Micele |
12 januari 2023 16:30 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach
(Bericht 10099200)
Het gaat dan precies om zaken die niets met het elektrisch zijn op zich te maken hebben zoals airbags en collision avoidance.
|
Dat verschilt idd niet in de regel. Maar er zijn nog veel andere criteria.
Citaat:
Of hebben ze ook de veiligheid van lithium batterij technologie in acht genomen?
|
Ze achten op alles. Wat denk je als ze zulke wagens ook zijdelings laten crashen? Kun je allemaal terugvinden in die link, of per model, of hun resultaatdetails in een pdf samengevat. ICEs en BEV ondergaan dezelfde vier onderdelen van de beoordeling.
Een stevig verpakte lithiumbatterij laag in de wagenbodem tussen de wielassen draagt alvast bij aan de zijdelingse crashveiligheid bij impact. Die kan nooit indringen in het passagiers compartiment. De lage e-motoren direct aan de aandrijfassen gaan dat ook nooit doen. En aangezien er daardoor meer ruimte is, dus een langere kreukelzone, heeft een goede EV daar een voordeel.
Of heb je liever een brandstoftank boven hete uitlaten en dito brandstofleidingen naast electrische leidingen? Heb je liever een zware brandstofmotor voor je neus die de kreukelzone verkleint? Ieder zijn keuze.
Hier de Nederlandstalige site, waar je ook de resultaten van de vorige jaren tot 2010 kunt terugvinden:
Citaat:
https://www.euroncap.com/nl/resultat...n-klasse/2022/
“Beste in zijn klasse” laat dus zien welke voertuigen beter presteerden dan hun concurrenten. Omdat de eisen voor de ster-notering elk jaar hoger liggen, wordt de “Beste in zijn klasse”-vergelijking alleen per kalenderjaar gemaakt, zodat alle voertuigen beoordeeld worden aan de hand van dezelfde normen.
De “Beste in zijn klasse” wordt berekend op basis van de gewogen som van de scores op elk van de vier onderdelen van de beoordeling: volwassen inzittende, kind inzittende, voetganger en Safety Assist. Deze som wordt gebruikt als uitgangspunt voor de vergelijking van de voertuigen. Voertuigen die zich kwalificeren voor “Beste in zijn klasse” worden alleen beoordeeld op basis van hun standaardveiligheidsuitrusting. Bijkomende beoordelingen gebaseerd op de optionele veiligheidsuitrusting zijn uitgesloten.
Op deze pagina vindt u de best presterende wagen in elke categorie, vastgesteld op basis van de gewogen som van de scores. Sommige categorieën zijn niet vertegenwoordigd, omdat Euro NCAP in die klasse in dat jaar te weinig auto's heeft getest.
Vanaf 2021 reikt Euro NCAP ook een prijs uit voor de beste veiligheidsprestaties van de zuiver elektrische auto's die het heeft getest. Hoewel deze auto's qua afmetingen tot verschillende categorieën behoren, wordt gehoopt dat consumenten, die op zoek zijn naar maximale veiligheid van een elektrisch aangedreven auto, zich door deze prijs zullen laten leiden.
|
Als je natuurlijk twijfels hebt over de objectiviteit en deskundigheid van hun testen dan kan ik jou ook niet helpen.
|