Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   BEV de meest gelukte wagen ooit, lol (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267581)

Micele 7 januari 2023 01:12

BEV de meest gelukte wagen ooit, lol
 
De beste EVs zijn einde 19e eeuw/begin 20e eeuw:



Citaat:

Marktaandeel van 40%

In veel grote steden hebben taxibedrijven kort na 1900 al een (deels) elektrisch wagenpark. In New York is op een gegeven moment zelfs 90% van de taxi’s elektrisch aangedreven. Nadat met de komst van elektriciteit in huizen het probleem van het opladen is verholpen, slaat de elektrische auto ook bij de particulier echt aan. In de VS is de elektrische auto verhoudingsgewijs het meest populair. In de vroege 20e eeuw hebben elektrische auto’s een marktaandeel van bijna 40% tegenover slechts 22% voor benzineauto’s. De rest van de wegvoertuigen werd door stoom aangedreven.

https://zerauto.nl/elektrische-auto-...hoe-het-begon/
Benzinewagens waren bijna niche slechts 22%. Stoom was ook nog mainstream met 38% maar uitdovend, maar niets kon op tegen BEV met 40%, zeker bij de mensen die electriciteit thuis kregen en daar konden opladen.

Voor lange afstanden zal men paarden genomen hebben.
Toch daar waar geen treinsporen lagen.

LOL.

Stinkbakken moesten weg...

Citaat:

Oplaadbaar

Na de uitvinding van de oplaadbare lood-zuurbatterij in 1859 gaat de ontwikkeling sneller. Het eerste voertuig dat daadwerkelijk op de weg gebruikt kan worden is een experimentele driewieler van Fransman Gustave Trouvé, die er in 1881 een testrit mee maakt door Parijs.

Eerste auto

Engelsman Thomas Parker bouwt in 1884 het eerste elektrische voertuig dat we als een echte auto kunnen beschouwen. Het model gaat ook de boeken in als de eerste elektrische productieauto, hoewel de door de Elwell-Parker Company uitgevoerde productie wel vrij beperkt was. Parkers overwegingen voor de ontwikkeling van een elektrische auto zijn nog altijd actueel: hij zocht een meer brandstofefficiënte oplossing die bovendien beter was voor het milieu dan een verbrandingsmotor.

Populair

In het algemeen wint de elektrische auto rond de eeuwwisseling snel aan populariteit. Het rijbereik is vrij beperkt in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor, maar aangezien de elektrische auto’s vooral in de stad worden gebruikt is dat geen heel groot probleem. Bovendien hebben elektrische auto’s als voordeel dat ze minder onderhoud nodig hebben dan een auto met verbrandingsmotor.



Daarnaast hoeven ze bij het starten niet aangeslingerd te worden, trillen en schudden ze tijdens het rijden veel minder en men hoefde niet te schakelen. Ook een groot voordeel, gezien de stugge versnellingsbakken van destijds. Ook kon je direct wegrijden, terwijl de andere concurrent van de auto met verbrandingsmotor, de stoomauto, een lange opstarttijd nodig had om op te warmen.
- - -

Micele 9 januari 2023 20:47

De VW ID.4 is goed voor 18,2% van de VW verkoop in de USA in het 4e kwartaal 2022.

Het gaat over bescheiden aantallen, maar toch significant dat laatste kwartaal, zelfs 2e beste model van VW in USA (alle soorten).

Citaat:

https://cleantechnica.com/2023/01/06...gen-usa-sales/



Volkswagen of America has released its 4th quarter 2022 sales numbers and its full-year 2022 sales numbers. The German automaker also highlighted that 6.8% of Volkswagen’s 2022 sales in the USA were EV sales (all ID.4 sales, as the ID.4 is the only electric vehicle Volkswagen sells in the country). The thing is: there’s a much bigger stat Volkswagen could have highlighted!

In the 4th quarter, the Volkswagen ID.4’s share of Volkswagen of America sales was a whopping 18.2%! The ID.4 had 4,055 sales, a sizable chunk of Volkswagen’s 22,303 total sales in the 4th quarter.

That 4,055 4th quarter result also meant that the ID.4 was Volkswagen’s second best selling model in the USA. Only the Tiguan beat it, at 7,740 quarterly sales.[/color]

There’s a third highlight for the model as well. It had 171.4% growth year over year in the 4th quarter. That’s just barely ahead of the Arteon’s growth (171.3%) and only trails the Golf R’s growth (3,150%), but the Golf R doesn’t really count, going from 2 sales in Q4 2021 to 65 sales in Q4 2022.

Looking at the full year, ID.4 sales were up 22.5% — from 16,742 sales to 20,511 sales.
In USA hebben ze liever grote wagens dat ziet men aan de aantallen van de Tiguan.
Maar VW heeft nu de ID.7 gelanceerd op de CES in Las Vegas, wel een grote limousine. Eerder in China populair.
Citaat:

https://www.autogids.be/autonieuws/s...-id7-2023.html

Volkswagen ID.7 is elektrische Passat met rijbereik van 700 kilometer

GESCHREVEN DOOR KLAAS JANSSENS OP 04-01-2023

Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas stelt Volkswagen de nieuwe VW ID.7 voor. De elektrische opvolger van de Passat gaat in de loop van 2023 in productie met een rijbereik van 700 kilometer.

Wolfsburg heeft de Consumer Electronics Show (CES) in de Amerikaanse gokstad Las Vegas uitgekozen om de nieuwe Volkswagen ID.7 voor te stellen aan het grote publiek. Hoewel de elektrische opvolger van de VW Passat – of misschien eerder de Arteon, want Volkswagen omschrijft de ID.7 als het nieuwe vlaggenschip van het gamma – nog schuilt onder een speciaal laagje lichtgevende camouflage, gaat het wel degelijk om de productieversie van de ID. Aero Concept uit 2022.

LEES OOK VW lanceert 10 nieuwe EV-modellen tegen 2026

De productie van de VW ID.7 staat op de planning voor de tweede helft van 2023, maar de Chinese markt krijgt voorrang op de Amerikaanse, daarna is ook Europa aan de beurt. Maar wat weten we nog over deze elektrische Volkswagen?

De schoofzak 9 januari 2023 21:42

Die bev's worden momenteel bijna uitsluitend gekocht door bedrijven als salariswagens.

Aftrekbaar van de belastingen.
Het personeel dat een salariswagen krijgt, is personeel dat ze niet willen kwijtspelen. Dat ze gratis mogen laden in het bedrijf: leuk !!
Het personeel zelf vindt het leuk, zo'n statussymbool.

Dat ze elders, in hun vrije tijd, maar moeten zoeken naar laadpalen, bij langere verplaatsingen, trekken de bedrijfsleiders zich niet aan.

Micele 9 januari 2023 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10097439)
Die bev's worden momenteel bijna uitsluitend gekocht door bedrijven als salariswagens.

Het aandeel particulieren stijgt wel elk jaar in België.
Het is zelfs meer dan verdubbeld op 2 jaar.

En in Duitsland kopen de particulieren evenveel een BEV als de bedrijven.

En in Nederland wslk ook.

En in Frankrijk wslk ook.

Citaat:

Dat ze elders, in hun vrije tijd, maar moeten zoeken naar laadpalen, bij langere verplaatsingen, trekken de bedrijfsleiders zich niet aan.
Waarom zouden ze zoeken naar laadpalen als thuis al eentje staat?

Op langere verplaatsingen zoeken? Grapjas. De BEV zelf weet die staan.
Ze staan langs de weg hé, zelfs bij de tankstation zijn ze te vinden. Zoek jij naar tankstations mss?

Je weet toch dat er al algemeen veel meer laadpalen dan tankzuilen zijn? Dan weet je het nu.

Ze (toch in Nederland) leggen ze wel een beperking op bij de klassieke tankstations als ze extra laadpalen zetten mogen er niet meer staan dan hun aantal tankzuilen. Omdat ze anders de pure laadpaalstations benadelen.

Hoe meer jij onzin verteld hoe meer BEVs er verkocht worden.

Dat ICEs meer tijd verliezen langs de weg om te tanken dan ICEs om te laden is nochtans duidelijk aangetoond.

Bovendien moeten ICEs veel meer op onderhoud.

Citaat:

Dat ze elders, in hun vrije tijd, maar moeten zoeken naar laadpalen, bij langere verplaatsingen, trekken de bedrijfsleiders zich niet aan.
Dat moeten die eeuwig laadpaalonwetenden maar geen salariswagen nemen. Het is niet verplicht hé. :lol:

Micele 10 januari 2023 09:54

https://www.eco-movement.com/

https://chargefinder.com/nl/search

Of je neemt een blind kieken mee. lol.





Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be