Micele |
6 januari 2023 10:13 |
Frankrijk én vooral Nieuw-Zeeland, BEV-aandeel
• Frankrijk haalde in december 15,8% BEV-aandeel.
• Voor het gans jaar 2022 komt dan op 13,3% BEV-aandeel, vorig jaar was dat 9,8%.
• In Frankrijk staan de goedkopere modellen bovenaan (vooral Franse), met tussenin Tesla model 3/Y.
• Qua aantal stijgt de BEV-markt an sich 25,3% YoY.
Citaat:
https://cleantechnica.com/2023/01/05...are-of-market/
France’s EVs Take Record Quarter Share Of Market
For 2022 as a whole, plugins accumulated a 21.6% of auto sales, with BEVs taking 13.3%, and PHEVs, 8.3%. This is a modest overall growth from 2021’s corresponding share of 18.3% plugins, comprising 9.8% BEV, and 8.5% PHEV. BEVs’ annual growth in share is visible but modest, at 1.36x. In the hypothetical case where this rate sustains, BEVs would pass 50% of the market by early 2027.
In volume terms, the picture was more subdued, since the wider context is that the 2022 overall French auto market in fact shrank by some 8% from 2021. Against this background, BEVs’ 203,121 total sales represented YoY volume growth of 25.3% (from 162,106 units).
|
• Nieuw-Zeeland heeft ondertussen bijna 20% BEV-aandeel!
En nog wat interessante context rond die extreem snelle electrificatie in een ver afgelegen (klein) land: (eigenlijk is dat een aparte draad waard)
Citaat:
https://cleantechnica.com/2023/01/05...e-penetration/
Nieuw-Zeeland behaalt 30% plug-in voertuigpenetratie
In augustus bracht CleanTechnica het nieuws dat Nieuw-Zeeland (een klein land in de Stille Oceaan) een penetratiegraad had bereikt van 12% van de autoverkopen als plug-in-voertuigen. Nu heeft Nieuw-Zeeland dat tot 30% verhoogd! Een groot deel van de reacties in augustus was gericht op eenmalige factoren, en velen waren van mening dat dit een uitschieter was en dat de situatie weer normaal zou worden. Een van de genoemde redenen was dat de Tesla Model Y en de BYD Atto 3 net waren geland, en aangezien ze goed waren voor 70% van de EV-verkopen, was het waarschijnlijk dat de golf zou afnemen. Nou, de blip wordt groter en de golf wordt hoger. Het lijkt erop dat Nieuw-Zeeland voor het eerst een plug-inpenetratie van 30% heeft bereikt.
Cijfers vrijgegeven door het New Zealand Department of Transport geven aan dat van de bijna 100.000 lichte voertuigen die in 2022 werden verkocht, bijna 20% volledig elektrisch (BEV's), 10% plug-in hybrides (PHEV's) en 50% conventionele hybrides zonder stekker waren ( HEV's). Er was niet veel ruimte meer voor benzine- en dieselauto's. Veel mooie grafieken over het wagenpark van Nieuw-Zeeland zijn beschikbaar op de NZ Transport Agency-pagina.
Nieuw-Zeeland is bij uitstek geschikt om snel vooruit te komen in de revolutie:
- Meer dan 80 procent van de elektriciteit komt uit hernieuwbare energiebronnen, "en er is genoeg aanbod voor een brede acceptatie van elektrische auto's."
- Meer dan 85 procent van de huizen in Nieuw-Zeeland heeft parkeergelegenheid op straat, "waardoor thuis opladen gemakkelijk en gemakkelijk wordt".
- “We hebben een laag gemiddeld woon-werkverkeer. Stadsbestuurders rijden slechts 22 km per dag - een afstand die de batterijen in de huidige EV's gemakkelijk aankunnen."
- Nieuw-Zeeland verkoopt melk en rundvlees, en koopt auto's en fossiele brandstoffen. Minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen betekent een betere handelsbalans.
- De meeste elektriciteit wordt opgewekt door waterkracht. Het is een win, win, win voor de NZ economie en de NZ mensen.
- De markt voor voertuigen op fossiele brandstoffen in deze markt zal alleen maar krapper worden, aangezien Nieuw-Zeeland op 1 januari zijn Clean Car Standard heeft ingevoerd. Niet alleen geldt er een malusbonus of “feebate” (vergelijkbaar met wat in Europa wordt toegepast) bij auto-aankopen, ook krijgen autofabrikanten nu boetes voor auto’s die de CO2-emissienormen overschrijden.
- De financiële sector doet mee door laagrentende leningen aan te bieden voor de aankoop van een elektrische auto. Stuff schrijft:
“De Clean Car Standard is ontworpen voor de auto-industrie, niet voor kopers. Het moedigt importeurs aan om te voldoen aan strenge doelstellingen voor de uitstoot van kooldioxide, door middel van een "pay-as-you-go"-plan (meer geschikt voor mensen die niet veel voertuigen tegelijk importeren) of een "wagenparkgemiddelde"-regeling (de belangrijkste importeurs in New Zeeland).
“Als de gemiddelde CO2-uitstoot van de vloot van een importeur de limiet overschrijdt, krijgt hij een boete, terwijl wagenparken onder de limiet kredieten krijgen die kunnen worden gebruikt als buffer voor dreigende boetes of die kunnen worden verhandeld aan andere merken. [Tesla en BYD zullen hiervan profiteren.]
"Het verschil met de Clean Car Discount is dat de Standard is ontworpen om de industrie aan te moedigen schonere auto's naar het land te brengen, terwijl de Discount bedoeld is om mensen aan te moedigen om ze te kopen."
Voorlopig geven de cijfers van november aan dat de Ford Ranger (1527 stuks) het best verkochte voertuig in Nieuw-Zeeland is, op de voet gevolgd door de Tesla Model Y (1099). De Toyota Hilux completeerde het podium met 925. Ook in de top 10 stond de BYD Atto 3, op nummer zes. De sterke maand van de Atto 3 komt nu het Chinese merk zijn nationale voetafdruk blijft vergroten. Vier nieuwe BYD-dealerlocaties in New Plymouth, Botany Town Centre, Lower Hutt en Dunedin zullen voor het einde van het jaar worden geopend.
In totaal werden in november 15.621 nieuwe voertuigen geregistreerd, een daling van 4,3% op jaarbasis. Toyota was zowel de algemene marktleider (17%, 2709 eenheden) als de passagiersmarktleider (15%, 1654 eenheden).
Mark Stockdale van de Motor Industry Association zegt dat de markt nog steeds wordt beïnvloed door de implicaties van de Clean Car Discount en de aanstaande Clean Car Standard. "Er is een toename van de verkoop van voertuigen met een lage uitstoot en een aanhoudende daling van de verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen."
De populariteit van de Tesla Model Y gaat nog steeds ten koste van de Model 3, waarbij de eerste in november bijna vier keer zo groot was als de laatste. Met 3358 registraties tot nu toe, ligt Model Y op schema om de populairste elektrische auto van Nieuw-Zeeland voor het jaar te worden.
In deze nieuwe wereld kunnen er onbedoelde gevolgen zijn, vraagt een expert zich af: “De groei van nieuwe energievoertuigen is de gedurfde nieuwe trend. Het zal ook interessant zijn om de waarde van gebruikte ICE-auto's te bekijken naarmate deze trend zich ontwikkelt."
2023 belooft weer een spannend jaar te worden voor EV's in NZ. Niet alleen vanwege de CCS, maar ook vanwege de elektrificatie van traditionele auto's - de LDV eT60 auto is al te koop en een mogelijke lancering van de elektrische versie van de Ford Ranger zal deze markt waarschijnlijk binnenkort ook stimuleren.
|
Tendens: hoe hoger het aandeel hernieuwbare electriciteit van een land (of het streven naar) hoe meer ze pro EVs zijn in de regel, dus met uitzonderingen...
"~ Toplanden":
Noorwegen, Ijsland, Zweden, Nederland, Californië, Denemarken, Finland, Zwitserland, enz..., maar nu gaat Nieuw Zeeland zich ook in die top 5 wringen...
|