gaan maken zit er ook niet in. Wat ze nu voorstellen is peanuts, wat we mogen verwachten (met al die megawatts extra elektriciteit) zal enorm zijn. https://www.demorgen.be/politiek/nie...oogt~b6e5b3ee/ Citaat:
|
Citaat:
Gemiddeld rijdt een auto rond de 14 000 km per jaar. Als we een verbruik van 5 - 6 liter benzine nemen per 100 km (toch al een vrij zuinige wagen), en wetende dat benzine ongeveer 12 KWHr aan (thermische) energie inhoud heeft, en wetende dat een motor daar ongeveer een derde van omzet in mechanische energie, dan zien we dat een liter benzine goed is voor, zeg maar, 4 KWHr mechanische energie. Met 5 liter per 100 km is dat dus 20 KWHr per 100 km die een benzine wagen nodig heeft aan mechanische energie. Nu kan men wat recupereren met "generatief remmen" en zo, maar zijn er anderzijds ook verliezen van batterij lading en zo, dus ma foi, laat ons zeggen dat om mechanisch een auto doen te rijden je 20 KWHr nodig hebt voor 100 km welke ook de "machine" is die dat doet. Een auto die 15000 km rijdt, heeft dus 150 * 20 KWHr nodig op een jaar, ofte 3000 KWHr. Ofte 3 MWHr. Er zijn in Belgie 6 miljoen personenwagens, dus als die allemaal elektrisch rijden, zullen die 18 TWHr per jaar opslurpen aan stroom. Het HUIDIGE Belgische stroomverbruik is ongeveer 90 TWHr. Om dus alle personenauto's elektrisch doen te rijden verwachten we ons dus aan 20% meer stroom verbruik. Ik weet niet hoeveel het vrachtverkeer verbruikt in vergelijking met het personenwagen verkeer. Als dat 50-50 is, dan zou het elektrisch doen rijden van vrachtwagens daar nog eens 20% bij doen. |
Citaat:
grafiek bovenaan, warmtepompen (12 TWh) zullen alvast iets minder electriciteit nodig hebben dan EV (15 TWh), maar dat hangt natuurlijk ook al af van enkele onzekere parameters zoals isolatie enz... En natuurlijk van wie het berekende, mijn berekening en andere (andere draad) komen alvast verhoudingsgewijs lager uit dan die 15 TWh voor België. Moderne ICE-voertuigen hebben een pakweg 50-jarige evolutie achter zich, hoeveel jaren krijgen de moderne electrische wagen, batterijpacks en laadefficiëntie? Daar zit nog heel veel rek op, het verbruik zal namelijk veel minder worden. De vele draden over zuinige EVs bewijzen het zwart op wit. Citaat:
Belangrijk is wel ook dat ze de electriciteit die gespaard wordt omdat we minder fossiel nodig hebben ook gaan meerekenen anders heeft het weinig zin. Jullie blijken al dat gespaarde allemaal onder het tapijt te vegen? |
Citaat:
Dat is rond de 20%. Ik moet zeggen dat ik die "waterstof waanzin" niet begrijp, want men doet daar alsof die waterstof dan voor niks dient. |
Citaat:
Toch voor ruim 1 miljard EV wereldwijd, maar daar kan nog veel bijkomen, tot 27%. Citaat:
Citaat:
Als je dat stuk waterstof (117 TWh) in die grafiek weglaat is 15 TWh / 134 TWh totaal namelijk 11%. Citaat:
|
Citaat:
Ze schatten daar 15 TWHr voor auto's. Op dit ogenblik zeggen zij dat het verbruik 80 TWHr is. Welnu, 15 TWHr is 18.75 % van 80 TWHr. Geen 9%. Dat is dichter bij de 20% dan bij de 9%. Mijn "losse flodder" schatting van het nodige verbruik voor een EV vloot kwam uit op 18 TWHr, wat toch niet ver is van UW bron, namelijk 15 TWHr. En veel dichter dan UW bewering, van iets van een 7 TWHr (namelijk 9% van 80 TWHr). |
Citaat:
Zou je niet beter de totale 134 TWh van 2050 nemen? (zonder waterstof) Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het electriciteitsnet moest sowieso totaal **vernieuwd worden, ook zonder EV en warmtepompen, het plombs-tijdperk is passé. Het is nu digitaal en **transfos die digitaal naargelang stroomvraag gestuurd worden, gekoppeld aan stroomreserve door batterijparken en spaarbekkens en ook uit het buitenland. **ook post 4 : Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het totaal Belgisch E-verbruik in 2021 was 83,66 TWh. 0,25/83,66 = 0,3%. Paniek jongs, de plongs gaan springen. :lol: Het Belgisch E-verbruik in 2007-2008-()-2010 was gemiddeld 85,73 TWh of goed 2 TWh meer, tiens met dat spaarverschil kunnen de Duitsers jaarlijks bijna 1 miljoen BEVs van laten rijden, en wanneer gaat België 1 miljoen BEVs tellen? |
Citaat:
Citaat:
Daarentegen, om de 6 miljoen auto's op stroom doen te rijden, moet er wel degelijk 15 TWHr of 18 TWHr of zo bijgezet worden, en dat is een kleine of grote 20% ten aanzien van wat we nu hebben (en aan het afbouwen zijn: geen gas meer, en het laatste beetje nucleair uitschakelen). |
Citaat:
Het punt was: Citaat:
Zeggen: "jamaar in de toekomst gaan we GIGANTISCH VEEL WATERSTOF MAKEN, en daardoor gaan we twee keer zoveel stroom gebruiken, en als we dat allemaal gedaan hebben (joost mag weten hoe en waarom) DAN zal het beetje extra stroom dat die EV voorstellen, uiteindelijk maar 9% zijn" is een belachelijke projectie. Voor 't zelfde geld zitten we in 2050 met 30 TWHr aan stroom, en DAN zal "15 TWHr erbij doen" gewoon 50% extra productie betekenen he. Kortom, gaan vergelijken met een hypothetische stroomvoorziening die er niet is, om naar een klein procentje te komen, is idioot he. Als je wil weten hoeveel "erbij moet" dan is dat ten aanzien van wat we vandaag hebben, en wat ongeveer ons min of meer stabiel gebruik is sinds decennia. ![]() van https://www.enerdata.net/estore/energy-market/belgium/ Zoals je ziet is de tendens van 80 - 90 TWHr naar uw hypothetische 134 TWHr binnen 30 jaar niet direct een die "natuurlijk" is. Wij hadden een stijgende electriciteitsconsumptie van 60 naar 85 TWHr van 1990 tot 2005, en sindsdien stagneert het rond de 80-85 TWHr. Om dat bijna gaan te verdubbelen op 30 jaar, terwijl we gas gaan wegdoen, en de rest van de kernenergie zouden wegdoen, dat ziet er niet direct uit als zijnde de meest evidente tendens he. Een extra verbruik van 15 - 18 TWHr wanneer de personenwagens elektrisch gaan rijden, is dus toch normaal te vergelijken met de stabiele tendens sinds 15 jaar zou ik denken, en niet met rare luchtkastelen. Bovendien dacht ik dat het idee was dat we toch wel het gros van de wagens op EV lieten overschakelen LANG VOOR 2050, nee ? Je kan het ook anders stellen: om op EV over te schakelen, moeten we bijna evenveel extra stroom gaan gebruiken dan onze toename van consumptie tussen 1990 en 2005. Een beetje minder. |
Citaat:
Een simpel vb. adhv. Citaat:
Citaat:
Het zal eerder in de buurt van 11 TWh zijn, mogelijk minder. Bron: BloombergNEF, Fraunhofer, Duits milieuministerie Die zullen wel met wat meer rekening houden dan enkel het distributienet. Citaat:
100 TWh voor 45 miljoen wagens is? 2,222 per miljoen Belgie heeft afgerond 6 miljoen maakt goed 12 TWh. Citaat:
Citaat:
3% van ~600 TWh = 18 TWh per 10 miljoen of 1,8 TWh per miljoen, naar vertaald BE geeft 6 miljoen wagens = 10,8 TWh |
Citaat:
Die 9 % schatting was van BloombergNEF voor ruim 1 miljard EV tegen 2040. De draad onder mobiliteit. Of deze titel uit de vertaling: Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:09. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be