![]() |
Belg wil geen electrische auto meer.
Ecologie / Belg wil geen elektrische auto meer
GESCHREVEN DOOR KLAAS JANSSENS OP 21.09.2022 Momenteel is de Belg minder bereid om een elektrische auto te kopen dan in 2021. Dat blijkt uit een studie van Mobia. De grootste struikelblokken zijn de hoge prijs en de wankele laadinfrastructuur https://www.autogids.be/autonieuws/e...en-belgie.html |
Citaat:
Het wagenpark van België telt 6 miljoen, dus 2,4 miljoen van het wagenpark. Het electrisch wagenpark telt nu ~72.000 electrische personenwagens of 1,2% van het pw-park. Moest 40% van de Belgen op het idee komen hun ICE of ... om te wisselen voor een nieuwe EV dan is de ganse EV-jaarverkoop van gans Europa nog te weinig, ttz die moet in beslag genomen worden. Kan onze douane dat wel aan? :-P Citaat:
|
Wat het kiesvee wil maakt niet uit.
Die elektrische wagen gaat door de strot geramd worden. |
Citaat:
sidder en beef... :lol: (gisteren met de 33-jarige benzine-auto naar de jaarlijkse keuring geweest, € 39) aja, dat was 0,3 € meer dan mijn jaarlijkse verkeersbelasting. |
Citaat:
Binnen afzienbare tijd mag ik met mijn 3L/100km motorfiets Brussel niet meer in. (niet dat ik dat doe, ik heb niks te zoeken in Brussel, en kan net buiten de LEZ blijven voor arbeidsgerelateerde situaties) |
Citaat:
Hetzij door vergunning /euronorm/ registratie / circulatieplan / verbod op parkeren en so on. |
Ik vermoed dat er ook al wel flink getwijfeld wordt om even snel als vroeger de oude auto in te ruilen voor een nieuwe.
Niet moeilijk, als je gezinsinkomen plots verminderd met vb. 400 euro. (ik spreek niet over mijn individuele situatie, maar theoretisch ...) |
Citaat:
mettertijd zal diesel en benzine zodanig belast worden door de overheid, dat er geen andere optie overblijft. |
Citaat:
Maar we hebben nog een euro 5 benzinewagen (10 jaar oud), die mag overal nog een heel tijdje overal binnen. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar niet getreurd, mijn rijdende strandstoel mag tot aan de wederopstanding -of tot een bureaucratische/politieke regel dat veranderd- met mij in de zetel Brussel binnen. |
Citaat:
|
Citaat:
Met de bejaarde wagen rij ik sowieso niet naar bepaalde grote Belgische steden met LEZ, in Duitsland wel, en daar kom ik wel eens (Aachen/Köln) Citaat:
Tiens in Brussel mag ik binnen met mijn 33 jarige benzinewagen, in Antwerpen niet. En in Gent is het tussenin (met dagpas) |
Citaat:
Als we aannemen dat een gemiddelde auto 15 000 km per jaar rijdt, en we hebben het over 2 miljoen auto's, dan spreken we over 30 miljard km per jaar. Aannemende dat 100 km ongeveer 30 KWHr nodig hebben, hebben we het hier over 10 TWHr per jaar. Het jaargebruik aan electriciteit in Belgie is 90 TWHr ongeveer. 2 miljoen auto's op stroom doen rijden is 10% meer electriciteitsproductie, of een kerncentrale erbij. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Neem best maar ongeveer de helft (15 kWh/100 km), toch tegen dat er 2 miljoen BEVs rijden tegen pakweg 2035/2040. (laadverlies inbegrepen) BEV worden elk jaar wat zuiniger. Dat is dan 5 TWh of peanuts. **netto verbruik, daar mag zeker 15% bijgeteld worden. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
alvast een samenzwering, in 2019 al: https://fietsberaad.be/nieuws/fietsg...60-toegenomen/ |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(Met het Diablo trein traject €37) Mijn wagen kost me geen €40 per 10 km. Zelfs niet met alle taksen en soortgelijke. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:02. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be