Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Standaard rijexamen met automatische versnellingsbak? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266614)

Dadeemelee 10 oktober 2022 15:21

Standaard rijexamen met automatische versnellingsbak?
 
VAN wik dat het standaard rijexamen kan behaald worden met een automatische versnellingsbak

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221010_94606510

Citaat:

Vandaag is het standaard rijbewijs er een voor handgeschakelde wagens. Wie zijn rijexamen aflegt met een auto met automatische versnellingsbak, krijgt een beperking in zijn rijbewijs. Wie die beperking weg wil, moet opnieuw hetzelfde rijexamen afleggen, maar dan met een auto met handgeschakelde versnellingsbak.

VAB pleit voor een andere logica, waarbij de opleiding altijd uitgaat van een automatische versnellingsbak. Wie na het behalen van zijn rijbewijs alsnog wil leren rijden met een verouderd versnellingssysteem, zou dat volgens VAB kunnen leren in 4 extra lessen (8 lesuren) bij een erkende rijschool.

“Je zou dan geen tweede keer praktijkexamen moeten afleggen”, stelt CEO Geert Markey van VAB voor.
Ik rij nu automatisch na heel lang handgeschakeld te rijden en vind het geen goed idee.
Het moeilijkste toen ik begonnte rijden was om correct te schakenen en dat te combineren met het overzicht van het verkeer.
8 uurtjes rijschool zonder praktijkexamen gaat je niet vlot handgeschakeld leren rijden.
Ik vind de huidige regeling ok.

Micele 10 oktober 2022 15:30

In Duitsland speelt het geen rol met welke soort bak je uw rijbewijs B haalt, het rijbewijs geldt voor alle soorten wagens zonder beperkingen.

Citaat:

Sinds 1 april 2021 is het mogelijk om rijexamen categorie B af te leggen op een voertuig met een automaat zonder dat het rijbewijs beperkt is tot het besturen van dergelijke voertuigen.

https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Ar...3%A4nkt%20wird.
BEV hebben (in de regel) helemaal geen versnellingsbak. De EV moet enkel weten of men vooruit of achteruit wil rijden.

Dadeemelee 10 oktober 2022 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10047779)
In Duitsland speelt het geen rol met welke soort bak je uw rijbewijs B haalt, het rijbewijs geldt voor alle soorten wagens zonder beperkingen.

Ik vind het een slecht idee. Van handgeschakeld naar auto is poepsimpel. Omgekeerd zonder voldoende training is een gevaar in het verkeer.

Micele 10 oktober 2022 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10047784)
Ik vind het een slecht idee. Van handgeschakeld naar auto is poepsimpel. Omgekeerd zonder voldoende training is een gevaar in het verkeer.

Duitse experten vinden van niet.

maddox 10 oktober 2022 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10047786)
Duitse experten vinden van niet.

Dan mogen ze het zelf eens proberen.

Dadeemelee 10 oktober 2022 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10047786)
Duitse experten vinden van niet.

Wat is eigenlijk het probleem met de huidige regeling. Degenen die met een automaat of EV examen afleggen beslissen om niet handgeschakeld te rijden. No problemo.

Het zou enkel ‘nuttig’ zijn voor degenen die van plan zijn om handgeschakeld te rijden en er gemakkelijk mee weg willen komen.

Micele 10 oktober 2022 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10047799)
Dan mogen ze het zelf eens proberen.

Hun wet is zo verandert in 2021, dus hebben ze het zeker uitgeprobeerd. ;-)

Duitsland blijkt wel een uitzondering te zijn, na wat googlen.

In Nederland, *UK en Frankrijk moet je nog altijd bijkomende lesuren afleggen om met een handgeschakelde bak te mogen rijden.

* in UK bvb zijn maar heel weinig mensen die enkel voor het beperkt rijbewijs gaan (enkel automaat), 1 op 40.

Citaat:

https://jalopnik.com/heres-why-nobod...-uk-1848313813

As a result, the number of people opting to sit their test in an automatic car is much lower in the UK than it is for manual tests. As of October 2021, the Driver and Vehicle Licensing Agency (DVLA) reports that there are 996,857 people that currently hold Category B (Auto) licenses in the UK.

In contrast, the agency said 39,848,740 people now hold the full Category B license. This permit allows you to drive both a manual and automatic transmission.

So that means there’s almost 1 million people on UK roads who are cursed to only ever drive an automatic car.
Frankrijk 7 extra lesuren:
https://www.securite-routiere.gouv.f...te-de-vitesses

Micele 10 oktober 2022 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10047806)
Wat is eigenlijk het probleem met de huidige regeling. Degenen die met een automaat of EV examen afleggen beslissen om niet handgeschakeld te rijden. No problemo.

Het zou enkel ‘nuttig’ zijn voor degenen die van plan zijn om handgeschakeld te rijden en er gemakkelijk mee weg willen komen.

Ik gis even:

**Duitsland vindt van zichzelf dat ze de meeste verplichte rijlessen (14 * 90 minuten ) en praktijkuren (12 * 45 min) in Europa hebben.

En ook de moeilijkste: https://www.adac.de/verkehr/rund-um-...rb/ausbildung/
(ook 's nachts en onbeperkte autosnelweg, ook in de winter op besneeuwde wegen maken ze geen uitzonderingen)

Men kan dus tijdens de vele praktijkuren beide versies leren. (en ook de koppelingsdrang afleren, lol)

Met welke wagen je dan uiteindelijk het rijexamen aflegt zal wel geen rol meer spelen, de rij-instructeur weet of je het dan kunt of niet.
**
Citaat:

https://blog.spedion.de/der-fuehrers...ln-und-zahlen/

In Europa zijn er heel andere regels met betrekking tot het verkrijgen van een rijbewijs. Volgens een onderzoek van Leihwagenversicherung.de komt Duitsland er bijzonder slecht af. Nergens anders hoeven er meer uren te worden gemaakt. Dit maakt het Duitse rijbewijs een van de duurste van Europa. De landen Duitsland, Nederland, Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië werden vergeleken. Hoewel er in Nederland, Spanje en Groot-Brittannië geen minimum aan theorie- en rijlessen is, moeten leerling-chauffeurs in Duitsland in totaal ten minste 30 lesuren afleggen. Dit heeft weer gevolgen voor de kosten van het rijbewijs. Hier delen Duitsland en Nederland het record voor de hoogste prijs – gemiddeld zijn dit 1.900 euro in Duitsland en 2.000 euro in Nederland.
ff in Oostenrijk gekeken daar bestaat het verschil ook nog voor rijbewijs B, voor rijbewijs C niet, onder voorwaarde als men zijn B-examen met handgeschakelde bak afgelegd heeft.

Blijkbaar bestaan er geen handgeschaklede vrachtwagens meer om te leren en examen af te leggen: https://www.oesterreich.gv.at/themen...gelegt%20wurde).

De schoofzak 10 oktober 2022 17:43

Als je een auto koopt van een ander merk, of zelfs een van hetzelfde merk maar ander of recenter (of ouder ...) type, dan is het ook even aanpassen.

Ik zou zeggen: na twee jaar rijervaring met je automatique, word je verondersteld capabel genoeg te zijn en maturiteit te hebben om wat rustig te gaan oefenen in het we in een verlaten industriezone of zo.

Vb. ook voor mij was het een hele aanpassing om terug op de moto te kruipen na een onderbreking van 30 jaar ...

Genoeg betutteling hé zeg.

quercus 10 oktober 2022 17:48

Voor een personenwagen is de versnellingsbak een historisch relict aan het worden. Oók in Europa. En dat wordt nog meer het geval wanneer er overgeschakeld wordt op een electrisch voertuig.

Dadeemelee 10 oktober 2022 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10047856)
Voor een personenwagen is de versnellingsbak een historisch relict aan het worden. Oók in Europa. En dat wordt nog meer het geval wanneer er overgeschakeld wordt op een electrisch voertuig.

Ik ben er ook akkoord mee dat handgeschakeld antieke technologie is, maar het vereist wel wat meer oefening dan automaat rijden.
De normale werkwijze is dat je een rijbewijs voor een moeilijker voertuig uitbreidt naar een gemakkelijker voertuig, niet andersom.

Je gaat bezitters van een rijbewijs B toch ook niet automatisch een rijbewijs C geven?

reservespeler 10 oktober 2022 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10047773)
VAN wik dat het standaard rijexamen kan behaald worden met een automatische versnellingsbak

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221010_94606510



Ik rij nu automatisch na heel lang handgeschakeld te rijden en vind het geen goed idee.
Het moeilijkste toen ik begonnte rijden was om correct te schakenen en dat te combineren met het overzicht van het verkeer.
8 uurtjes rijschool zonder praktijkexamen gaat je niet vlot handgeschakeld leren rijden.
Ik vind de huidige regeling ok.

Ik leerde rijden zonder rijschool of iets.
Eerst met de tractor en nadien met een oude auto die alleen op ons domein rond reed.

Ik snap het probleem van het schakelen niet.

reservespeler 10 oktober 2022 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10047779)
In Duitsland speelt het geen rol met welke soort bak je uw rijbewijs B haalt, het rijbewijs geldt voor alle soorten wagens zonder beperkingen.


BEV hebben (in de regel) helemaal geen versnellingsbak. De EV moet enkel weten of men vooruit of achteruit wil rijden.

Zo hoort het ook.
Wereldvreemde ministers hebben iets bedacht waarvan ze de gevolgen niet konden inschatten, net omdat ze wereldvreemd zijn / waren.

reservespeler 10 oktober 2022 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10047786)
Duitse experten vinden van niet.

Die Duitsers hebben gelijk.

Dadeemelee 10 oktober 2022 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10047863)
Ik leerde rijden zonder rijschool of iets.
Eerst met de tractor en nadien met een oude auto die alleen op ons domein rond reed.

Ik snap het probleem van het schakelen niet.

De meeste mensen hebben geen tractor en geen privédomein met wegen.

Mambo 10 oktober 2022 18:04

Tegenwoordig zijn dat toch sukkeltjes dat ze dat moeten gaan leren.

Micele 10 oktober 2022 18:06

De senioren hier hebben wslk geleerd hand te schakelen op een bromfiets, dan (lichte) moto, dan pas auto.
6 maanden rijden met een L op een auto of moto was genoeg om geen praktijkexamen te moeten doen (70 ies). Enkel slagen in een theoretisch examen.
Van 2 naar 3 handgeschakeld, dan 5 voetgeschakeld.
Dan terug naar 4 handgeschakeld (auto), wat later 5. Nu 7-DSG en 5-handgeschakeld voor de oldie.

reservespeler 10 oktober 2022 18:08

De Auto waarmee ik ooit leerde rijden was een Renault 16.
Die had de "vitessen" aan het stuur.

Ik schakelde probleemloos over van vitessen aan het stuur naar vitessen op de vloer.

Waren wij dan zoveel handiger?

Mambo 10 oktober 2022 18:38

Je moest vroeger met een L een praktijkexamen doen. Toch in mijne tijd.
Na een maand mocht je ook al gaan wat ik gedaan had en voil?* geslaagd uiteraard.

Ik heb geen enkele les gevolgd, niet theoretische en niet praktijk.
Enkel een boekje wat gelezen.
Alles goed van de eerste keer.

Micele 10 oktober 2022 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10047861)
Ik ben er ook akkoord mee dat handgeschakeld antieke technologie is, maar het vereist wel wat meer oefening dan automaat rijden.
De normale werkwijze is dat je een rijbewijs voor een moeilijker voertuig uitbreidt naar een gemakkelijker voertuig, niet andersom.

Is dat zo?

Dat rijexamen rijbewijs B pakweg afgelegd met een 5-handgeschakelde VW Golf of kleiner van ~90 PK - (met idiotenzekere ondersturende voortractie), aan Belgische taffelsnelheden, is nochtans internationaal geldig voor een Porsche Turbo S 650 PK met een 8-PDK automaat op de A9 of A38.
(er zijn nog moeilijkere lichtere Porsches 911, namelijk die met enkel achtertractie en 100 PK minder, leuk in de regen...)

Er zijn ook nog veel goedkopere voertuigen, zo van die bommetjes, een VW Polo GTI met 207 PK bvb (enkel 7-DSG automaat)

Of een Fiat 500 met 160 tot 180 PK (Abarth, met automaat).

Dus als ik met die Porsche Turbo S (enkel PDK) of een andere sportbom met automaat mijn rijbewijs afleg mag ik niet rijden met een 60 PK handgeschakelde kleinwagen. Wow.

Duitse rijschool en examen met Porsche:
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=VnCHe0xvMa4
Prüfung im Porsche mit Fahrlehrer Daniel
Kijk als je niet kunt in-uitkoppelen na het schakelen blijf je staan hé. En als het wat kraakt zal de olie het wegspoelen. :roll:

En om eerlijk te zijn eigenlijk heb ik voor het eerst leren schakelen met de fiets. :lol: nen drie-vitesse


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be