Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Scholen moeten ook Vlaamse kinderen kunnen doorverwijzen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=26749)

circe 25 december 2004 20:09

Scholen moeten ook Vlaamse kinderen kunnen doorverwijzen

[size=4]Vandenbroucke: "Scholen moeten ook Vlaamse kinderen kunnen doorverwijzen"[/size][font=verdana, arial][size=2] [font=verdana, arial][size=2]Scholen moeten ook leerlingen met thuistaal Nederlands kunnen doorverwijzen naar een andere school als er in hun school al te veel Nederlandstalige kinderen zitten in verhouding tot hun aanwezigheid in de buurt. Dat stelt onderwijsminister Vandenbrouke in zijn beleidsnota. Nu kunnen scholen alleen allochtone leerlingen doorverwijzen als er een overaanbod aan niet-Nederlandstaligen dreigt te ontstaan. De minister wil ook onderzoeken hoe buurtkinderen, net als broers en zussen, voorrang kunnen krijgen bij de inschrijving. De minister maakt van het gelijkekansenbeleid hét speerpunt van zijn onderwijsbeleid. (HLN 24/12/04 bldz 1) [/size][/font]

[font=verdana, arial][size=2]-------------------[/size][/font]

[font=verdana, arial][size=2]Begrijp ik dit goed?[/size][/font]

[font=verdana, arial][size=2]Eeuwenoude (of 1 eeuw oude) gerenommeerde scholen midden in de grootstad, waarbij ondertussen de buurt als "verrijkt" wordt aanzien, moeten vanaf nu "blanke" kinderen weigeren als er naar verhouding té veel Nederlandstalige kinderen in die school zitten? Een atheneum of lyceum dat toevallig in een verrijkte buurt ligt zal dus vlaamse kinderen moeten weigeren.[/size][/font]
Indien je vb. omwille van praktische overwegingen je kinderen naar een school in de buurt van je werk wil doen, dan moet je nog een uurtje langer file-staan omdat er misschien teveel vlaamssprekende kindertjes in de klas zitten naargelang de verrijking van de buurt: je werkt vb. in Antwerpen, maar je kinderen kunnen daar niet meer naar school vermits het quotum voor vlaamse kinderen bereikt werd, dus moeten je kinderen naar een andere stad waar minder verrijking is?

Iedereen weet nl. dat vooral de grootsteden verrijkte buurten hebben, maar dat bovendien (dank zij de centralisatie!) de meeste middelbare en hoge scholen in diezelfde grootsteden geconcentreerd zijn.
Ik zou ook graag willen weten hoeveel straten de Minister in aanmerking gaat nemen om te bepalen hoeveel Nederlandstalige kinderen mogen aanwezig zijn. (één straat verder? de wijk? de stad? )

[font=verdana, arial][size=2]Of geldt deze actie enkel voor de lagere scholen?[/size][/font]

In feite vraagt dit om een zeer ver vooruitdenken:
1. ouders, beslis eerst waar je je kinderen later naar school wil doen,
2. check de buurt op het verrijkte niveau en indien nodig:
3. voedt ze op in een andere taal dan het nederlands!
Succes verzekerd.
[font=verdana, arial][size=2](of zou de huidskleur, haarkleur en de kleur van de oogjes ook als maatstaf tellen: mogen witte kindertjes nog wel naar een school als er veel chineesjes in de buurt wonen?)

[/size][/font]
[/size][/font]

Flippend Rund 28 december 2004 16:38

Wat wil je: alle allochtone jongeren verspreid over alle scholen, of alle allochtone jongeren geconcentreerd in allochtonenscholen?

camaris 28 december 2004 18:12

Iedereen heeft toch het recht om te kiezen waar hij schoolloopt? Dit zowel voor autochtonen als allochtonen. Indien er hierdoor scholen ontstaan die veel meer allochtonenjongeren hebben is dit misschien niet erg bevorderlijk voor de "integratie", maar het kan wel het voordeel hebben dat er specifieker taal- en eventuele andere leerachterstandsproblemen kunnen aangepakt worden. Als de allochtonen willekeurig verspreid zitten via quota, zouden ze dan niet nog meer achterstanden op gebied van taal etc. krijgen omdat de leerkracht er minder aandacht aan besteedt?

big bad wolf 29 december 2004 02:51

concentratiescholen zijn het beste: Vlaamse kinderen spreken de taal, en hebben bijgevolg dus nooit een probleem om de leraar te begrijpen, bij allochtonen ligt dat vaak anders. dan moet de leraar vaker dingen herhalen of speciaal uitleggen, zodat op het eind van het schooljaar het volledige leerprogramma niet kan worden afgewerkt en de Vlaamse kinderen door de aanwezigheid van allochtonen, een leerachterstand oplopen.

in een klas vol allochtonen kan al meteen veel meer Nederlands gegeven worden, zodat die (hopelijk) sneller meezijn met onze taal, en van zodra ze hun leerachterstand hebben opgehaald, kunnen ze rustig mee met autochtone kinderen, blijven ze achter is dat hun probleem.

met een degelijk migratiebeleid zouden dergelijke problemen in het onderwijs echter voorkomen kunnen worden.

ingenious 29 december 2004 03:01

@ circe: uit je openingspost blijkt dat je eigenlijk niet weet waar het over gaat. waarom je er dan druk in maken? mss eerst eens wat info opzoeken, zoals bv het doel van deze maatregel?

@ bb wolf: ik dacht dat het eerder de groep is die de 'slechte' leerling meetrekt, dan dat de 'slechte' leerling het niveau van de groep naar beneden haalt.

big bad wolf 29 december 2004 03:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ik dacht dat het eerder de groep is die de 'slechte' leerling meetrekt, dan dat de 'slechte' leerling het niveau van de groep naar beneden haalt.

een slechte leerling kan enkel de talenten aanwenden die hij heeft. als een allochtoon problemen heeft met het verstaan van de taal zal de leraar automatisch verplicht worden om het langzamer aan te doen door herhalingen en het geven van extra uitleg, waardoor het hele niveau van de klas uiteraard mee moet zakken

camaris 29 december 2004 09:58

Ik denk dat er twee soorten richtingen zijn die een klas met enkele zwakkere leerlingen kan uitgaan:
- de piste van big bad wolf
- de leerlingen die "de trein missen" die veel te rap gaat en dan bissen, trissen en dan op hun 18de er meer dan genoeg van hebben.
Ik heb nog nooit gehoord van een situatie waarin een 'slechte' leerling door de groep actief meegetrokken wordt. Het kan bestaan hoor, maar ik denk dat het eerder uitzonderingen zijn.

circe 29 december 2004 10:53

Ik denk dat men toch een onderscheid moet maken tussen "slechte" leerlingen en leerlingen die de taal niet meester zijn.
Ingeval het over taalkennis gaat denk ik wel dat een klas ervoor kan zorgen dat die achterstand overbrugd wordt, tenzij er een te groot aantal taal-onkundigen in die klas zitten: dan krijg je het omgekeerde effect.

Vandaar dat het me stoort dat er zou moeten opgetreden worden tegen een "te groot aantal Nederlandstaligen"... begrijpe wie begrijpen kan.

camaris 29 december 2004 15:00

Indien er een achterstand is op gebied van taalkennis, zal deze achterstand ook doorwerken op andere vakdomeinen, vermits deze in het Nederlands gegeven worden. Met andere woorden, terwijl ze de taalkennis aan het bijschaven zijn zullen er zich ook achterstanden voordoen op andere gebieden, gewoon omdat de lessen niet zo goed gesnapt worden.
Ik ben niet tegen enkelingen met een taalachterstand in een klas vol Nederlandstaligen, maar ik denk dat het naïef is om te stellen dat de klas kan zorgen voor een overbrugging van de achterstand. Als die overbrugd wordt zal dat vooral door inspanningen van de leerling zelf en de leraar zijn.

EXTREEM 29 december 2004 15:42

Over de hoeveelste generatie allochtonen spreekt men hier.Het zijn de eerste toch niet he!
Als ik het goed begrijp gaat het over het lager onderwijs.Ze zijn hier geboren gaan van hun 6 jaar naar school,Voor mij licht het probleem aan hun opvoeding thuis.Indien ik schrijf fouten maak sorry.Ik heb ook geen hulp gekregen

Tyr de Dietser 29 december 2004 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Wat wil je: alle allochtone jongeren verspreid over alle scholen, of alle allochtone jongeren geconcentreerd in allochtonenscholen?

Allemaal geconcentreerd.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door camaris
Als die overbrugd wordt zal dat vooral door inspanningen van de leerling zelf en de leraar zijn.

Waarom val je die leraar daarmee lastig?

ingenious 29 december 2004 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door camaris
Ik denk dat er twee soorten richtingen zijn die een klas met enkele zwakkere leerlingen kan uitgaan:
- de piste van big bad wolf
- de leerlingen die "de trein missen" die veel te rap gaat en dan bissen, trissen en dan op hun 18de er meer dan genoeg van hebben.
Ik heb nog nooit gehoord van een situatie waarin een 'slechte' leerling door de groep actief meegetrokken wordt. Het kan bestaan hoor, maar ik denk dat het eerder uitzonderingen zijn.

ik wel, maar ik heb geen flauw idee waar ik er teksten over vind op het www. iemand met pedagogisch inzicht hier zou welkom zijn.

camaris 29 december 2004 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EXTREEM
Over de hoeveelste generatie allochtonen spreekt men hier.Het zijn de eerste toch niet he!

Het gaat denk ik niet bepaald om een "generatie" allochtonen. Ik denk dat er in alle generaties wel probleemgevallen kunnen zijn, juist zoals er ook in eerste generatie allochtonen goede "studenten" kunnen zitten...

camaris 29 december 2004 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tyr de Dietser
Allemaal geconcentreerd.

Waarom val je die leraar daarmee lastig?

Er hoeft helemaal geen leraar lastiggevallen te worden. Er moet niet verplicht worden aan leraars om hier rekening mee te houden. Ik wil gewoon zeggen dat als er in een dergelijke situatie een achterstand overbrugd kan worden, de leraar daar één van de voornaamste drijfveren voor is. Die doet het dan omdat hij het zelf wil, omdat hij er zich zelf voor wil inzetten...

EXTREEM 29 december 2004 18:31

Camaris ik denk ook dat de wil er niet is bij allochtonen.Ze hebben de zelfde kanssen gratis onderwijs,ze zijn hier geboren veronderstel ik toch.Ik ken een turk en ik ben nu 47 die bij mij op de laagere school zat,klas per klas was hij de eerste.Het licht niet aan ons onderwijs maar wel aan hun en hun opvoeding.

camaris 29 december 2004 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EXTREEM
Camaris ik denk ook dat de wil er niet is bij allochtonen.Ze hebben de zelfde kanssen gratis onderwijs,ze zijn hier geboren veronderstel ik toch.Ik ken een turk en ik ben nu 47 die bij mij op de laagere school zat,klas per klas was hij de eerste.Het licht niet aan ons onderwijs maar wel aan hun en hun opvoeding.

Zou goed het geval kunnen zijn hoor, ik heb in één van mijn vorige posts hier ook gesteld dat het vooral de leerling en de leraars zijn die de eventuele achterstanden kunnen wegwerken. Als de leerling niet gemotiveerd is (o.w.v. opvoeding of wat dan ook) dan zal er niet veel vooruitgang geboekt worden, ongeacht van met hoeveel allochtonen/autochtonen er in de klas zitten.

Zelf ken ik ook een voorbeeld van een (Pakistaanse) jongen (die pas vanaf zijn achtste in België woonde) die vroeger bij mij in de klas zat (middelbaar onderwijs). Hij zat een jaar achter (was een jaartje ouder dan ons), en vond dit persoonlijk vrij erg. Hij was een voorbeeldige student, en hij heeft zijn vijfde en zesde middelbaar samen afgelegd (voor de examencommissie in Brussel) om terug op de juiste leeftijd te zitten. Hij is verder gaan studeren aan het unief.
In dit geval is het dus vooral door de wil van de leerling zelf, maar ook door de leraars, die hem tijdens de pauze vrijwillig iets verduidelijkten (hetgeen ook bewonderenswaardig was van die mensen.

Als klas hebben we hem wel gesteund in zijn beslissing, maar we hebben niks concreets gedaan om hem te helpen. (Ik weet dat dit een slecht voorbeeld is van de oorspronkelijke stelling, want er was op dat moment al bijna geen sprake meer van een taalachterstand.)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be