Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Oekraïense oorlog (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=228)
-   -   Crashes Russische vliegtuigen zij mogelijk het gevolg van slecht onderhoud. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266788)

reservespeler 24 oktober 2022 17:52

Crashes Russische vliegtuigen zij mogelijk het gevolg van slecht onderhoud.
 
https://nos.nl/artikel/2449591-crash...nd-krijgsmacht

'Crashes Russische vliegtuigen mogelijk gevolg van slechte toestand krijgsmacht'

In korte tijd is twee keer een Russisch gevechtsvliegtuig neergestort zonder dat het werd neergehaald. Gisteren gebeurde dat in de Russische stad Irkoetsk. Een Su-30 stortte neer op een houten huis. Bij het ongeluk van gisteren zouden de piloten tijdens een testvlucht zijn gestikt.

Bij de crash vorige week in de Russische stad Jejsk kwamen zeker dertien mensen om het leven toen een vliegtuig van hetzelfde type zich in een flatgebouw van negen verdiepingen boorde.

Frans Osinga, hoogleraar Oorlogsstudies, zegt in het NOS Radio 1 Journaal dat de oorzaak van de recente crashes moeilijk te bepalen is. "Bij de eerste crash zou het een motorstoring zijn geweest. Dat kan gebeuren, maar dat het na zo'n korte tijd weer gebeurt, geeft te denken. Er wordt gezegd dat de onderhoudstoestand van heel veel vliegtuigen matig is en ook de kwaliteit en de toevoer van reserveonderdelen te wensen overlaat."

Ook westerse sancties spelen mee, zegt Osinga. "De wapenindustrie en de luchtvaartindustrie hebben last van de sancties omdat noodzakelijke hoogwaardige technologie niet wordt geleverd. Hierdoor worden vliegtuigen 'gekannibaliseerd' voor onderdelen om andere vliegtuigen in de lucht te houden. Daarnaast krijgen de vliegers weinig vlieguren en weinig training. Hierdoor breekt de hele keten van vliegveiligheid af."


Zouden de sancties dan eindelijk vruchten afwerpen.

Philemon 24 oktober 2022 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10056017)
Zouden de sancties dan eindelijk vruchten afwerpen.

Uiteraard werpen de sancties vruchten af, en zeker nu de secundaire sancties die de grijze markt toeknijpen.

Alleen erg benieuwd hoelang ze hun gestolen Airbus en Boeing vliegtuigen nog in de lucht kunnen houden. Je kan er natuurlijk een paar afbreken voor onderdelen, banden, remmen enz, maar de software van de vliegtuigen is wel onder sanctie en ze missen dus heel wat kritische updates aan de apparatuur van de toestellen.

Den Ardennees 25 oktober 2022 17:08

Het lijkt me wel erg snel: de boycot is toch pas begonnen in maart. Zouden ze er al zo snel gevolgen van ondervinden voor de militaire luchtvaart?

Onzijdig 25 oktober 2022 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 10056705)
Het lijkt me wel erg snel: de boycot is toch pas begonnen in maart. Zouden ze er al zo snel gevolgen van ondervinden voor de militaire luchtvaart?

You never know, als de sterkte van hun militaire luchtvaart evenredig is met hun landmacht zou dit wel goed kunnen.

kelt 25 oktober 2022 17:35

Herinneren we ons:
Reeds in de eerste maand van dit speciaal operatietje (toen het de ganse wereld,en dus ook de Russen) wel duidelijk was dat dit geen militaire parade tot in het centrum van Kiev zou worden,zelfs niet naar Kharkiv,stond volgende vraag reeds in de pers (en op dit forum ook natuurlijk....ach ja! ;-) )
"Wat is er met de Russische Luchtmacht gebeurd?"

Want inderdaad was de prestatie van de "flyboys" waarlijk ondermaats,erger nog,ze bleken te moeten oppassen voor de Oekrainse luchtrmacht die het moest doen met oudere versies van dezelfde vliegtuigen als de Russen......

We hebben het niet alleen over de kwaliteit van de piloten,het bleek al heel snel dat Rusland het moeilijk had om iedere dag,pak em beet,50 a 100 vliegtuigen in de lucht te krijgen...Vervelend als je een "offensief" voert tegen een behoorlijk deel van een geografisch groot land en de vijand ,die op papier VEEL zwakker is dan jezelf en meer verspreid,in een paar dagen hoopt omver te krijgen.

Ondertussen zelfs dat niet meer....


Het had duidelijk toen al niet met de sancties te maken,er moet veel eerder al iets verschrikkelijk mis zijn gegaan bij de Russische Luchtstrijdkrachten...

Het gemis aan technische onderdelen uit de import zal nu natuurlijk niet helpen...:?

kelt 25 oktober 2022 18:31

Op Ukrainska Pravda staat het verhaal dat de Oekrainse Inlichtingendiensten (die blijkbaar erg veel tentakels overal in de Federatie houden) het volgende beweren over dat accident.

Die Su-30 was een van twee stuks die een testvlucht deden na een aantal reparaties of onderhoudswerkzaamheden.

Een van de twee kwam zonder problemen terug en men stelde vast dat de ander nog ergens "in de lucht" was en reeds 20 minuten niet reageerde op oproepen...(é mannekes,wat denkte dat gijlie aan het doen zijt?)

Toestel 2 steeg weer op en men ontdekte dat de 2 bemanningsleden in toestel 1 waarschijnlijk al overleden waren....Uiteindelijk is dat vliegtuig dan neergestort in bewoond gebied....


Er wordt vermoed dat ze een plots drukverlies gehad hebben in de cockpit en/of het ademsysteem niet of niet goed genoeg functioneerde......

reservespeler 25 oktober 2022 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 10056705)
Het lijkt me wel erg snel: de boycot is toch pas begonnen in maart. Zouden ze er al zo snel gevolgen van ondervinden voor de militaire luchtvaart?

Als de staat al niet optimaal is en je hebt dan helemaal geen reserve-onderdelen ...

Herr Flick 25 oktober 2022 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 10056705)
Het lijkt me wel erg snel: de boycot is toch pas begonnen in maart. Zouden ze er al zo snel gevolgen van ondervinden voor de militaire luchtvaart?

Die dingen hebben gruwelijk veel onderhoud nodig. zeker als er extreem mee gevlogen wordt boven het slagveld bvb.

Ge hebt ook goei mechaniekers nodig in goeie omstandigheden kunnen werken en liefst niet te zat zijn. (als ge ziet hoeveel vodka daar gezopen wordt, is dat al een goeie indicator van de kwaliteit van de onderhoudscrews)

Kwaliteit van fuel moet top zijn, dat was in het vere verleden ook wel eens een probleemski verder is er ook een zekere veiligheidscultuur nodig bij zowel mechaniekers als piloten. Iets waar het ze ook nogal aan ontbreekt.

We hebben nog geen een inferieur onderdeel made in china erzats intussen in een motor gemonteerd he, gewoon over de omstandigheden gesproken.

Als je dan bij Ali Express de onderdelen van uwe moteur moet bestellen, of uw printplaten uit gerecycleerde zweedse flitskasten of raspberry pi's moet schroeven zijt ge zeker gepoept.

Herr Flick 25 oktober 2022 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10056734)
Op Ukrainska Pravda staat het verhaal dat de Oekrainse Inlichtingendiensten (die blijkbaar erg veel tentakels overal in de Federatie houden) het volgende beweren over dat accident.

Die Su-30 was een van twee stuks die een testvlucht deden na een aantal reparaties of onderhoudswerkzaamheden.

Een van de twee kwam zonder problemen terug en men stelde vast dat de ander nog ergens "in de lucht" was en reeds 20 minuten niet reageerde op oproepen...(é mannekes,wat denkte dat gijlie aan het doen zijt?)

Toestel 2 steeg weer op en men ontdekte dat de 2 bemanningsleden in toestel 1 waarschijnlijk al overleden waren....Uiteindelijk is dat vliegtuig dan neergestort in bewoond gebied....


Er wordt vermoed dat ze een plots drukverlies gehad hebben in de cockpit en/of het ademsysteem niet of niet goed genoeg functioneerde......

De zuurstoffles slingerde nog ergens rond in het magazijn en ze hebben die gepakt die bij de lege stond. Maar die altijd nog wel een beetje vol is...

t zal zo wel weer iets zijn.

Philemon 26 oktober 2022 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10056855)
Die dingen hebben gruwelijk veel onderhoud nodig. zeker als er extreem mee gevlogen wordt boven het slagveld bvb.

Ge hebt ook goei mechaniekers nodig in goeie omstandigheden kunnen werken en liefst niet te zat zijn. (als ge ziet hoeveel vodka daar gezopen wordt, is dat al een goeie indicator van de kwaliteit van de onderhoudscrews)

Kwaliteit van fuel moet top zijn, dat was in het vere verleden ook wel eens een probleemski verder is er ook een zekere veiligheidscultuur nodig bij zowel mechaniekers als piloten. Iets waar het ze ook nogal aan ontbreekt.

We hebben nog geen een inferieur onderdeel made in china erzats intussen in een motor gemonteerd he, gewoon over de omstandigheden gesproken.

Als je dan bij Ali Express de onderdelen van uwe moteur moet bestellen, of uw printplaten uit gerecycleerde zweedse flitskasten of raspberry pi's moet schroeven zijt ge zeker gepoept.

Voila, dat is wel een correcte visie.

Anderzijds mag je die mechaniekers toch nie onderschatten.
Diverse keren wat Antonov bemanningen meegemaakt, man als ze je passeerden stonken ze een uur in de wind want die kwamen niet uit hun vliegtuig voor soms een maand.
Maar een reservewiel opleggen (die hadden ze altijd in ruime hoeveelheid mee) dat zouden ze zelfs met een gewone autokrik hebben gekund.

Die Antonov's zijn natuurlijk niet vergelijkbaar in onderhoud met een Sukhoi oorlogsmachine.

stab 26 oktober 2022 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philemon (Bericht 10056998)
Voila, dat is wel een correcte visie.

Anderzijds mag je die mechaniekers toch nie onderschatten.
Diverse keren wat Antonov bemanningen meegemaakt, man als ze je passeerden stonken ze een uur in de wind want die kwamen niet uit hun vliegtuig voor soms een maand.
Maar een reservewiel opleggen (die hadden ze altijd in ruime hoeveelheid mee) dat zouden ze zelfs met een gewone autokrik hebben gekund.

Die Antonov's zijn natuurlijk niet vergelijkbaar in onderhoud met een Sukhoi oorlogsmachine.

Da zal wel e bekke overdreven zijn, niettes?:|

Philemon 26 oktober 2022 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 10057069)
Da zal wel e bekke overdreven zijn, niettes?:|

Uiteraard, maar die mechaniekers die mee vlogen met het vliegtuig konden wel met minimale middelen aan boord heel wat technische problemen aan. Hoedje af voor Antonov Airlines crew.

TheFourHorsemen 26 oktober 2022 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 10056705)
Het lijkt me wel erg snel: de boycot is toch pas begonnen in maart. Zouden ze er al zo snel gevolgen van ondervinden voor de militaire luchtvaart?

Vergeet niet dat er ook al heel wat neergehaald zijn boven Oekraïne hé. Dit waren misschien vliegtuigen die al een hele tijd niet werden gebruikt.

Herr Flick 26 oktober 2022 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philemon (Bericht 10056998)
Voila, dat is wel een correcte visie.

Anderzijds mag je die mechaniekers toch nie onderschatten.
Diverse keren wat Antonov bemanningen meegemaakt, man als ze je passeerden stonken ze een uur in de wind want die kwamen niet uit hun vliegtuig voor soms een maand.
Maar een reservewiel opleggen (die hadden ze altijd in ruime hoeveelheid mee) dat zouden ze zelfs met een gewone autokrik hebben gekund.

Die Antonov's zijn natuurlijk niet vergelijkbaar in onderhoud met een Sukhoi oorlogsmachine.

Ja maar ze zullen wel goeie mechaniekers gehad hebben, maar ik spreek over het nu he. hoeveel al gesneuveld, hoeveel die al op penisoenski zijn ondertussen en als ge al 8 maand non stop aan het draaien zijt laat ge ook steken vallen he. Altijd moeten blijven improviseren blijft ook niet duren hoor.

Overigens, Antonov airlines waren dat geen Oekraieners ?

Herr Flick 26 oktober 2022 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 10057094)
Vergeet niet dat er ook al heel wat neergehaald zijn boven Oekraïne hé. Dit waren misschien vliegtuigen die al een hele tijd niet werden gebruikt.

ja van die mothballed airframes die ze ergens in stock hebben zitten en dan rap rap , liefst nog gisteren dan vandaag moeten oplappen hebben.

ik denk dat hun algehele toestand gewoon belabberd is. En alles wat snel snel moet en waar hoekske afgereden moeten worden, dat gaat vroeg of laat fout.

Philemon 26 oktober 2022 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10057160)
Overigens, Antonov airlines waren dat geen Oekraieners ?

Inderdaad dat is een Oekrainse internationale transportfirma. En specialisten in het vervoer van allerlei moeilijke transporten (cargo) naar bestemmingen overal op de aardbol.
Vliegen nog steeds met een vijftal vliegtuigen van een vloot die voor februari een vijftiental vliegtuigen telde, en creëren zo extra wat inkomsten voor Oekraïne.
Hun uitvalsbasis is nu van Kiev verplaatst naar Leipzig.

Herr Flick 26 oktober 2022 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philemon (Bericht 10057367)
Inderdaad dat is een Oekrainse internationale transportfirma. En specialisten in het vervoer van allerlei moeilijke transporten (cargo) naar bestemmingen overal op de aardbol.
Vliegen nog steeds met een vijftal vliegtuigen van een vloot die voor februari een vijftiental vliegtuigen telde, en creëren zo extra wat inkomsten voor Oekraïne.
Hun uitvalsbasis is nu van Kiev verplaatst naar Leipzig.

Ja dien hele grote is uitgebrand he, zonde.

Gipsy 27 oktober 2022 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 10056705)
Het lijkt me wel erg snel: de boycot is toch pas begonnen in maart. Zouden ze er al zo snel gevolgen van ondervinden voor de militaire luchtvaart?

De onderhoudsregels in de luchtvaart zijn zeer strict. Als men door gebrek aan wisselstukken of gewoon gebrekkig onderhoud de vliegtuigen soms met versleten wisselstukken van andere vliegtuigen als regel te gebruiken is het evident dat die vliegtuigen niet meer luchtvaardig zijn.
Dat zal er niet op verbeteren want er is een embargo op wisselstukken die normaal uit buitenland komen. Op den duur is het roulette Russe.

De Russische zwakheden, zowel militair als op industrieel niveau zijn rampzaliger dan men in het Westen ooit dacht. Op dat gebied heeft Rusland reeds de oorlog verloren.

fcal 27 oktober 2022 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 10057729)
De onderhoudsregels in de luchtvaart zijn zeer strict. Als men door gebrek aan wisselstukken of gewoon gebrekkig onderhoud de vliegtuigen soms met versleten wisselstukken van andere vliegtuigen als regel te gebruiken is het evident dat die vliegtuigen niet meer luchtvaardig zijn.
Dat zal er niet op verbeteren want er is een embargo op wisselstukken die normaal uit buitenland komen. Op den duur is het roulette Russe.

De Russische zwakheden, zowel militair als op industrieel niveau zijn rampzaliger dan men in het Westen ooit dacht. Op dat gebied heeft Rusland reeds de oorlog verloren.

Het is erg, die toestand. Het lijkt wel het Belgisch Leger te zijn. Zonder houtjes en touwtjes bewoog er ook niet veel.

Gipsy 27 oktober 2022 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 10057733)
Het is erg, die toestand. Het lijkt wel het Belgisch Leger te zijn. Zonder houtjes en touwtjes bewoog er ook niet veel.

Ja maar met Elisabeth de Saxen-Coburg kunnen we op ons 2 oren slapen. Die kan goed schieten.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be