Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   De eniggeboren God is om op te eten. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267450)

Piero 24 december 2022 13:04

De eniggeboren God is om op te eten.

Kerstmis 2022 herinnert christenen er aan
dat de vriendin van God, als reine maagd
de eniggeboren God heeft gebaard.
En dat God na zijn dood aanwezig is
in een hostie die wordt opgegeten.
Wat was en is de waarde van deze gedachten?

Nederlands liederenboek. 2.
Lof-sangh. Stemme: La Tymbale.

1. KOmt en laet ons gaen aenbidden
Jesum die hier is present,
Jesum die hier schuylt in 't midden
Van het Heyligh Sacrament,

Alle Schepsels soo van boven
Als van onder nood' ick mé
Om den soeten Heer' te loven
In dit blyde Jubile'.

2. Loôft Godt Hemels Koninginne
Reyn en onbevleckte Maeght,
Jesus' Moeder, Godts Vrindinne
Die Godt in uw' armen draegt,

Enghels met uw' soete Chooren
Loôft den Heer', verbreydt syn' eer',
Laet hier een Musiecksken hooren,
Singt hier glorie aen den Heer.

3. Loôft Propheten, Patriarchen,
En Apostels al-ghelyck,
Loôft Godt Princen en Monarchen
Van gheheel het Hemel-ryck:

Loôft Godt Pausen, en Prelaten,
Keyser, Koningh, Hertogh, Graef,
Groote, ende Potentaten,
Heere, Dienaer, Meester, Slaef.

4. Loôft Godt Mannen, loôft hem Vrouwen,
Suyghelingsken biedt hem eer;
Maeghdekens die niet en trouwen
Suyver Zielen loôft den Heer;

Alle Vruchten, alle Boomen,
Alle Bloemen, alle Kruyt,
Alle Waters ende Stroomen
Roept den Lof des Heeren uyt.

5. Alle Menschen, alle Gheesten,
Alle Visschen, al dat leeft,
Alle Voghels, alle Beesten,
Alle dingh dat wesen heeft,

Loôft den Heer' in de Ciborie,
Hy is onder 't Broodt present;
Singht hem Lof-sangh, singht hem Glorie
In het Heyligh Sacrament.

harriechristus 25 december 2022 12:21

Met name baby Jezus is heerlijk om van te smullen.
Dat doen de mensen dan ook met Kerst: niet het laatste avondmaal, maar het eerste kerstmaal is de beste.

Eet mijn lichaam.

Piero 25 december 2022 12:41

“Ik ben het brood dat uit de hemel is neergedaald".

In de synagoge van Kafarnaüm.
41 De Joden morden over Hem, omdat Hij gezegd had: “Ik ben het brood dat uit de hemel is neergedaald,” 42 en zij zeiden: “Is dit niet Jezus, de zoon van Jozef, en kennen wij zijn vader en moeder niet? Hoe kan Hij dan zeggen: Ik ben uit de hemel neergedaald?” 43 Maar Jezus sprak tot hen: “Mort toch niet onder elkaar. 44 Niemand kan tot Mij komen, als de Vader die Mij zond, hem niet trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag. ... 49 Uw vaderen, die het manna gegeten hebben in de woestijn, zijn niettemin gestorven; 50 maar dit brood daalt uit de hemel neer, opdat wie er van eet niet sterft. .... 54 Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag. ... 56 Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem.... 59 Dit zei Jezus bij zijn onderricht in de synagoge van Kafarnaüm. - Joh. 6.

harriechristus 26 december 2022 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 10089310)
In de synagoge van Kafarnaüm.
41 De Joden morden over Hem, omdat Hij gezegd had: “Ik ben het brood dat uit de hemel is neergedaald,”

Mattheus 4:1 Toen werd Jezus van den Geest weggeleid in de woestijn, om verzocht te worden van den duivel.

2 En als Hij veertig dagen en veertig nachten gevast had, hongerde Hem ten laatste.

3 En de verzoeker, tot Hem gekomen zijnde, zeide: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg, dat deze stenen broden worden.

4 Doch Hij, antwoordende, zeide: Er is geschreven: De mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord, dat door den mond Gods uitgaat.

Bach 26 december 2022 08:37

"Mind games" over wat er gebeuren zal "na de dood"?

"Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag. ..."

De hostie is het vlees. Het effect van de hostie wordt minder op een week of zo. Dan dien je een nieuwe te verorberen en blijf je bij de groep die het goed zal hebben na de dood.

Ik weet niet of én vlees én bloed nodig zijn te verorberen voor het effect om te werken zoals het hoort. Voor zover ik me herinner was het bloed (in de vorm van wijn) voorbehouden aan de priester. Het effect zal bij die persoon mogelijk sterker geweest zijn.

De belofte van eeuwig leven na de dood. Ik ben eigenlijk niet zeker of dat een wenselijk iets is. Je zou moeten kunnen kiezen idealerwijze lijkt me. Maar misschien denk ik te veel als een mens uit op controle en vanuit een zekere achterdocht over dat 'eeuwige leven'. De veronderstelling dat eeuwig leven iets wenselijk is is waarschijnlijk een gevolg van het feit dat mensen in het algemeen graag leven. De consequenties van 'eeuwig' aspect ervan worden daardoor misschien niet goed doordacht.

harriechristus 27 december 2022 09:59

Goden opeten is kannibalisme.

Goden zijn er om te begrijpen en er naar te leven:

Atomen bestaan uit ruimteschepen.
Hoe Gods Rijk in de microkosmos bestaat.
En de hemel is daar ook.
En in de verre toekomst gaan wij ook zelf een ruimtevaartcultuur bouwen in de macrokosmos tot macro-atomen tot macro-zonnen en macro-planeten en macro-leven tot de macro-reuzen.
En de microkosmos bestaat uit een oneindige reeks culturen.
Ik ben Harriechristus, de wedergeboren Jezus.
De enige die de wereld nog kan redden.
Ik woon in Amsterdam, de nieuwe heilige stad.

Piero 27 december 2022 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 10088884)

1. KOmt en laet ons gaen aenbidden
Jesum die hier is present,
Jesum die hier schuylt in 't midden
Van het Heyligh Sacrament,

Alle Schepsels soo van boven
Als van onder nood' ick mé
Om den soeten Heer' te loven
In dit blyde Jubile'. ....

'Een sacrament is een gewijde handeling in het christendom waardoor God komt tot de mens.' - einde citaat. Dit wordt niet ondersteund door een mirakel, het is een kwestie van geloof.

Met schepsels van boven en onder worden vermoedelijk engelen en mensen bedoeld, hoewel er ook verhalen zijn over dieren die God eren, al dan niet op een feest (-dag) of blyde Jubilé.

Citaat: Ook op de nieuwe aarde komen we veel dieren tegen. Ze zingen mee in het koor dat God en het lam aanbidt.2 Vier dieren worden apart genoemd. Ze benadrukken de?*.. - vermoedelijk uit de openbaring van Johannes. (Zucht)

harriechristus 28 december 2022 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 10090133)
'Een sacrament is een gewijde handeling in het christendom waardoor God komt tot de mens.' - einde citaat. Dit wordt niet ondersteund door een mirakel, het is een kwestie van geloof.

Niet door handelingen komt de mens tot God, noch door mirakels die niet bestaan.
Het is bijgeloof.

Maar alleen door mijn nieuwe Bijbel te lezen.

Atomen bestaan uit ruimteschepen.
Hoe Gods Rijk in de microkosmos bestaat.
Harriechristus, de wedergeboren Jezus.
De enige die de wereld nog kan redden.

Piero 28 december 2022 14:40

2.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 10088884)
Kerstmis 2022 herinnert christenen er aan
dat de vriendin van God, als reine maagd
de eniggeboren God heeft gebaard.
En dat God na zijn dood aanwezig is
in een hostie die wordt opgegeten.
Wat was en is de waarde van deze gedachten?

2. Loôft Godt Hemels Koninginne
Reyn en onbevleckte Maeght,
Jesus' Moeder, God's Vrindinne
Die Godt in uw' armen draegt,

Enghels met uw' soete Chooren
Loôft den Heer', verbreydt syn' eer',
Laet hier een Musiecksken hooren,
Singt hier glorie aen den Heer.

2.1. Het is een oproep aan Maria om God te loven, maar zonder haar naam te noemen. Ze wordt aangesproken als Hemels Koninginne, en in andere modaliteiten die haar kenmerken, zoals maagd en Jezus moeder. De lijst is veel langer. Die modaliteiten zijn als medailles waardoor een gebeurtenis eeuwig kan duren. Ze kan loven in de hemel terwijl ze hem in de armen draagt. Waarvoor God moet worden gelooft is hier niet vermeld.

2.2. De engelen worden ook aangespoord om God te eren met gezang en muziek. Maar dat zijn min of meer huurlingen en automaten. De opstandige engelen die gek werden van dat lofzingen en alle heiligheid worden niet genoemd. Die zien dit aan en schudden hoofd en veren.

Pandareus 28 december 2022 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 10089291)
Met name baby Jezus is heerlijk om van te smullen.
Dat doen de mensen dan ook met Kerst: niet het laatste avondmaal, maar het eerste kerstmaal is de beste.

Eet mijn lichaam.

Ik heb liever het marsepeinen varkentje dat traditioneel bij de kerststronk (= het Joelblok) hoort. Staat symbool voor het everzwijn dat belangrijk was tijdens het Joelfeest.

harriechristus 29 december 2022 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10090820)
Ik heb liever het marsepeinen varkentje dat traditioneel bij de kerststronk (= het Joelblok) hoort. Staat symbool voor het everzwijn dat belangrijk was tijdens het Joelfeest.

Marsepijn is bijzonder lekker, maar niets is zo lekker als het malse vlees van baby Jezus.

Marsepijn is bovendien nog slecht voor je kiezen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be