Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Wetenschap & Technologie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=224)
-   -   Blender software (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267380)

Johan Daelemans 18 december 2022 20:01

Blender software
 
Zijn er hier toevallig mensen met ervaring?


Universalia 19 december 2022 23:19

Dit is iets anders zeker?

Joe Cartoon

https://www.youtube.com/watch?v=FnjOuZQ0z90

:rofl:

Zucht 19 december 2022 23:28

Ik heb Blender geïnstalleerd, en dan een paar youtube tutorials bekeken om tot de conclusie te komen dat de learning curve nogal stijl is. Je zal er vast mooie dingen mee kunnen maken, maar ik denk dat je er flink wat tijd voor moet vrijmaken om dat niveau te bereiken.

Bovenbuur 20 december 2022 11:14

Ik heb weleens wat hele kleine dingetjes met Anim8tor gedaan, maar Blender heb ik nooit weten uit te vogelen.

Johan Daelemans 20 december 2022 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10086210)
Ik heb Blender geïnstalleerd, en dan een paar youtube tutorials bekeken om tot de conclusie te komen dat de learning curve nogal stijl is. Je zal er vast mooie dingen mee kunnen maken, maar ik denk dat je er flink wat tijd voor moet vrijmaken om dat niveau te bereiken.

Ik hou het bij tutorials in pdf formaat. Elk stukje informatie onmiddellijk in de praktijk zetten - al doende leert men. Ik heb nu één van de laatste 32 bit versies
geïnstalleerd (2.60) en een +500 pagina's dikke tutorial, 'Blender for dummies' gevonden. Wie niet waagt niet wint.

Johan Daelemans 20 december 2022 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 10086380)
Ik heb weleens wat hele kleine dingetjes met Anim8tor gedaan, maar Blender heb ik nooit weten uit te vogelen.

Ik ben eigenlijk op zoek naar animatie software die files (modellen) uit technische CAD software kan inlezen. Ik zie momenteel alleen Blender die die mogelijkheid aanbiedt. Blender wordt zoals Linux door een heel grote groep ontwikkelaars doorontwikkeld en is 'open source' software - vrij in gebruik.

Dadeemelee 20 december 2022 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10086210)
Ik heb Blender geïnstalleerd, en dan een paar youtube tutorials bekeken om tot de conclusie te komen dat de learning curve nogal stijl is. Je zal er vast mooie dingen mee kunnen maken, maar ik denk dat je er flink wat tijd voor moet vrijmaken om dat niveau te bereiken.

Zelfs photoshop/Gimp is niet iets wat je tussen de soep en de patatten leert. Laat staan 3D animation.

Johan Daelemans 20 december 2022 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10086797)
Zelfs photoshop/Gimp is niet iets wat je tussen de soep en de patatten leert. Laat staan 3D animation.

Een beetje geloof in jezelf kan wonderen doen.

Zucht 20 december 2022 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10086797)
Zelfs photoshop/Gimp is niet iets wat je tussen de soep en de patatten leert. Laat staan 3D animation.

Ja, maar de toekomst lijkt in AI te liggen, waar je beschrijft wat je wil en de AI bouwt het voor je.
Dus is het de moeite waard om een jaar lang te studeren en oefenen om dit onder de knie te krijgen als er dan misschien een gemakkelijker systeem is ?

Dadeemelee 21 december 2022 00:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10086808)
Ja, maar de toekomst lijkt in AI te liggen, waar je beschrijft wat je wil en de AI bouwt het voor je.
Dus is het de moeite waard om een jaar lang te studeren en oefenen om dit onder de knie te krijgen als er dan misschien een gemakkelijker systeem is ?

Als het je job is of iets waar je je brood mee wil verdienen wel. Ik ben als ‘home programmer’ afgehaakt toen Visual Basic ineens VB.net werd.

Bovenbuur 21 december 2022 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10086808)
Ja, maar de toekomst lijkt in AI te liggen, waar je beschrijft wat je wil en de AI bouwt het voor je.
Dus is het de moeite waard om een jaar lang te studeren en oefenen om dit onder de knie te krijgen als er dan misschien een gemakkelijker systeem is ?

Dat ligt aan wat je ermee wil. Ik vind het regelmatig handig en bovendien leuk dat ik een beetje kan fotofucken met GIMP. Ik heb daar recenter ook Inkscape bijgeleerd om digitale lijntekeningen te kunnen maken. En met 3D modellen kan ik ook een of twee dingen, maar binnen een specifiek custom programma'tje gemaakt voor een game die ik (af en toe) mod. Je kan ook beargumenteren dat schilderen al niet meer zinnig is sinds fotografie bestaat, toch schilderen er nog heel veel mensen. Schaken wordt ook nog steeds ook door mensen gedaan.

Ook professioneel gaan dit soort vaardigheden voorlopig niet weg. Ja, je kan een scriptje een afbeelding laten maken van een motorfiets die achtervolgt wordt door een cheeta in een woestijn. Dat is zelfs niet nieuw meer, dat soort plugins voor de GIMP bestond een jaar of tien geleden al. Misschien wel langer. Maar als jij de afbeelding wil gebruiken voor bijvoorbeeld een advertentie dan moet die er precies zo uitzien als jij wil, dus je gaat vaak op zijn minst nog zitten finetunen.

En voor veel toepassingen is een scriptje ook wel goed genoeg. Maar dat wil niet zeggen dat je maar nooit meer iets moet leren.

reservespeler 21 december 2022 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10085556)
Zijn er hier toevallig mensen met ervaring?


Ik heb ne blender zonder software.
Ik gebruik die iedere dag voor Smoothy te maken.

Het Verzet 21 december 2022 09:29

Ik heb daar een tijd mee gewerkt, maar nooit echt iets mee gedaan.
Op udemy een tutorial over gevolgd, die toch wel heel goed is: https://www.udemy.com/course/blendertutorial/

Bach 21 december 2022 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10085556)
Zijn er hier toevallig mensen met ervaring?


Misschien specialiseren in 1 aspect ervan? Modeling, texturing, animation, dynamics...

Ben meer bezig geweest met Maya.

Zucht 29 december 2022 17:18

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 10086878)
Dat ligt aan wat je ermee wil. Ik vind het regelmatig handig en bovendien leuk dat ik een beetje kan fotofucken met GIMP. Ik heb daar recenter ook Inkscape bijgeleerd om digitale lijntekeningen te kunnen maken. En met 3D modellen kan ik ook een of twee dingen, maar binnen een specifiek custom programma'tje gemaakt voor een game die ik (af en toe) mod. Je kan ook beargumenteren dat schilderen al niet meer zinnig is sinds fotografie bestaat, toch schilderen er nog heel veel mensen. Schaken wordt ook nog steeds ook door mensen gedaan.

Ook professioneel gaan dit soort vaardigheden voorlopig niet weg. Ja, je kan een scriptje een afbeelding laten maken van een motorfiets die achtervolgt wordt door een cheeta in een woestijn. Dat is zelfs niet nieuw meer, dat soort plugins voor de GIMP bestond een jaar of tien geleden al. Misschien wel langer. Maar als jij de afbeelding wil gebruiken voor bijvoorbeeld een advertentie dan moet die er precies zo uitzien als jij wil, dus je gaat vaak op zijn minst nog zitten finetunen.

En voor veel toepassingen is een scriptje ook wel goed genoeg. Maar dat wil niet zeggen dat je maar nooit meer iets moet leren.

Ik heb nu eens zo een AI tool geinstalleerd (invokeai) en na een uur of 4 prutsen , zonder enige f*cking manual te lezen, maar enkel met een 6 minuten intro video en de helpfunctie van de interface kwam ik tot dit.
Noot , ik heb nog geen enkele tekentool gebruikt om te verfijnen dit was puur gegenereerd met tekst.
Het ziet er nog niet fameus uit, maar het verschil is dat ik na 3 uur blender nog altijd op een kubus zat te kijken. Als je zo snel al een resultaat, hoe slecht ook, kan bekomen, dan inspireert dat veel meer om verder te gaan en de zaak uit te pluizen om betere resultaten te bekomen.
Ik denk wel dat mijn grafische kaart wat te zwak is. Met een GTX 1660 TI van NVidia met 6GB geheugen kreeg ik toch al een fout voor onvoldoende VRAM.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be