patrickve |
10 januari 2023 13:44 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee
(Bericht 10097689)
Studie toont verband aan tussen koken op aardgas en kinderen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230109_95633093
Eigenlijk niet verwonderlijk. De verbrandingsgassen zijn wel minder schadelijk dan uitlaatgassen van een ICE maar er gaan onvermijdelijk stikstofoxiden (en mogelijk ook CO) inzitten.
Kook jij op gas? Ik niet.
|
Wij koken op gas. We kookten vroeger op stroom, en op gas koken is toch gemakkelijker en handiger. Het is merkwaardig dat dit weer opgerakeld wordt, want het is al sinds geloof ik de jaren 80 dat men inderdaad correlaties ziet tussen zekere ademhalingsziektes bij kleine kinderen en koken op gas.
Hier is bijvoorbeeld een meta studie uit 2013 die zelf verwijst naar vele van die studies in 't verleden:
https://academic.oup.com/ije/article...searchresult=1
Citaat:
A total of 41 studies met the inclusion criteria. The summary odds ratio from random effects meta-analysis for asthma and gas cooking exposure was 1.32 [95% confidential interval (CI) 1.18–1.48], and for a 15-ppb increase in NO2 it was 1.09 (95% CI 0.91–1.31). Indoor NO2 was associated with current wheeze (random effects OR 1.15; 95% CI 1.06–1.25). The estimates did not vary much with age or between regions. There was no evidence of publication bias.
|
Kortom, JA er is een associatie. Of het causaal is, weet ik niet. Het effect is significant, maar niet enorm. 32% meer astma of zo.
Dat is niet enorm (het is geen factor 3 of 4 of zo). Maar het is er.
Dat gezegd, men moet opletten met dat soort studies, want er zijn waarschijnlijk enorm veel mogelijke verwarringsfactoren. Bijvoorbeeld, zijn de sociale condities vergelijkbaar tussen gezinnen die op gas koken, en die die niet op gas koken ? Zelfse socio-economische factoren ? Zelfde soort woningen ?
Ja, het is blijkbaar waar dat gasfornuizen een indicator zijn voor het NO2 gehalte in een woning. En NO2 is gekend als astma triggerende polluent.
|