![]() |
Nieuwjaarsgeschenk’ van overheid: VAA op bedrijfswagens stijgt fors!
Nieuwjaarsgeschenk’ van overheid: VAA op bedrijfswagens stijgt fors
https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...4ecea658603c8d Voor bestuurders van een bedrijfswagen start het jaar met minder fijn nieuws. De federale overheid heeft het voordeel alle aard (VAA) geïndexeerd en dat wordt alweer duurder, zeker als je rijdt met een benzine- of dieselwagen. Elektrische auto’s ontsnappen, maar het minimumbedrag stijgt wel. Het voordeel alle aard (VAA) werd in 2012 door de toenmalige regering-Di Rupo ingevoerd om het privévoordeel van bedrijfswagens extra te belasten. Officieel om misbruiken te voorkomen met buitensporig dure auto’s op naam van de zaak, maar in de praktijk blijkt het toch vooral een ‘jaloezietaks’ die de werkende klasse treft. Elke werknemer met een bedrijfswagen moet maandelijks opdraaien voor het voordeel alle aard. Dat bedrag wordt berekend op basis van de catalogusprijs van de auto (inclusief opties en exclusief kortingen), de CO2-uitstoot en de leeftijd van de auto. Hiervoor werd een (nodeloos ingewikkelde) formule in het leven geroepen, die ook nog eens verschilt naargelang het motortype. Mensen met een bedrijfswagen, ja ook de elektrische (wel iets minder), moeten het gat in de begroting dus dichtrijden. |
Dat was toch te verwachten. De geldstromen waar onze politici in kunnen graaien worden moeilijker.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een opslag van 100 euro / maand kost de werkgever minsten 200 euro en de werknemer ontvangt 50 euro. Dit is niet houdbaar, werkgevers kunnen hun goede werknemers niet meer extra belonen zonder dat het hen een fortuin kost. Nog even en er wordt terug een zwart-geld circuit opgestart. Moest ik ondernemer zijn, ik betaalde mijn goede werknemers voor een gedeelte gewoon in het zwart. |
Citaat:
De personenbelasting in dit land is progressief. Dus als je inkomen hoger is dan betaal je niet procentueel meer belasting maar meer dan dat. Aan de andere kant zijn alle vervangingsinkomens geplafonneerd. Je betaalt dus wel extra belastingen op je inkomen maar je bouwt daar geen bijkomende sociale bescherming mee op. Je krijgt daar niets voor terug als je moet beroep doen op een vervangingsinkomen, bijvoorbeeld bij ziekte, werkloosheid of pensioen. Neem als voorbeeld het pensioen als werknemer: het plafond bedraagt daar 63.945€ bruto jaarinkomen. Zit je daar boven dan draag je wel extra belastingen af maar je latere pensioen zal er geen eurocent mee aandikken. Dat leidt tot een sterk gevoel van solidariteit die maar van één kant komt. Daar komt dat systeem vandaan. En dan gaat het niet alleen over een bedrijfswagen maar ook over laptops, maaltijdcheques enz. Al die extra legale regelingen. Afschaffen van het systeem van extra legale voordelen kan, maar dan ook van elke plafonnering. En dat zou zo duur zijn dat onze overheid dat nooit zal doen. |
Citaat:
De inhalige overheid creëerde zelf al deze mistoestanden. |
Citaat:
Lijkt me nogal mee te vallen. https://www.fleet.be/vaa-stijgt-opnieuw-sterk-in-2023/ 5%-10% verhoging, zoiets. Heeft iemand al meegemaakt dat belastingen dalen? Ik denk het niet. Er zit volgens mij wel een denkfout in het systeem, en dan specifiek over de referentie-uitstoot CO2 van het wagenpark. EV's worden als 0 meegerekend, wat onzin is. Die stroom wordt uiteindelijk gewoon door gascentrales geproduceerd en die draaien aan een 500g CO2/kWh. Bij een gemiddeld verbruik van 15kWh/100km, wat aan de lage kant is, komt dat neer op een 75g CO2/km. Dat is al hoger dan het referentieniveau waarop een diesel wordt belast. En waarom een diesel en een benzine aan een verschillend referentieniveau worden belast is al helemaal onbegrijpelijk. Waarom zou je benzinemotoren bevoordelen? Diesels zijn qua CO2-uitstoot gewoon beter. |
Citaat:
Circa 1400€ vaa per jaar. |
Citaat:
Mss zelfs meer dan een diesel |
Citaat:
Toon het eens aan hé? Zal ik uw simpel huiswerk doen. • Gemeten door ADAC, *Well-to-Wheel (dus rechtsteeks + onrechtstreeks), met de vuile stroommix in "bruinkoolland" Duitsland: (een van de vuilste landen van Europa op jaarbasis, uiteraard gaat die onrechtsteekse CO2 van de geladen stroommix in de veel koolstofarmere landen navenant veel minder zijn, bvb de koolstofintensiteit van BE is momenteel 3 maal minder dan Duitsland: https://app.electricitymaps.com/zone/BE) • De BMW X3 in zijn vier versies gemeten in de praktijk, eco-test ADAC. • Meetwaardes CO2 helemaal onderaan in de 2 links (4 pdfs kun je ook vinden), ik plak even de CO2 well-to-wheel van de 3 plofversies BMW X3 benzine/diesel mildhybride en benzine plug-in hybride, daaronder die van de BMW iX3 puur electrisch. • Ik zet er ook het souplesse-cijfer bij van 60 kmh naar 100 kmh als je eens een vrachtwagen wil inhalen. https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...le/bmw/bmw-x3/ ADAC Messwerte (Auszug) BMW X3 xDrive 20d Steptronic | BMW X3 xDrive 20i Steptronic | BMW X3 xDrive30e Motorart: Diesel (Mild-Hybrid) | Otto (Mild-Hybrid) | PlugIn-Hybrid Hubraum (Verbrennungsmotor) 1.995 ccm | 1.998 ccm | 1.998 ccm Überholvorgang 60-100 km/h: 5,0 s | 5,6 s | 3,9 s Verbrauch / CO2-Ausstoß ADAC EcoTest: 6,1 l Diesel/100 km, 189 g CO2/km (well-to-wheel) | 8,9 l Super/100 km, 245 g CO2/km (well-to-wheel)| 5,3 l Super und 11,2 kWh Strom/100 km, 209 g CO2/km (well-to-wheel) 1. https://assets.adac.de/image/upload/...steptronic.pdf 2. https://assets.adac.de/image/upload/...nic_enwwzs.pdf 3. https://assets.adac.de/image/upload/...nic_ondnli.pdf Via dezelfde link vind je de iX3 link, of de puur electrische versie https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...e/bmw/bmw-ix3/ ADAC Messwerte (Auszug) BMW iX3 Impressive Überholvorgang 60 – 100 km/h: 3,3 s Verbrauch/CO2-Ausstoß ADAC Ecotest: 21,2 kWh Strom/100km, 106 g CO2/km (Well-to-Wheel) 4. https://assets.adac.de/image/upload/...ive_eeardv.pdf Citaat:
QED. Geen dank. :lol: Ik denk dat de waarde in het groen de absoluut laagste is. Uiteraard zijn er oude studies waar men rekening houdt met alles zoals de productie van de batterij enz..., maar dat zal niet al te veel verschillen, 63% minder CO2 (EU-27) voor de gemiddelde BEV tov ICE, levenscyclus: https://www.current-news.co.uk/news/...ng-assessments ![]() Across the EU, emissions for EVs are on average a third of conventional cars. Image: T&E. |
Citaat:
Nu is het nog 100%. In 2031 uiteindelijk maar 63% |
Citaat:
Een vorm van loon dus, maar minder belast, nog altijd voordelig voor zowel werknemer als werkgever. Werkgevers kopen geen bedrijfswagens om hun werknemers te plezieren, wat niet belet dat de werknemer er ook voordeel bij heeft. |
Citaat:
Betalen werknemers met salariswagens ook voordeel alle aard (VAA)? Of enkel de werknemers met bedrijfswagens voor de noodzakelijke verplaatsingen voor beroepsdoeleinden? Zowel bedrijfswagens als salariswagens zijn een vorm van loon maar de bedrijfswagen is noodzakelijk om de job te kunnen uitvoeren en de salariswagen niet. Dat verschil dient gemaakt te worden. |
Het verschil zit erin waar je de bedrijfswagen parkeert.
Bij u thuis of op het bedrijf zelf. |
Citaat:
Maar ... Ondertussen krijgen zelfs de poetsvrouwen een bedrijfswagen, enerzijds om zich te verplaatsen naar hun werk, anderzijds om nog poetsvrouwen te vinden. Bij hen geldt uiteraard de regel niet dat het is omdat het loon anders niet meer betaalbaar is of omdat ze teveel belastingen betalen. Maar gewoon om mensen te vinden. Als de overheid daar veel aan gaat rommelen zegt deze groep, het sop is de kool niet meer waard en ze gaan doppen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit voordeel van alle aard is aan bedrijfsvoorheffing onderworpen. De waarde van het voordeel wordt toegevoegd aan het bedrag van de bezoldigingen en onderworpen aan de gewone schalen der bedrijfsvoorheffing. In principe zijn voordelen van alle aard belastbaar voor hun werkelijke waarde bij de verkrijger. Voor bepaalde soorten wordt de waarde echter forfaitair bepaald. Dit is onder meer het geval voor de terbeschikkingstelling van bepaalde types van bedrijfswagens. ..... Iedere auto van het bedrijf heeft sowieso 5000 km forfait vaa. Ook cammionet. De baas betaalt dat. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be