Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Belg wil geen electrische auto meer. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266472)

Mambo 25 september 2022 13:09

Belg wil geen electrische auto meer.
 
Ecologie / Belg wil geen elektrische auto meer
GESCHREVEN DOOR KLAAS JANSSENS OP 21.09.2022
Momenteel is de Belg minder bereid om een elektrische auto te kopen dan in 2021. Dat blijkt uit een studie van Mobia. De grootste struikelblokken zijn de hoge prijs en de wankele laadinfrastructuur


https://www.autogids.be/autonieuws/e...en-belgie.html

Micele 25 september 2022 14:00

Citaat:

In vergelijking met 2021 daalde het aantal positieve aankoopintenties van 51% naar 40%.
Nog altijd 40%. Amai.

Het wagenpark van België telt 6 miljoen, dus 2,4 miljoen van het wagenpark.

Het electrisch wagenpark telt nu ~72.000 electrische personenwagens of 1,2% van het pw-park.

Moest 40% van de Belgen op het idee komen hun ICE of ... om te wisselen voor een nieuwe EV dan is de ganse EV-jaarverkoop van gans Europa nog te weinig, ttz die moet in beslag genomen worden. Kan onze douane dat wel aan? :-P

Citaat:

Europe sustains strong growth after its 2020 boom, reaching the world’s highest electric car penetration rates

In Europe, electric car sales continued to increase in 2021 by more than 65% year-on-year to 2.3 million, after the boom of 2020. EV sales remained strong even though the overall automotive market has not yet fully recovered from the pandemic: total car sales in 2021 were 25% lower than in 2019. Over the 2016-2021 period, EV sales in Europe increased by a compound annual growth rate (CAGR) of 61%, the world’s highest, above China (58%) and the United States (32%).

Overall, electric cars accounted for 17% of Europe’s auto sales in 2021. Monthly sales were highest in the last quarter, when electric car reached a 27% sales share and surpassed diesel vehicles for the first time.

maddox 25 september 2022 16:11

Wat het kiesvee wil maakt niet uit.
Die elektrische wagen gaat door de strot geramd worden.

Micele 25 september 2022 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10038453)
Wat het kiesvee wil maakt niet uit.
Die elektrische wagen gaat door de strot geramd worden.

Zoals de dieselwagen?

sidder en beef... :lol:

(gisteren met de 33-jarige benzine-auto naar de jaarlijkse keuring geweest, € 39)
aja, dat was 0,3 € meer dan mijn jaarlijkse verkeersbelasting.

maddox 25 september 2022 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10038470)
Zoals de dieselwagen?

sidder en beef... :lol:

(gisteren met de 33-jarige benzine-auto naar de jaarlijkse keuring geweest, € 39)
aja, dat was 0,3 € meer dan mijn jaarlijkse verkeersbelasting.

Mag u met die bejaarde wagen een LEZ in?

Binnen afzienbare tijd mag ik met mijn 3L/100km motorfiets Brussel niet meer in.
(niet dat ik dat doe, ik heb niks te zoeken in Brussel, en kan net buiten de LEZ blijven voor arbeidsgerelateerde situaties)

Mambo 25 september 2022 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10038485)
Mag u met die bejaarde wagen een LEZ in?

Binnen afzienbare tijd mag ik met mijn 3L/100km motorfiets Brussel niet meer in.
(niet dat ik dat doe, ik heb niks te zoeken in Brussel, en kan net buiten de LEZ blijven voor arbeidsgerelateerde situaties)

Maar het is ook niet meer normaal dat vele stadsgedeelten onbereikbaar geworden zijn.

Hetzij door vergunning /euronorm/ registratie / circulatieplan / verbod op parkeren en so on.

De schoofzak 25 september 2022 17:40

Ik vermoed dat er ook al wel flink getwijfeld wordt om even snel als vroeger de oude auto in te ruilen voor een nieuwe.
Niet moeilijk, als je gezinsinkomen plots verminderd met vb. 400 euro. (ik spreek niet over mijn individuele situatie, maar theoretisch ...)

Zipper 25 september 2022 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10038453)
Wat het kiesvee wil maakt niet uit.
Die elektrische wagen gaat door de strot geramd worden.

2

mettertijd zal diesel en benzine zodanig belast worden door de overheid, dat er geen andere optie overblijft.

Micele 25 september 2022 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10038485)
Mag u met die bejaarde wagen een LEZ in?

In het buitenland nog altijd wel (groene sticker Duitse LEZ), in Belgie nog niet (moet 40 jaar zijn, dan 20 € per week). Is eigenlijk door xk-vervangingskosten een euro 2 geworden, maar dat krijg je in achterlijk Belziek niet gehomologeerd (heb het geprobeerd, Duitse attesten nemen ze niet aan)

Maar we hebben nog een euro 5 benzinewagen (10 jaar oud), die mag overal nog een heel tijdje overal binnen.

Citaat:

Binnen afzienbare tijd mag ik met mijn 3L/100km motorfiets Brussel niet meer in.
(niet dat ik dat doe, ik heb niks te zoeken in Brussel, en kan net buiten de LEZ blijven voor arbeidsgerelateerde situaties)
Is dat 2025?

maddox 25 september 2022 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10038510)
In het buitenland nog altijd wel (groene sticker Duitse LEZ), in Belgie nog niet

Met wat moeite kan je gerust rondrijden in Mongolië.
Citaat:

(moet 40 jaar zijn, dan 20 € per week). Is eigenlijk door xk-vervangingskosten een euro 2 geworden, maar dat krijg je in achterlijk Belziek niet gehomologeerd (heb het geprobeerd, Duitse attesten nemen ze niet aan)
Brussel en Antwerpen zijn geen Duitsland. Dat zijn beiden steden in Blegiê, waar politici idiote regels doordrijven om de graaiende handjes betere opties te geven
Citaat:

Maar we hebben nog een euro 5 benzinewagen (10 jaar oud), die mag overal nog een heel tijdje overal binnen.
2 van de 3 benzinewagens die we hebben zijn Euro 6.
Citaat:

Is dat 2025?
Euro 4 motorfiets.
Maar niet getreurd, mijn rijdende strandstoel mag tot aan de wederopstanding -of tot een bureaucratische/politieke regel dat veranderd- met mij in de zetel Brussel binnen.

Micele 25 september 2022 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10038506)
2

mettertijd zal diesel en benzine zodanig belast worden door de overheid, dat er geen andere optie overblijft.

Enkel voor "Jan Modaal" en minder...

Micele 25 september 2022 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10038520)
Met wat moeite kan je gerust rondrijden in Mongolië.

Brussel en Antwerpen zijn geen Duitsland. Dat zijn beiden steden in Blegiê, waar politici idiote regels doordrijven om de graaiende handjes betere opties te geven.

tja dat is typisch Belgisch kasseren voor slechthorende pussie-watjes, in Duitsland is het ofwel mag je binnen ofwel helemaal niet binnen.

Met de bejaarde wagen rij ik sowieso niet naar bepaalde grote Belgische steden met LEZ, in Duitsland wel, en daar kom ik wel eens (Aachen/Köln)

Citaat:

2 van de 3 benzinewagens die we hebben zijn Euro 6.

Euro 4 motorfiets.
Maar niet getreurd, mijn rijdende strandstoel mag tot aan de wederopstanding -of tot een bureaucratische/politieke regel dat veranderd- met mij in de zetel Brussel binnen.
Zelfs bij een euro 4 motorfiets wtf?

Tiens in Brussel mag ik binnen met mijn 33 jarige benzinewagen, in Antwerpen niet. En in Gent is het tussenin (met dagpas)

patrickve 25 september 2022 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10038453)
Wat het kiesvee wil maakt niet uit.
Die elektrische wagen gaat door de strot geramd worden.

Ik dacht dat ook. Maar nu zien we dat er niet genoeg stroom is he :-)

Als we aannemen dat een gemiddelde auto 15 000 km per jaar rijdt, en we hebben het over 2 miljoen auto's, dan spreken we over 30 miljard km per jaar.

Aannemende dat 100 km ongeveer 30 KWHr nodig hebben, hebben we het hier over 10 TWHr per jaar. Het jaargebruik aan electriciteit in Belgie is 90 TWHr ongeveer.

2 miljoen auto's op stroom doen rijden is 10% meer electriciteitsproductie, of een kerncentrale erbij.

maddox 25 september 2022 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10038526)
tja dat is typisch Belgisch kasseren voor slechthorende pussie-watjes, in Duitsland is het ofwel mag je binnen ofwel helemaal niet binnen.Met de bejaarde wagen rij ik sowieso niet naar bepaalde grote Belgische steden met LEZ, in Duitsland wel, en daar kom ik wel eens (Aachen/Köln)

Ik woon in de kleptocratie Blegië, dat u Moffrikaans bent gegaan begrijp ik compleet.
Citaat:

Zelfs bij een euro 4 motorfiets wtf?
Vanaf 2025 mag een motorfiets met een "Diesel/hybride" de Brusselse LEZ niet meer binnen. Blijkbaar is er iets veranderd in het laatste half jaar, en mag onze Euro 4 benzinefiets nog binnen tot 2029.

Citaat:

Tiens in Brussel mag ik binnen met mijn 33 jarige benzinewagen, in Antwerpen niet. En in Gent is het tussenin (met dagpas)
Dat komt ervan dat politici mogen cherrypicken en de voorstellen van hun favoriete ambtenaren en goedbetalende broodheren laten uitvoeren.

Micele 25 september 2022 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10038533)
Ik dacht dat ook. Maar nu zien we dat er niet genoeg stroom is he :-)

Als we aannemen dat een gemiddelde auto 15 000 km per jaar rijdt, en we hebben het over 2 miljoen auto's, dan spreken we over 30 miljard km per jaar.

Aannemende dat 100 km ongeveer 30 KWHr nodig hebben, hebben we het hier over 10 TWHr per jaar. Het jaargebruik aan electriciteit in Belgie is 90 TWHr ongeveer.

2 miljoen auto's op stroom doen rijden is 10% meer electriciteitsproductie, of een kerncentrale erbij.

Uw aanname van 30 kWh is schromelijk overdreven bij Belgische taffellimieten 30-50-70 soms 90 kmu ... en ook de snelweg is niet veel sneller (zelfs **vandaag)

Neem best maar ongeveer de helft (15 kWh/100 km), toch tegen dat er 2 miljoen BEVs rijden tegen pakweg 2035/2040. (laadverlies inbegrepen) BEV worden elk jaar wat zuiniger.

Dat is dan 5 TWh of peanuts.

**netto verbruik, daar mag zeker 15% bijgeteld worden.

Citaat:

https://insideevs.com/news/514450/mi...el3-srp-range/

Results at 90 km/h (56 mph)

range of 408 km (254 miles)
energy consumption of 122 Wh/km (196 Wh/mile)

Results at 120 km/h (75 mph); up 33% compared to 90 km/h:

range of 300 km (186 miles); down 26.5%
energy consumption of 166 Wh/km (267 Wh/mile); up 36%

Erw 25 september 2022 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10038489)
Maar het is ook niet meer normaal dat vele stadsgedeelten onbereikbaar geworden zijn.

Hetzij door vergunning /euronorm/ registratie / circulatieplan / verbod op parkeren en so on.

Nogal rare meting van bereidwilligheid, mensen chanteren / forceren / hun bewegingsruimte inperken, en dan hun vrijwillige bereidwilligheid meten, haha.

Micele 25 september 2022 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 10038551)
Nogal rare meting van bereidwilligheid, mensen chanteren / forceren / hun bewegingsruimte inperken, en dan hun vrijwillige bereidwilligheid meten, haha.

Van de bewoners zonder auto?

alvast een samenzwering, in 2019 al: https://fietsberaad.be/nieuws/fietsg...60-toegenomen/

maddox 25 september 2022 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10038552)
Van de bewoners zonder auto?

Te arm, of te gehersenspoeld?

Micele 25 september 2022 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10038554)
Te arm, of te gehersenspoeld?

Taxi of deelauto is zeker goedkoper dan autobezit.

maddox 25 september 2022 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10038555)
Taxi of deelauto is zeker goedkoper dan autobezit.

Taxi goedkoper? In vogelvlucht is Luchthaven Brussel Noord op 6km van mijn deur. Een rit met 2 mensen en bagage was 4 jaar geleden €40.
(Met het Diablo trein traject €37)

Mijn wagen kost me geen €40 per 10 km. Zelfs niet met alle taksen en soortgelijke.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be