Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Tesla roept 1,1 miljoen auto’s terug naar de fabriek (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266470)

Universalia 25 september 2022 09:25

Tesla roept 1,1 miljoen auto’s terug naar de fabriek
 
Misschien een weetje voor zij die er eentje hebben?

Tesla roept 1,1 miljoen auto’s terug naar de fabriek vanwege onveilige elektrische ramen

Verder nieuws over de dansende MUSK

Musk: satellietinternet Starlink wordt geactiveerd in Iran

Binnenkort nog meer malware, scareware, ransomware??? :|

Micele 25 september 2022 09:56

Aha alweer eentje die zijn eigen bron niet leest:

Citaat:

maar door de technologie van Tesla hoeft alleen de software van de getroffen voertuigen worden geüpdatet.
Met andere woorden het is al opgelost als het in de gazet staat:
https://www.teslarati.com/tesla-reca...ta-update/amp/ The NHTSA’s Safety Recall Report on Tesla’s window automatic reversal system issue can be viewed below, (page 4)

Gerucht: voor Tesla te bashen zou men $ 100 dollar kunnen verdienen

Onze draadstarter weet dat niet? :lol:

Universalia 25 september 2022 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10038239)
Aha alweer eentje die zijn eigen bron niet leest:



Gerucht: voor Tesla te bashen zou men $ 100 dollar kunnen verdienen

Onze draadstarter weet dat niet?

Omdat het alleen in de VS een probleem was?

Citaat:

Elektrische wagenfabrikant Tesla roept in de Verenigde Staten 1,1 miljoen auto’s terug naar de fabriek vanwege een probleem met de elektrische ramen.

Micele 25 september 2022 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10038244)
Omdat het alleen in de VS een probleem was?

De voertuigen worden niet fysiek teruggeroepen. Lees eens uw eigen link.

Doe toch eens je huiswerk vooraleer je iets plaatst.

Kijk eens:
https://www.teslarati.com/tesla-reca...ta-update/amp/ 3 dagen geleden

Headlines today would likely show that Tesla is recalling almost 1.1 million cars over a safety issue with its vehicles’ windows. While the fault may sound grave to the layman, it should be noted that the issue is fixed with a simple over-the-air software update.

Vertaalresultaten

De krantenkoppen van vandaag zouden waarschijnlijk aantonen dat Tesla bijna 1,1 miljoen auto's terugroept vanwege een veiligheidsprobleem met de ramen van zijn voertuigen. Hoewel de fout voor de leek misschien ernstig klinkt, moet worden opgemerkt dat het probleem is opgelost met een eenvoudige draadloze software-update.

Chronology :

- During conformity of production testing conducted from August 19, 2022, through August 23, 2022, Teslatechnicians identified window automatic reversal system performance that had greater than expected variations in response to pinch detection.

- Immediately, on August 23, 2022, Tesla conducted additional compliance tests on multiple samples of eachmodel using various window positions, multiple spring rates and gap designations to address the concern. Thistesting concluded on September 5, 2022.

- From September 5, 2022, to September 11, 2022, Tesla analyzed and validated test results through loganalysis (current draw and encoder count) and confirmation of repeatability within test set-ups and testexecution.

- On September 12, 2022, Tesla determined that the pinch detection and retraction performance in the testresults exceeded the requirements of FMVSS 118, Section 5 (automatic reversal systems), depending on springforce and rod configuration. Accordingly, Tesla made a determination to issue a voluntary recall.

- Beginning on September 13, 2022, vehicles in production and in pre-delivery containment received afirmware release that sets power operated window operation to the requirements specified in FMVSS 118,Section 4.- As of September 16, 2022, Tesla is not aware of any warranty claims, field reports, crashes, injuries, or deathsrelated to this condition.

Description of Remedy Program : At no cost to the customer, Tesla will deploy an over-the-air (“OTA”)firmware update to affected vehicles that enhances the calibration of thevehicle’s automatic window reversal system behavior to ensurecompliance with FMVSS 118, Section 5, in all loading conditions.Tesla does not plan to include a statement in the Part 577 ownernotification about pre-notice reimbursement because there are no out ofwarranty repairs related to this condition.How Remedy Component Differsfrom Recalled Component :The remedy OTA firmware update ensures compliance of the vehicle’sautomatic window reversal system to FMVSS 118, Section 5, whereas afirmware release without the remedy does not.Identify How/When Recall Condition was Corrected in Production :Beginning on September 13, 2022, vehicles in production and in pre-delivery containment received a firmware release that sets poweroperated window operation to the requirements specified in FMVSS 118,Section 4, rendering Section 5 not applicable.

Recall Schedule : Description of Recall Schedule : All Tesla stores and service centers will be notified about this recall on orshortly after September 21, 2022. Owner notification letters will bemailed in accordance with 49 C.F.R. § 577.7.
Planned Dealer Notification Date : SEP 21, 2022 - SEP 21, 2022
Planned Owner Notification Date :NOV 15, 2022 -NOV 15, 2022
* NR - Not Reported

Micele 25 september 2022 10:27

Tesla heeft de allerminste echte terugroepacties in de USA: (zie periode), dit als referentiemarkt.

Citaat:

https://auto-institut.de/automotivep...renzmarkt-usa/

Rückruf-Trends der globalen Automobilhersteller im Langfristvergleich (2011-2021) Referenzmarkt USA
Okt 19, 2021 | AutomotivePERFORMANCE



Tussen 2011 en 2020 werd een recordaantal van 331 miljoen voertuigen teruggeroepen op de Amerikaanse referentiemarkt vanwege veiligheidsgerelateerde gebreken. Dit komt overeen met een terugroeppercentage van 201 procent, d.w.z. er werden meer dan twee keer zoveel voertuigen teruggeroepen als er in dezelfde periode nieuwe voertuigen werden verkocht.

De evaluaties van de recalls in 2020 en de eerste helft van 2021 laten geen trendomkering zien, maar versterken juist de negatieve trend. Het aantal teruggeroepen voertuigen door wereldwijde fabrikanten was 30,3 miljoen in 2020 en 18,6 miljoen in de eerste helft van 2021. De terugroeppercentages zijn 208 procent (2020) en 227 procent (2021), opnieuw boven het 10-jarig gemiddelde.

In 2020 moesten Toyota, Honda en de Amerikaanse fabrikant Ford de meeste van hun voertuigen in de werkplaatsen bestellen vanwege veiligheidstekortkomingen. Naast Volvo noteerden vooral de Japanse groepen Honda, Mitsubishi en Toyota de hoogste terugroepacties. In de eerste helft van 2021 zullen vooral de premiumfabrikant Daimler en de Amerikaanse bedrijven General Motors en Ford worden getroffen.

Vergelijking terugroeptrends autofabrikanten 2020 – 1e helft 2021

De terugroepacties van de autofabrikanten liggen nog steeds op een zeer hoog niveau. Volgens de huidige berekeningen werden in 2020 30,3 miljoen personenauto's teruggeroepen op de referentiemarkt VS vanwege veiligheidsgerelateerde gebreken. In de eerste helft van 2021 waren er al ruim 18,6 miljoen auto's (inclusief LCV). Het recall-percentage, dat het aantal teruggeroepen voertuigen uit nieuwe registraties in het jaar uitdrukt, ligt opnieuw op een bovengemiddeld niveau van 208 procent in 2020 (2019: 219%) en 227 procent in de eerste helft van 2021. Dit zijn de centrale resultaten van het onderzoek "Recall trends van wereldwijde autofabrikanten 2011-2021" door het Center of Automotive Management (CAM) in Bergisch Gladbach, dat jaarlijks de terugroepacties van OEM's in evenwicht brengt.

Met terugroeppercentages van meer dan 400 procent deden de fabrikanten Volvo, Honda en Mitsubishi het slechtst in 2020. Met een percentage van 328 procent en ongeveer 7 miljoen getroffen voertuigen roept Toyota de meeste auto's terug vanwege veiligheidsgebreken, gevolgd door Honda met 5,8 miljoen auto's en Ford met ongeveer 5 miljoen voertuigen. Tesla (13%), Mazda (26%), GM (53%) en Jaguar Land Rover (75%) hebben de laagste terugroepacties in 2020. De Duitse autofabrikanten BMW, Volkswagen en Daimler zitten meer in de middenmoot met respectievelijk 126, 121 en 86 procent.

Ongeveer 27 procent van alle veiligheidsgerelateerde productdefecten in 2020 hadden betrekking op de bescherming van de inzittenden, terwijl kwaliteitsgebreken in de aandrijflijn (motor, transmissie) goed waren voor ongeveer 21 procent van de terugroepacties. Bij ongeveer 20 procent van de teruggeroepen voertuigen zijn veiligheidsgebreken aan de carrosserie verantwoordelijk, gevolgd door problemen met de elektra en elektronica (14%) en defecten aan de remsystemen (10%). Uit de eerste evaluatie van terugroepacties vanwege softwarefouten blijkt dat in 2020 ongeveer 7 procent van de auto's moest worden teruggeroepen, wat overeenkomt met een volume van bijna 2 miljoen voertuigen. De meeste softwareproblemen zijn toe te schrijven aan Honda met een aandeel van 89 procent, gevolgd door Volvo met 6 procent en Fiat-Chrysler met een kleine 2 procent.

Figuur 1: Verdeling van veiligheidsgerelateerde defecten over assemblages op de Amerikaanse markt in 2020

Jay-P. 25 september 2022 10:32

Tussen Micela en jou komt het nooit meer goed, Uni.

Universalia 25 september 2022 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10038273)
Tussen Micela en jou komt het nooit meer goed, Uni.

Ik denk het ook niet :rofl:

Micele 25 september 2022 17:13

... nog wat prentjes over innovatieprestaties van automerken (wetenschappelijke basis, 2021, van CAM)

Ook schattingen van verkoop 2022.

Citaat:

Die innovationsstärksten Automobilhersteller der E-Mobilität 2022.

Apr 11, 2022 | AutomotivePERFORMANCE, E-Mobility

Globales Innovationsranking und Absatzprognose

Tesla bleibt der weltweit innovationsstärkste Automobilhersteller im Bereich der batterieelektrischen Mobilität (BEV).

Der VW-Konzern behauptet sich auf Rang 2, während sich Hyundai auf Rang 3 verbessert.

Chinesische Automobilhersteller erreichen Bestwerte in der E-Mobilität: BYD, Geely (inkl. Volvo) und SAIC zeigen sich enorm innovationsstark und kommen auf die Plätze 4, 5 und 7.

Ford belegt weiter nur Rang 18 und ist ebenso Nachzügler der batterieelektrischen Mobilität wie Honda und Toyota, die sich aus innovationstechnischer Sicht teilweise aufstrebenden Start-Ups wie Rivian, Lucid, Nio oder Xiaopeng geschlagen geben müssen.
Globaler Absatz von batterieelektrischen Fahrzeugen steigt nach Prognosen des CAM von 4,6 Millionen im zurückliegenden Jahr auf 6,7 Millionen im Jahr 2022.

Abbildung 1: Kumulierte BEV-Innovationsstärke globaler Automobilhersteller – Top 25 (Serie, 2012-2021)

Quelle: CAM. Anmerkungen: * Kumulierte Innovationsstärke hier betrachteter OEMs (Serie, 2012- 2021) **Addition von FCA und PSA (bereinigt); eingeschränkte Vergleichbarkeit der Daten ab 2016 mit den Vorjahren aufgrund einer leicht veränderten Methodik (insb. strengere Maßstäbe der Innovationsdefinition, Höherbewertung von Weltneuheiten).

Abbildung 2: BEV-Absatz ausgewählter Automobilhersteller 2021 (inkl. Prognose 2022)


Quelle: CAM. Anmerkungen: * SAIC Motor inkl. SAIC-GM-Wuling (SGMW) ** Stellantis BEV-Absatz 2021 geschätzt.

Der größte BEV-Absatz wird voraussichtlich, wie in den Vorjahren, vom US-Elektroautobauer Tesla mit über 1,3 Millionen verkauften Fahrzeugen erwartet. Die Absatzprognose stützt sich auf den erneuten Auslieferungsrekord im 1. Quartal 2022 mit über 310.000 Einheiten und berücksichtigt insbesondere den geplanten Produktionshochlauf der Gigafactories in Texas, USA sowie Grünheide in Deutschland. Insgesamt ist zu erwarten, dass weitere relevante Player wie SAIC, Volkswagen oder BYD im Zuge ihrer Elektrifizierungsstrategie schrittweise zum globalen Marktführer Tesla aufschließen werden und dabei der Meilenstein von über 500.000 verkauften Elektrofahrzeugen innerhalb eines Jahres immer öfter überboten wird.

Die deutschen Premiumhersteller BMW und Mercedes-Benz liegen mit ihren aktuellen BEV-Absätzen zwar analog zur kumulierten Innovationsstärke mit rund 100.000 Fahrzeugen immer noch eher im Mittelfeld, allerdings wird im Rahmen der Ausdehnung des Modellangebots für das Kalenderjahr 2022 eine Verdopplung auf circa 200.000 Einheiten erwartet. Während die Automotive Start-Ups Xiaopeng und Nio zeitversetzt zum Branchenprimus Tesla ihre Produktion und Absätze kontinuierlich hochfahren, liegen etablierte Hersteller wie Ford oder Toyota aktuell noch weit zurück. Strategische Neuaufstellungen wie beim US-Autobauer dürften sich erst in den kommenden Jahren vollends auswirken.

https://auto-institut.de/category/au...veperformance/

maddox 25 september 2022 17:18

Joepie, de ramen gaan niet open en dicht als het gevraagd word. Dus passen ze de software aan.

Welke debiel heeft het systeem om de ramen te openen gekoppeld aan de thermometer?

Micele 25 september 2022 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10038483)
Joepie, de ramen gaan niet open en dicht als het gevraagd word. Dus passen ze de software aan.

Welke debiel heeft het systeem om de ramen te openen gekoppeld aan de thermometer?

Dat is het niet.

De ramen zijn wslk iets te krachtig ingesteld of reageren te laat bij weerstand x, ttz niet voor gevoelige pussie-vingertjes.

vertaald:
Citaat:

Voertuigen die door het probleem worden getroffen, kunnen zien dat hun ramen meer kracht uitoefenen dan nodig is voordat ze worden ingetrokken. Dit kan ertoe leiden dat sommige passagiers gewond raken nadat ze gekneld zijn geraakt door de ruiten van hun voertuig.

Vehicles that are affected by the issue may see their windows exert more force than necessary before retracting. This could result in some passengers being injured after being pinched by their vehicles’ windows.
Heb ik net getest bij mijn bejaarde auto met 1 vinger, awel die moet (in de USA) zeker fysiek teruggeroepen worden. :lol:

Met 3 vingers moet ik al wat weerstand zetten dan stopt de ruit en schuift enkele centimeters terug. (dat had ik natuurlijk al in het verleden getest, gebruik ik soms om de venster op een kier te laten nadat ik uitgestapt ben)

quercus 25 september 2022 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10038273)
Tussen Micela en jou komt het nooit meer goed, Uni.

Fatale breuk...The engagement festivities have been cancelled... :mrgreen:

Micele 25 september 2022 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10038519)
Fatale breuk...The engagement festivities have been cancelled... :mrgreen:

Oef... :mrgreen:

Micele 25 september 2022 20:13

Het oubolligge NHTSA meent dat OTA updates -hoe onnozel ook- meegeteld moeten worden als recalls = terugroepacties. De wagen wordt dan wel fysiek helemaal niet teruggeroepen, maar blijft bij de eigenaar.
https://www.autoblog.nl/nieuws/updat...-tesla-3396844

Wslk omdat Tesla anders véél te weinig recalls heeft? :-o
En dan zijn de oude peers op hun pietje getrapt. Maar ook met OTA telt Tesla ~5 maal minder recalls dan de fossielen Ford en GM.

Een grafiek vanaf 1.1.2020, rood is enkel OTA, groen is fysieke recall:

Citaat:

@stocktalkweekly

A headline is circulating this morning that Tesla $TSLA is recalling 1.1 million vehicles. This is typical NHTSA FUD.

Tesla said it will perform an over-the-air software update to solve the issue with the automatic window reversal system.

This is *not* a physical recall.



@elonmusk· Sep 22

Replying to @stocktalkweekly
@WholeMarsBlog and @SawyerMerritt

The terminology is outdated & inaccurate. This is a tiny over-the-air software update. To the best of our knowledge, there have been no injuries.

https://twitter.com/stocktalkweekly/...16458488844288

Micele 25 september 2022 22:24

Betreft Starlink in Iran:
Citaat:

https://www.teslarati.com/starlink-i...vated-in-iran/

Starlink is now activated in Iran despite the Iranian regime’s attempts to keep its citizens offline and disconnected from the outside world. Karim Sadjadpour, a Senior Fellow at Carnegie Endow, and Adjunct Professor at Georgetown University, spoke with SpaceX CEO Elon Musk.

Elong Musk granted Sadjadpour permission to share the following statement:

“Starlink is now activated in Iran. It requires the use of terminals in-country, which I suspect the [Iranian] government will not support, but if anyone can get terminals into Iran, they will work.”

In a Twitter thread, Sadjadpour said that officials from the Biden administration are open to helping get Starlink terminals to Iran but there are two main challenges. These are financial and logistical challenges The cost would be in the millions to set up and sustain thousands of Starlink terminals in Iran. The other challenge is logistics.

“Elon Musk and the USG have sent more than 15,000 Starlink kits to Ukraine but Ukraine’s government is a close ally and eagerly cooperated. Iran’s regime wants to keep the Internet off so it can repress people in the dark,” Sadjadpour said.

Sadjadpour added that the challenge will be surmountable and will require the active support of the U.S. government and Starlink. It would also benefit from the help of Silicon Valley’s Iranian-American tech minds, he added.

Stopping the regime from shutting off its Internet so the people can’t connect with one another and the outside world is the best way the U.S. can help the Iranian people, Sadjadpour pointed out. “The last time Iran’s government did this, they reportedly killed 1,500 people.”

You can read Sadjadpour’s full thread here. This news comes after Iran blocked access to Starlink’s website yesterday. Although blocking access to Starlink will be a hindrance, Iranians can easily use a VPN to get around the block and get online.

Another thing that is worrisome is whether or not Iran would punish citizens caught with Starlink terminals.


maddox 26 september 2022 03:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10038514)
Dat is het niet.

De ramen zijn wslk iets te krachtig ingesteld of reageren te laat bij weerstand x, ttz niet voor gevoelige pussie-vingertjes.

Ok, het is een "veiligheids" kwestie. Tof, deed de software bij levering dan iets onwettelijk?

Henri1 26 september 2022 05:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10038208)
Misschien een weetje voor zij die er eentje hebben?

Tesla roept 1,1 miljoen auto’s terug naar de fabriek vanwege onveilige elektrische ramen

Verder nieuws over de dansende MUSK

Musk: satellietinternet Starlink wordt geactiveerd in Iran

Binnenkort nog meer malware, scareware, ransomware??? :|

Hopelijk krijgt Testa nooit toestemming om vliegtuigen te gaan bouwen.

Micele 26 september 2022 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10038675)
Hopelijk krijgt Testa nooit toestemming om vliegtuigen te gaan bouwen.

Dan maken ze mogelijk de veiligste vliegtuigen. 8-)

Citaat:

https://autofans.be/nieuws/officieel...-van-euro-ncap

TESLA MODEL Y KROONT ZICH TOT VEILIGSTE AUTO VAN EURO NCAP

In de naam van de wetenschap heeft veiligheidsorgaan Euro Ncap weer een rist auto's tegen de muur geworpen. De in Duitsland gebouwde Tesla Model Y mag zich in één klap kronen tot één van de veiligste auto's van Europa. Vooral de softwarematige veiligheidsystemen lieten een blijvende indruk na bij Euro Ncap

Dat Tesla niet enkel knijterefficiënte maar ook extreem veilige elektrische auto's bouwt is een publiek geheim. Zo staan de Model 3, Model X en Model S eigenlijk bovenaan de Euro Ncap ranglijst. Broertje Model Y mag nu het bovenste schavot vervoegen met de hoogste score ooit voor de veiligheidsassistentie.

HOOGSTE SCORE OOIT GEMETEN

Jawel, de Tesla Model Y heeft (eindelijk) zijn Euro NCAP-score. De maximumscore van 5 sterren was eerlijkheidshalve geen verrassing. Al doet de SUV van Tesla het ook opvallend goed in de afzonderlijke onderdelen. Zo zijn de scores van 97% op veiligheid voor volwassen inzittenden en 98% voor de veiligheidsassistentie bij de hoogste ooit gemeten. Meer nog, volgens Euro Ncap presteerde de Model Y opvallend indrukwekkend op veiligheidsvlak met zijn camerasystemen om zwakke weggebruikers en auto's te ontwijken.

Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=dKaN3f2zmCQ
Euro NCAP Crash & Safety Tests of Tesla Model Y 2022
Het is niet voor het eerst dat Tesla zichzelf in het nieuws werkt met de veiligheid van haar auto's. Bij een crashtest van de NHTSA (de Amerikaanse tegenhanger van de Euro Ncap) in 2013 was de Tesla Model S zo sterk, dat hij de machine sloopte die gebruikt werd om een dakdruktest uit te voeren. Kijk hierboven alvast naar de video van de Model Y zijn geslaagd eindexamen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be