![]() |
EV de meest gefaalde wagen ooit.
Zal de EV de geschiedenis ingaan van falen en politiekers opnieuw als mislukking?
De revolutionaire auto werd opgelegd door de staat Californië: als ze voor het jaar 2000 geen elektrische auto hadden ontwikkeld, zouden ze in die staat geen auto’s meer mogen verkopen. Klinkt dat niet bekend? In 1996 volgde dan de productieversie van het conceptmodel, de EV1. Het was niet alleen de eerste elektrische auto van General Motors, maar ook de eerste auto wereldwijd die in massaproductie moest gaan. en had de vorm van een waterdruppel. Daardoor had hij een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx-waarde) van amper 0,19. Om het gewicht ondanks de batterijen op 1.400 kilogram te houden, kreeg de auto een chassis uit aluminium en een koetswerk dat uit plasticdelen bestond. Onder de motorkap van de voorwielaandrijver zat een elektromotor van 138 pk en 149 Nm. Rijbereik Onder druk van de Californische deadline begon GM de productie van de EV1 met een batterij van lood. In die tijd was die technologie echter al voorbijgestreefd. De batterij had een capaciteit van 16,5 kWh (53 ah) en leverde een rijbereik op van 97 kilometer. Nu rijden de nieuwe nauwelijks verder. 1999 kreeg de EV1 gelukkig een update, en vooral een nieuwe batterij. Die was nog steeds uit lood gemaakt, maar de toegenomen capaciteit tot 18,7 kWh (60 ah) vergrootte het rijbereik tot 161 kilometer. Niet veel later kreeg de EV1 de batterij uit nikkelmetaalhydride die hij al van het begin moest hebben. De 26,4 kWh (77 ah) sterke batterij deed het rijbereik toenemen tot 257 kilometer. Straf, voor die tijd. Bijna verder dan een tesla. In 2003 trok GM de stekker uit zijn revolutionaire elektrische auto. In totaal werden er 1.117 EV1-modellen gebouwd (660 Gen1 en 457 Gen2). Hoewel sommige klanten hem nadien nog wilden kopen riep GM alle modellen terug om ze te vernietigen. Gelukkig bleven er 40 modellen bewaard voor musea en opleidingsdoeleinden. https://www.vroom.be/nl/nieuws/geflo...vooruit-21844/ |
Mijn wote gaat naar de Alfasud.
Edit: geen EV, my bad. |
De beste EVs van 1,5 eeuw.
De beste EVs zijn einde 19e eeuw/begin 20e eeuw:
![]() Citaat:
LOL. |
Citaat:
https://www.imdb.com/title/tt13592594/ |
Citaat:
Ik leef nu en in de toekomst, mambo nog in het verleden, en post zelfs iets waar hij niets van begrijpt. Met leugens ook nog. |
Citaat:
Nadien deed gm onder politieke druk het nog eens, 2e falen. De politics zijn nadien moeten vluchten. Waarop gm gewoon alles terugkocht en vernietigde. We zijn nu aan de derde keer bezig terug onder politieke dwang en het zal weer falen. |
Niettemin in het bijhorend filmpje was de EV1 bijna met dezelfde technische wonderen op weg die je ook in de nieuwe ziet.
En ze hadden een veel mindere kw aan boord dan de huidige. Sneller opladen , weinig verbruik. 3 uurtjes thuis volstond zonder een aanslag op uw factuur. A |
De overeenkomst van de huidige EV sluit bijna naadloos aan op de gm1EV.
We kunnen hier perfect in terug zien dat EV1 het bouwplan is van het huidige EV. Sterker nog de oude had zijn eigen laadstation in de auto. |
Citaat:
Autogids testte onlangs de Lightyear 0, eigenlijk al productiewagen hé. Veel leesplezier, en als het niet in uw kraam past, gewoon straal negeren. Binnenkort zullen er al rijden, beperkte serie. Citaat:
|
Citaat:
|
Opnieuw een faling.
Export van elektrische auto een probleem voor doelstelling? De elektrische auto doet het nog steeds goed in ons land. In het eerste kwartaal van dit jaar had drie procent van alle nieuwe verkochte auto’s in ons land een oplaadstekker. Daarmee is Nederland, op Noorwegen na, het Europese land waar relatief de meeste stekkerauto’s worden verkocht. Lang blijven ze echter niet in ons land: binnen een jaar gaat de elektrische auto de grens over. Uit cijfers van het VWE die het FD heeft opgevraagd blijkt dat vorig jaar 922 elektrische auto’s geëxporteerd zijn, 12 procent van het volledig elektrische wagenpark. Wat misschien nog wel opvallender is, is dat meer dan de helft van die auto’s nog niet eens een jaar oud is. Doel mislukt? De export van de elektrische auto is niet gunstig voor Nederland. De Nederlandse overheid ziet op deze manier weinig terug van alle groene regelingen die zijn getroffen in het verleden. Ondernemers kregen in sommige gevallen meer dan de helft korting op een auto, waardoor er massaal werd gekozen voor de overstap naar een elektrische auto. Dat is dus een dikke fail. https://www.ikwilvanmijnautoaf.nl/bl...aar%20oud%20is. Veel geld gesubsidieerd en zero resultaat. |
Ik zie dat subsidieren en pushen/forceren van elektrische auto's als een tactiek in een immobilisatieplan. Dat blijkt ook uit wat ze deden en doen met het wegennet.
Mobiel zijn, enkel nog als je een nazi ausweiss hebt bekomen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:32. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be