Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Is er voldoende stroom voor de Europese droom (enkel EV's in vraag gesteld)? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267203)

reservespeler 4 december 2022 18:30

Is er voldoende stroom voor de Europese droom (enkel EV's in vraag gesteld)?

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221204_93750357

Europa twijfelt blijkbaar zelf.

Alleen nog elektrische auto’s tegen 2035: wat is daarvoor nodig? En kan het wel?
Over twaalf jaar mogen in de EU geen auto’ s met verbrandingsmotor meer worden verkocht en moet alles elektrisch. Maar gelooft Europa er zelf nog in?

Is er genoeg stroom voorhanden? Zijn er voldoende laadpalen? Komen we aan genoeg lithium voor batterijen? En zijn zulke auto’s wel ?*betaalbaar? Europa lijkt er zelf niet zo zeker van te zijn. Of toch niet als je onlangs Thierry Breton aan het woord hoorde, de Europees commissaris voor de Industrie. In interviews legde hij uit wat er nog allemaal moet gebeuren. Dat er 7 miljoen laadpalen nodig zijn in 2030, terwijl we er vandaag nog maar 350.000 tellen en 70 procent daarvan in Nederland, Duitsland en Frankrijk staat. Dat we in 2030 per jaar vijftien keer meer lithium nodig zullen hebben. En dat er per jaar 20 tot 25 procent meer energie nodig zal zijn, die volgens Breton ook nog eens groen moet zijn.

Toch nog veel obstakels als je het mij vraagt.

patrickve 4 december 2022 20:18

Het Groene Paradigme heeft daar geen problemen mee. Hun idee is immers niet van de wereld ANDERS laten te werken, maar van hem enkel maar voor dat stuk laten te werken dat aan hun dogma's voldoet.

Zo is er geen enkel probleem om enkel met elektrische wagens te rijden vanaf 2035, en stelt de vraag of daarvoor genoeg stroom is, zich niet echt: er zullen gewoon maar zoveel wagens rijden als er kunnen zijn, en er zullen maar zoveel wagens opgeladen worden als er groene stroom zal zijn.

Wil dat zeggen dat er maar 1000 wagens zijn, die maar 2 keer per jaar kunnen rijden, dan weze het zo, he. De rest moet dan maar te voet. Er zal altijd voldoende zijn voor de kleine groene elite he, en meer moet dat niet zijn.

Trouwens, ik ben eigenlijk ook dat idee genegen: de rest wordt dan afgemaakt of onderdrukt. Meer moet dat niet zijn.

Het volstaat dat de belangrijkste Groenen hun elektrische wagen kunnen opladen en naar de dingen gaan waar zij van vinden dat het belangrijk is, he, en DAARVOOR zal er wel genoeg zijn. De rest moet niks hebben. Consuminderen in de praktijk he :-)

reservespeler 6 december 2022 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10077357)
Het Groene Paradigme heeft daar geen problemen mee. Hun idee is immers niet van de wereld ANDERS laten te werken, maar van hem enkel maar voor dat stuk laten te werken dat aan hun dogma's voldoet.

Zo is er geen enkel probleem om enkel met elektrische wagens te rijden vanaf 2035, en stelt de vraag of daarvoor genoeg stroom is, zich niet echt: er zullen gewoon maar zoveel wagens rijden als er kunnen zijn, en er zullen maar zoveel wagens opgeladen worden als er groene stroom zal zijn.

Wil dat zeggen dat er maar 1000 wagens zijn, die maar 2 keer per jaar kunnen rijden, dan weze het zo, he. De rest moet dan maar te voet. Er zal altijd voldoende zijn voor de kleine groene elite he, en meer moet dat niet zijn.

Trouwens, ik ben eigenlijk ook dat idee genegen: de rest wordt dan afgemaakt of onderdrukt. Meer moet dat niet zijn.

Het volstaat dat de belangrijkste Groenen hun elektrische wagen kunnen opladen en naar de dingen gaan waar zij van vinden dat het belangrijk is, he, en DAARVOOR zal er wel genoeg zijn. De rest moet niks hebben. Consuminderen in de praktijk he :-)

Als dat hun doelstelling is, dan slagen ze daar echt in.
Maar ze zouden het wel zo tegen de mensen mogen zeggen hé.

Herr Flick 6 december 2022 08:37

Citaat:

Met Patrick naar een groenere wereld.

Skobelev 6 december 2022 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10077317)

Alleen nog elektrische auto’s tegen 2035: wat is daarvoor nodig? En kan het wel?
Over twaalf jaar mogen in de EU geen auto’ s met verbrandingsmotor meer worden verkocht en moet alles elektrisch. Maar gelooft Europa er zelf nog in?

Is er genoeg stroom voorhanden? Zijn er voldoende laadpalen? Komen we aan genoeg lithium voor batterijen? En zijn zulke auto’s wel ?*betaalbaar? Europa lijkt er zelf niet zo zeker van te zijn. Of toch niet als je onlangs Thierry Breton aan het woord hoorde, de Europees commissaris voor de Industrie. In interviews legde hij uit wat er nog allemaal moet gebeuren. Dat er 7 miljoen laadpalen nodig zijn in 2030, terwijl we er vandaag nog maar 350.000 tellen en 70 procent daarvan in Nederland, Duitsland en Frankrijk staat. Dat we in 2030 per jaar vijftien keer meer lithium nodig zullen hebben. En dat er per jaar 20 tot 25 procent meer energie nodig zal zijn, die volgens Breton ook nog eens groen moet zijn.

Op alle vragen : neen
Het net, de leidingen, heeft zelfs niet genoeg capaciteit. Wie gaat die tienduizenden kilometer elektriciteitsleidingen upgraden?

Herr Flick 6 december 2022 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10078040)
Op alle vragen : neen
Het net, de leidingen, heeft zelfs niet genoeg capaciteit. Wie gaat die tienduizenden kilometer elektriciteitsleidingen upgraden?

het begint toch in hun rotte brein door te dringen dat die smeerlappen van ingenieurs en techniekers wel eens gelijk kunnen hebben.

reservespeler 6 december 2022 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10078072)
het begint toch in hun rotte brein door te dringen dat die smeerlappen van ingenieurs en techniekers wel eens gelijk kunnen hebben.

Beter laat dan nooit, alleen vrees ik dat het te laat is.

Skobelev 6 december 2022 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10078072)

Laat ze maar met hun hoofd tegen de muur botsen, mijn 8kVA generator is aansluitbaar op mijn intern net, enkel de hoofdzekering afzetten.
Met 8kVA constant beschikbaar voor noodgevallen kan ik mijn plan wel trekken.

reservespeler 6 december 2022 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10078104)
Laat ze maar met hun hoofd tegen de muur botsen, mijn 8kVA generator is aansluitbaar op mijn intern net, enkel de hoofdzekering afzetten.
Met 8kVA constant beschikbaar voor noodgevallen kan ik mijn plan wel trekken.

Is dat zo?
Volgens mij een beetje kortzichtig.
Externen hebben geen stroom nodig om u diensten te leveren?

Skobelev 6 december 2022 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10078109)
Is dat zo?
Volgens mij een beetje kortzichtig.
Externen hebben geen stroom nodig om u diensten te leveren?

Zo een vaart zal het niet lopen. We hebben nu ook elentriek, niet? Niet genoeg voor de richting dat ze ons willen duwen maar we gaan geen wekenlang integraal, gans het land, zonder zitten, niet?

patrickve 6 december 2022 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10078028)
Met Patrick naar een groenere wereld.

:-D

Ik breng blijheid in het hart van de mensen (die overleven...)

Herr Flick 6 december 2022 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10078122)
:-D

Ik breng blijheid in het hart van de mensen (die overleven...)

ge pakt Anders Gaan Leven (Agalev voor de jonkies) wel heel erg letterlijk. ;-)

Herr Flick 6 december 2022 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10078113)
Zo een vaart zal het niet lopen. We hebben nu ook elentriek, niet? Niet genoeg voor de richting dat ze ons willen duwen maar we gaan geen wekenlang integraal, gans het land, zonder zitten, niet?

Bij een blackout of het compleet doorbranden van een aantal schakelstations gaat in elk geval het eten in uwe frigo niet bederven.

Skobelev 6 december 2022 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10078131)
Bij een blackout of het compleet doorbranden van een aantal schakelstations gaat in elk geval het eten in uwe frigo niet bederven.

En nog een steak met frietjes te bakken ondertussen.... :-P

Tot de naft op is natuurlijk.....

Herr Flick 6 december 2022 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10078141)
En nog een steak met frietjes te bakken ondertussen.... :-P

Tot de naft op is natuurlijk.....

rap een bron aanboren in uwen hof, als ge lang genoeg boort, komt ge misschien in een olieveld aan de andere kant van de bol uit.

Oma 6 december 2022 12:17

Citaat:

We zien toch waar dit toe zal leiden?
Het plan van swab/eu/wef en de globalisten: "you will own nothing and be happy" - ze zeggen het dan nog zelf. :roll:
Natuurlijk is het hele wagenpark en alles daarrond elektrisch, en enkel in europa, hé, een utopie dat in de praktijk onmogelijk is. (Nu moet er reeds al schadevergoeding betaald worden voor het delven van de grondstoffen om proper en elektrisch te kunnen/mogen rijden?!)
Maar dat is ook niet de bedoeling want het gaat immers weer helemaal NIET om het milieu, het klimaat of de planeet!
Dat is weer maar de instinker, de smoes, het valse voorwendsel, de misleiding, het bedrog! :roll:

Het plebs moet uit de auto, mag zelfs helemaal geen auto, zelfs geen eigendom meer bezitten, elke beweging, elke uitgave moet getraceerd en gecontroleerd kunnen worden met camera's en de digitale euro/ID...volledige en totale dictatuur volgens chinees model.
En daar doen niet enkel de Groenen aan mee maar onze hele politieke wef/praatbarak!

Hoe gaan ze zich hieruit lullen? Door fake black outs en dan gaan ze nederig en schijnheilig toegeven dat het niet kan lukken...let maar eens op.

reservespeler 6 december 2022 17:54

Ondertussen op twitter

Geert Noels

??@GeertNoels??

Jarenlang ontkent men een evident bevoorradingsrisico en dan plots wordt het erkend en gaat men op slechtst mogelijk moment onderhandelen met Engie (waarmee men beweerde al een akkoord te hebben)…
In Parijs komt men niet bij van het (uit)lachen.
tijd.be/ondernemen/mil…

6/12/2022 10:13

Boduo 6 december 2022 21:55

Citaat:

Lithium: wie heeft er daar van 60 % in handen !???
Je mag 1 X raden.

Skobelev 7 december 2022 07:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 10078459)
Je mag 1 X raden.

Chili?

Micele 7 december 2022 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 10078459)
Je mag 1 X raden.

Ga je een fabel vertellen?

De ganse aarde heeft 100%. Lol.

Europa an sich is quasi nog onontgonnen gebied en zou al genoeg potentiaal hebben voor 500 miljoen electrische wagens.

Veel te veel lithium dus, want batterijen worden gerecycleerd, >95% vandaag al.

https://tweakers.net/reviews/9900/al...ljard-evs.html

De uitdagingen van lithiumwinning

Europese potentie voor half miljard EV's

18-03-2022

Citaat:

Als je dat diagonaal leest... of enkel dat dom gezanik van Breton leest, het vri€ndje van de industrie.

Citaat:

Vriend van de industrie

De scepsis van Breton is opvallend. In de wandelgangen van het Europees Parlement wordt gezegd dat de Fransman vooral zijn achterban wil paaien, en dan vooral Stellantis (met onder meer Peugeot en Citroën in de portefeuille), dat zich al vaak kritisch over de plannen uitliet. Zo liet ceo Carlos Tavares zich eens ontvallen dat elektrische auto’s een technologie zijn “die is gekozen door politici, niet door de industrie”.

Dat Breton zich opwerpt als “beste vriend” van de industrie, spreken ze bij Acea niet tegen. “Het is ook zijn rol om onze beste vriend te zijn”, zegt De Vries. “Hij is industriecommissaris! Wij hebben een sterke industrie nodig om met de VS en China te concurreren.”
Lees toch eens meer wat wetenschapper Auke Hoekstra zegt, die weet namelijk waarover hij praat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be