Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   EV niet beter voor het klimaat (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267268)

fred vanhove 10 december 2022 07:10

EV niet beter voor het klimaat
 
Ik geef op een blaadje dat die EV uiteindelijk geen sikkepit beter zullen zijn voor natuur en klimaat.

https://www.demorgen.be/niet-te-miss...open~bba7d38a/

Henri1 10 december 2022 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10080202)
Ik geef op een blaadje dat die EV uiteindelijk geen sikkepit beter zullen zijn voor natuur en klimaat.

https://www.demorgen.be/niet-te-miss...open~bba7d38a/

Ik zeg allang dat batterijwagens de oplossing niet zijn.

----------

En, als jij zo braaf bent om je benzinewagen in te ruilen. voor een electrische, wat gebeurt er dan met je benzinewagen ?

Volgens mij blijft die gewoon rondrijden en uitstoten......

Micele 10 december 2022 12:14

Leesprobleem, spoiler alert!
 
Typisch, de draadtitel heeft helemaal niets te maken met de link.

https://www.demorgen.be/niet-te-miss...open~bba7d38a/

Wat is beter voor het klimaat: je oude benzinewagen oprijden of een nieuwe elektrische kopen?

- - - -

En wat als de mensen hun auto quasi per totale gereden hebben (ongeval) ? Dat is nog dwingender als "oprijden". Bovendien is een per totale altijd rijp voor het schroot, deels "recyclage/recuperatie".

https://www.vias.be/publications/Sta...1_NL_FINAL.pdf /ongevallen én schadegevallen

Bovendien is er nog de verbetering van de luchtkwaliteit, keert de olielobby-petrochemie dat ook onder de mat? En-of is het de ademhalingmachientjes-industrie?

Ik had toevallig een studie...
https://www.sciencedirect.com/scienc...90162122000053
Air pollution in an urban street canyon: Novel insights from highly resolved traffic information and meteorology

De meest recente emissieklasse Euro 6 had de grootste invloed op PM10, terwijl oudere emissieklassen belangrijker waren voor andere luchtverontreinigende stoffen. Meteorologische parameters verklaarden de meeste variaties in PM10 en PM1, terwijl meteorologie slechts een kleine invloed had op PN10. Onze resultaten geven aan dat het vervangen van LDV's op fossiele brandstoffen door elektrische voertuigen de PN10-concentraties op deze stedelijke locatie aanzienlijk zou verminderen.

Dit is ook algemeen geweten, in bet Nederlands: (spoiler alert, zeker niet lezen, lol)
https://breathelife2030.org/nl/news/...lobal-warming/

Mambo 10 december 2022 12:39

Één pert totale is niet perse afgeschreven. Het betekent alleen maar dat de herstelling duurder is dan de waarde van de auto.

Maar wie zelf kan herstellen heeft daar veel minder geld voor nodig.

Total loss is onherstelbaar.

Mambo 10 december 2022 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10080202)
Ik geef op een blaadje dat die EV uiteindelijk geen sikkepit beter zullen zijn voor natuur en klimaat.

https://www.demorgen.be/niet-te-miss...open~bba7d38a/

Absoluut niet.
Er is ergens uitgerekend dat enkel en alleen voor de EV's 200 extra kerncentrales nodig is bovenop het huidige.

En nog een hele hoop windmolens en zonnepanelen die de plaats van de natuur afpakt.

Micele 10 december 2022 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10080445)
Één pert totale is niet perse afgeschreven. Het betekent alleen maar dat de herstelling duurder is dan de waarde van de auto.

Maar wie zelf kan herstellen heeft daar veel minder geld voor nodig.

Total loss is onherstelbaar.

Dan bedoel ik beide.

reservespeler 10 december 2022 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10080362)
Ik zeg allang dat batterijwagens de oplossing niet zijn.

----------

En, als jij zo braaf bent om je benzinewagen in te ruilen. voor een electrische, wat gebeurt er dan met je benzinewagen ?

Volgens mij blijft die gewoon rondrijden en uitstoten......

Zijn we het toch ergens over eens.

reservespeler 10 december 2022 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10080445)
Één pert totale is niet perse afgeschreven. Het betekent alleen maar dat de herstelling duurder is dan de waarde van de auto.

Maar wie zelf kan herstellen heeft daar veel minder geld voor nodig.

Total loss is onherstelbaar.

Klopt niet.
Je hebt perte totale wegens onherstelbaar en je hebt economisch pert totale.

Hier de uitleg

Wat is een perte totale? Als je auto zware schade heeft opgelopen, dan kan deze perte totale worden verklaard. Er is een onderscheid tussen een economisch totaal verlies en een technisch totaal verlies: Een economisch totaal verlies betekent dat de kosten om de wagen te herstellen hoger zijn dan de waarde die de wagen had net voor het ongeval.

https://www.bing.com/search?q=pert+t...ANNAB1&PC=U531

reservespeler 10 december 2022 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10080453)
Klopt niet.
Je hebt perte totale wegens onherstelbaar en je hebt economisch pert totale.

Hier de uitleg

Wat is een perte totale? Als je auto zware schade heeft opgelopen, dan kan deze perte totale worden verklaard. Er is een onderscheid tussen een economisch totaal verlies en een technisch totaal verlies: Een economisch totaal verlies betekent dat de kosten om de wagen te herstellen hoger zijn dan de waarde die de wagen had net voor het ongeval.

https://www.bing.com/search?q=pert+t...ANNAB1&PC=U531


Micele 10 december 2022 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10080448)
Absoluut niet.
Er is ergens uitgerekend dat enkel en alleen voor de EV's 200 extra kerncentrales nodig is bovenop het huidige.

En voor electrische treinen, trams, metro, alle vervoer dat electriciteit verbruikt? En voor de olieraffinaderijen, de ronddraaiende olie in oliereservoirs, enz... : https://www.olino.org/blog/nl/articl...liter-benzine/

En voor de electrische industrie, en voor al die electrische warmtepompen?

Er is ergens uitgerekend dat zonder al die batterijen van EVs de omschakeling naar +50% hernieuwbare energie alvast moeilijker gaat zijn. Ze dienen immers mee als opslagbuffer van overtollige hernieuwbare energie, en je kunt er nog mee rijden ook. En je huis van stroom voorzien, enz... V2G of V2X of Smart Grid ggl. kungfu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid

Zijn alvast meer dan 200 geloofwaardige studies van, lol.

200 kerncentrales zou ook tof zijn, in Nederland, Frankrijk, en nog x-landen gaan ze eraan beginnen.

De meeste komen sowieso in China (waar de meeste EVs rijden)
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_China

Bloomberg News reported that the 2020 National People's Congress supported future building of 6 to 8 reactors a year, which Bloomberg considered likely to be dominated by the domestic Hualong One design.[63] In 2019, China had a new target of 200 GWe of nuclear generating capacity by 2035, which is 7.7% out of predicted total electricity generating capacity of 2600 GWe.[2]

Micele 10 december 2022 13:07

Allez dan zijn we het allemaal eens dat de draadtitel desinformatie is.

Micele 10 december 2022 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10080362)
En, als jij zo braaf bent om je benzinewagen in te ruilen. voor een electrische, wat gebeurt er dan met je benzinewagen ?

Volgens mij blijft die gewoon rondrijden en uitstoten......

En dan?
En wanneer al die mensen hun benzinewagens toch inruilen voor nieuwe benzinewagens rijden er dan dubbel zoveel benzinewagens?

Wat begrijp je niet aan de langzame vergroening van het wagenpark?

Micele 10 december 2022 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10080476)

Wat begrijp je niet aan de langzame vergroening van het wagenpark?

12-15 jaar geleden was er geen spatje groen stukje in het wagenpark van Noorwegen.

Per 30 september 2022 ziet de indeling van het wagenpark van Noorwegen er zo uit:



https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...cles_in_Norway

En de verversing gaat steeds sneller, want ook EV-occasies maken daar deel van uit. (een BEV-occasiemarkt)

Zie ook de maandelijkse nieuwe inschrijvingen van nieuwe BEV:
https://elbilstatistikk.no/
of afgelopen november ruim 90% marktaandeel van alle nieuwe inschrijvingen, zie grafisch met het gekende %, november 2022 hebben ze nog niet uitgerekend, maar alvast met 17.162 veel meer dan de 15.837 die al 89% haalde in maart 2022. (2022 zijn de grijze balkjes, 2021 groen, 2020 paars)

Mambo 10 december 2022 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10080499)
12-15 jaar geleden was er geen spatje groen stukje in het wagenpark van Noorwegen.

Per 30 september 2022 ziet de indeling van het wagenpark van Noorwegen er zo uit:



https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...cles_in_Norway

En de verversing gaat steeds sneller, want ook EV-occasies maken daar deel van uit. (een BEV-occasiemarkt)

Zie ook de maandelijkse nieuwe inschrijvingen van nieuwe BEV:
https://elbilstatistikk.no/
of afgelopen november ruim 90% marktaandeel van alle nieuwe inschrijvingen, zie grafisch met het gekende %, november 2022 hebben ze nog niet uitgerekend, maar alvast met 17.162 veel meer dan de 15.837 die al 89% haalde in maart 2022. (2022 zijn de grijze balkjes, 2021 groen, 2020 paars)

Noorwegen gebruikt het geld van hun olie en gas export om zichzelf te vergroenen.

Maar als iedereen hun olie of gas niet meer nodig zal hebben verdwijnen hun inkomsten.
En zo ook hun groen.

Micele 10 december 2022 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10080512)
Noorwegen gebruikt het geld van hun olie en gas export om zichzelf te vergroenen.

Maar als iedereen hun olie of gas niet meer nodig zal hebben verdwijnen hun inkomsten.
En zo ook hun groen.

"Hun inkomsten" lalalala
Who cares? Gij, echt?

Noorwegen heeft al miljarden inkomsten van zijn electriciteitsexport (99% groen), en het is al het rijkste land van de wereld.

Maar een stinkend rijk land met stinkend vervuilde ademlucht in hun steden past helemaal niet tesamen. Snap je het nu een klein beetje?

Patrick M 10 december 2022 15:00

En wat als je een perte total toch wilt laten herstellen?
Krijg je dan geld van de tegenverzekering(als je in je recht bent) en de rest moet je zelf bijleggen?

Micele 10 december 2022 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M (Bericht 10080516)
En wat als je een perte total toch wilt laten herstellen?
Krijg je dan geld van de tegenverzekering(als je in je recht bent) en de rest moet je zelf bijleggen?

zie onderaan: https://moneytalk.knack.be/geld-en-b...al-638317.html

Een herstelling moet mogelijk zijn

Het is belangrijk te weten of je wagen na een herstelling wel terug in het verkeer zal kunnen worden gebracht. Bij een technisch totaal verlies is dat niet zo. In dat geval heeft het dan ook geen enkele zin aan te dringen op een herstelling.

Bij een economisch totaal verlies kan je je wagen wel laten herstellen. Alleen staat de herstelkost in dat geval niet in verhouding tot de waarde van het voertuig voor het ongeval. Meestal is dat het geval bij voertuigen die al enkele jaren oud zijn.

De vergoeding is beperkt

Bij een economisch totaal verlies mag je beslissen je wagen toch te laten herstellen. De verzekeraar van de aansprakelijke moet dan de kosten van je garagist echter niet allemaal betalen. Hij kan zich beperken tot het betalen van de waarde die je voertuig had op het moment van het ongeval.

Als je het niet eens bent met de waarde die de expert op je voertuig kleeft, dan kan je een 'tegenexpert' nemen. Je kan ook zelf op zoek gaan naar een 'goedkopere' hersteller.

Mambo 10 december 2022 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M (Bericht 10080516)
En wat als je een perte total toch wilt laten herstellen?
Krijg je dan geld van de tegenverzekering(als je in je recht bent) en de rest moet je zelf bijleggen?

Iets van 60% dacht ik.
Of het nu 60% van de herstelling kosten zijn of 60% van de waarde van het voertuig dat weet ik niet.

reservespeler 11 december 2022 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10080460)
En voor electrische treinen, trams, metro, alle vervoer dat electriciteit verbruikt? En voor de olieraffinaderijen, de ronddraaiende olie in oliereservoirs, enz... : https://www.olino.org/blog/nl/articl...liter-benzine/

En voor de electrische industrie, en voor al die electrische warmtepompen?

Er is ergens uitgerekend dat zonder al die batterijen van EVs de omschakeling naar +50% hernieuwbare energie alvast moeilijker gaat zijn. Ze dienen immers mee als opslagbuffer van overtollige hernieuwbare energie, en je kunt er nog mee rijden ook. En je huis van stroom voorzien, enz... V2G of V2X of Smart Grid ggl. kungfu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid

Zijn alvast meer dan 200 geloofwaardige studies van, lol.

200 kerncentrales zou ook tof zijn, in Nederland, Frankrijk, en nog x-landen gaan ze eraan beginnen.

De meeste komen sowieso in China (waar de meeste EVs rijden)
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_China

Bloomberg News reported that the 2020 National People's Congress supported future building of 6 to 8 reactors a year, which Bloomberg considered likely to be dominated by the domestic Hualong One design.[63] In 2019, China had a new target of 200 GWe of nuclear generating capacity by 2035, which is 7.7% out of predicted total electricity generating capacity of 2600 GWe.[2]

Opslagbuffer?
Je meent het.

reservespeler 11 december 2022 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10080512)
Noorwegen gebruikt het geld van hun olie en gas export om zichzelf te vergroenen.

Maar als iedereen hun olie of gas niet meer nodig zal hebben verdwijnen hun inkomsten.
En zo ook hun groen.

Oeps, er is een oliezwart kantje aan hun groene gedachte.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be