![]() |
Onderwijs: Sancties voor ouders van kleuters die slecht Nederlands spreken
1 Bijlage(n)
Bijlage 117439
Omdat het niet zo goed gaat met de taalvaardigheid van kleuters, wil Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) ook de ouders strenger aanpakken en desnoods financieel straffen. Uit het onderwijsveld komen verontwaardigde reacties: "Je helpt hen niet door hun centen af te nemen." Maar ook in de Wetstraat borrelt heel wat kritiek op. Bron: VRT NWS Ik vind het geen goed idee. Niemand heeft zakens met welke taal je thuis spreekt. |
Lees ook eens deze opmerking van Ivan De Vadder:
Politiek journalist Ivan De Vadder: "Met dit voorstel kan Weyts zijn blazoen weer oppoetsen na controverse over 'dronken toestand' in Vlaams Parlement" Een opmerkelijk voorstel van de minister van Onderwijs en dat komt volgens politiek journalist Ivan De Vadder opvallend genoeg meteen na de controverse waarin Weyts terecht is gekomen. "Weyts zou halverwege december in dronken toestand hebben deelgenomen aan een debat in het Vlaams Parlement. De minister ontkent in alle toonaarden, maar op de nieuwjaarsreceptie van zijn partij, afgelopen weekend, werd "de roddel" gretig gedeeld, wat de minister tot een openlijke ontkenning in enkele kranten dwong. Met dit voorstel kan de minister van Onderwijs, vooral bij de eigen achterban, zijn blazoen weer oppoetsen." Bron: VRT NWS Ik vind de reactie van De Vadder nogal ver gezocht. |
Citaat:
|
Precies alsof iedere Vlaming die in Spanje woont thuis Spaans spreekt.
Weyts is niet goed bezig. |
Citaat:
|
Citaat:
Voor mijn part zit de derde kleuterklas eivol met wie niet geschikt is. Aan het groeipakket prutsen lost het probleem niet op. |
Citaat:
De maatschappelijke kost, van kinderen die thuis geen Nederlands spreken, is enorm. |
Citaat:
|
Citaat:
Door thuis zoveel mogelijk Nederlands te spreken, geef je je kind meer kansen. |
Citaat:
Of gaan we nog meer uren spenderen om die kinderen iets bij te brengen, dit ten koste van de autochtone Vlamingen en te koste van de kwaliteit van het onderwijs? |
Citaat:
|
Citaat:
|
We kunnen de lat van het onderwijs toch wat lager leggen?
Naar het niveau van de Nederlands onkundigen? |
Niemand heeft zakens met wat je thuis spreekt, ik kan daar mee akkoord gaan, maar...
Als ge in een vreemd land komt wonen en ge hebt ne kleuter die daar naar school moet gaan, kan je dat kind wel motiveren om zoveel mogelijk de schooltaal te spreken. Dus boekjes in t nederlands geven, en naar de nederlandstalige tv laten kijken. Je moet het dan als ouder niet spreken, maar zorg wel dat je kind extra bijleert door tv, sport vereniging, tekenschool, ... dat soort dingen. |
Citaat:
Wie niet meekan blijft zitten of krijgt extra les. |
Citaat:
|
Citaat:
Maman, Koe komt da da kik zo grote voeten kheb vergeleken met mijn klasgenoten? Da komt omda gij al 6 keer bent blijven zitten Mohamed. |
Citaat:
op 16 kan Mohamed dan proberen een leercontract te doen bij de pitta bar van zijn neef of de tapijtenhandel van zijn nonkel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be