![]() |
Crashes Russische vliegtuigen zij mogelijk het gevolg van slecht onderhoud.
https://nos.nl/artikel/2449591-crash...nd-krijgsmacht
'Crashes Russische vliegtuigen mogelijk gevolg van slechte toestand krijgsmacht' In korte tijd is twee keer een Russisch gevechtsvliegtuig neergestort zonder dat het werd neergehaald. Gisteren gebeurde dat in de Russische stad Irkoetsk. Een Su-30 stortte neer op een houten huis. Bij het ongeluk van gisteren zouden de piloten tijdens een testvlucht zijn gestikt. Bij de crash vorige week in de Russische stad Jejsk kwamen zeker dertien mensen om het leven toen een vliegtuig van hetzelfde type zich in een flatgebouw van negen verdiepingen boorde. Frans Osinga, hoogleraar Oorlogsstudies, zegt in het NOS Radio 1 Journaal dat de oorzaak van de recente crashes moeilijk te bepalen is. "Bij de eerste crash zou het een motorstoring zijn geweest. Dat kan gebeuren, maar dat het na zo'n korte tijd weer gebeurt, geeft te denken. Er wordt gezegd dat de onderhoudstoestand van heel veel vliegtuigen matig is en ook de kwaliteit en de toevoer van reserveonderdelen te wensen overlaat." Ook westerse sancties spelen mee, zegt Osinga. "De wapenindustrie en de luchtvaartindustrie hebben last van de sancties omdat noodzakelijke hoogwaardige technologie niet wordt geleverd. Hierdoor worden vliegtuigen 'gekannibaliseerd' voor onderdelen om andere vliegtuigen in de lucht te houden. Daarnaast krijgen de vliegers weinig vlieguren en weinig training. Hierdoor breekt de hele keten van vliegveiligheid af." Zouden de sancties dan eindelijk vruchten afwerpen. |
Citaat:
Alleen erg benieuwd hoelang ze hun gestolen Airbus en Boeing vliegtuigen nog in de lucht kunnen houden. Je kan er natuurlijk een paar afbreken voor onderdelen, banden, remmen enz, maar de software van de vliegtuigen is wel onder sanctie en ze missen dus heel wat kritische updates aan de apparatuur van de toestellen. |
Het lijkt me wel erg snel: de boycot is toch pas begonnen in maart. Zouden ze er al zo snel gevolgen van ondervinden voor de militaire luchtvaart?
|
Citaat:
|
Herinneren we ons:
Reeds in de eerste maand van dit speciaal operatietje (toen het de ganse wereld,en dus ook de Russen) wel duidelijk was dat dit geen militaire parade tot in het centrum van Kiev zou worden,zelfs niet naar Kharkiv,stond volgende vraag reeds in de pers (en op dit forum ook natuurlijk....ach ja! ;-) ) "Wat is er met de Russische Luchtmacht gebeurd?" Want inderdaad was de prestatie van de "flyboys" waarlijk ondermaats,erger nog,ze bleken te moeten oppassen voor de Oekrainse luchtrmacht die het moest doen met oudere versies van dezelfde vliegtuigen als de Russen...... We hebben het niet alleen over de kwaliteit van de piloten,het bleek al heel snel dat Rusland het moeilijk had om iedere dag,pak em beet,50 a 100 vliegtuigen in de lucht te krijgen...Vervelend als je een "offensief" voert tegen een behoorlijk deel van een geografisch groot land en de vijand ,die op papier VEEL zwakker is dan jezelf en meer verspreid,in een paar dagen hoopt omver te krijgen. Ondertussen zelfs dat niet meer.... Het had duidelijk toen al niet met de sancties te maken,er moet veel eerder al iets verschrikkelijk mis zijn gegaan bij de Russische Luchtstrijdkrachten... Het gemis aan technische onderdelen uit de import zal nu natuurlijk niet helpen...:? |
Op Ukrainska Pravda staat het verhaal dat de Oekrainse Inlichtingendiensten (die blijkbaar erg veel tentakels overal in de Federatie houden) het volgende beweren over dat accident.
Die Su-30 was een van twee stuks die een testvlucht deden na een aantal reparaties of onderhoudswerkzaamheden. Een van de twee kwam zonder problemen terug en men stelde vast dat de ander nog ergens "in de lucht" was en reeds 20 minuten niet reageerde op oproepen...(é mannekes,wat denkte dat gijlie aan het doen zijt?) Toestel 2 steeg weer op en men ontdekte dat de 2 bemanningsleden in toestel 1 waarschijnlijk al overleden waren....Uiteindelijk is dat vliegtuig dan neergestort in bewoond gebied.... Er wordt vermoed dat ze een plots drukverlies gehad hebben in de cockpit en/of het ademsysteem niet of niet goed genoeg functioneerde...... |
Citaat:
|
Citaat:
Ge hebt ook goei mechaniekers nodig in goeie omstandigheden kunnen werken en liefst niet te zat zijn. (als ge ziet hoeveel vodka daar gezopen wordt, is dat al een goeie indicator van de kwaliteit van de onderhoudscrews) Kwaliteit van fuel moet top zijn, dat was in het vere verleden ook wel eens een probleemski verder is er ook een zekere veiligheidscultuur nodig bij zowel mechaniekers als piloten. Iets waar het ze ook nogal aan ontbreekt. We hebben nog geen een inferieur onderdeel made in china erzats intussen in een motor gemonteerd he, gewoon over de omstandigheden gesproken. Als je dan bij Ali Express de onderdelen van uwe moteur moet bestellen, of uw printplaten uit gerecycleerde zweedse flitskasten of raspberry pi's moet schroeven zijt ge zeker gepoept. |
Citaat:
t zal zo wel weer iets zijn. |
Citaat:
Anderzijds mag je die mechaniekers toch nie onderschatten. Diverse keren wat Antonov bemanningen meegemaakt, man als ze je passeerden stonken ze een uur in de wind want die kwamen niet uit hun vliegtuig voor soms een maand. Maar een reservewiel opleggen (die hadden ze altijd in ruime hoeveelheid mee) dat zouden ze zelfs met een gewone autokrik hebben gekund. Die Antonov's zijn natuurlijk niet vergelijkbaar in onderhoud met een Sukhoi oorlogsmachine. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Overigens, Antonov airlines waren dat geen Oekraieners ? |
Citaat:
ik denk dat hun algehele toestand gewoon belabberd is. En alles wat snel snel moet en waar hoekske afgereden moeten worden, dat gaat vroeg of laat fout. |
Citaat:
Vliegen nog steeds met een vijftal vliegtuigen van een vloot die voor februari een vijftiental vliegtuigen telde, en creëren zo extra wat inkomsten voor Oekraïne. Hun uitvalsbasis is nu van Kiev verplaatst naar Leipzig. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat zal er niet op verbeteren want er is een embargo op wisselstukken die normaal uit buitenland komen. Op den duur is het roulette Russe. De Russische zwakheden, zowel militair als op industrieel niveau zijn rampzaliger dan men in het Westen ooit dacht. Op dat gebied heeft Rusland reeds de oorlog verloren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be