Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Energiebesparing: elektriciteit. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266427)

Dadeemelee 20 september 2022 17:18

Energiebesparing: elektriciteit.

Met het goede weer heb ik er niet zo op gelet, met de airco en de frigo die moest opboksen tegen 30°C wist ik dat het een serieus verbruik zou zijn. Niks aan te doen.

Maar nu met het koudere weer ben ik het eens gaan bekijken. 9 kWh per dag vond ik toch nogal veel. Ben eens gaan zien waaraan het lag.
Elektrische waterboiler badkamer 1,5 kWh per dag. Veel, maar nog te begrijpen voor 80 liter.
Maar: elektrische waterboiler keuken 2 kW voor 15 liter. 8O Die gaat enkel nog aan juist vóór de afwas!

Universalia 20 september 2022 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10035800)
Met het goede weer heb ik er niet zo op gelet, met de airco en de frigo die moest opboksen tegen 30°C wist ik dat het een serieus verbruik zou zijn. Niks aan te doen.

Maar nu met het koudere weer ben ik het eens gaan bekijken. 9 kWh per dag vond ik toch nogal veel. Ben eens gaan zien waaraan het lag.
Elektrische waterboiler badkamer 1,5 kWh per dag. Veel, maar nog te begrijpen voor 80 liter.
Maar: elektrische waterboiler keuken 2 kW voor 15 liter. 8O Die gaat enkel nog aan juist vóór de afwas!

Ga je wat kopen tegenwoordig dan draait het 9 van de 10 op elektriciteit.

Ik schreef het al veel eerder, leer tegen de kou tegenkunnen in de zin van: stel dat wij in 'ons' land eens een echt kwade winter hebben zo eentje van het Siberische type wat dan?

Een tante zaliger van mij waste met koud water af zou dat?? :lol:

Henri1 20 september 2022 18:13

Citaat:

Ik heb een gat in de muur geboord en me aangesloten bij de buren.

Erw 20 september 2022 21:05

Citaat:

Niks aan te doen?
Gebruik geen airco.
Gebruik geen frigo.
Gebruik geen warm water.
Vala geen kost.
In de winter doe een vest aan.
Enige ambetante is dat bij kou het lastiger is om fijne werkjes met de vingers gedaan te krijgen.
Maar het is niet permanent zo koud. Doe die op de minder koude dagen. Die zijn er ook in de wintermaanden.

Erw 20 september 2022 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10035803)
Ga je wat kopen tegenwoordig dan draait het 9 van de 10 op elektriciteit.

Ik schreef het al veel eerder, leer tegen de kou tegenkunnen in de zin van: stel dat wij in 'ons' land eens een echt kwade winter hebben zo eentje van het Siberische type wat dan?

Een tante zaliger van mij waste met koud water af zou dat?? :lol:

Ik heb nog gehad dat mijn PET flessen met kraantjeswater 's morgens bevroren waren. De gevonden oplossing was die op een omgekeerde patattenbak met vellen isolatie ertussen onder mijn slaapplaats leggen. Mijn 37° maakte het verschil ijs geen ijs. Koud water is wel enkel te drinken traag al nippende, want je ogen beginnen anders rap te pikken.
Dito op mijn velo. Oplossing, klein rugzakje met de flesjes erin. Beter meer kleinere flesjes dan 1 grote, omdat de kleine het water dichter bij je houden.

Dadeemelee 20 september 2022 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10035813)
Ik heb een gat in de muur geboord en me aangesloten bij de buren.

Maar hebt ge dat gat al gezien dat uw buren geboord hebben? :-D

Dadeemelee 20 september 2022 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 10035857)
Niks aan te doen?
Gebruik geen airco.
Gebruik geen frigo.
Gebruik geen warm water.
Vala geen kost.
Enige ambetante is dat bij kou het lastiger is om fijne werkjes met de vingers gedaan te krijgen.
Maar het is niet permanent zo koud. Doe die op de minder koude dagen. Die zijn er ook in de wintermaanden.

Airco: in de zomer binnen meer dan 30° . No way.
Frigo/diepvriezer: ga jij elke dag 20 gram boter, 1 potje yoghurt, 50 gram fruit, 100 ml melk,… kopen?
Warm water: voor het bad en de afwas is dat toch beter.

Het gaat erom om onnodige energie te vermijden en die warmwaterboilers constant op 60° houden is duidelijk niet slim.

Herr Flick 20 september 2022 21:51

Citaat:

ge kunt eigenlijk ook gewoon water koken met uw waterkoker, of op een fles butagas buiten op uw terras.

Herr Flick 20 september 2022 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 10035857)
Niks aan te doen?
Gebruik geen airco.
Gebruik geen frigo.
Gebruik geen warm water.
Vala geen kost.

Daar hebben ze voor schutters en jagers iets op gevonden. Een soort stick die warmte af geeft een hand/vinger warmer zodat uw trekker vinger op termperatuur blijft, dat is het enige wat in extreme kou moet werken als je op wolven jacht gaat.

Herr Flick 20 september 2022 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10035865)
Airco: in de zomer binnen meer dan 30° . No way.
Frigo/diepvriezer: ga jij elke dag 20 gram boter, 1 potje yoghurt, 50 gram fruit, 100 ml melk,… kopen?
Warm water: voor het bad en de afwas is dat toch beter.

Het gaat erom om onnodige energie te vermijden en die warmwaterboilers constant op 60° houden is duidelijk niet slim.

Ge moet ze best iets warmer houden kwestie van bacterien te doden.

ik was mij gewoon met koud water, mijn grootvader moest dat buiten aan de pomp doen, dus waarom zou ik dat niet kunnen. (al van voor de crisis trouwens, dat is een manier om te harden, lekker spartaans.) Warm water is voor mietjes. ;-)

Dadeemelee 20 september 2022 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10035872)
ge kunt eigenlijk ook gewoon water koken met uw waterkoker, of op een fles butagas buiten op uw terras.

Ik zou eigenlijk ook het bad kunnen vullen met koud water en dat dan met een butagas onkruidbrander opwarmen. 8-)

Herr Flick 20 september 2022 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10035877)
Ik zou eigenlijk ook het bad kunnen vullen met koud water en dat dan met een butagas onkruidbrander opwarmen. 8-)

Ja dat is nog een idee, ik zal die van mij in mijn badkamer zetten, in de winter moet ik toch geen onkruid branden.

Dadeemelee 20 september 2022 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10035882)
Ja dat is nog een idee, ik zal die van mij in mijn badkamer zetten, in de winter moet ik toch geen onkruid branden.

Ik denk dat we de energiecrisis aan het oplossen zijn. :thumbsup:

Herr Flick 20 september 2022 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10035883)
Ik denk dat we de energiecrisis aan het oplossen zijn. :thumbsup:

Met wat open minded nadenken en niet te veel opties direct naar de prullenbak te verwijzen komen we er wel .

Dus wanneer zetten we die nieuwe kerncentrales in Doel ?

Dadeemelee 20 september 2022 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10035886)
Met wat open minded nadenken en niet te veel opties direct naar de prullenbak te verwijzen komen we er wel .

Dus wanneer zetten we die nieuwe kerncentrales in Doel ?

Of een heeeeel grote butagaztank! ;-)

Herr Flick 20 september 2022 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10035888)
Of een heeeeel grote butagaztank! ;-)

en een heel , heel groot bad zeker.

Je doet hetzelfde he, atoomkes laten botsen die warmte maken en dan superhete stoom op grote druk maken , ...

met uw butabranderke gaat ge wel even bezig zijn voor nog maar een 1000 ste te halen van wat de technologie van tegenwoordig kan.

Maar ja de groene dogma's zijn heilig ik versta het wel als dat uw geloof is.

Skobelev 21 september 2022 06:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10035873)
Daar hebben ze voor schutters en jagers iets op gevonden. Een soort stick die warmte af geeft een hand/vinger warmer zodat uw trekker vinger op termperatuur blijft, dat is het enige wat in extreme kou moet werken als je op wolven jacht gaat.

zo iets dus, 'k heb dat thuis liggen. :-D
https://www.amazon.com/HotHands-Hand...736961&sr=8-10

In de winter activeer ik zo eentje en leg dat aan mijn voeten in bed.

Deze werken ook goed, vorige week getest bij -35°C :
https://www.decathlon.be/nl/p/mp/g-h...f79bda4256d_c1

Je moet ze wel opladen maar dat kan op het werk. :-D

Vlad 21 september 2022 06:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10035939)
zo iets dus, 'k heb dat thuis liggen. :-D
https://www.amazon.com/HotHands-Hand...736961&sr=8-10

In de winter activeer ik zo eentje en leg dat aan mijn voeten in bed.

...

:-D

Ongetwijfeld goed voor het milieu ... :roll:

Skobelev 21 september 2022 06:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10035947)
Ongetwijfeld goed voor het milieu ... :roll:

Als je morgen uw kot niet meer kan verwarmen vanwege te duur, zal de opwarming van de aarde welgekomen zijn. :?

Henri1 21 september 2022 06:53

Ben onlangs verhuisd van een open bebouwing van >200 vierkante meter naar een appartement van iets meer dan de helft. Heeft ook een gloednieuwe gaswandcondensatieketel in tegenstelling tot een gewone gaswandketel in die woning.

Hopelijk vertaalt zich dat in minder verbruiken.

Maar dat mindervebruik wordt wellicht meer dan teniet gedaan door de buiten proportie gestegen prijzen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be