Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Oekraïense oorlog (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=228)
-   -   Na-oorlog: Rusland terug aanvaard in beschaafde wereld? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266419)

De schoofzak 19 september 2022 10:17

Na-oorlog: Rusland terug aanvaard in beschaafde wereld?

Ergens gelezen, ik zal het misschien nog opzoeken.

De oorlogsmisdaden die nu aan het licht komen in Oekraïne gaan niet zonder gevolg kunnen blijven.
Of het tot processen zal komen? Wellicht of mogelijks niet.

Maar minstens erkenning of excuses, misschien zelfs herstelbetalingen op "vrijwillige" basis?

Denken jullie dat dat gaat kunnen passeren zonder meer?

Pandareus 19 september 2022 10:37

Zelfs al zou er een terugtrekking van zijn troepen uit oekraïne plaats hebben gevonden, denk ik dat er heel wat jaren zullen moeten overheen gaan vooraleer er terug normale bilaterale betrekkingen gaan komen vanuit europa met rusland. Kantelmoment kan zijn als Poetin zijn opvolger zal aan de macht komen.

Maar wie gaat deze man ooit nog vertrouwen ?

Nietzsche 19 september 2022 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10035162)
Zelfs al zou er een terugtrekking van zijn troepen uit oekraïne plaats hebben gevonden, denk ik dat er heel wat jaren zullen moeten overheen gaan vooraleer er terug normale bilaterale betrekkingen gaan komen vanuit europa met rusland. Kantelmoment kan zijn als Poetin zijn opvolger zal aan de macht komen.

Als je je een beetje zou verdiepen in Rusland, dan zou je weten dat de opvolger van Putin waarschijnlijk nog radicaler gaat zijn.

De schoofzak 19 september 2022 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 10035219)
Als je je een beetje zou verdiepen in Rusland, dan zou je weten dat de opvolger van Putin waarschijnlijk nog radicaler gaat zijn.

L'histoire se répète, maar dat is geen wet van Meden en Perzen.

satiper 19 september 2022 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10035148)

De oorlogsmisdaden die nu aan het licht komen in Oekraïne gaan niet zonder gevolg kunnen blijven.

Maar minstens erkenning of excuses, misschien zelfs herstelbetalingen op "vrijwillige" basis?

Beschaafd is sleutelwoord.
Wat is beschaafd en wat niet.
De partijen die tegenover mekaar staan vinden mekaar onbeschaafd.
Er zou dus een mondiale consensus moeten gevonden worden wat dat is alvorens bruikbaar te zijn.
Zolang dat er niet is lijkt het er op dat diegene die wint beschaafd is, want hij kan de geschiedenisboeken (laten) schrijven.

Ik hou van ons (democratisch) systeem (al kan het zeker verbeterd worden).
Ten opzichte van autocratie lijkt het me zeker de betere keuze.
Maar hoe zat het ook weer met Trump?
Waar moet je die situeren?
Stel dat ie terugkeert.
Dan is het mogelijks enkel nog grofweg Europa, Australië, Nieuw Zeeland, Canada en Japan en sommige Afrikaanse landen die je met dat etiket kan labellen.
Het zwaartepunt zou dan wel eens naar autocratie kunnen verschuiven.
Veel landen zouden dan ook snel ingepalmd kunnen raken omdat ze weinig kaas hebben gegeten van militair optreden/verzet.

Maar goed als we onszelf beschaafd noemen (en in vergelijking met p&co doe ik dat zelf ook wel (op basis van wat ik al dan niet denk waar te nemen), dan moet er eerst een beschaafdere leiding komen in Rusland, eentje die te vertrouwen is (controles toelaat).
Tevens moet er schadevergoeding betaald worden aan Ukr.
Dit alles is een gewenst scenario (zoals het zou moeten zijn).
We weten dat wensen echter niet altijd uitkomen.

R. Kipling 19 september 2022 13:38

Neen, gezien het opnieuw een zeer éénzijdige verwachting betreft. Na al de oorlogen die de V.S. op zijn geweten heeft en waar ook geen excuses voor gekomen zijn, de Abu-Graib folteringen waarvoor ze ook niet veroordeeld zijn, de onterechte war on terror tegen Irak, het helpen bombarderen van Yemen samen met de Saudi's, het terug naar de steentijd brengen van Lybië... moeten de V.S en hun lakeien (vnl de EU) er niet op rekenen om ook maar de minste excuses te verwachten, mede omdat ze sinds de Maidan-coup de situatie daar zelf op lange termijn in de hand gewerkt hebben. Het tegengestelde zou eerder een wereldrecordpoging in hypocrisie inhouden. Wat herstelbetalingen betreft mag men daarin ook dezelfde redenering volgen.

Wat de oorlogsmisdaden betreft zijn die altijd een schande. Of ze nu gepleegd worden door Rusland (in Bucha), in Donetsk (door Oekraïene), door de V.S. (we zullen het enkel maar bij Abu Graib houden omdat het anders een nogal lang lijstje zou worden ...), diegene die ze plegen mogen ze van mij altijd berechtten zoals de Fransen dat bij de Franse revolutie deden. Iedereen weet als mens altijd het verschil tussen goed en kwaad en wordt verondersteld een minimum aan menselijkheid in zich te dragen: Als men te maken heeft met een humanoïde die vindt dat kloten afsnijden, petalmijnen afvuren op steden, waterboarden/ folteren, of het vergassen van mensen normaal is, dan is het eerder de taak van de samenleving in het algemeen om zich te ontdoen van deze specifieke individuen of op z'n minst te zorgen dat de rest van de samenleving geen hinder ondervindt van hun psychopatisch gedrag.

Pandareus 19 september 2022 13:40

Citaat:

Als dat zo zou blijken, dan is het nog simpeler : dan komt er gewoon géén détente meer met rusland.

gunter5148 19 september 2022 13:41

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10035162)

De deze?

Bijlage 116774

IJsboer 19 september 2022 13:48

Citaat:

Ik vind dat er excuses gaan moeten komen, maar ik weet nu al dat dat niet zal gebeuren.

Heeft Amerika zich ooit geëxcuseerd voor Vietnam? Heeft Japan zich ooit geëxcuseerd voor Korea? Voor China?

De geschiedenis leert ons dat een superstaat als agressor nooit excuses zal aanbieden want hoewel dit als grootmoed en als dapper wordt beschouwd, zal een leider van een sekte zoals Poetin dit nooit toegeven (hij is daar mentaal te zwak voor) en zal nog liever iedereen meesleuren in zijn ondergang.

Als het moet de hele mensheid.

En hij heeft daar de middelen voor.

IJsboer 19 september 2022 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 (Bericht 10035254)

Enkel hetero mannen van middelbare leeftijd. Het toont te achterlijkheid en mentale achterstand van hun achterlijke cultuur weeral. :lol:

gunter5148 19 september 2022 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 10035260)
Enkel hetero mannen van middelbare leeftijd. Het toont te achterlijkheid en mentale achterstand van hun achterlijke cultuur weeral. :lol:

Wat heeft U tegen hetero mannen van middelbare leeftijd? Ze vertegenwoordigen overigens ongeveer de helft van de wereldbevolking. Maar dat zal dan de "slechte" helft zijn, nee?

fcal 19 september 2022 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 (Bericht 10035280)
Wat heeft U tegen hetero mannen van middelbare leeftijd? Ze vertegenwoordigen overigens ongeveer de helft van de wereldbevolking. Maar dat zal dan de "slechte" helft zijn, nee?

IJsboer valt op Petra De Sutter.

patrickve 19 september 2022 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling (Bericht 10035249)
Neen, gezien het opnieuw een zeer éénzijdige verwachting betreft. Na al de oorlogen die de V.S. op zijn geweten heeft en waar ook geen excuses voor gekomen zijn, de Abu-Graib folteringen waarvoor ze ook niet veroordeeld zijn, de onterechte war on terror tegen Irak, het helpen bombarderen van Yemen samen met de Saudi's, het terug naar de steentijd brengen van Lybië... moeten de V.S en hun lakeien (vnl de EU) er niet op rekenen om ook maar de minste excuses te verwachten, mede omdat ze sinds de Maidan-coup de situatie daar zelf op lange termijn in de hand gewerkt hebben. Het tegengestelde zou eerder een wereldrecordpoging in hypocrisie inhouden. Wat herstelbetalingen betreft mag men daarin ook dezelfde redenering volgen.

Zolang het tegen moslims is heeft dat niet het minste belang he.

patrickve 19 september 2022 14:35

Citaat:

Dat is dan ook de reden waarom Rusland totaal op de knieen moet. Zodat het nadien geen belang meer heeft welke onnozelaar ginder de plak zwaait.

Hoofdstraat 19 september 2022 15:19

Citaat:

Het is probleem is dat Oekraïne zelf het onderzoek doet, voor een proces lijkt me dat waardeloos.

Als er al iets komt van herstelbetalingen is het 100 jaar later zoals bij den Congo. Zijn die eigenlijk al betaald?

Hoofdstraat 19 september 2022 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 10035260)

Ook een paar moslims en een vrouw. :-D

Pandareus 19 september 2022 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 (Bericht 10035254)

Ik had mijn zin inderdaad duidelijker moeten maken : "wie in het westen zal deze man nog ooit vertrouwen" ?

Pandareus 19 september 2022 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10035296)
Dat is dan ook de reden waarom Rusland totaal op de knieen moet. Zodat het nadien geen belang meer heeft welke onnozelaar ginder de plak zwaait.

R. Kipling 19 september 2022 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10035316)
Ik had mijn zin inderdaad duidelijker moeten maken : "wie in het westen zal deze man nog ooit vertrouwen" ?

De volgende kaste politiekers in de landen die de huidige zullen buiten kieperen omdat ze het door hun coronafascisme, onbetaalbare energieprijzen, dreigende deïndustrialisatie en woke-gedoe nogal verkorven hebben bij de inwoners van die landen.

Den Ardennees 19 september 2022 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10035296)

Een grote macht zie ik inderdaad zich alleen excuseren mits een totale nederlaag (zoals Duitsland na 1945) of na erg erg veel tijd (ergens in 2080 of zo). De Russen zijn een trots volk, dus spontaan zie ik dit niet zo snel gebeuren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be