thePiano |
11 oktober 2022 10:53 |
Stop de leugens en desinformatie omtrent Oekraïne crisis
“Natuurlijk willen de mensen geen oorlog. Maar het zijn tenslotte de leiders van het land die het beleid bepalen, en het is altijd een simpele zaak om de mensen mee te slepen, of het nu een democratie, een fascistische dictatuur of een parlement is, of een communistische dictatuur. Stem of geen stem, het volk kan altijd op bevel van de leiders worden gemanipuleerd. Dat is gemakkelijk. Het enige wat je hoeft te doen is ze te vertellen dat ze worden aangevallen, en de pacifisten aan te klagen wegens gebrek aan patriottisme, die het land aan groter gevaar blootstellen.” [Rijksmaarschalk Herman Göring in 1946 tijdens de processen van Neurenberg]
Clare Daly op 5 oktober 2022 in EU parlement:
Mijnheer de Voorzitter, de oorlog in Oekraïne escaleert snel in een bredere verschrikking. En voor zover ik kan zien, doet vrijwel niemand in deze zaal iets om dit te voorkomen.
In feite lijken de meeste mensen af ??te komen van het feit dat het escaleert. En op dit precieze moment worden natuurlijk, zoals gewoonlijk, de stemmen die de haast naar oorlog uitdagen aangevallen en tot zwijgen gebracht, besmeurd als verraders, trawanten, Poetin-poppen, Kremlin-handlangers, Russische agenten.
Eerlijk gezegd is het zielig. En ik maak de vergelijking niet lichtvaardig, maar de grofheid en het cynisme van deze uitlatingen van de reguliere EU-partijen had net zo goed geschreven kunnen zijn door Hermann Göring, die berucht zei dat hoewel mensen nooit oorlog willen, ze tot oorlog kunnen worden gebracht met bedreigingen en laster.
Hij zei dat je ze alleen maar hoeft te vertellen dat ze worden aangevallen, de pacifisten aan de kaak te stellen wegens gebrek aan patriottisme en hun land aan gevaar bloot te stellen – het werkt in alle opzichten hetzelfde. Waar hij leidde, volgt u.
Dit Parlement zou zich moeten schamen voor dit debat. Woorden worden verdraaid, betekenissen worden ondermijnd en de waarheid wordt op zijn kop gezet. Het is niet anti-Europees, het is niet anti-Oekraïens, het is niet pro-Russisch: het is gezond verstand. De arbeidersklasse van Europa heeft niets te winnen bij deze oorlog en alles te verliezen.
En ik vind het lachwekkend dat degenen die om wapens roepen naar Oekraïne nooit om wapens vragen voor het volk van Jemen. In tegenstelling tot jou ben ik tegen elke oorlog. Ik wil dat het stopt. Ik verontschuldig me daar niet voor. En ik ga er ook niet voor worden veroordeeld en geëtiketteerd.
-----
Clare Daly (° Ierland, 1968) is één van de weinigen die zich openlijk uitspreekt over het conflict in Oekraïne en aandringt op vredesonderhandelingen ipv Oekraïne ongelimiteerd te bewapenen. Daly is Europarlementslid voor de Ierse linkse politieke partij Independents 4 Change, onderdeel van The Left in the European Parliament – ??GUE/NGL.
|