Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Einde auto tijdperk nakend? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266558)

Mambo 6 oktober 2022 08:42

Einde auto tijdperk nakend?
 
De details liggen nog niet vast, maar het voorstel dat op tafel van de Vlaamse regering ligt, is best fors: vanaf 2027 zou het niet meer mogelijk zijn om een nieuwe wagen in te schrijven die een dieselmotor, benzinemotor of hybride motor heeft. Dat is een pak sneller dan de deadline die Europa vooropstelt, 2035, en sneller dan bijna alle landen. Enkel Noorwegen zou ons twee jaar voor zijn.

........

Dat is een perte totale van het volledige wagenpark dus.
Uw huidige wagen zal men niet meer overkopen want niemand mag vanaf 2030 nog een 2hands benzine, diesel of hybride, oldtimer inschrijven.
Hoewel ze tot 2035 of 2034 wel nog nieuw in het aanbod schijnen te blijven.

Wat met oldtimers na 2035?
Na de goedkeuring door het Europees Parlement op woensdag 8 juni 2022, baart het einde van de verbrandingsmotor ook de eigenaars van oude auto's zorgen.14 jun. 2022

Wie nog dieselt of benzine, hybride heeft kan hem nog wat oprijden maar verkopen zo goed als onmogelijk.
https://www.demorgen.be/nieuws/vlaan....google.com%2F

Wat hiermee aan te vangen?

Micele 6 oktober 2022 09:11

Wachten op de wet.

Rudy 6 oktober 2022 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10045136)
(...)
Dat is een perte totale van het volledige wagenpark dus.
Uw huidige wagen zal men niet meer overkopen want niemand mag vanaf 2030 nog een 2hands benzine, diesel of hybride, oldtimer inschrijven.
Hoewel ze tot 2035 of 2034 wel nog nieuw in het aanbod schijnen te blijven.
(...)

Ik lees dat de Vlaming gemiddeld acht jaar met z'n nieuwe auto rijdt. In 2029 kan de auto nog verkocht worden. De vraag is dan wel aan wie. Bestemming Oostblok of Afrika ?
Er wordt ook verwacht dat de prijs van een elektrische auto daalt.
En dan de laadpalen. Ze zullen zich mogen spoeien.

Mambo 6 oktober 2022 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10045158)
Wachten op de wet.

Eind vorig jaar nam de Vlaamse regering in het Vlaamse klimaatakkoord al op dat wie vanaf 2029 een nieuwe auto of bestelwagen koopt (dus geen tweedehands), alleen nog een elektrische auto zal kunnen inschrijven. Al zijn er wel vragen over de juridische haalbaarheid van het Vlaamse voorstel om sneller te gaan dan de EU.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06...e%20Commissie.

Maar ook 2027 komt aan bod in ander artikels dat je vanaf dan geen benzine of diesel, hybride of oldtimer nog kan inschrijven.

Dus ook meteen waardeloos.

Alles moet nu meteen verkocht geraken kost wat kost of het is voor eeuwig oudijzer.

Europa is fallen!

Nu nog een nieuwe auto kopen is houden for ever of total loss Op voorhand.

Mambo 6 oktober 2022 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10045167)
Ik lees dat de Vlaming gemiddeld acht jaar met z'n nieuwe auto rijdt. In 2029 kan de auto nog verkocht worden. De vraag is dan wel aan wie. Bestemming Oostblok of Afrika ?
Er wordt ook verwacht dat de prijs van een elektrische auto daalt.
En dan de laadpalen. Ze zullen zich mogen spoeien.

Wie zal dat nog kopen?
Ik ken mensen die voor tientallen miljoen oldtimers gestockeerd hebben.
Wie zal dat nog kopen?

Rudy 6 oktober 2022 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10045171)
Wie zal dat nog kopen?
Ik ken mensen die voor tientallen miljoen oldtimers gestockeerd hebben.
Wie zal dat nog kopen?

Je mag er wel nog zelf mee rijden. Zo lees ik het toch.

Mambo 6 oktober 2022 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10045188)
Je mag er wel nog zelf mee rijden. Zo lees ik het toch.

Je kan toch geen 100 auto's op plaat zetten?

Nee dit is een definitieve eindfase.

maddox 6 oktober 2022 10:16

De garage waar ik 30 jaar klant ben, legt het bijltje erbij neer.

De onzekerheid die gecreëerd is sinds Corona, en de media hetze tegen wagens kelderde de verkoop, wat niet geholpen wordt door de lange levertermijnen en het politiek gezwets en de mediagekte in verband met het milieu.

Gooi daarbij nog eens het gebrek aan geschikte automechaniekers om de mensen die in pensioen gaan te vervangen...

En die hele mix is dan nog eens overgoten met een myrade aan belastingen, taxen en loonkosten.

Ik begrijp de mensen wel.

Mambo 6 oktober 2022 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10045197)
De garage waar ik 30 jaar klant ben, legt het bijltje erbij neer. De leverteermijnen v

Kan ik goed geloven.

Alles wat met mobiliteit te maken heeft hetzij de autosector maar ook alle bedrijven met een fleet of particulier bezit gaat onherroepelijk naar de dieperik.

Ons land ligt lam.

Schelfie 6 oktober 2022 10:35

Hebben die idioten van politiekers al eens nagedacht dat niet iedereen zomaar eventjes 50.000 euro kan ophoesten voor een rugzak op 4 wielen tegen 4 jaar, en al zeker niet met de crisis van tegenwoordig?

Mambo 6 oktober 2022 10:37

Je zal maar een mc Laren en zo staan hebben.
Hup schroothandel.

Rudy 6 oktober 2022 10:41

Verkopers van elektrische wagens zullen toch wel zaken kunnen doen neem ik aan.
Hoe het zit met het onderhoud van een elektrische wagen weet ik niet. Garagisten die enkel wagens op fossiele brandstof onderhouden zullen zich mogen bijscholen, denk ik.

Herr Flick 6 oktober 2022 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10045167)
Ik lees dat de Vlaming gemiddeld acht jaar met z'n nieuwe auto rijdt. In 2029 kan de auto nog verkocht worden. De vraag is dan wel aan wie. Bestemming Oostblok of Afrika ?
Er wordt ook verwacht dat de prijs van een elektrische auto daalt.
En dan de laadpalen. Ze zullen zich mogen spoeien.

Ze moeten om te beginnen al een kerncentrale of 2 bijbouwen en dan komen ze er misschien net.

Herr Flick 6 oktober 2022 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 10045212)
Hebben die idioten van politiekers al eens nagedacht dat niet iedereen zomaar eventjes 50.000 euro kan ophoesten voor een rugzak op 4 wielen tegen 4 jaar, en al zeker niet met de crisis van tegenwoordig?

ge hebt het over een politieker , die is per defenitie hersendood he.

maddox 6 oktober 2022 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 10045212)
Hebben die idioten van politiekers al eens nagedacht dat niet iedereen zomaar eventjes 50.000 euro kan ophoesten voor een rugzak op 4 wielen tegen 4 jaar, en al zeker niet met de crisis van tegenwoordig?

Een rugzak op 4 wielen waar je met moeite een dagje mee kan slenteren, en dan een laadmogelijk mag gaan zoeken.

Herr Flick 6 oktober 2022 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10045215)
Verkopers van elektrische wagens zullen toch wel zaken kunnen doen neem ik aan.
Hoe het zit met het onderhoud van een elektrische wagen weet ik niet. Garagisten die enkel wagens op fossiele brandstof onderhouden zullen zich mogen bijscholen, denk ik.

Ze hebben nu al problemen om de electrische vloot te bouwen...

18 maanden wachttijd voor sommige modellen.

Dan moet ge u maar eens voorstellen dat ze ondelen moeten vervangen of een terugroep actie hebben . En met die nieuwe modellen is die kans veel groter.

Die nieuwe modellen voldoen trouwens nog altijd niet aan mijn persoonlijke eisen voor dergelijke voertuigen die 2 tot 3 keer zoveel kosten als een benzine modelleke.

eigenlijk doet mij dat twijfelen zie, om mijn huidige volledig op te rijden of toch nog een nieuwe subie te kopen volgend jaar. Die dan volledig op te rijden tot hij uit mekaar hangt. Misschien beter nen toyota pakken dat hebben de negerkes het liefst, als m nog net niet uit mekaar hangt.

Skobelev 6 oktober 2022 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10045167)
Ik lees dat de Vlaming gemiddeld acht jaar met z'n nieuwe auto rijdt. In 2029 kan de auto nog verkocht worden. De vraag is dan wel aan wie. Bestemming Oostblok of Afrika ?
Er wordt ook verwacht dat de prijs van een elektrische auto daalt.
En dan de laadpalen. Ze zullen zich mogen spoeien.

amai,
Ik heb eentje van 12, eentje van 19 en eentje van 35 + een motor van 20
jaren hé
En ben niet van plan om die weg te doen behalve als er nog weinig aan te herstellen valt.

Vlad 6 oktober 2022 12:26

Zoals mensen terug op hout en kolen beginnen stoken binnen enkele jaren terug paard en kar ? :lol:

Herr Flick 6 oktober 2022 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10045272)
Zoals mensen terug op hout en kolen beginnen stoken binnen enkele jaren terug paard en kar ? :lol:

Ja en dat is nog millieuonvriendelijker dan een diesel he

Micele 6 oktober 2022 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10045168)
Eind vorig jaar nam de Vlaamse regering in het Vlaamse klimaatakkoord al op dat wie vanaf 2029 een nieuwe auto of bestelwagen koopt (dus geen tweedehands), alleen nog een elektrische auto zal kunnen inschrijven. Al zijn er wel vragen over de juridische haalbaarheid van het Vlaamse voorstel om sneller te gaan dan de EU.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06...e%20Commissie.

Maar ook 2027 komt aan bod in ander artikels dat je vanaf dan geen benzine of diesel, hybride of oldtimer nog kan inschrijven.

Dus ook meteen waardeloos.

Alles moet nu meteen verkocht geraken kost wat kost of het is voor eeuwig oudijzer.

Europa is fallen!

Nu nog een nieuwe auto kopen is houden for ever of total loss Op voorhand.

Zolang we niet weten wanneer de wet komt, en wat er precies in de wet (of Vlaams decreet) staat, is die 2029 helemaal niet definitief. Het is maar een voorstel (**juridisch haalbaar?), bijna zoals het voorstel van het puntenrijbewijs die alweer gaat komen, lol.

Europa? Uw link over het Europees parlament spreekt van 2035 of 6 jaar later dan ballonnetje-voorstel-Vlaanderen. Voor mij is het bijna zeker dat Vlaanderen zich eerder daar zal aansluiten.

Citaat:

9 juni 2022

Het Parlement steunde het voorstel van de Europese Commissie om tegen 2035 geen nieuwe voertuigen meer toe te laten die broeikasgassen uitstoten, lees: diesel- en benzinewagens. In 2030 moeten de emissies door nieuwe auto's al 55 procent lager liggen dan het referentiejaar 2021, voor bestelwagens gaat het om 50 procent.

Met deze goedkeuring lijkt een einde te komen aan het tijdperk van fossiele brandstofmotoren in Europa. Nu zijn deze diesel- en benzinewagens nog verantwoordelijk voor ongeveer 15 procent van de Europese broeikasgasuitstoot. Eind vorig jaar nam de Vlaamse regering in het Vlaamse klimaatakkoord al op dat wie vanaf 2029 een nieuwe auto of bestelwagen koopt (dus geen tweedehands), alleen nog een elektrische auto zal kunnen inschrijven. Al zijn er wel vragen over de **juridische haalbaarheid van het Vlaamse voorstel om sneller te gaan dan de EU.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06...elwagens-meer/
Indien men een redelijk waardevolle oldtimer heeft kan men die nog in het buitenland verkopen, ttz ook buiten de EU.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be