![]() |
Nieuwe autoverkoop nog altijd dalend, bedrijfswagens goed voor 66%
2022: 366.303 nieuwe auto’s...
In 2019, het jaar voor corona, werden 550.632 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. Particulieren zullen de kat uit de boom blijven kijken, tenzij het autosalon daar verandering in brengt. De lange wachttijden voor nieuwe wagens lijken zich te normaliseren, en pas in het vierde kwartaal werd de schade serieus gemilderd, vooral in sprintmaand december, dat ziet men aan de postieve diff. %. Door het zeer hoog bedrijfswagenaandeel, 2 op 3 zelfs, staan de topmerken op kop, in december zelfs 3 "premiummerken" op kop (BMW-Audi-Mercedes). Zelfs Tesla komt daardoor op de 7e plaats in december, en sluit gans 2022 af op de 20e plaats, een van de grootste stijgers tov vorig jaar. Vooral de merken die genoeg konden leveren in de laatste maanden, zie verschil in % diff. • Top 10 december 2022 vs. dec 2021: December 2022 | dec 2021 | verschil | diff. % totalen : 24 584 | 20 377 | 4.207 | 20,65% Brandname aantal / % 1. BMW 3.302 13,43% 1 778 8,73% 1.524 | 85,71% 2. AUDI 1.944 7,91% 1 374 6,74% 570 | 41,48% 3. MERCEDES 1.832 7,45% 1 459 7,16% 373 | 25,57% 4. VOLKSWAGEN 1.599 6,50% 1 661 8,15% -62 | -3,73% 5. PEUGEOT 1.583 6,44% 1 583 7,77% 0 | 0,00% 6. TOYOTA 1.435 5,84% 913 4,48% 522 | 57,17% 7. TESLA 1.227 4,99% 528 2,59% 699 | 132,39% 8. DACIA 1.069 4,35% 1 124 5,52% -55 | -4,89% 9. RENAULT 1.066 4,34% 1 691 8,30% -625 | -36,96% 10. VOLVO 998 4,06% 757 3,71% 241 | 31,84% [...] Toyota deed ook een opvallende sprong van 10e naar de 6e plaats (ook volledig 2022) • De top 10 volledig 2022, en verschil tov 2021, in %: -------- 2022 | -- 2021 --| verschil | diff. % Cumul | 366.303 | 383.123 | -16.820 | -4,39% 1. BMW 38.011 10,38% 38 962 10,17% - 951 | -2,44% 2. VOLKSWAGEN 32.061 8,75% 34 349 8,97% -2 288 | -6,66% 3. MERCEDES 29.283 7,99% 27 525 7,18% 1 758 | 6,39% 4. PEUGEOT 29.140 7,96% 28 479 7,43% 661 | 2,32% 5. AUDI 26.253 7,17% 28 016 7,31% -1 763 | -6,29% 6. TOYOTA 21.262 5,80% 15 796 4,12% 5 466 | 34,60% 7. RENAULT 18.687 5,10% 20 203 5,27% -1 516 | -7,50% 8. CITROEN 16.741 4,57% 18 327 4,78% -1 586 | -8,65% 9. DACIA 15.652 4,27% 14 227 3,71% 1 425 | 10,02% 10. KIA 15.162 4,14% 13 347 3,48% 1 815| 13,60% [...] 20. TESLA 4.789 1,31% 3.262 0,85% 1.527 | 46,81% [...] 30. HONDA 1.461 0,40% 1 460 0,38% 1 | 0,07% [...] https://www.febiac.be/documents_febi...023/1/cars.pdf link via Citaat:
Citaat:
|
De Standaard heeft er een extra artikel voor over: "Groei op laatste benen, en rampzalig" :lol:
Er zijn nog andere vervoermiddelen, tiens. Denk aan de electrische fiets. Deelwagens ook nog. Tweewielers, enz... Citaat:
|
Citaat:
Die gaan binnenkort hun olie aan een vierde van de prijs kopen want in de EU gaan ze er niks meer mee kunnen doen. Ze lachen zich daar een bult met EU..... |
Mijn huidige auto is nog heel prima, maar toch kijk ik af en toe eens naar het merk/model dat ik zou kopen, mocht de actuele perte totale gereden worden.
De Santa Fe dus, stekkerhybride. Zoeken naar het model 2023. Verrassing: die staat nergens meer op hun website. Mailke gemaakt. Antwoordje ontvangen: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat is heel goed te begrijpen. Voor een particulier is een EV veel te duur en voor velen bovendien niet praktisch bruikbaar want geen oplaadpunt binnen bereik. Niet iedereen heeft een eigen garage of oprit, de meesten onder ons hebben die optie niet. Dus logisch dat mensen een redenering maken in de trend van: "we zullen nog maar een jaartje langer met onze wagen rijden en we zullen wel zien", of "liever nu een klassieke tweedehands, en we zullen na een paar jaar wel zien", zoiets. Het autosalon gaat daar niets aan veranderen. |
Citaat:
Steeds meer particulieren kopen namelijk een EV. Elk jaar meer. Bron van de cijfers Febiac, heb ik hier al gepost. Particulieren kunnen heus wel rekenen wat bepaalde ICE kosten. Gewoon uit ervaring hé. |
Wat met de elektrische auto?
Veel hangt af van het vermogen waarmee je de elektrische wagen oplaadt. Een simulatie van de Vlaamse energieregulator VREG maakt duidelijk dat een standaard oplaadbeurt de gemiddelde maandpiek al snel met 7 kW doet opveren. Dit gaat duur worden! Capaciteit tarief remember? |
Citaat:
|
Citaat:
Reken maar na. |
Citaat:
De meesten onder ons ? :lol: Bron a.u.b. Omgekeerd. In Vlaanderen bevinden slechts 26,4% van de woningen zich in een appartement, en dat wil nog altijd niet zeggen dat per appartement er geen eigen parkeerplaats/autostaanplaats voorzien is. De meeste deftige appartementen die ik ken hebben dat. Toch als de bewoners een auto nodig hebben. Googlen mag. Ook rijhuizen hebben niet zelden een oprit of garage als ze een korte voortuin hebben. Googlen mag. Aantal woningen in rijhuizen is 21,7 % in Vlaanderen. Halfopen en open bebouwing is al goed voor 46,5% van de woningen in Vlaanderen. Plaats genoeg voor een oprit, we hebben er 2 thuis + huisgarage, dus eigenlijk 3. Ik kan 3 laadpalen zetten, 2 buiten , , een laadbox binnen. :-P Citaat:
• In 2021 werden er 22.669 nieuwe BEVs ingeschreven in 2021, 2.766 op naam van een particulier. Citaat:
Citaat:
Dus elk jaar kopen er steeds meer particulieren een BEV van 2.319 naar 4.853 is meer dan een verdubbeling op amper 2 jaar. |
Citaat:
Net nagerekend, tussen (1.) 3kW en (2.) 7 kW is het € 150,6 verschil dat ik meer betaal. Of € 37,65 per kW. Aan ons verbruik thuis: c/p 1. Totale jaarkost €1.150,87 per jaar 2. Totale jaarkost €1.301,47 per jaar Dat is 13% meer stroomkost, en we hebben in 2022 net 22% stroom bespaard tov 2021. Soit voor 150€ per jaar kan ik onze kleine benzinewagen mss 2 maal meer voltanken per jaar. Soit², een slim laadpunt (met loadbalancing) dat iets meer kost kan zich wel lonen, uiteraard plakt Mambo dat niet, dat past niet in zijn oliekraam. Citaat:
|
Citaat:
Een 90 kWh Tesla is meer dan een dag. |
Citaat:
Je denkt sowieso niet correct, als ik 's nachts de auto oplaad heb ik amper stroomverbruikers. Bovendien neem ik dan sowieso eentje met loadbalancing (als ik nog TV kijk ofzo, laadt die wat minder) En een 60 kWh Tesla waar nog 10 kWh in de batterij zit? En ik wil laden tot 80% (48 kWh), dat is 38 kWh erbij goed voor pakweg 200 km extra rijden, kan ook **250 km zijn. Dat is 38 kWh bijladen, bruto 42 kWh met laadverlies. Ff nakijken wat ik per kwartier verbruik op fluvius.be... als ik vanaf 23u in mijn bed kruip heb heb ik nog 0,02 tot 0,03 kWh per kwartier of 0,8 kW tot 1,2 kW. Nemen we 1 kW dan kan ik nog 6 kW erbij verbruiken voor op 7 kW te komen. Aan 25 Amp 230 V monofaze heb ik een 5,8 kW laadpunt: https://www.fluvius.be/sites/fluvius...p-te-laden.pdf Past prima. 5,8 kW * 8 uur laden = 46,4 kWh erbij. Rij ik echt eens verre afstanden doe laadt ik afwisselend gratis en-of aan de snellaadpaal. lol **Als je het verbruik niet wil geloven ff een linkje voor jou, echte winter (model 2022) en zomer (model 2021) in Noorwegen: Citaat:
|
We zijn nu 23 en alles voorgaande mag je vergeten.
Nu draait het capaciteit. De stroomvreters die na een kwartier uw rekening telkens verhogen. Per kw piek kost u dat 50€ extra op uw afrekening bovenop uw verbruik. Enige remedie zo laag mogelijk opladen. Zo laag dat je wel een week nodig zal hebben voor 1 tankbeurt Of anders afdokken. Dat het capaciteit tarief puur Cosa nostra is tengevolge van Europese sabotage onteigening dat is algemeen bekend. |
Citaat:
|
Citaat:
In de eerste negen maanden van 2021 werden er volgens Febiac 15.276 nieuwe elektrische auto’s ingeschreven in België. In de nieuwverkoop vertegenwoordigen ze een marktaandeel van bijna 5 procent. Vorig jaar was dat nog maar 3,5 procent. De meerderheid (86,3%) werd ingeschreven op naam van een bedrijf. |
Citaat:
En maar 10 maal meer afdokken per jaar. De bougiegeneratie. (veeg onder het tapijt) Wat zou een BEV kunnen kosten als je hem netjes elke 2-3 jaar eens laat nazien? Alles inbegrepen ook airco enz... Citaat:
Ff mijn rekeningen nemen van vorig jaar: € 550,11 + € 99 (airco complete inspectie was in aanbieding) + € 182,94 En als ik daar het bandenhotel met 2x wisselen set banden bijtel komt er nog zo een 180 € bij. Maar dat zou bij een EV ook zijn |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Herhaling post 11, bronnen van FEBIAC 2021 en 2022: • Er werden 37.619 nieuwe BEVs ingeschreven in 2022, 4.853 op naam van een particulier. (12,9% van 37.619) • In 2021 werden er 22.669 nieuwe BEVs ingeschreven in 2021, 2.766 op naam van een particulier. (12,2% van 22.669) IN 2022 werden er 75,5% meer nieuwe BEVs ingeschreven op naam van een particulier dan in 2021. (FEBIAC telt zelfstandigen bij bedrijven dus niet als particulier hé) Citaat:
|
Citaat:
Daar weet je blijkbaar alles van. ;-) Geef toch eens de groei van de electrificatie van personenwagens van enkele landen daar? Kies maar een paar uit de Citaat:
Voorsmaakje uit Singapore, kwam bovenaan in mijn browser. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be