![]() |
Standaard rijexamen met automatische versnellingsbak?
VAN wik dat het standaard rijexamen kan behaald worden met een automatische versnellingsbak
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221010_94606510 Citaat:
Het moeilijkste toen ik begonnte rijden was om correct te schakenen en dat te combineren met het overzicht van het verkeer. 8 uurtjes rijschool zonder praktijkexamen gaat je niet vlot handgeschakeld leren rijden. Ik vind de huidige regeling ok. |
In Duitsland speelt het geen rol met welke soort bak je uw rijbewijs B haalt, het rijbewijs geldt voor alle soorten wagens zonder beperkingen.
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het zou enkel ‘nuttig’ zijn voor degenen die van plan zijn om handgeschakeld te rijden en er gemakkelijk mee weg willen komen. |
Citaat:
Duitsland blijkt wel een uitzondering te zijn, na wat googlen. In Nederland, *UK en Frankrijk moet je nog altijd bijkomende lesuren afleggen om met een handgeschakelde bak te mogen rijden. * in UK bvb zijn maar heel weinig mensen die enkel voor het beperkt rijbewijs gaan (enkel automaat), 1 op 40. Citaat:
https://www.securite-routiere.gouv.f...te-de-vitesses |
Citaat:
**Duitsland vindt van zichzelf dat ze de meeste verplichte rijlessen (14 * 90 minuten ) en praktijkuren (12 * 45 min) in Europa hebben. En ook de moeilijkste: https://www.adac.de/verkehr/rund-um-...rb/ausbildung/ (ook 's nachts en onbeperkte autosnelweg, ook in de winter op besneeuwde wegen maken ze geen uitzonderingen) Men kan dus tijdens de vele praktijkuren beide versies leren. (en ook de koppelingsdrang afleren, lol) Met welke wagen je dan uiteindelijk het rijexamen aflegt zal wel geen rol meer spelen, de rij-instructeur weet of je het dan kunt of niet. ** Citaat:
Blijkbaar bestaan er geen handgeschaklede vrachtwagens meer om te leren en examen af te leggen: https://www.oesterreich.gv.at/themen...gelegt%20wurde). |
Als je een auto koopt van een ander merk, of zelfs een van hetzelfde merk maar ander of recenter (of ouder ...) type, dan is het ook even aanpassen.
Ik zou zeggen: na twee jaar rijervaring met je automatique, word je verondersteld capabel genoeg te zijn en maturiteit te hebben om wat rustig te gaan oefenen in het we in een verlaten industriezone of zo. Vb. ook voor mij was het een hele aanpassing om terug op de moto te kruipen na een onderbreking van 30 jaar ... Genoeg betutteling hé zeg. |
Voor een personenwagen is de versnellingsbak een historisch relict aan het worden. Oók in Europa. En dat wordt nog meer het geval wanneer er overgeschakeld wordt op een electrisch voertuig.
|
Citaat:
De normale werkwijze is dat je een rijbewijs voor een moeilijker voertuig uitbreidt naar een gemakkelijker voertuig, niet andersom. Je gaat bezitters van een rijbewijs B toch ook niet automatisch een rijbewijs C geven? |
Citaat:
Eerst met de tractor en nadien met een oude auto die alleen op ons domein rond reed. Ik snap het probleem van het schakelen niet. |
Citaat:
Wereldvreemde ministers hebben iets bedacht waarvan ze de gevolgen niet konden inschatten, net omdat ze wereldvreemd zijn / waren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Tegenwoordig zijn dat toch sukkeltjes dat ze dat moeten gaan leren.
|
De senioren hier hebben wslk geleerd hand te schakelen op een bromfiets, dan (lichte) moto, dan pas auto.
6 maanden rijden met een L op een auto of moto was genoeg om geen praktijkexamen te moeten doen (70 ies). Enkel slagen in een theoretisch examen. Van 2 naar 3 handgeschakeld, dan 5 voetgeschakeld. Dan terug naar 4 handgeschakeld (auto), wat later 5. Nu 7-DSG en 5-handgeschakeld voor de oldie. |
De Auto waarmee ik ooit leerde rijden was een Renault 16.
Die had de "vitessen" aan het stuur. Ik schakelde probleemloos over van vitessen aan het stuur naar vitessen op de vloer. Waren wij dan zoveel handiger? |
Je moest vroeger met een L een praktijkexamen doen. Toch in mijne tijd.
Na een maand mocht je ook al gaan wat ik gedaan had en voil?* geslaagd uiteraard. Ik heb geen enkele les gevolgd, niet theoretische en niet praktijk. Enkel een boekje wat gelezen. Alles goed van de eerste keer. |
Citaat:
Dat rijexamen rijbewijs B pakweg afgelegd met een 5-handgeschakelde VW Golf of kleiner van ~90 PK - (met idiotenzekere ondersturende voortractie), aan Belgische taffelsnelheden, is nochtans internationaal geldig voor een Porsche Turbo S 650 PK met een 8-PDK automaat op de A9 of A38. (er zijn nog moeilijkere lichtere Porsches 911, namelijk die met enkel achtertractie en 100 PK minder, leuk in de regen...) Er zijn ook nog veel goedkopere voertuigen, zo van die bommetjes, een VW Polo GTI met 207 PK bvb (enkel 7-DSG automaat) Of een Fiat 500 met 160 tot 180 PK (Abarth, met automaat). Dus als ik met die Porsche Turbo S (enkel PDK) of een andere sportbom met automaat mijn rijbewijs afleg mag ik niet rijden met een 60 PK handgeschakelde kleinwagen. Wow. Duitse rijschool en examen met Porsche: Citaat:
En om eerlijk te zijn eigenlijk heb ik voor het eerst leren schakelen met de fiets. :lol: nen drie-vitesse |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:00. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be