![]() |
Autosalon Brussel: veel aandacht voor de electrische auto
Blijkbaar zijn bijna alle automerken present op "het koopsalon 2023".
Ik vermoed dat de BEV in het middelpunt zal staan, en natuurlijk ook de populaire benzinehybrides (niet-oplaadbaar). Ik schat dat er deze keer minstens evenveel BEV-modellen als ICE gaan staan. (ook Chinese merken) Citaat:
Citaat:
Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/a...autosalon.html |
Binnen een paar jaar is de hybride ook niet meer inschrijfbaar.
Nutteloos er nog een te kopen. En om een beetje zuiniger te rijden ook al een kat in een zak. |
Citaat:
Een milde benzine-hybride of HEV (enkel rijdend oplaadbaar) met klein batterijpack zal het wel langer uithouden. Zie grafiek Frankrijk en UK: ![]() ![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus on verkoopbaar. T'is dus te hopen dat hij het bijzonder lang zal uithouden voor wie ze nu nog koopt. |
Het is héél, maar dan ook héél eenvoudig : WIE KAN DAT BETALEN ?
|
Citaat:
Bovendien is 2035 nog meer dan 13 jaar, dat is 6 maal een paar jaar. Maakt het merk maar tot 10.000 wagens per jaar is het 2036. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Autoconstructeurs zien het ook dat massa niet op dure EV auto's zitten te wachten.
Neem alle EV in leasing door bedrijven weg en % zakt enorm. Iemand die niet veel rijdt koopt zoiets niet en wie ver rijdt ook niet. Een EV is een attractie zoals er op kermis nog ronddraaien. Is voor meeste die er één kopen een statussymbool. Meer niet. Mensen denken laatste 2 jaar anders na en kijken naar het leven ook anders dan 2 jaar terug. Ik kijk in mijn glazen bol en zie binnen 10 jaar allemaal waterstofautos rijden. In Thomas More draait er al een paar jaar één die zij zelf hebben ontworpen. |
Deze week had ik een gesprek met een gepensioneerde die zich liet vangen aan de reclame op tv voor een elektrische die je niet meer moest opladen.
"die rijdt dus gratis" was zijn conclusie... Waar die elentriek vandaan kwam, daar had hij nog niet bij stil gestaan... |
Citaat:
Oorspronkelijk was 2027 het jaar dat enkel nog EV nieuw te koop is en 2030 dat je 2hands geen Benz of diesel meer kon inschrijven. De datum is inmiddels voor nieuw 2035 maar voor 2hands nog steeds 2030. Als je me natuurlijk weeral niet gelooft. https://www.demorgen.be/nieuws/vlaan...aden~b330bdca/ Bijgevolg is het oprijden in Cuba style of weggooien. Of export naar Afrika. Maar die geven niet veel want er zullen er miljoenen voor niks te krijgen zijn. Just he? |
Wat dat zal geven op de oldtimers is een drama in maak.
Sommigen hebben voor miljoenen een collectie staan. |
Citaat:
Ze gaan de bevolking dermate kloten dat het zo goed als onmogelijk is om nog zelf een wagen te bezitten. |
Nog een grotere klucht dan gewoonte is volgende.
https://gocar.be/nl/autonieuws/energ...rstof-kelderen Om waterstof te maken als groene zéro emmissie o.a. Ook om electriciteit mee op te wekken...heeft Europa gas en steenkool en what ever goedgekeurd. Maar uit ons uitlaat buis mag geen gram co2 komen natuurlijk. Uit hun uitlaat komen er madeliefjes? |
Citaat:
Denk je dat particulieren eerder voor dat grapje euronorm 7 vanaf 2025 gaan kiezen? (nog meer downsizing turbobenzines-hybride) je kent toch maar al te goed de opgelegde CO2-wagenpark vanaf 2025. Soit, mijn glazen bol :-) en ook experten zeggen dat met de komst van de euronorm 7 (2026 verplicht) de ICEs steeds duurder gaan worden en de BEVs in verhouding goedkoper gaat worden, vooral door de schaalvergroting en concurrentie. Stond al dikwijls in de media en heb ik hier ook onlangs geplakt. Er zal dan geen noemenswaardig prijsverschil meer zijn in aankoop (of zoals de 2k tussen diesel en benzine in het verleden) De Belgische cijfers van de particulieren loopt steeds in stijgende lijn (gaat moeilijk anders), en dat zonder enige noemenswaardige stimulans de laatste 3 jaar (analyse Febiac), want die ecobonus is afgeschaft einde 2019, anders waren er minder particulieren die hun BEV aankoop uitgesteld hebben. Dit uitstelgedrag van particulieren kan men ook lezen aan de cijfers in de tekst van Febiac. Ondanks dat steeg het BEV-aandeel bij particulieren. • Het aandeel particulieren pure BEV was 0,69% in 2019 en 1,23 % in 2020, bron Febiac: https://www.febiac.be/public/pressre...D=1323&lang=NL zie tabel. • Cijfers nu: Particulier 13,9% / 86,1% bedrijven is de verhouding in het derde kwartaal 2022, cijfers Febiac: Citaat:
Ik heb verleden week het setje winterbanden erop laten leggen en had tijd genoeg de showrooms van VW-Skoda te bestuderen, die onder een dak liggen. Had ook ruim te tijd de buiten- en binnenafwerking, design en software van de VW ID.4 en Skoda Enyaq te keuren. Beide wagens zijn voor ons te groot. De VW ID.3 kende ik al (beetje teveel harde plastiek en vandaag nog altijd trage software), en ook niet mijn smaak. De grootte binnen-buiten is wel OK. Als particulier verwacht ik een compacte Skoda BEV tegen 2024, in 2021 al aangekondigd, formaat Fabia ~4,10 m, VW zal dan een ID.2 hebben of ID.Golf: Citaat:
Citaat:
• In Nederland is de verhouding particulieren/bedrijven-zelfstandigen richting 50/50 gegaan (**enquete zomer 2022) maar daar deden ze altijd iets voor de particulieren, weliswaar zeer langzaam uitdovend. In 2020-2021 was de SEPP nog 4000 €, in 2023 zal dat nog altijd 2.950 € zijn (ook 2000 € voor een occasie) zolang er geld is (het geld voor 2022 is al op): https://www.rvo.nl/subsidies-financi...ie-koop-nieuwe Citaat:
|
Geen antwoord Micele ?
|
Citaat:
Dat zul je dan wel zien aan het aantal nieuwe wagens die verkocht werden in 2023. Wat anders? Veel mensen zullen ook een goedkope auto-lening nemen, bij de inflatie van tegenwoordig is dat zelfs geld gewonnen over langere termijn. Lening aan 3,2 % JKP of minder?, bij een inflatie van 11,27 % dit jaar tot einde oktober alleen al? Dat kan ook een van de mogelijke redenen zijn dat de nieuwe autoverkoop -in hoge inflatietijden- steeg. Alhoewel er redelijk lange wachttijden waren (+6 maand) voor de meeste nieuwbestelde wagens, maar niet die reeds snel leverbaar zijn (ook stockwagens). Citaat:
|
?
? ? Hoofdpagina » Gocar » Verkeersbelasting en BIV op elektrische auto’s? Verkeersbelasting en BIV op elektrische auto’s? © Gocar BELASTINGEN ? door Gocar.be - Alain De Jong ? 18/07/2022 om 05:00 De auto is zoals geweten een gouden melkkoe voor de overheid. Men wil hem graag verbieden, maar tegelijk is de geviseerde vierwieler een belangrijke en makkelijke bron van inkomsten voor de Staat, via een resem aan belastingen die ze niet graag verloren ziet gaan. Reken maar mee. In België betaal vooraleerst 21% BTW op de aankoop van je wagen. Daarna volgt er een belasting op inverkeerstelling (BIV) als je de auto inschrijft. En vervolgens mag je jaarlijks de verkeersbelasting ophoesten. En daar stopt het niet, want elke keer als je de tank volgooit, roomt de Staat daar nog eens makkelijk de helft vanaf via BTW en accijnzen op de brandstof. Miljoenen aan belastingen verloren In het kader van de Green Deal die Europa aanging om tegen 2050 klimaatneutraal te worden, moet binnenkort de klassieke auto met een verbrandingsmotor in de showrooms plaats ruimen voor voertuigen met een elektrische aandrijving. Dat betekent echter ook dat de Europese landen vanaf 2035 voor miljoenen euro’s aan taksen op de verkoop van benzine en diesel aan hun neus zien voorbijgaan. Niet onverwacht worden er plannen gesmeed om dat enorme verlies aan inkomsten te compenseren. Vanuit het standpunt van de overheid is de makkelijkste oplossing deze nieuwe vormen van vervoer – dus de elektrische auto – gewoon een platte vorm van belasting op te leggen. In elk Europees land wordt daarover waarschijnlijk al nagedacht, maar Zwitserland is het eerste land dat een concrete hervorming van de autofiscaliteit aankondigt waarbij de elektrische wagens extra zullen worden getaxeerd. https://businessam.be/partners-gocar/222299/ |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be