Micele |
25 oktober 2022 09:32 |
Vrees voor brandstoftekort in Europa = dure diesel/benzine? Sancties tegen Rusland.
Voor de oorlog kreeg België bijna 30 % Russische olie, en ook nog geraffineerde producten zoals benzine en diesel. Nu is dat al een stuk minder ( op papier), maar vanaf 5 december gaat er niets meer mogen komen...
Vanaf 5 december beginnen de sancties. Maar blijkbaar zijn de Europese landen daarop voldoende voorbereid, en uit voorzorg zijn er crisisplannen voor tekorten op te vangen.
Allemaal goed en wel, maar tussen de regels gelezen verwacht ik alvast duurdere brandstofprijzen.
Prijzen van € 2,5 voor benzine en 3 € voor diesel sluit ik niet uit...
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221025_91682607
Europa vreest voor dieseltekort: hoe ban op Russische olie iederéén nerveus maakt
De oliemarkt bereidt zich voor op de nakende Europese boycot op Russische olie. Terwijl Rusland een ‘schaduwvloot’ bouwt, werkt Nederland aan een crisisplan tegen een mogelijk dieseltekort. België ziet daar (nog) geen graten in.
Nico Tanghe, Vandaag om 06:39
Kan de toeleveringsketen de zwaarste olieboycot ooit in de Russische geschiedenis aan? Dat is de vraag waarmee zowat de hele oliemarkt bezig is. Van oliehandelaren over tankerbedrijven tot ’s werelds machtigste regeringen: iedereen bereidt zich voor op de strenge sancties die Europa wil opleggen aan de Russische olie-industrie.
Het sanctiepakket bestaat uit twee delen. Op 5 december gaan de eerste nieuwe sancties tegen Rusland in, waaronder een importverbod op ruwe olie. Begin volgend jaar mogen er ook geen geraffineerde olieproducten meer uit Rusland worden ingevoerd, zoals benzine en diesel. Tot nader order, want onder leiding van de VS wordt nog altijd druk gelobbyd om de ‘agressieve’ Europese sancties tegen Russische olie te temperen, voorlopig zonder resultaat.
LEES OOK. Hoe Iran het Midden-Oosten meesleurt in de oorlog in Oekraïne
Schaduwvloot
De oliesector bereidt zich voor op een mogelijk ontwrichtende aanbodschok op de oliemarkt. In Rusland zelf neemt de chaos in de logistieke keten dag na dag toe. Zo zijn er berichten dat Rusland een enorme ‘schaduwvloot’ uitbouwt van tankers met onbekende eigenaars, die straks klaar moeten zijn om de Russische olie anoniem naar kandidaat-kopers te transporteren die de Europese sancties willen omzeilen.
“Als je ziet hoeveel olietankers er de voorbije zes maanden zijn verkocht aan anonieme kopers, dan is het duidelijk dat iemand een (geheime, red.) vloot opbouwt”, zegt Christian Ingerslev, CEO van Maersk Tankers in Kopenhagen, aan het persagentschap Bloomberg.
Experts voorspellen ook meer geheime transfers van ladingen tussen olietankers op volle zee en een verdere toename van Russische olie-export naar China en India.
LEES OOK. Energie-expert waarschuwt: “De volgende winter, dát wordt het grote probleem”
Crisisplan
In Europa neemt intussen de zenuwachtigheid toe. “Bijna 30 procent van de ruwe olie die de Belgische raffinaderijen verwerken, kwam bij de start van de oorlog uit Rusland. Nu is dat al een flink stuk minder, bedrijven zijn al maanden op zoek naar alternatieven”, zegt Benoit Schrans, de woordvoerder van de Belgische petroleumfederatie.
Makkelijk is dat niet. Russische olie is zwaarder dan andere types olie en veel raffinaderijen zijn industrieel ingesteld op die olie. Een ander type olie raffineren kost tijd en vraagt ook nieuwe investeringen. Dat is niet evident op een moment dat de Franse raffinaderijen staken en de vrees bestaat dat Poetin uit wraak de belangrijke oliepijplijn naar Europa zal sluiten. Ook dat veroorzaakt nervositeit.
LEES OOK. Waarom diesel zoveel duurder is als benzine
Vooral de vrees voor een tekort aan diesel deze winter – een brandstof die voor veel economische sectoren cruciaal is – neemt toe in de EU. Als de toevoer van Russische olie helemaal stopt, dreigt een dieseltekort voor de binnenvaart, de landbouw, de transportsector en waterbouw, blijkt uit een brief van de bevoegde Nederlandse minister, Rob Jetten (klimaat en energie), aan de Tweede Kamer. Volgens Het Financieele Dagblad werkt de Nederlandse regering uit voorzorg al aan een “landelijk crisisplan olie” voor deze winter.
De uitdaging om voldoende alternatieven voor Russische olie te vinden kan deze winter tot een nieuwe prijsopstoot aan de pomp leiden, zeker nu de VS volop extra diesel opkoopt. President Joe Biden wil in de aanloop naar de midterms niet met een tekort geconfronteerd worden.
Maar in België ziet de sector in een crisisplan (nog) geen graten. “Bij onze leden zijn er nog geen signalen dat er deze winter een dieseltekort kan ontstaan. Vergeet niet dat ons land over een strategische oliereserve van 90 dagen beschikt”, klinkt het bij de petroleumfederatie.
LEES OOK. Wie kan doorbraak in oorlog in Oekraïne forceren? “Eén land heeft misschien wel het meest van al de sleutel in handen”
|
|