![]() |
Honda gaat electrisch met zijn moto's
De grootste "moto-constructeur" van de wereld gaat nu ook full-electrisch met zijn motorfietsen.
Ze verkopen 10 meer motorfietsen dan auto's (allemaal ICE...) Ze beginnen met minstens tien modellen tegen 2025. Citaat:
Citaat:
|
Een kleine slag om de arm is wel op z’n plek, want erg prominent wordt de volledig elektrische motorfiets niet genoemd. En bovendien valt er ook te lezen dat er wordt ontwikkeld voor de Chinese en Japanse markt. Voor de Chinese markt zal dan een goedkoop model komen, terwijl Honda voor Japan een model wil ontwikkelen waarmee consumenten kunnen doorwisselen. Zodat je wanneer je Honda-accu leeg is, zo weer op een volgende kunt stappen.
Kortom, een japanse scheet voor de Chinese fles. https://www.google.com/amp/s/www.mot...risch/%3famp=1 Wij in europa zijn zo niet om over te stappen. Their are many bikes but that's bike is mine! |
|
Wat geschiedenis over Zero Motorcycles, de referentie
En enkele specificaties, vooral de duurzaamheid van hun batterijpacks met uitgekiend management.
320.000 km en nog 80% capaciteit. DC-snelladen, enz... Citaat:
https://www.visordown.com/news/indus...-us-and-europe Een Belg met een zware Energica SS9 legt de trage en snelle oplaadmogelijkheden uit. Ook aan de Lidl heb je toffe laadpalen: Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=L8Ezb3LOE-0 Meer dan 5800 miles dwars door USA voor de avonturiers... |
Voor woon-werkverkeer zie ik opportuniteiten voor de e-motorfiets.
Voor recreatie ... toch nog grote vraagtekens. Vraagtekens van laadinfrastructuur. |
Citaat:
Gans Europa staat vol (snel)laadpalen. Bovendien is zelfs de allertraagste DC-snellaadpaal (50 kW DC) voor een moto al veel te veel. De snelstladende moto kan 24 kW piek aan. In de regel 20 kW DC piek ruim voldoende. Maar er zijn er nog niet heel veel. Maar ook Zero Motorcycles kon de vraag naar DC-snelladen niet langer uitstellen en moest mee met de Energicas en Harleys. Deze Energica is ook gemaakt voor recreatie: https://electrek.co/2022/05/31/energ...ging-included/ Alleen de Lidls in Belgie telt 204 laadpunten, die snel genoeg zijn voor de snelladende moto's https://www.fleet.be/lidl-rust-honde...om-kan-tanken/ Moest je niet mee zijn een linkje over de recente groei van de openbare laadpunten (dus zonder de groeiende aantallen semi-publieke van de horeca en winkels) : Citaat:
|
E-moto app voor alle laadpunten snel te vinden.
vbn specifiek - Energica: https://play.google.com/store/apps/d...ca&hl=nl&gl=US - Zero : https://play.google.com/store/apps/d...d.zerocharging - andere: https://apps.apple.com/be/app/electr...latform=iphone Klassieke laad-apps voor alle EV: (moest men ontevreden zijn met de standaard routeplanner van de EV) Citaat:
https://electricmotorcycles.nl/over-ons vb snelladen: https://electricmotorcycles.nl/charging/fast-charging |
Nu dus ook al een app nodig om een blokje om te rijden.
En een gsm. En een laadpas. En een tiental abonnementen. Gezellig hoor. Geef mijn e-moto maar aan fikkie. |
Citaat:
Voor te tanken heeft men altijd een bankkaart nodig, en moet ik pinnen op het kastje (als er niemand anders bezig is, anders nog wachten), nummer ingeven wat je tankt enzovoort, eventueel nadien bonnetje uitprinten als er papier is, wat een achterlijk gesleur, en gesmos en gestank. :lol: Voor een EV te laden heb je niets nodig, Plug and Charge, KLIK ISO 15118 voor de onwetende Of eenderwelke oude link: Citaat:
Voor de reizende e-moto-avonturiers: (en onwetende eeuwig laadpaalvragenden :beard:) 4.677 km op ~111 uren met E-moto (snelladende Energetica's): (van beide richtingen) Citaat:
|
Ik durf te wedden dat je met je e-moto niet tot bij mij geraakt. Of toch zeker niet terug thuis.
En bij mij mag je niet opladen. Of het kost u 7000€. |
Citaat:
In 2015 al een makkie in Nederland: https://electricmotorcycles.nl/nieuw...ktrische-motor Uwe plofmoto met 100 x meer bewegende delen zal nog nog niet eens starten. 0 km rijbereik. :lol: Citaat:
|
Citaat:
Verder zie ik hoe lang het duurt in mijn club als we met vb. 15 moto's willen tanken. |
HONDA gaat voor groen?
Er zijn er anders al andere, bromfietsen en moto's. Elektrische motoren (2022) Ik heb 'vroeger' 4 moto's gehad (benzine motoren) en ik denk niet dat mocht ik er nog eentje kopen, ik voor een elektrische zou gaan, nee dank u. :| p.s. Top 10 Electric Motorcycles In 2022 Zelfs Harley-Davidson LiveWire... ![]() Best wel futuristische modellen, ik waande mij zelfs in de filmprent TRON :lol: |
Citaat:
Of jouw basering was toen al doorprikt. Citaat:
Naja als je bvb Tesla Suc Waver passeert, mag dat geen probleem zijn: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Een rijtje E-motos. E-Moto club van Energica. Vervuilers moeten buiten blijven lol. De nieuwe touringmoto werd getest en meer dan eentje zoals je ziet in de achtergrond Citaat:
https://www.motoplus.nl/nieuws/getes...ica-experia-2/ In Nederland was het 7 jaar geleden al een makkie 1000 km door NL te touren met 2 Energicas tegelijk die konden snelladen bij Fastned. https://electricmotorcycles.nl/nieuw...ktrische-motor Ze hoefden zelfs niet telkens vol te laden om hun doelstelling te bereiken, ze reden van snellader naar snellader met veel marge en gebruikten maar 65 % van hun batterij. Citaat:
Nochtans al 1000-maal weerlegt dat er ruim voldoende snellaadpunten zijn, Tesla heeft het grootste deel zelfs vrijgegeven voor andere EV. Tja hopeloos. Best vervuilend plofkarretje zo lang mogelijk houden - en oprijden - tot de tankstations fors gaan verminderen vanaf pakweg 2030. Citaat:
|
Stad of snelweg?
Gezien de geringe actieradius is een elektrische motor of scooter vooralsnog geen vervoermiddel om lange afstanden mee te doen. Woon-werkverkeer met veel snelwegkilometers (bijvoorbeeld Gent-Brussel 60 km heen, zestig terug) kan als er tijdens de werkuren voldoende tijd is om op te laden. Voor alleen stads- of agglomeratieverkeer is zo’n elektrische tweewieler wel interessant: het aantal kilometers is immers beperkt. https://magazine.vab.be/op-weg/elektrische-motoren/ Om ze volledig op te laden moet je doorgaans rekenen op drie tot vijf uur. Met snelladers is een halfuur vereist om weer genoeg kracht te hebben. |
Waarom een electrische moto?
Daarom : https://www.motorfietsblog.nl/soorte...trische-motor/ En ook daarom : https://motorrai.nl/er-is-steeds-mee...ische-motoren/ QED. |
Citaat:
Misschien ook wel het terras van de voormiddag- en of namiddagstop voor de koffie of een aa-biertje. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be