Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Lage emissiezone. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267335)

Patrick M 15 december 2022 19:10

Lage emissiezone.
 
https://www.hln.be/gent/dieselwagens...baar~a79e9a0b/

Als de regering dit wilt dan moeten ze ook de verkeersbelasting die ge jaarlijks betaald afschaffen.
Een automobilist betaald wegentaks om in heel België te mogen rondrijden.
Als er dan bepaalde steden zijn waar je niet meer mag rijden dan moeten ze ook de wegentaks maar afschaffen of tenminste verminderen.

Micele 15 december 2022 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M (Bericht 10083530)
https://www.hln.be/gent/dieselwagens...baar~a79e9a0b/

Als de regering dit wilt dan moeten ze ook de verkeersbelasting die ge jaarlijks betaald afschaffen.
Een automobilist betaald wegentaks om in heel België te mogen rondrijden.
Als er dan bepaalde steden zijn waar je niet meer mag rijden dan moeten ze ook de wegentaks maar afschaffen of tenminste verminderen.

Nee, de luchtvervuiler betaald wegentaks, dus dat zullen ze 99 kansen op 100 niet doen.

"Wegentaks" is namelijk berekend op basis van de emissienorm, de brandstofsoort en de CO2 uit de uitlaat.

De vrijstellingen van die jaarlijkse verkeersbelasting vind je hier:
https://www.vlaanderen.be/uw-overhei...vrijstellingen

Mambo 15 december 2022 21:13

Bijna 2025
Dan betalen de EV's ook hun taksen.
En in 2026 helemaal.

Welk foefke zal Micele dan uit zijn mouw schudden?
En belangrijk welke EV zal hij dan eindelijk hebben.

Micele 15 december 2022 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10083600)
Bijna 2025
Dan betalen de EV's ook hun taksen.
En in 2026 helemaal.

Hoop doet leven, lol. en EVs zijn niet altijd BEVs, omgekeerd wel.

Kankerbakken betalen dan 10 maal meer. Helaas pindakaas.

Voor zero-emissievoertuigen zal er enkel een minimumtarief komen zoals in Wallonië en Brussel bestaat (61,5 € /jaar) https://www.yago.be/fr/taxe-mise-en-...ure/electrique

Citaat:

Welke belastingen veranderen precies?

Het gaat niet over één fiscale wijziging maar over een pakket van aanpassingen in de fiscaliteit. Kiezen voor de elektrische bedrijfswagen blijft even interessant en de ‘fossiele keuze’ wordt behoorlijk wat duurder. Dit alles wordt geleidelijk ingevoerd en/of afgevoerd. Bepalend is altijd de besteldatum van de wagen.

Samengevat gaat het om:

- Elektrische wagens blijven 100% aftrekbaar indien besteld tot eind 2026, daarna daalt dit.

- Stelselmatige toename van de belasting op verworpen uitgaven (kosten die niet aftrekbaar zijn) voor wagens die CO2 uitstoten, dus óók PHEV’s.

- De CO2-bijdrage verhoogt aanzienlijk voor wagens met CO2-uitstoot in de komende jaren.

- De minimum CO2-bijdrage verandert vanaf 2025, ook voor zero-emissievoertuigen, ook voor rijdende contracten.

- Het mobiliteitsbudget verbreedt en versoepelt.

- Fiscale ondersteuning voor laadinfrastructuur.

https://www.alphabet.com/nl-be/blog/...r-uw-wagenpark

Mambo 15 december 2022 22:32

Zo rond kerstdag kwelen de elfen in lalaland de zotste liedjes over hun niet te betalen EV's taksen.

Die gaan 1 januari 2026 serieus wakker geschud worden.

Enne 100% aftrekbaar wil ook zeggen 100% belastbaar op het eind van de leasing of financiering. Ook al verkoop je hem niet het zal een koude douche zijn.

Dadeemelee 15 december 2022 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10083636)
Zo rond kerstdag kwelen de elfen in lalaland de zotste liedjes over hun niet te betalen EV's taksen.

Die gaan 1 januari 2026 serieus wakker geschud worden.

Enne 100% aftrekbaar wil ook zeggen 100% belastbaar op het eind van de leasing of financiering. Ook al verkoop je hem niet het zal een koude douche zijn.

Gaat weinig miljonair bezitters van EV’s deren. Afgezien van een enkele Prius zie ik hier enkel 100,000€ Teslas, Mercedessen en BMW’s.

Mambo 16 december 2022 00:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10083668)
Gaat weinig miljonair bezitters van EV’s deren. Afgezien van een enkele Prius zie ik hier enkel 100,000€ Teslas, Mercedessen en BMW’s.

Goed gezien.
Vraag maar eens aan de bank of je 100000 mag lenen.

Johan Daelemans 16 december 2022 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M (Bericht 10083530)
https://www.hln.be/gent/dieselwagens...baar~a79e9a0b/

Als de regering dit wilt dan moeten ze ook de verkeersbelasting die ge jaarlijks betaald afschaffen.
Een automobilist betaald wegentaks om in heel België te mogen rondrijden.
Als er dan bepaalde steden zijn waar je niet meer mag rijden dan moeten ze ook de wegentaks maar afschaffen of tenminste verminderen.

Ik vind het al straf dat steden sowieso het recht hebben om lage emissie zones in het leven te roepen.
Als steden dat recht hebben dan hebben gemeenten dat recht ook.
Iedereen met een beetje logica ziet dat zoiets naar onmogelijke toestanden leidt.
Het is al onaanvaardbaar dat een overheid privé bezit op die wijze waardeloos maakt. Niet vaak zijn het mensen met
beperkte middelen die hun oude wagen aan de kant moeten zetten zonder de mogelijkheid om wat 'nieuws' aan te schaffen.

Aan welk percentage van lage emissie zones moeten we komen om de gewoonweg verkeersbelasting af te schaffen? Correcte vraag toch?

Heb je de pech van in zo'n lage emissiezone te wonen dan ben je sowieso de pineut. Wij kopen bijvoorbeeld heel wat
materiaal via 2dehands. Onze eerste vraag is: Woon jij in een lage emissiezone? Zo ja, sorry niet geïnteresseerd.

Johan Daelemans 16 december 2022 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10083668)
Gaat weinig miljonair bezitters van EV’s deren. Afgezien van een enkele Prius zie ik hier enkel 100,000€ Teslas, Mercedessen en BMW’s.

Fier als een gieter, rijkdom en milieubewustzijn uitstralend, met het vliegtuig op wintersport en wat later op zomervakantie.
Laten we als overheid die mensen toch laten genieten van steunpakketten....

Mambo 16 december 2022 10:50

Dieselwagens vanaf 2031 verbannen uit lage-emissiezone, Gentse socialisten ontstemd: “Deze beslissing is onaanvaardbaar”
https://www.hln.be/gent/dieselwagens...baar~a79e9a0b/

Johan Daelemans 16 december 2022 10:53

Indien onze overheid correct zou willen zijn dan is een rechtvaardige aanpassing van de verkeersbelasting echt niet moeilijk.
Hoeveel wagens zijn percentueel in lage emissie zones ingeschreven?
Verkeersbelasting met hetzelfde percentage laten zakken.
Is een land 100% lage emissiezone ... nog nul euro verkeersbelasting.
Helemaal niet moeilijk.

Oma 16 december 2022 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M (Bericht 10083530)
https://www.hln.be/gent/dieselwagens...baar~a79e9a0b/

Als de regering dit wilt dan moeten ze ook de verkeersbelasting die ge jaarlijks betaald afschaffen.
Een automobilist betaald wegentaks om in heel België te mogen rondrijden.
Als er dan bepaalde steden zijn waar je niet meer mag rijden dan moeten ze ook de wegentaks maar afschaffen of tenminste verminderen.

Dat is een inbreuk op de anti-discriminatiewet.
EV's betalen geen wegentaks om de belgische wegen te mogen gebruiken.
Alle brandstofvoertuigen worden dus gediscrimineerd.

Oma 16 december 2022 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10083595)
Nee, de luchtvervuiler betaald wegentaks, dus dat zullen ze 99 kansen op 100 niet doen.

"Wegentaks" is namelijk berekend op basis van de emissienorm, de brandstofsoort en de CO2 uit de uitlaat.

De vrijstellingen van die jaarlijkse verkeersbelasting vind je hier:
https://www.vlaanderen.be/uw-overhei...vrijstellingen

Niks vervuiling, daarvoor dienen de milieutaksen al. :roll:
Wegentaks is belasting die wordt betaald om het hele belgische wegennet te mogen gebruiken. Dáárvoor dient de wegentaks.
En die wegentaks werd altijd berekend op het vermogen van de wagen, NIET op basis van de uitstoot.

Dat hebben de politieke dieven mooi uitgekiend, ook de verkeersbelasting is verregaande, legale diefstal geworden onder het mom van vervuiling.
Bovendien is LEZ uiterst HYPOCRIET want als je met een vervuilende diesel maar betáált, dan mag je in lez lustig blijven vervuilen...ahhh, dát bedoelen ze dan met "de vervuiler betaalt" ??? :rofl:
En nog wel dubbel en dik: ene keer via discriminerende wegenbelasting - dat niet eens meer volstaat om alle belgische wegen te mogen gebruiken - en nóg eens via betalen om lez te mogen vervuilen.
Toch duidelijk dat het dan om de poen gaat en niks te maken heeft met propere lucht of de volksgezondheid.
Citaat:

Hoe wordt de jaarlijkse verkeersbelasting berekend?
De jaarlijkse verkeersbelasting wordt berekend op basis van het soort voertuig dat je hebt, waar je woont, welke brandstof je voertuig gebruikt en hoe zwaar je auto is.

Het bedrag van de verkeersbelasting wordt:
* jaarlijks op 1 juli geïndexeerd
* berekend op basis van de fiscale PK, maar wordt deze aangepast overeenkomstig de CO2-uitstoot, de euronorm en de brandstofsoort.
Vroeger werd enkel de verkeersbelasting, het recht om de belgische wegen te mogen gebruiken, berekend op de fiskale PK's maar uiteraard zoals met alles, wordt er zoveel mogelijk opgesplitst waardoor er steeds meer versplinterde belastingen bijkomen voor hetzelfde.
Wij betalen dus overal DUBBELE belastingen door die opsplitsingen.
Net zoals de capaciteitstarieven ook weer een dubbele belasting is, je betaalt immers 2x om 1x toegang te hebben tot het elektriciteitsnet.
En zeggen dat die politieke paljassen zelf de wet gemaakt hebben dat een dubbele belasting onwettig is maar nu zelf langs alle kanten die wet overtreden met valse voorwendselen om te kunnen opsplitsen om de hele bevolking dubbele belastingen door de strot te kunnen duwen.

Johan Daelemans 16 december 2022 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10083998)
Wij betalen dus overal DUBBELE belastingen door die opsplitsingen.

Een reis tot de centen op zijn. Een eindstation waar al heel veel Belgen gearriveerd zijn.

Vlad 17 december 2022 18:24

Ik las ergens dat men schat dat het Belgische autopark van meer dan vijf miljoen naar rond de twee miljoen zal gaan. Veel mensen gaan hun vrijheid kwijt raken. Een deel zal wel generationeel gebeuren.

maddox 17 december 2022 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10084906)
Ik las ergens dat men schat dat het Belgische autopark van meer dan vijf miljoen naar rond de twee miljoen zal gaan. Veel mensen gaan hun vrijheid kwijt raken. Een deel zal wel generationeel gebeuren.

Dat is dan ook wat ik al langer verkonding, onze politici willen gehoorzaam, braaf kiesvee dat als horigen uit de middeleeuwen aan hun woonplaats geketend is.

Persoonlijke mobiliteit moet er van tussen. Dat past niet in het plaatje.

'k Ben er verbaasd van dat onze (r)overheid nog niet de Woke toer is opgegaan als extra argument tegen wagenbezit "Snelwegen zijn een nazi-uitvinding"

Vlad 17 december 2022 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10084911)
Dat is dan ook wat ik al langer verkonding, onze politici willen gehoorzaam, braaf kiesvee dat als horigen uit de middeleeuwen aan hun woonplaats geketend is.

Persoonlijke mobiliteit moet er van tussen. Dat past niet in het plaatje.

'k Ben er verbaasd van dat onze (r)overheid nog niet de Woke toer is opgegaan als extra argument tegen wagenbezit "Snelwegen zijn een nazi-uitvinding"

Dat laatste klopt niet echt. De eerste aanzet werd gegeven door de Romeinen met hun heirbanen die half Europa doorkruisten. Hun visie op snelwegen werd door de nazi's gemoderniseerd. Hopelijk lezen de wokes niet mee of ze gaan alle restanten van het Romeinse rijk te lijf. :lol:

Micele 17 december 2022 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10083696)
Goed gezien.
Vraag maar eens aan de bank of je 100000 mag lenen.

Een bank in Australië heeft onlangs gezegd dat ze vanaf 2025 leningen gaat weigeren voor nieuwe plofwagens.

Dat is ver weg, maar dat brengt Europese banken alvast op logische ideeën. (grijns)

Citaat:

https://www.foxbusiness.com/economy/...ctric-vehicles

Published August 21, 2022 8:59pm EDT

Australian bank will end loans for new gas and diesel cars in shift to electric vehicles

An Australian bank announced this week that it will stop funding loans for new gas and diesel cars in 2025 to encourage the shift to electric vehicles.

"We think that the responsible thing for us to do next, is to ensure that our vehicle lending doesn’t lock our customers in to higher carbon emissions and increasingly expensive running costs in the years ahead," Bank Australia Chief Impact Officer Sasha Courville said in a statement on Friday.
Bij mijn weten zijn autoleningen vandaag al goedkoper voor BEV.
Citaat:

https://www.hln.be/geld/waar-kan-je-...auto~a17acc01/
17 feb 2022

De meeste banken kennen namelijk een lagere intrestvoet toe voor elektrische en hybride wagens. Dat is bijvoorbeeld het geval bij KBC, waar een lening voor een nieuwe diesel- of benzinewagen gepaard gaat met een jaarlijks kostenpercentage van 0,89%. Bij een elektrische of hybride auto bedraagt de intrest 0,69%.

Johan Daelemans 17 december 2022 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10084906)
Veel mensen gaan hun vrijheid kwijt raken. Een deel zal wel generationeel gebeuren.

Veel mensen gaan gewoon niet meer in staat zijn om de verplichte verplaatsingen te doen die het
hedendaags leven met zich meebrengt.

Ik spreek nu niet over ambtenaren zonder kinderen met hun vast jobke en hun verplaatsing via het openbaar vervoer,
ik spreek over de arbeidersgezinnen die nu al een halve provincie moeten doorkruisen om kinderopvang te vinden.
Ik spreek over de arbeidersgezinnen die door overheden kunnen verplicht worden om binnen een straal van 60 km
flexi jobs aan te nemen.
Arbeiders die in de privé worden tewerkgesteld hebben zonder wagen maar twee keuzes ... gaan stempelen of het OCMW.
Gezien die arbeidersgezinnen nooit de eindjes aan elkaar kunnen knopen met één loon .... maak er maar twee wagens van.

Het gaat dezelfde zever zijn dan het sluiten van de kerncentrales.
Nadat alles naar de kloten is, het grote verstand op zijn bek.

En voor wat? Voor een vervuild Vlaanderen dat nooit meer proper te krijgen is?

Johan Daelemans 17 december 2022 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10084911)
... braaf kiesvee dat als horigen uit de middeleeuwen aan hun woonplaats geketend is....

Doppen of aan het OCMW en dan lukt het wel.
Ziet er iemand problemen? neen toch?

We kunnen misschien eens starten met het aantal fietsslachtoffers te tellen.
Sukkelaars die dachten dat ze de oplossing gevonden hadden.
De helft ligt al één meter diep, de rest tot hun pensioen op ziekenkas.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be