Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Corona en de wereldwijde leerachterstand (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266850)

djimi 30 oktober 2022 13:24

Corona en de wereldwijde leerachterstand
 
Wat van in het begin door niet weinig mensen - onder wie ook onderwijs-experts - gevreesd werd, blijkt dan toch uit te komen:


https://www.trouw.nl/buitenland/de-d...nden~b7cc8354/

fragmenten:

<<

Tijdens de pandemie hebben bijna alle kinderen te maken gehad met schoolsluitingen. De gevolgen zijn wereldwijd desastreus.

>>

<<

...

Het is de ‘ergste crisis in het onderwijs in een eeuw’, aldus de Wereldbank. Zeker 153 miljoen kinderen hebben tussen 2020 en 2022 meer dan de helft van de tijd geen fysiek onderwijs kunnen volgen door schoolsluitingen. Daarvan hebben meer dan 60 miljoen kinderen zelfs driekwart van die periode geen fysiek onderwijs gekregen.

Hoewel bijna alle scholen ter wereld op een gegeven moment de deuren sloten, zijn er grote verschillen in hoe lang kinderen thuis moesten zitten. Zo gingen in Europa en Centraal-Azië de scholen gemiddeld 30 weken dicht, in Afrika ten zuiden van de Sahara 32 weken en in Latijns-Amerika, de Caraïben en Zuid-Azië gemiddeld 75 weken of meer.

De mate waarin kinderen getroffen zijn door de sluitingen hangt niet alleen af van waar ze wonen, maar vooral ook van hun sociaaleconomische status, stellen onderzoekers. Uit bijna alle onderzoeken komt naar voren dat kinderen uit armere families harder geraakt zijn dan hun rijkere klasgenoten
...

>>

<<

...

Ondertussen zegt driekwart van de landen ter wereld bezig te zijn met strategieën - zoals extra lange schooldagen - om de achterstand bij de kinderen die wel zijn teruggekeerd in te halen, blijkt uit een enquête van Unicef. Maar de vraag is of dat de schade die corona het onderwijs heeft berokkend kan terugdraaien. De Wereldbank schat dat de generatie die als scholier de pandemie meemaakte gezamenlijk 17 biljoen dollar - 14 procent van het wereldwijde bbp - aan toekomstig inkomen zal mislopen, vanwege het geleden onderwijsverlies...

>>


:-o


Maar dan is er nog Zweden:

https://www.trouw.nl/buitenland/in-z...rima~b84d377a/

<<

...

Nu hoeft het geen verrassing te zijn dat de geestelijke gesteldheid van Zweedse tieners betrekkelijk goed is. Zweden hád nou eenmaal een andere coronastrategie. Jongeren, of ze nu afstandsonderwijs kregen of niet, is nooit verteld zich koest te houden en thuis te blijven, behalve als ze daadwerkelijk ziek waren. Ze konden hun vrienden zien, naar de sportschool, het zwembad, de sauna, de bibliotheek en het café. Hoewel er beslist wat valt af te dingen op Zwedens pandemische uitzonderingsbeleid lijkt het voor jongeren toch vooral goed te hebben uitgepakt.

>>


Ik vraag mij af of en zo ja hoe de enthousiaste voorstanders van de 'lock down'-strategie op dit nieuws gaan reageren.

Ik vraag mij eveneens af of en zo ja hoe de getroffen bevolkingsgroep ooit gaat reageren.

:-(

Rudy 30 oktober 2022 14:05

Dit was te verwachten.
Dit konden we al vaststellen tijdens het sluiten van de scholen. Afstandsonderwijs kon dit ook niet vermijden.

Oma 30 oktober 2022 14:07

Ze wisten op voorhand maar al te goed hoe desastreus de gevolgen van lock downs en schoolsluitingen zouden zijn, daarom werden ze ook opgelegd.
Verspreiding van een virus vermijdt je niet door gezonde mensen maar de besmettelijke, zieke mensen op te sluiten en schoolgaande kinderen en jongeren werden helemaal niet ziek van corona dus was er geen enkele reden om scholen te sluiten met leer-achterstand tot gevolg. (En ook geen enkele reden om te vaccineren!!!:evil:)

Nu gaan ze ook nog de kinderen pesten en straffen met extra lange schooldagen om de achterstand in te halen waarvoor de politieke criminelen en tv-kwakzalvers schuldig aan zijn door wanbeleid met nutteloze, schadelijke lockdowns en onnodige schoolsluitingen.

Dat politiek zootje heeft zelf de onnodige leer-achterstand (én stress, én psychische/gezondheidsproblemen etc....) veroorzaakt en doet nu de kinderen (en bevolking) daarvoor boeten. :evil:

Hoofdstraat 31 oktober 2022 00:49

Die experts hebben een miljard kinderen hun scholing en vrijheid afgenomen, ze wisten vooraf dat dit zelfs 1 a 2 miljard levensjaren zal kosten. Dat zijn toch wel cijfers die indruk zouden moeten maken, zouden.

patrickve 31 oktober 2022 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 10059209)
De mate waarin kinderen getroffen zijn door de sluitingen hangt niet alleen af van waar ze wonen, maar vooral ook van hun sociaaleconomische status, stellen onderzoekers. Uit bijna alle onderzoeken komt naar voren dat kinderen uit armere families harder geraakt zijn dan hun rijkere klasgenoten[/i]...

Oef. Even schrik gehad, maar het gaat toch in de juiste richting uiteindelijk.

99% van de wetenschappers had dus toch gelijk, alles bij elkaar...

CUFI 31 oktober 2022 08:33

Wat hebben we vandaag geleerd?
“Wees op uw hoede voor liberale, groene en socialistische leerkrachten en weet dat homeschooling de voorrang krijgt.”

Iets gijzelde de gehele samenleving en ze proberen sedert zeer vroeg de normale gang van zaken af te leren. Het vereiste hemel en aarde alvorens deze 1mm achteruit stapten.
Needless to say dat dat niet zal volstaan.
Openbare repentance en de technocratie openbaar afzweren om terug te keren naar de traditionele normen van weleer.
It is the only way.

TREBRON 31 oktober 2022 12:28

Die leerachterstand is niet alleen te wijten aan Corona? Ik zou zelfs beweren helemaal niet.
Denk eens na, je moet maar als Nederlands sprekend naar het eerste studiejaar gaan en in een klas zitten met de helft kinderen die de taal niet of nauwelijks spreken. Dat zet zich door naar de volgende schooljaren zodat je uiteindelijk naar het middelbaar moet met de helft van de bagage die je in feite gaat nodig hebben. Ik ken persoonlijk leerkrachten lagere school die het om die reden opgegeven hebben . Het breekpunt is veelal dat , als Mo gebuisd is , zijn ouders komen zeggen dat het de fout van de leerkracht is.

TREBRON 31 oktober 2022 12:35

Djimi schreef:

De mate waarin kinderen getroffen zijn door de sluitingen hangt niet alleen af van waar ze wonen, maar vooral ook van hun sociaaleconomische status, stellen onderzoekers. Uit bijna alle onderzoeken komt naar voren dat kinderen uit armere families harder geraakt zijn dan hun rijkere klasgenoten...
Ik repliceer.
Dat heeft er geen bal mee te maken .
Mijn buurman is in een weeshuis opgevoed tot zijn 18 jaar en dan op de wereld losgelaten en op straat beland...... Nu is hij Accountant NCAB
Allemaal een kwestie van wilskracht.. .

Rudy 31 oktober 2022 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 10059657)
Djimi schreef:

De mate waarin kinderen getroffen zijn door de sluitingen hangt niet alleen af van waar ze wonen, maar vooral ook van hun sociaaleconomische status, stellen onderzoekers. Uit bijna alle onderzoeken komt naar voren dat kinderen uit armere families harder geraakt zijn dan hun rijkere klasgenoten...
Ik repliceer.
Dat heeft er geen bal mee te maken .
Mijn buurman is in een weeshuis opgevoed tot zijn 18 jaar en dan op de wereld losgelaten en op straat beland...... Nu is hij Accountant NCAB
Allemaal een kwestie van wilskracht.. .

Gedeeltelijk. Er zijn er die het ver schoppen zonder veel onderwijs. De uitzondering bevestigd echter de regel niet. Laaggeschoolden met twee linkse handen schoppen het doorgaans niet ver.

Oma 31 oktober 2022 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 10059652)
Die leerachterstand is niet alleen te wijten aan Corona? Ik zou zelfs beweren helemaal niet.
Denk eens na, je moet maar als Nederlands sprekend naar het eerste studiejaar gaan en in een klas zitten met de helft kinderen die de taal niet of nauwelijks spreken. Dat zet zich door naar de volgende schooljaren zodat je uiteindelijk naar het middelbaar moet met de helft van de bagage die je in feite gaat nodig hebben. Ik ken persoonlijk leerkrachten lagere school die het om die reden opgegeven hebben . Het breekpunt is veelal dat , als Mo gebuisd is , zijn ouders komen zeggen dat het de fout van de leerkracht is.

Het verlagen van het onderwijsniveau door de overheid is inderdaad al jaren sluipend bezig om de anderstaligen, allochtonen en migranten dus, die niet meekunnen - omdat ze weigeren om te integreren en de taal te leren - meer kansen te geven om toch nog te kunnen slagen......dat had en heeft alles te maken met het politieke hielen likken van vreemd kiesvee.
Daarom werd ook het Nederlands dictee geschrapt, anderstaligen bakten daar helemaal niks van dus dan schrapt de overheid dat maar. :evil:
Dat dit de taalvaardigheid van kinderen niet ten goede komt, zal de politiek worst wezen, stemmetjes van vreemd kiesvee voor verkiezingen zijn belangrijker.
Daarom is het tegenwoordig zo schrijnend gesteld met de taalvaardigheden én algemene basiskennis van onze jeugd: de politiek heeft dat welbewust om zeep geholpen door het niveau van het onderwijs te kelderen om vreemd gespuis, dat de taal niet wil leren, terwille te zijn in de hoop op electoraal gewin.

Daar bovenop nog eens een extra leerachterstand door de schoolsluitingen van corona want die troffen diezelfde "zwakkere" anderstaligen nog eens zo hard want onze kinderen die wel mee konden met het eerdere, hogere niveau hebben weinig tot geen last of achterstand ondervonden van de online lessen en schoolsluitingen. Overigens waren er zelfs anderstaligen die geen online lessen konden volgen omdat zij geen pc en internettoegang hadden...maar daar werd door de (vermomde linkse) pamperpolitieker van dienst natuurlijk in allerijl voor gezorgd:

25 maart 2020:

Citaat:

https://www.hln.be/binnenland/tiendu...ngen~a08ab408/

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA)gaat op zoek naar 10.000 laptops voor leerlingen uit het middelbaar onderwijs die thuis geen computer hebben.

Pandareus 31 oktober 2022 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10059527)
Oef. Even schrik gehad, maar het gaat toch in de juiste richting uiteindelijk.

99% van de wetenschappers had dus toch gelijk, alles bij elkaar...

Je hebt hier vroeger heelder epistels geschreven over afstandsonderwijs, en dat klassikaal onderwijs in veel gevallen nutteloos is. Als deze crisis al één ding ondubbelzinnig aantoont dan wel dat afstandsonderwijs volkomen waardeloos is.

Hopelijk komt er voldoende kwalitatief onderzoek om de impact van dat ersatz gedoe zowel voor lagere school, middelbaar als hoger onderwijs te meten en in kaart te brengen. Want de universiteiten zijn ook heeeeel gretig op die lulkoek overgestapt.

CUFI 1 november 2022 02:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 10059652)
Die leerachterstand is niet alleen te wijten aan Corona? Ik zou zelfs beweren helemaal niet.
Denk eens na, je moet maar als Nederlands sprekend naar het eerste studiejaar gaan en in een klas zitten met de helft kinderen die de taal niet of nauwelijks spreken. Dat zet zich door naar de volgende schooljaren zodat je uiteindelijk naar het middelbaar moet met de helft van de bagage die je in feite gaat nodig hebben. Ik ken persoonlijk leerkrachten lagere school die het om die reden opgegeven hebben . Het breekpunt is veelal dat , als Mo gebuisd is , zijn ouders komen zeggen dat het de fout van de leerkracht is.

Der zit gene Mo op de scholen. En nog liever een Mo die ze afhardt dan vaccinazi leerkrachten die uitpakken met hun vaccins om te voldoen aan het gezaaide stigma van (sociaal) darwinisten.
EN vergeet die andere bioterreur niet, waar heteroseksuele-woke-meelopers ze sedert peuter in genderdysforie lijven.

De vijand is niet Rusland neen. Homeschool en beperk de schade van die onverkozen fascisten die zonder onze jeugd te brainwashen geen politieke toekomst meer hebben.

patrickve 1 november 2022 06:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10059755)
Je hebt hier vroeger heelder epistels geschreven over afstandsonderwijs, en dat klassikaal onderwijs in veel gevallen nutteloos is. Als deze crisis al één ding ondubbelzinnig aantoont dan wel dat afstandsonderwijs volkomen waardeloos is.

Ja, dat is iets dat ik bijgeleerd heb. Dat gezegd, ik denk dat "voor afstandsonderwijs ontworpen onderwijs" wel veel beter werkt dan "de klas in zoom" doen. Zelfs al is afstandsonderwijs minder goed dat fysisch onderwijs, er is nog een verschil tussen het specifiek ontwerpen van afstandsonderwijs, en doen alsof men fysisch onderwijs doet via zoom he, dat laatste is pas echt lullig.

Ik denk trouwens dat afstandsonderwijs de juiste oplossing is voor de gedragsproblemen op school. Het volstaat van afstandsonderwijs te organiseren, zodat men kinderen met gedragsproblemen gewoon van school kan sturen, en enkel kinderen die zich gedragen naar de fysische school sturen. Dat zal tevens ervoor zorgen dat men veel en veel minder leerkrachten nodig heeft, en die dus kwaliteitsvoller kan aanwerven en beter betalen, voor het kleine percentage kinderen dat goeie manieren heeft geleerd en dus naar de echte school mag gaan.

Maar ik geef toe een te optimistisch beeld te hebben gehad over afstandsonderwijs, en ik heb dat vooral vastgesteld bij mijn oudste zoon die hier in Grenoble geneeskunde studeert. De eerste drie jaar geneeskunde zijn voor 90% afstandsonderwijs, en dat is gewoon ongelofelijk lullig en onaangenaam. Het is zelfs geen interactief onderwijs, het is gewoon het bekijken van ingesproken powerpoints van proffen.

Maar aan de andere kant begrijp je wel de kracht daarvan: je kan eigenlijk zonder extra kosten enorm veel volk opleiden. Of er nu 500 man, dan wel 1 miljoen man die videootjes bekijken maakt verder niet veel uit he. Maar het is een snert studentenbestaan.

Citaat:

Hopelijk komt er voldoende kwalitatief onderzoek om de impact van dat ersatz gedoe zowel voor lagere school, middelbaar als hoger onderwijs te meten en in kaart te brengen. Want de universiteiten zijn ook heeeeel gretig op die lulkoek overgestapt.
Ik denk dat tot aan 15 jaar het in elk geval idioot is. Maar het is wel een manier om al die onbeschofterikken met een excuus van school te sturen. Tot aan 15 jaar is de functie van onderwijs toch ook grotendeels het aanleren van sociaal gedrag, en het hebben van sociale contacten met leeftijdsgenoten.

Het is echter zo dat in het tegenwoordige schoolmilieu dat grotendeels verstoord wordt door de aanwezigheid van wilde dieren, dat toch naar de knoppen is geholpen.

Maar kinderen tot 15 jaar thuis opsluiten, dat is nog waanzinniger.

djimi 1 november 2022 07:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 10059652)
Die leerachterstand is niet alleen te wijten aan Corona? Ik zou zelfs beweren helemaal niet.

Denk eens na, je moet maar als Nederlands sprekend naar het eerste studiejaar gaan en in een klas zitten met de helft kinderen die de taal niet of nauwelijks spreken. Dat zet zich door naar de volgende schooljaren zodat je uiteindelijk naar het middelbaar moet met de helft van de bagage die je in feite gaat nodig hebben. Ik ken persoonlijk leerkrachten lagere school die het om die reden opgegeven hebben. Het breekpunt is veelal dat, als Mo gebuisd is, zijn ouders komen zeggen dat het de fout van de leerkracht is.


Ik vermoed dat u het artikel waarmee de discussie gestart werd niet erg aandachtig gelezen hebt.

Daarin staat namelijk dat het om een WERELDWIJD probleem gaat.

Dat betekent dat ook kinderen/jongeren in landen waar ze amper "Mo" hebben gezien maar wél onnozele corona-maatregelen opgedrongen kregen in de rats zitten.

Uit het artikel:

<<

...

In de laatste twee jaar heeft 94 procent van alle scholieren, zo schat Unicef, te maken gekregen met schoolsluitingen. Veel kinderen hebben hier een flinke leerachterstand aan overgehouden...

>>


En daartegenover staat dan Zweden, waar misschien wél flink wat "Mo" rondhangt maar waar er amper tot géén sprake was van schoolsluitingen en andere restricties op het 'normale' leven van kinderen/jongeren. Gelukkig maar.

djimi 1 november 2022 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 10059657)
Djimi schreef:

De mate waarin kinderen getroffen zijn door de sluitingen hangt niet alleen af van waar ze wonen, maar vooral ook van hun sociaaleconomische status, stellen onderzoekers. Uit bijna alle onderzoeken komt naar voren dat kinderen uit armere families harder geraakt zijn dan hun rijkere klasgenoten...

Ik repliceer.
Dat heeft er geen bal mee te maken .

Mijn buurman is in een weeshuis opgevoed tot zijn 18 jaar en dan op de wereld losgelaten en op straat beland...... Nu is hij Accountant NCAB
Allemaal een kwestie van wilskracht.. .


Eén anecdote volstaat niet om een waarneembaar en op velerlei wijze wetenschappelijk behandeld fenomeen als onbelangrijk, irrelevant of niet-bestaand af te doen.


Daar komt dan nog bij dat zowel in de psychologie als de sociologie het concept 'wilskracht' als vrij waardeloos/zinledig wordt beschouwd, al was het maar omdat ze zo moeilijk meetbaar is.

TREBRON 1 november 2022 11:38

Djimmi aan uw WERELDWIJD heb ik totaal geen boodschap. Mij kan het geen barst schelen dat de scholen niet goed zijn in Centraal Afrika, .Wat mij interesseert is wat ONZE kinderen in ONZE scholen kunnen bereiken, en dat is hoe langer hoe minder dank zij de mensen die we hier gratis onderdak gegeven hebben. Integratie is dat ZIJ zich aanpassen aan ons en niet omgekeerd. Ik heb jeugdvrienden die het ons land geruild hebben met Australië en Canada. Als ik dar nu een gesprek mee heb spreek ik engels omdat ze ondertussen na 50 jaar nog nauwelijks Vlaams spreken. DAT noem ik aanpassing. Niet var van onze buurt spreken de achterkleinkinderen van de eerste vlaag immigranten nog d)steeds hun taal onder elkaar . Onze taal spreken ze ook , maar heel gebrekkig. Mijn kleindochter geeft les aan een eerste jaar en dit jaar waren er11 van de 18 buitenlands van oorsprong en daarvan spraken er 6 geen gebenedijd woord Nederlands. Ge moet maar uw kind daar tussen zitten hebben.

djimi 1 november 2022 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 10060045)
Djimmi aan uw WERELDWIJD heb ik totaal geen boodschap. Mij kan het geen barst schelen dat de scholen niet goed zijn in Centraal Afrika, .Wat mij interesseert is wat ONZE kinderen in ONZE scholen kunnen bereiken, en dat is hoe langer hoe minder dank zij de mensen die we hier gratis onderdak gegeven hebben. Integratie is dat ZIJ zich aanpassen aan ons en niet omgekeerd. Ik heb jeugdvrienden die het ons land geruild hebben met Australië en Canada. Als ik dar nu een gesprek mee heb spreek ik engels omdat ze ondertussen na 50 jaar nog nauwelijks Vlaams spreken. DAT noem ik aanpassing. Niet var van onze buurt spreken de achterkleinkinderen van de eerste vlaag immigranten nog d)steeds hun taal onder elkaar . Onze taal spreken ze ook , maar heel gebrekkig. Mijn kleindochter geeft les aan een eerste jaar en dit jaar waren er11 van de 18 buitenlands van oorsprong en daarvan spraken er 6 geen gebenedijd woord Nederlands. Ge moet maar uw kind daar tussen zitten hebben.


Bon, dan niet hé.

Het is nochtans 'on topic', dat wereldwijd.

Het is best mogelijk dat het onderwijs in uw land op niks trok/trekt, en als dat zo was/is, dan hebben de corona-maatregelen er alleszins geen verbetering in gebracht.


Mijn vraag aan u is nu: aan wiens kant gaat gij staan?

Aan de kant van diegenen die door die maatregelen buitenproportioneel en volstrekt onverdiend getroffen zijn, of aan de kant van diegenen die de maatregelen beslisten, door lieten voeren, toejuichten en misschien zelfs niet ingrijpend genoeg vonden?

:?

patrickve 1 november 2022 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 10060104)
Aan de kant van diegenen die door die maatregelen buitenproportioneel en volstrekt onverdiend getroffen zijn, of aan de kant van diegenen die de maatregelen beslisten, door lieten voeren, toejuichten en misschien zelfs niet ingrijpend genoeg vonden?

De enige verklaring die ik kan bedenken voor het feit dat er daar geen gewelddadige wraak actie is op genomen, moet zijn dat er zodanig veel mensen boter op hun hoofd hebben omdat ze meededen, dat niemand nog durft zeggen wat een varken hij eigenlijk geweest is.

Het is de enige mogelijke verklaring voor de anders onbegrijpelijke afwezigheid van een Via Appia vol lantaarnpalen.

Jay-P. 2 november 2022 04:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10060219)
De enige verklaring die ik kan bedenken voor het feit dat er daar geen gewelddadige wraak actie is op genomen, moet zijn dat er zodanig veel mensen boter op hun hoofd hebben omdat ze meededen, dat niemand nog durft zeggen wat een varken hij eigenlijk geweest is.

Het is de enige mogelijke verklaring voor de anders onbegrijpelijke afwezigheid van een Via Appia vol lantaarnpalen.

Tututut, Pa Trick.
"Live and let die", da's de enige valabele reden voor een epicurist tot in de kist. :-P
Ik kan de houding aanbevelen.

CUFI 2 november 2022 04:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10060350)
Tututut, Pa Trick.
"Live and let die", da's de enige valabele reden voor een epicurist tot in de kist. :-P
Ik kan de houding aanbevelen.

Idd, “let die” politiek doorspekt van lobbyisten die ons overleverde aan vaccinazifabrikanten en hen onschendbaar stelde.
Ze stigmatiseerde degene die waakzaam was en niet degene die onze kinderen poogden dood te spuiten.

Wij zijn geen Chinezen hier he, wij zijn psychotische geradicaliseerde zotten waarvan politici in hun broek kunnen kakken. EN TERECHT,


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be