Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Kastanjes (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267598)

Erw 8 januari 2023 15:41

Kastanjes

Er staat hier een kastanjeboom en daar ik die wel lust verzamel ik in november de gemakkelijkste leg die in een doos en schud die regelmatig opdat ze zouden drogen en daardoor niet rotten. Ze zien er droog uit.
Maar dat blijkt dus weinig te helpen, 4 van de 5 zijn weg te gooien.
Nu heb ik blaren (met bolsters erin) zitten ruimen opdat er niet teveel verder bij de buren zouden komen en ik zag veel kastanjes los liggen. Het rare is nu dat die ALLEMAAL goed bleken. Die hebben dus 2+ maanden buiten in de regen gelegen, en we hebben véél regen gehad, en ook een week vorst.
Blijkbaar bewaren die in hun natuurlijke vanzelf-situatie wèl en werkt de gedane moeite opdat ze goed zouden blijven, averechts.
Zo zie je weer: natuurlijke selectie van de kopieerfouten/mutaties zorgt voor de beste voortplantingskans en de mens die denkt IK doe dat beter, die verklooit het in de plaats, en de gedane moeite voor nikske..
.

Rudy 8 januari 2023 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 10096637)
Er staat hier een kastanjeboom en daar ik die wel lust verzamel ik in november de gemakkelijkste leg die in een doos en schud die regelmatig opdat ze zouden drogen en daardoor niet rotten. Ze zien er droog uit.
Maar dat blijkt dus weinig te helpen, 4 van de 5 zijn weg te gooien.
Nu heb ik blaren (met bolsters erin) zitten ruimen opdat er niet teveel verder bij de buren zouden komen en ik zag veel kastanjes los liggen. Het rare is nu dat die ALLEMAAL goed bleken. Die hebben dus 2+ maanden buiten in de regen gelegen, en we hebben véél regen gehad, en ook een week vorst.
Blijkbaar bewaren die in hun natuurlijke vanzelf-situatie wèl en werkt de gedane moeite opdat ze goed zouden blijven, averechts.
Zo zie je weer: natuurlijke selectie van de kopieerfouten/mutaties zorgt voor de beste voortplantingskans en de mens die denkt IK doe dat beter, die verklooit het in de plaats, en de gedane moeite voor nikske..
.

Tamme kastanjes zijn lekker. Liefst wat gedroogd. Net zoals okkernoten. Met wat porto.

Vlad 9 januari 2023 07:45

Verbazingwekkend. Ik eet kastanjes een dag of twee drie nadat ze zijn gevallen zodat ze eerst een ietsiepietsie uitdrogen en op smaak komen. Daarna zijn ze ofwel veel te hard ofwel zijn ze aangetast door beestjes. Het verwondert me ten zeerste dat dit niet gebeurd is. Normaal weten de beestjes de kastanjes die op de grond liggen veel te snel te vinden en moet je goed uitkijken als je raapt want je hele voorraad geraakt al vlug aangetast. Misschien dat het een eenzame boom is op een plaats waar verder amper leven is ?

reservespeler 9 januari 2023 07:51

Kastanjes moet je uit het vuur halen.
Met andere woorden, je moet ze poffen, heel lekker!

Xenophon 9 januari 2023 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10096882)
Verbazingwekkend. Ik eet kastanjes een dag of twee drie nadat ze zijn gevallen zodat ze eerst een ietsiepietsie uitdrogen en op smaak komen. Daarna zijn ze ofwel veel te hard ofwel zijn ze aangetast door beestjes. Het verwondert me ten zeerste dat dit niet gebeurd is. Normaal weten de beestjes de kastanjes die op de grond liggen veel te snel te vinden en moet je goed uitkijken als je raapt want je hele voorraad geraakt al vlug aangetast. Misschien dat het een eenzame boom is op een plaats waar verder amper leven is ?

Die kastanjes overleven niet alleen de winter op de grond, ze hebben de vries nodig om klaar te zijn om in de lente uit te komen.

Zonder vries komen ze niet uit.

De schoofzak 9 januari 2023 13:29

Kastanjes zijn ok en gezond. Maar pruimen, liefst in eigen nat, zijn goddelijk.

Universalia 10 januari 2023 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10097112)
Kastanjes zijn ok en gezond. Maar pruimen, liefst in eigen nat, zijn goddelijk.

Het is toch opletten 'geblazen' want de éne pruim is de andere niet. :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be